Op locatie 9 f.jt den we plotseling in de huidige tijd. Meer zelfstandigheid, werken op tijden dat het jou uitkomt, dat klinkt mooi, maar heeft ook een keerzijde. De Britse kunstenaar Je remy Deller maakte in 2013 een se rie werken over de groeiende groep mensen met een nuluren- contract. 'Hello, today you have day off, staat er op zijn gebor duurde spandoek: 'Hallo, vandaag heb je een vrije dag'. Voor wie op betaald werk hoopt, is dat geen vrolijke boodschap. Deller laat zo de kwetsbaarheid van de arbei dersklasse zien. Kunstenaars De expositie beslaat één grote en twee kleinere zalen. Ivo van Werk hoven bedacht en creëerde de ten toonstelling in nauwe samenwer king met ontwerppraktijk Koe horst in 't Veld, het bureau dat in het museum ook de vaste opstel ling van de Zeeuwse geschiedenis voor zijn rekening nam. Voor Nooit meer werken werden ook kunste naars aan het werk gezet. In de eerste kleine zaal draait de film Na gedane arbeid van Janne van Gilst (1991). De in Colijnsplaat geboren fotografe richtte haar camera op Zeeuwse trekpaarden, zoals je ze een enkele keer nog ploegend op het land aantreft. Ze was ook van de partij bij de traditionele straó op Schouwen-Duiveland. Neem plaats in één van de bedden en on derga het verhaal van het uitge werkte en toch weer opgetuigde trekpaard. Broeder Dieleman nam de soundtrack voor zijn rekening. In de tweede kleine zaal kunnen we vanuit ligpositie gebruik ma ken van een koptelefoon. Op de muur zien we museumsuppoos ten. Via de koptelefoon horen we gefluisterde gesprekken. Hun werk is geen feest, als 'flexibele schil' vangen ze de pieken op maar de waardering daarvoor is niet om over naar huis te schrijven. Regis seur Lisette Olsthoorn en scena rist Julia Janssen namen de film Fantasies On How To Strike - 'fanta sieën over staken' - op in het Zeeuws Museum. Even stilzitten en stilliggen bij werk. Het is een algemeen onder werp, dat hier en daar een Zeeuws tintje krijgt. Zoals in de installatie van de Zuid-Afrikaanse kunste naar James Beckett: hij combineert houten mallen voor machines van voor 1900 met duizenden jaren oude fossielen van het Zeeuws Ge nootschap. In de begeleidende tekst wordt gesproken over 'onlo gische combinaties van objecten die er toch wetenschappelijk uit zien'. De in totaal zeventien bed den op de expositie nodigen wat Van Werkhoven betreft uit om films en objecten in alle rust te verwerken. We kunnen ook na- denken over toerisme en zorg in Zeeland. In die sectoren hebben we het immers ook over bedden. En werkgelegenheid. Of eigenlijk: tekort aan werknemers. Wie weet kan de zorgrobot van Ottonie von Roeder een helpende hand bieden. vrijdag 26 april 2019 GO na te denken over werk Op zaterdag 25 mei worden ook twee 'buitenlocaties' van het project Nooit meer wer ken geopend. In de Schelde- straat in Vlissingen is social designer Manon van Hoeckel (1990) de 'aanjager van ge sprek'. Ze heeft verhalen op genomen van arbeidsmigran ten en van Zeeuwse jonge ren, die daar kunnen worden beluisterd. In Breskens staan de vrijwilligers van het Visse rijmuseum centraal. Hoe ze werken, hoe ze herinneringen ophalen aan de visserij, dat is allemaal te zien in een video installatie op de eerste ver dieping van het museum. Met uitzicht op de haven, beloven de samenstellers. Er wordt een fietstocht georganiseerd langs beide buitenlocaties. Installatie Post-Labouratory van Ottonie von Roeder. FOTO FEMKE REIJERMAN Beelden uit de film Na Gedane Arbeid van Janne van Gilst. Expositie Nooit meer werken in het Zeeuws Museum in Middel burg: opening vandaag om 15.00 uur. Met inleidingen van Lisette Olsthoorn en Janne van Gilst. De expositie is te zien tot 3 mei 2020.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 45