Geen vlag op zeven 'onveilige'
Borselse kerktorens
Overslag krimpt licht in Antwerpse haven
ZEELAND 3
'Mi
DRIEKLEUR
Op zeven kerktorens in de gemeente
Borsele wappert vandaag niet de natio
nale driekleur. Uit onderzoek van de ge
meente blijkt dat het te gevaarlijk is
voor haar medewerkers om de torens te
beklimmen en de vlag uit te hangen.
Het gaat om de torens van 's-Heer
Abtskerke, Ovezande, Borssele, Oude-
lande, 's-Gravenpolder, Baarland en
Kwadendamme. De torens zijn in ei
gendom van de gemeente. Medewer
kers van de buitendienst zorgen er nor
maal gesproken voor dat de vlag wordt
uitgestoken. Om tijdens Koningsdag,
Nationale Dodenherdenking of Bevrij
dingsdag toch te kunnen vlaggen,
plaatst de gemeente vlaggenmasten
naast of voor de dorpskerken.
Volgens woordvoerder Gilbert Lely-
veld van Cingelshouck neemt de ge
meente maatregelen om ervoor te zor
gen dat in de toekomst weer wel vanaf
de torens kan worden gevlagd. ,,Denk
bijvoorbeeld aan het aanpassen van tre
den van oude houten trappen, die te ver
zijn uitgesleten. Of aan het plaatsen van
een extra leuning." In sommige torens,
waar er bijvoorbeeld een gat in de vloer
zit, moet valbeveiliging worden aange
bracht.
Het rapport met de tekortkomingen
verscheen anderhalf week geleden. De
gemeente heeft niet overwogen om nog
één jaartje door te vlaggen op de onvei
lige torens. Wethouder Kees Weststrate
wil het niet op zijn geweten hebben dat
een collega wat overkomt, terwijl hij
wel op de hoogte was van de onveilige
situatie. Borsele wil nog deze zomer een
plan van aanpak opstellen. Dan wordt
ook duidelijk wat de aanpassingen kos
ten en op welke termijn er weer gevlagd
kan worden.
zijkant van iedere trap is een leu
ning. ,,Die zijn er aan gedaan voor
mijn veiligheid. De weg naar boven
vind ik goed te doen. Ik doe het al
32 jaar, ik weet waar ik moet lopen.
Sommige trapjes zijn wat smal en
alles is van hout, maar dat hoort bij
zo'n oude toren. Het heeft ook zijn
charme."
Op weg naar het luik waar de
mast doorheen zal moeten, is het
kruip-door-sluip-door door een
nauwe ruimte met een web van
balken. ,,Pas op voor je hoofd", zegt
Groen. Grote gaten zijn er niet op
de plekken waar gelopen wordt.
Rolletjes aan de zijkanten van de
masten helpen Groen om ze naar
boven te halen. „Vroeger waren dit
houten masten, die waren veel
zwaarder en dat ging moeilijker.
Nu zijn ze van polyester en gaat het
veel beter." De vlag hangt, Groens
taak zit erop.
Op de vraag wat de Arbo van
deze weg naar de vlaggenmast zou
vinden, verwijst Cor Groen naar de
officiële woordvoerder van de ge
meente Schouwen-Duiveland. Hij
laat weten dat altijd de veiligheid
van de mensen die dit werk doen
voorop staat.
De lichte terugval is volgens het
Antwerps havenbedrijf verklaar
baar na het recordjaar 2018. Vorig
jaar boekte de haven een groei van
5,1 procent, waar op 3 procent was
gerekend. De sterke groeier was op
nieuw de containeroverslag, die
met 5,8 procent steeg naar ruim 130
miljoen ton. Het havenbedrijf ver
wacht dat de afhandeling van con
tainers blijft toenemen.
Maart 2019 was een topmaand
met de hoogste containeroverslag
ooit in de Antwerpse haven. Er was
sprake van een groei met 650.000
standaardcontainers (0,7 procent).
Het aandeel containers op het totale
havenpakket bedraagt 27,5 procent.
Daarmee nadert Antwerpen de ha
ven van Rotterdam, waar contai
ners 31,1 procent van de ladingstro
men uitmaken.
Rederij MSC
Jacques Vandermeiren, algemeen
directeur van het Havenbedrijf:
,,Onze containeroverslag blijft
groeien, ondanks verzwakte econo
mische vooruitzichten. Dit is goed
nieuws voor Port of Antwerp, en
bestendigt onze uitstekende positie
als hub voor containerlading in de
wereldwijde logistieke keten." Ant
werpen is mede optimistisch door
dat rederij MSC, één van container-
De containeroverslag
blijft groeien,
ondanks verzwakte
economische
vooruitzichten
giganten, vanaf april meer contai
ners gaat vervoeren tussen Antwer
pen en havens in Noord-Europa.
Tegenover de groei in container-
overslag staat een daling in de aan-
en afvoer van stukgoed, droge en
vloeibare bulkgoederen. De sterk
ste terugval was te zien in ertsen en
aardoliederivaten. Volgens het ha
venbedrijf is de minder snel groei
ende economie een belangrijke
oorzaak van de terugloop. Het ziet
wel herstel van de markt voor ruwe
aardolie en chemicaliën.
De prestaties van de Antwerpse
haven in het eerste kwartaal komen
overeen met die van North Sea Port,
dat ook een lichte krimp moest in
casseren. De aan- en afvoer van
goederen via zeeschepen lag
200.000 ton lager (-0,9 procent)
dan in dezelfde periode vorig jaar.
Daar gingen dan ook twee topjaren
met sterke groei aan vooraf. De zee
overslag in de havens van North Sea
Port steeg in 2018 naar een record
van 70,3 miljoen ton. De groei be
droeg 5,5 procent. De totale over
slag, inclusief binnenvaart, nam toe
tot 128,3 miljoen ton. In 2017 sloegen
beide havens gezamenlijk nog 66,6
miljoen ton via zeeschepen aan- en
afgevoerde goederen over.
Verdubbeling
Hoewel North Sea Port geen echte
containerhaven is, is de overslag
van containers verdubbeld. De zee
overslag van containers groeide vo
rig jaar zelfs met 61 procent tot 1,7
miljoen ton. Dat is het gevolg van
het aantrekken van nieuwe dien
sten en een toename van koelcon
tainers die voor voedingsproducten
zoals fruit, groente, aardappelen en
vis worden gebruikt.
zaterdag 27 april 2019
Kijk op de site bij /video
Naar de top van de
Stadhuismuseumtoren
klim naar de torenspits
Joeri Wisser
Borsele
De kerk in Baarland.
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN
Cor Groen in
de toren van
het Stadhuis
museum in
Zierikzee.
FOTO MARIEKE
MANDEMAKER
De haven van Antwerpen heeft
in het eerste kwartaal van dit
jaar 3 procent minder goederen
afgehandeld dan in dezelfde pe
riode vorig jaar. Wel blijft de aan
voer van containers groeien.
Frank Balkenende
Antwerpen
- Jacques Vandermeiren,
algemeen directeur Havenbedrijf
De kerk in Oudelande.
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN