Op locatie
9
f.jt
den we plotseling in de huidige
tijd. Meer zelfstandigheid, werken
op tijden dat het jou uitkomt, dat
klinkt mooi, maar heeft ook een
keerzijde. De Britse kunstenaar Je
remy Deller maakte in 2013 een se
rie werken over de groeiende
groep mensen met een nuluren-
contract. 'Hello, today you have
day off, staat er op zijn gebor
duurde spandoek: 'Hallo, vandaag
heb je een vrije dag'. Voor wie op
betaald werk hoopt, is dat geen
vrolijke boodschap. Deller laat zo
de kwetsbaarheid van de arbei
dersklasse zien.
Kunstenaars
De expositie beslaat één grote en
twee kleinere zalen. Ivo van Werk
hoven bedacht en creëerde de ten
toonstelling in nauwe samenwer
king met ontwerppraktijk Koe
horst in 't Veld, het bureau dat in
het museum ook de vaste opstel
ling van de Zeeuwse geschiedenis
voor zijn rekening nam. Voor Nooit
meer werken werden ook kunste
naars aan het werk gezet. In de
eerste kleine zaal draait de film Na
gedane arbeid van Janne van Gilst
(1991). De in Colijnsplaat geboren
fotografe richtte haar camera op
Zeeuwse trekpaarden, zoals je ze
een enkele keer nog ploegend op
het land aantreft. Ze was ook van
de partij bij de traditionele straó
op Schouwen-Duiveland. Neem
plaats in één van de bedden en on
derga het verhaal van het uitge
werkte en toch weer opgetuigde
trekpaard. Broeder Dieleman nam
de soundtrack voor zijn rekening.
In de tweede kleine zaal kunnen
we vanuit ligpositie gebruik ma
ken van een koptelefoon. Op de
muur zien we museumsuppoos
ten. Via de koptelefoon horen we
gefluisterde gesprekken. Hun
werk is geen feest, als 'flexibele
schil' vangen ze de pieken op maar
de waardering daarvoor is niet om
over naar huis te schrijven. Regis
seur Lisette Olsthoorn en scena
rist Julia Janssen namen de film
Fantasies On How To Strike - 'fanta
sieën over staken' - op in het
Zeeuws Museum.
Even stilzitten en stilliggen bij
werk. Het is een algemeen onder
werp, dat hier en daar een Zeeuws
tintje krijgt. Zoals in de installatie
van de Zuid-Afrikaanse kunste
naar James Beckett: hij combineert
houten mallen voor machines van
voor 1900 met duizenden jaren
oude fossielen van het Zeeuws Ge
nootschap. In de begeleidende
tekst wordt gesproken over 'onlo
gische combinaties van objecten
die er toch wetenschappelijk uit
zien'. De in totaal zeventien bed
den op de expositie nodigen wat
Van Werkhoven betreft uit om
films en objecten in alle rust te
verwerken. We kunnen ook na-
denken over toerisme en zorg in
Zeeland. In die sectoren hebben
we het immers ook over bedden.
En werkgelegenheid. Of eigenlijk:
tekort aan werknemers. Wie weet
kan de zorgrobot van Ottonie von
Roeder een helpende hand bieden.
vrijdag 26 april 2019
GO
na te denken over werk
Op zaterdag 25 mei worden
ook twee 'buitenlocaties' van
het project Nooit meer wer
ken geopend. In de Schelde-
straat in Vlissingen is social
designer Manon van Hoeckel
(1990) de 'aanjager van ge
sprek'. Ze heeft verhalen op
genomen van arbeidsmigran
ten en van Zeeuwse jonge
ren, die daar kunnen worden
beluisterd. In Breskens staan
de vrijwilligers van het Visse
rijmuseum centraal. Hoe ze
werken, hoe ze herinneringen
ophalen aan de visserij, dat is
allemaal te zien in een video
installatie op de eerste ver
dieping van het museum. Met
uitzicht op de haven, beloven
de samenstellers. Er wordt
een fietstocht georganiseerd
langs beide buitenlocaties.
Installatie Post-Labouratory
van Ottonie von Roeder.
FOTO FEMKE REIJERMAN
Beelden uit de film Na Gedane Arbeid van Janne van Gilst.
Expositie Nooit meer werken in
het Zeeuws Museum in Middel
burg: opening vandaag om 15.00
uur. Met inleidingen van Lisette
Olsthoorn en Janne van Gilst. De
expositie is te zien tot 3 mei 2020.