JUIV1BO ^VISMA 31 Initiatief Jumbo-Vismaploeg moet toekomst van ons wielrennen veiligstellen Op 1 januari 2020 lanceert Jumbo- Visma een opleidingsploeg voor wielertalenten. Daarnaast probeert de ploeg via scholen en verenigingen jeugd aan het fietsen te krijgen. ,,We móeten de vijver vergroten, de toekomst van het Nederlandse wielrennen is in gevaar.'' mm Ja, aan de tóp. Daar gaat het goed. Mathieu van der Poel, Annemiek van Vleuten, Tom Dumoulin, Anna van der Breggen, Dylan Groenewegen, Steven Kruijswijk - het succes houdt niet op. Op de weg, op de baan, in het veld, bij de mannen en bij de vrouwen - overal rijden Nederlandse renners en rensters vooraan. Maar ondertussen. Het Nederlandse wielrennen heeft een probleem. Niet aan de top van de piramide, maar aan de onderkant. Wielerverenigingen en kleinere wedstrijden hebben de grootste moeite het hoofd boven water te houden. De politie schroeft de begeleiding van koer sen terug. En het aantal jeugdle- Steeds minder jongeren wielrennen. Daarom zijn we al een paar jaar bezig met een plan om méér jeugd op de fiets te krijgen den daalt langzaam maar zeker. Nederland telt twee miljoen spor tieve fietsers, maar slechts een heel klein percentage ervan heeft een wedstrijdlicentie. Bij de Nederlandse World- Tour-ploeg Jumbo-Visma zien ze het met lede ogen aan. Manager Richard Plugge: ,,Het succes in de top verbloemt dat het niet goed gaat aan de onderkant van de pira mide. Zeker sinds Rabobank geen geld meer investeert in een oplei- dingsploeg en in dikkebanden- races voor de jeugd, door het gehele land. Er gaan steeds minder jongeren wielrennen. Dat moet anders. Dus daarom zijn we al een paar jaar bezig met een plan om méér jeugd over te halen om op de fiets te stappen.'' Tussen de 18 en 23 Per i januari aanstaande lanceert Jumbo-Visma een opleidingsteam. Het moet plek bieden aan talent volle renners tussen de 18 en 23 jaar, maar er zullen óók veldrijders voor uitkomen, met als uithang bord Wout van Aert. Daarnaast wordt er een plan uitgevouwen om de leeftijdscate gorie daaronder, die van 15 tot en met 17 jaar, te bewegen om te gaan (of te blijven) wielrennen. Daar voor wil men met scholen, super markten en wielerverenigingen samenwerken. Merijn Zeeman, sportief mana ger bij Jumbo-Visma: ,,Uit tal van onderzoeken blijkt dat het niet genoeg is alleen maar rolmodellen te hebben. Kinderen gaan niet op grote schaal wielrennen omdat ze Dumoulin of Groenewegen op tv zien, maar vooral omdat ze er in hun directe omgeving mee in aan raking komen. Dus wij gaan naar ze toe. Er komt een soort road show. We gaan het land in. Met hometrainers naar gymlessen toe, naar wielerverenigingen om ken nis over trainen en opleiden te delen. Dat vormt samen de Jumbo-Visma Academy.'' Commerciële ploeg Natuurlijk, beamen Plugge en Zeeman, hebben ze er zelf een be lang bij. Zeeman: ,,We zijn een commerciële ploeg. We zijn bezig met winnen, met beter worden. En voor ons is talentontwikkeling belangrijk: we zijn een Neder landse ploeg, we willen goede Nederlandse renners opleiden. Maar tegelijkertijd bestaan we bij de gratie van fans, van iedereen die het wielrennen een warm hart toedraagt. Bij commerciële initia tieven hoort net zo goed een maat schappelijke verantwoordelijk heid. Investeren in opleiding doe je ook vanuit idealisme. Want la ten we wel wezen: in de praktijk leid je 99 procent op voor de breedtesport. En dat is ook hele maal niet erg.'' Plugge: ,,Het plan steunt op twee pijlers: opleiding en aanwas. Dus niet vissen uit dezelfde vijver, maar de vijver groter maken. Het moet een piramide worden. Van onderen naar boven: de school, daarboven de wielerclub, dan eventueel door naar de selectie van de KNWU, onze opleidings- ploeg en voor een enkeling mis schien onze WorldTourploeg.'' Samenwerking Zeeman en Plugge hameren op samenwerking. Ze zeggen dat ze er niet op uit zijn de rol van de clubs of de wielerbond over te nemen. ,,We willen hun rol juist versterken. Als het goed is, heeft het gehéle Nederlandse wielren nen hier iets aan. ,,We investeren een fors bedrag en dit is de aftrap van een project met heel veel ambitie, maar we hebben niet de pretentie dat wij het probleem rond de aanwas van jonge renners even oplossen. We juichen elk initiatief van wielersti- mulering toe. Dit is de manier waarop wq onze verantwoorde lijkheid nemen.'' vrijdag 26 april 2019 'Het succes verbloemt dat 't onderaan niet goed gaat' Het Nederlandse wielersucces wordt hier belichaamd door Dylan Groenewegen, de topper van Jum- bo-Visma die hier als winnaar op het podium van De Panne zit. Links baalt Fernando Gaviria. fotos belga Thijs Zonneveld Amsterdam -Richard Plugge (manager Jumbo-Visma) Wout van Aert bij een teampresentatie met een 'cadeautjeskanon'. Jumbo-Visma wil ook met de Belgische veldrijder de jeugd inspireren. OMKCTCIk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 31