van auto's Topkwaliteit, maar weinig frivool 7,9 25 Test Mercedes-Benz B 180 (136 pk), vanaf €36.357 onderzoeken van technologieën, producten en auto-ontwerpen voor China.'' Functies voor automatisch rijden, netwerken of sensortechnolo gie kunnen in toenemende mate rechtstreeks in China worden ont wikkeld, denkt VW. Analisten zien de Volksrepubliek als het toekomstige centrum van de industrie. ,,De auto van morgen komt uit China'', zegt de Duitse marktana- list Ferdinand Dudenhöffer. ,,Niet alleen is de markt zo groot dat geen enkele fabrikant er overheen kan komen, het land wordt ook steeds meer een leider op technologisch gebied. De Chinezen hebben een voorsprong met elektrische auto's. Dankzij subsidies van de overheid, beperkte beschikbaarheid van ken tekens voor benzineauto's en pro ductiequota, kunnen dit jaar meer dan 2 miljoen e-auto's in China verkocht worden. In 2020 zijn het er 3 miljoen.'' China's grootste autofabrikanten zoals Geely, BAIC of BYD bieden al jaren elektrische auto's aan. De grootste aanjagers van innovatie zijn jonge bedrijven als Nio of Byton, die uitsluitend elektrische auto's produ ceren. Ook het Chinese automerk Weltmeister produceert louter elek trische auto's. Met deze naam pro beert het bedrijf te profiteren van het 'De Chinezen hebben een voorsprong met elektrische auto's' nog steeds uitstekende imago van Duitse merken in China. Dan domineert China ook nog eens de wereldwijde markt voor batterijen. Zo'n 35 procent van het wereldwijde aanbod van accu's voor elektrische auto's kwam vorig jaar van twee grote Chinese fabrikanten. Ook bij het tweede hoofdthema van de toekomst, het digitaliseren van de auto, lopen de Chinezen voorop. Zo is telecomgigant Huawei technolo gieleider in het snellere mobiele internet 5G, dat noodzakelijk is voor autonoom rijdende auto's. En zoek- machinebedrijf Baidu (de Chinese concurrent van Google) werkt aan een zelfrijdende robotauto die waar schijnlijk tot een marktdoorbraak in China leidt. Export Het duurt niet lang meer voordat Chinese merken ook Nederlandse autokopers verleiden. Hier en daar wordt de export naar Europa al voor bereid. Byton, een merk met high tech auto's die onder meer geken merkt worden door gigantische beeldschermen in het dashboard, heeft grootse plannen. De firma Lynk Co, eigendom van Geely dat ook Volvo bezit, produceert binnenkort in België elektrische auto's voor Europa op basis van de Volvo XC40. Het merk Polestar, eveneens een dochter van Geely-Volvo, heeft Nederland zelfs aangewezen als een van de negen landen waar het merk zich primair op richt. Veelbelovend is de volledig elektri sche Polestar 2, een model waarmee deze fabrikant de concurrentie met Tesla Model 3 aangaat. De afmetingen en prestaties zijn vergelijkbaar en hetzelfde geldt voor de prijs, die rond de 50.000 euro zal liggen. Polestar belooft een actieradius van 500 kilo meter en een motorvermogen van 408 pk: goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden. De auto wordt vanaf begin volgend jaar in China gebouwd. De B-Klasse is een atypische auto in het gamma van Mercedes- Benz. Het Duitse merk grossiert in SUV's, zakenauto's en sport wagens, maar houdt in de wegkwijnende markt voor MPV's toch de B-Klasse overeind. Waarschijnlijk om te voorkomen dat trouwe Mercedes-rijders bij het naderen van een zekere leeftijd moeten over stappen naar de concur rentie. De B-Klasse heeft eigenlijk alles in huis om die clientèle te be dienen. De auto biedt een gemakkelijke in stap, een lekker hoge zitpositie en rijdt uitste kend doordat het model gebaseerd is op de dyna mische A-Klasse. Bo vendien is er voldoende beenruimte achterin én kan er heel wat in ver voerd worden. De nieuwste generatie van de B-Klasse is in alle richtingen gegroeid en door de grotere wielbasis zit je achterin nog beter. Vreemd genoeg daalde de inhoud van de bagageruimte met 33 liter ten opzichte van zijn voorganger. Wel kan de in 40/20/40-verhou- ding opgedeelde rug leuning platgelegd wor den en is tegen meerprijs een over 14 centimeter te verschuiven achterbank leverbaar, waarmee de laadruimte vergroot wordt tot 705 liter. Achter het stuur zit je prima en heb je uitzicht op een prachtig vorm gegeven dashboard. Dat is zo opgezet dat de auto breder lijkt. Dankzij de opvallende ventilatie- roosters en mooie beeld- schermen waan je je in een veel duurdere auto. De door ons gereden 1,3 liter viercilinder ben zinemotor (testverbruik 1 op 14,9) voelt enorm pittig aan voor zijn be perkte cilinderinhoud. Wel is de automaat wat te enthousiast als je van uit stilstand wegrijdt. Bij het indrukken van het gaspedaal schiet de auto er net iets te snel van door. Het onderstel is fantastisch: een perfecte mix tussen stabiel en comfortabel en met groot talent voor het opslok ken van obstakels. vrijdag 26 april 2019 GO Hoge instap, overzichtelijk dashboard: de B-Klasse bedient de doelgroep. foto's bart hoogveld -FERDINAND DUDENHÖFFER Stil, snel en com fortabel. Prachtig dashboard. Uitstekend weggedrag. Makkelijke instap. Hoge zit. h Verschuifbare ach terbank niet stan daard. Automaat kan beter. Ietwat saaie ver schijning. De nieuwe B-Klasse moest dynamischer ogen dan zijn voorgan ger en dat is aardig gelukt, mede dankzij een scherp gesneden front en lage daklijn. Echt spannend wordt de B-Klasse nooit. Wat niet wegneemt dat hij uitstekend rijdt. —Erik Kouwenhoven Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities A De Muse, een concept voor een zelf- rijdende auto van fabrikant Iconiq Motors. Te zien op de autoshow van Sjanghai. FOTO NG HAN GUAN/AP MM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25