Geen vlag op zeven 'onveilige' Borselse kerktorens Overslag krimpt licht in Antwerpse haven ZEELAND 3 'Mi DRIEKLEUR Op zeven kerktorens in de gemeente Borsele wappert vandaag niet de natio nale driekleur. Uit onderzoek van de ge meente blijkt dat het te gevaarlijk is voor haar medewerkers om de torens te beklimmen en de vlag uit te hangen. Het gaat om de torens van 's-Heer Abtskerke, Ovezande, Borssele, Oude- lande, 's-Gravenpolder, Baarland en Kwadendamme. De torens zijn in ei gendom van de gemeente. Medewer kers van de buitendienst zorgen er nor maal gesproken voor dat de vlag wordt uitgestoken. Om tijdens Koningsdag, Nationale Dodenherdenking of Bevrij dingsdag toch te kunnen vlaggen, plaatst de gemeente vlaggenmasten naast of voor de dorpskerken. Volgens woordvoerder Gilbert Lely- veld van Cingelshouck neemt de ge meente maatregelen om ervoor te zor gen dat in de toekomst weer wel vanaf de torens kan worden gevlagd. ,,Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van tre den van oude houten trappen, die te ver zijn uitgesleten. Of aan het plaatsen van een extra leuning." In sommige torens, waar er bijvoorbeeld een gat in de vloer zit, moet valbeveiliging worden aange bracht. Het rapport met de tekortkomingen verscheen anderhalf week geleden. De gemeente heeft niet overwogen om nog één jaartje door te vlaggen op de onvei lige torens. Wethouder Kees Weststrate wil het niet op zijn geweten hebben dat een collega wat overkomt, terwijl hij wel op de hoogte was van de onveilige situatie. Borsele wil nog deze zomer een plan van aanpak opstellen. Dan wordt ook duidelijk wat de aanpassingen kos ten en op welke termijn er weer gevlagd kan worden. zijkant van iedere trap is een leu ning. ,,Die zijn er aan gedaan voor mijn veiligheid. De weg naar boven vind ik goed te doen. Ik doe het al 32 jaar, ik weet waar ik moet lopen. Sommige trapjes zijn wat smal en alles is van hout, maar dat hoort bij zo'n oude toren. Het heeft ook zijn charme." Op weg naar het luik waar de mast doorheen zal moeten, is het kruip-door-sluip-door door een nauwe ruimte met een web van balken. ,,Pas op voor je hoofd", zegt Groen. Grote gaten zijn er niet op de plekken waar gelopen wordt. Rolletjes aan de zijkanten van de masten helpen Groen om ze naar boven te halen. „Vroeger waren dit houten masten, die waren veel zwaarder en dat ging moeilijker. Nu zijn ze van polyester en gaat het veel beter." De vlag hangt, Groens taak zit erop. Op de vraag wat de Arbo van deze weg naar de vlaggenmast zou vinden, verwijst Cor Groen naar de officiële woordvoerder van de ge meente Schouwen-Duiveland. Hij laat weten dat altijd de veiligheid van de mensen die dit werk doen voorop staat. De lichte terugval is volgens het Antwerps havenbedrijf verklaar baar na het recordjaar 2018. Vorig jaar boekte de haven een groei van 5,1 procent, waar op 3 procent was gerekend. De sterke groeier was op nieuw de containeroverslag, die met 5,8 procent steeg naar ruim 130 miljoen ton. Het havenbedrijf ver wacht dat de afhandeling van con tainers blijft toenemen. Maart 2019 was een topmaand met de hoogste containeroverslag ooit in de Antwerpse haven. Er was sprake van een groei met 650.000 standaardcontainers (0,7 procent). Het aandeel containers op het totale havenpakket bedraagt 27,5 procent. Daarmee nadert Antwerpen de ha ven van Rotterdam, waar contai ners 31,1 procent van de ladingstro men uitmaken. Rederij MSC Jacques Vandermeiren, algemeen directeur van het Havenbedrijf: ,,Onze containeroverslag blijft groeien, ondanks verzwakte econo mische vooruitzichten. Dit is goed nieuws voor Port of Antwerp, en bestendigt onze uitstekende positie als hub voor containerlading in de wereldwijde logistieke keten." Ant werpen is mede optimistisch door dat rederij MSC, één van container- De containeroverslag blijft groeien, ondanks verzwakte economische vooruitzichten giganten, vanaf april meer contai ners gaat vervoeren tussen Antwer pen en havens in Noord-Europa. Tegenover de groei in container- overslag staat een daling in de aan- en afvoer van stukgoed, droge en vloeibare bulkgoederen. De sterk ste terugval was te zien in ertsen en aardoliederivaten. Volgens het ha venbedrijf is de minder snel groei ende economie een belangrijke oorzaak van de terugloop. Het ziet wel herstel van de markt voor ruwe aardolie en chemicaliën. De prestaties van de Antwerpse haven in het eerste kwartaal komen overeen met die van North Sea Port, dat ook een lichte krimp moest in casseren. De aan- en afvoer van goederen via zeeschepen lag 200.000 ton lager (-0,9 procent) dan in dezelfde periode vorig jaar. Daar gingen dan ook twee topjaren met sterke groei aan vooraf. De zee overslag in de havens van North Sea Port steeg in 2018 naar een record van 70,3 miljoen ton. De groei be droeg 5,5 procent. De totale over slag, inclusief binnenvaart, nam toe tot 128,3 miljoen ton. In 2017 sloegen beide havens gezamenlijk nog 66,6 miljoen ton via zeeschepen aan- en afgevoerde goederen over. Verdubbeling Hoewel North Sea Port geen echte containerhaven is, is de overslag van containers verdubbeld. De zee overslag van containers groeide vo rig jaar zelfs met 61 procent tot 1,7 miljoen ton. Dat is het gevolg van het aantrekken van nieuwe dien sten en een toename van koelcon tainers die voor voedingsproducten zoals fruit, groente, aardappelen en vis worden gebruikt. zaterdag 27 april 2019 Kijk op de site bij /video Naar de top van de Stadhuismuseumtoren klim naar de torenspits Joeri Wisser Borsele De kerk in Baarland. FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN Cor Groen in de toren van het Stadhuis museum in Zierikzee. FOTO MARIEKE MANDEMAKER De haven van Antwerpen heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 3 procent minder goederen afgehandeld dan in dezelfde pe riode vorig jaar. Wel blijft de aan voer van containers groeien. Frank Balkenende Antwerpen - Jacques Vandermeiren, algemeen directeur Havenbedrijf De kerk in Oudelande. FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 31