- —L.
Helft van personeel Sloecentrale rijdt in 'groene' leasewagen
Forum voor
Democratie boos
om uitsluiting
I maandag 29 april 2019
,n«r
De gasgestookte Sloecentrale
stootte vorig jaar 1200 kiloton CO2
uit. Aan die uitstoot kan het ener
gieproductiebedrijf voorlopig wei
nig veranderen. Het bedrijf zoekt
tegelijkertij d naar wegen om te ver-
groenen. Duurzaam vervoer van
werknemers is één van de routes.
Het idee om elektrische auto's te
leasen voor het woon-werkverkeer
kwam uit de koker van het perso
neel.
Kees Laban, commercieel en fi
nancieel manager van de Sloecen-
trale: ,,Als management proberen
we sinds vorig jaar het personeel
nauw te betrekken bij brainstorm
sessies over innovatieve duurzame
projecten. Het idee om voor alle
werknemers elektrisch vervoer te
organiseren, troffen we aan in
onze ideeënbus Speak Your Mind.
Een projectteam met daarin ook
een aantal personeelsleden is met
dit ambitieuze idee aan de slag ge
gaan. En nu, een jaar later, is het ge
realiseerd."
Privé
Van de 48 werknemers rijden er nu
24 in een splinternieuwe, volledig
elektrische Nissan Leaf. Volgens La-
ban is voor dit model gekozen om-
dat het een ruime gezinsauto met
een behoorlijke actieradius van ge
middeld 270 kilometer is. Naast de
dagelijkse ritjes naar het werk en
terug naar huis mogen werknemers
de auto ook privé gebruiken, tot
maximaal 7500 kilometer per jaar.
Ze rijden dan wel rond met de op
geplakte slogan 'Sloecentrale, our
power, your energy'.
Vervolg
Het is geen eenmalig proj ect, onder
streept Laban. ,,De overige werkne
mers kunnen later altij d nog instap
pen." Waarschijnlijk zullen er nog
meer volgen, want de regeling lijkt
financieel aantrekkelijk. Werkne
mers betalen per maand een bij
drage van netto 150 euro. Daar komt
vervolgens 4 procent fiscale bijtel
ling bovenop. Uiteraard draagt de
Sloecentrale ook bij, maar de ver-
goeding is ongeveer hetzelfde als
voor het huidige woon-werkver-
keer. Laban: ,,Het is niet duurder."
Het zijn vooral korte
ritten. Maar alle
beetjes helpen
De Sloecentrale investeert wel in
laadpalen die nog moeten worden
geïnstalleerd op het terrein in het
Sloegebied. Ze worden geleverd
door Ubitricity, een bedrijf van Sie
mens en EDF. Energiereus EDF is
voor de helft eigenaar van de Sloe-
centrale, PZEM bezit de andere
helft. Als stroomproducent kan de
Sloecentrale trouwens voordelig
het wagenpark opladen.
Openbaar vervoer
Hoeveel CO2-uitstoot de werkne
mer die elektrisch rijden met elkaar
besparen, is nog niet exact bere
kend, zegt Laban. ,,Je praat niet over
enorme hoeveelheden CO2. Werk
nemers wonen gemiddeld 30 kilo
meter van de Sloecentrale, dus het
zijn vooral korte ritten. Maar alle
kleine beetjes helpen." Laban denkt
dat de Sloecentrale met deze duur
zame en financieel gunstige ver-
voersregeling zich als werkgever
aantrekkelijker maakt. ,,We zitten
in een gebied zonder openbaar ver
voer. Met de bus kun je hier niet ko
men. Dan kan een elektrische auto
tegen gunstige voorwaarden po
tentiële werknemers over de streep
trekken."
It
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
P17
VJ
1A
HMGSH69EÈ&ii
EEDE Weer of geen weer, de Tour Classique
de Elderschans Azimi van Eede naar hotel
De Elderschans in Aardenburg ging door.
Bij de start gisterochtend regende het flink.
Organisator Bert Lockefeer: „Maar wij zijn
geen watjes." Toch stelde hij het vertrek uit
tot elf uur. Buienradar beloofde dan droog
j ^N'v- T ^ÉiWWESïSJf;
weer. Erwin Veranneman uit het Vlaamse Si-
naai was één van de twaalf deelnemers.
Vier Ierse pony's trokken zijn koets. Het is
geen goedkope hobby, bekende hij, maar o
zo mooi. „Mensen met paarden hebben een
hemel op aarde, maar als ze sterven, is er
niets te erven."
Centrale geeft elektrische auto
De helft van het personeel van
de Sloecentrale in Ritthem rijdt
sinds kort in een elektrische
auto naar en van het werk. Het
schone elektrische vervoer is
niet duurder dan de vergoedin
gen voor woon-werkverkeer met
benzine- en dieselauto's, zegt
het bedrijf.
Frank Balkenende
Ritthem
- Kees Laban,
manager Sloecentrale