- —L. Helft van personeel Sloecentrale rijdt in 'groene' leasewagen Forum voor Democratie boos om uitsluiting I maandag 29 april 2019 ,n«r De gasgestookte Sloecentrale stootte vorig jaar 1200 kiloton CO2 uit. Aan die uitstoot kan het ener gieproductiebedrijf voorlopig wei nig veranderen. Het bedrijf zoekt tegelijkertij d naar wegen om te ver- groenen. Duurzaam vervoer van werknemers is één van de routes. Het idee om elektrische auto's te leasen voor het woon-werkverkeer kwam uit de koker van het perso neel. Kees Laban, commercieel en fi nancieel manager van de Sloecen- trale: ,,Als management proberen we sinds vorig jaar het personeel nauw te betrekken bij brainstorm sessies over innovatieve duurzame projecten. Het idee om voor alle werknemers elektrisch vervoer te organiseren, troffen we aan in onze ideeënbus Speak Your Mind. Een projectteam met daarin ook een aantal personeelsleden is met dit ambitieuze idee aan de slag ge gaan. En nu, een jaar later, is het ge realiseerd." Privé Van de 48 werknemers rijden er nu 24 in een splinternieuwe, volledig elektrische Nissan Leaf. Volgens La- ban is voor dit model gekozen om- dat het een ruime gezinsauto met een behoorlijke actieradius van ge middeld 270 kilometer is. Naast de dagelijkse ritjes naar het werk en terug naar huis mogen werknemers de auto ook privé gebruiken, tot maximaal 7500 kilometer per jaar. Ze rijden dan wel rond met de op geplakte slogan 'Sloecentrale, our power, your energy'. Vervolg Het is geen eenmalig proj ect, onder streept Laban. ,,De overige werkne mers kunnen later altij d nog instap pen." Waarschijnlijk zullen er nog meer volgen, want de regeling lijkt financieel aantrekkelijk. Werkne mers betalen per maand een bij drage van netto 150 euro. Daar komt vervolgens 4 procent fiscale bijtel ling bovenop. Uiteraard draagt de Sloecentrale ook bij, maar de ver- goeding is ongeveer hetzelfde als voor het huidige woon-werkver- keer. Laban: ,,Het is niet duurder." Het zijn vooral korte ritten. Maar alle beetjes helpen De Sloecentrale investeert wel in laadpalen die nog moeten worden geïnstalleerd op het terrein in het Sloegebied. Ze worden geleverd door Ubitricity, een bedrijf van Sie mens en EDF. Energiereus EDF is voor de helft eigenaar van de Sloe- centrale, PZEM bezit de andere helft. Als stroomproducent kan de Sloecentrale trouwens voordelig het wagenpark opladen. Openbaar vervoer Hoeveel CO2-uitstoot de werkne mer die elektrisch rijden met elkaar besparen, is nog niet exact bere kend, zegt Laban. ,,Je praat niet over enorme hoeveelheden CO2. Werk nemers wonen gemiddeld 30 kilo meter van de Sloecentrale, dus het zijn vooral korte ritten. Maar alle kleine beetjes helpen." Laban denkt dat de Sloecentrale met deze duur zame en financieel gunstige ver- voersregeling zich als werkgever aantrekkelijker maakt. ,,We zitten in een gebied zonder openbaar ver voer. Met de bus kun je hier niet ko men. Dan kan een elektrische auto tegen gunstige voorwaarden po tentiële werknemers over de streep trekken." It I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl P17 VJ 1A HMGSH69EÈ&ii EEDE Weer of geen weer, de Tour Classique de Elderschans Azimi van Eede naar hotel De Elderschans in Aardenburg ging door. Bij de start gisterochtend regende het flink. Organisator Bert Lockefeer: „Maar wij zijn geen watjes." Toch stelde hij het vertrek uit tot elf uur. Buienradar beloofde dan droog j ^N'v- T ^ÉiWWESïSJf; weer. Erwin Veranneman uit het Vlaamse Si- naai was één van de twaalf deelnemers. Vier Ierse pony's trokken zijn koets. Het is geen goedkope hobby, bekende hij, maar o zo mooi. „Mensen met paarden hebben een hemel op aarde, maar als ze sterven, is er niets te erven." Centrale geeft elektrische auto De helft van het personeel van de Sloecentrale in Ritthem rijdt sinds kort in een elektrische auto naar en van het werk. Het schone elektrische vervoer is niet duurder dan de vergoedin gen voor woon-werkverkeer met benzine- en dieselauto's, zegt het bedrijf. Frank Balkenende Ritthem - Kees Laban, manager Sloecentrale

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15