van auto's
Topkwaliteit, maar
weinig frivool
7,9
25
Test
Mercedes-Benz B 180 (136 pk), vanaf €36.357
onderzoeken van technologieën,
producten en auto-ontwerpen voor
China.'' Functies voor automatisch
rijden, netwerken of sensortechnolo
gie kunnen in toenemende mate
rechtstreeks in China worden ont
wikkeld, denkt VW.
Analisten zien de Volksrepubliek
als het toekomstige centrum van de
industrie. ,,De auto van morgen komt
uit China'', zegt de Duitse marktana-
list Ferdinand Dudenhöffer. ,,Niet
alleen is de markt zo groot dat geen
enkele fabrikant er overheen kan
komen, het land wordt ook steeds
meer een leider op technologisch
gebied. De Chinezen hebben een
voorsprong met elektrische auto's.
Dankzij subsidies van de overheid,
beperkte beschikbaarheid van ken
tekens voor benzineauto's en pro
ductiequota, kunnen dit jaar meer
dan 2 miljoen e-auto's in China
verkocht worden. In 2020 zijn het
er 3 miljoen.''
China's grootste autofabrikanten
zoals Geely, BAIC of BYD bieden al
jaren elektrische auto's aan. De
grootste aanjagers van innovatie zijn
jonge bedrijven als Nio of Byton, die
uitsluitend elektrische auto's produ
ceren. Ook het Chinese automerk
Weltmeister produceert louter elek
trische auto's. Met deze naam pro
beert het bedrijf te profiteren van het
'De Chinezen hebben
een voorsprong met
elektrische auto's'
nog steeds uitstekende imago van
Duitse merken in China.
Dan domineert China ook nog
eens de wereldwijde markt voor
batterijen. Zo'n 35 procent van het
wereldwijde aanbod van accu's voor
elektrische auto's kwam vorig jaar
van twee grote Chinese fabrikanten.
Ook bij het tweede hoofdthema van
de toekomst, het digitaliseren van de
auto, lopen de Chinezen voorop. Zo
is telecomgigant Huawei technolo
gieleider in het snellere mobiele
internet 5G, dat noodzakelijk is voor
autonoom rijdende auto's. En zoek-
machinebedrijf Baidu (de Chinese
concurrent van Google) werkt aan
een zelfrijdende robotauto die waar
schijnlijk tot een marktdoorbraak in
China leidt.
Export
Het duurt niet lang meer voordat
Chinese merken ook Nederlandse
autokopers verleiden. Hier en daar
wordt de export naar Europa al voor
bereid. Byton, een merk met high
tech auto's die onder meer geken
merkt worden door gigantische
beeldschermen in het dashboard,
heeft grootse plannen. De firma Lynk
Co, eigendom van Geely dat ook
Volvo bezit, produceert binnenkort
in België elektrische auto's voor
Europa op basis van de Volvo XC40.
Het merk Polestar, eveneens een
dochter van Geely-Volvo, heeft
Nederland zelfs aangewezen als een
van de negen landen waar het merk
zich primair op richt.
Veelbelovend is de volledig elektri
sche Polestar 2, een model waarmee
deze fabrikant de concurrentie met
Tesla Model 3 aangaat. De afmetingen
en prestaties zijn vergelijkbaar en
hetzelfde geldt voor de prijs, die rond
de 50.000 euro zal liggen. Polestar
belooft een actieradius van 500 kilo
meter en een motorvermogen van
408 pk: goed voor een acceleratie van
0 naar 100 km/u in minder dan 5
seconden. De auto wordt vanaf begin
volgend jaar in China gebouwd.
De B-Klasse is een
atypische auto in het
gamma van Mercedes-
Benz. Het Duitse merk
grossiert in SUV's,
zakenauto's en sport
wagens, maar houdt in
de wegkwijnende
markt voor MPV's toch
de B-Klasse overeind.
Waarschijnlijk om te
voorkomen dat trouwe
Mercedes-rijders bij het
naderen van een zekere
leeftijd moeten over
stappen naar de concur
rentie.
De B-Klasse heeft
eigenlijk alles in huis
om die clientèle te be
dienen. De auto biedt
een gemakkelijke in
stap, een lekker hoge
zitpositie en rijdt uitste
kend doordat het model
gebaseerd is op de dyna
mische A-Klasse. Bo
vendien is er voldoende
beenruimte achterin én
kan er heel wat in ver
voerd worden. De
nieuwste generatie van
de B-Klasse is in alle
richtingen gegroeid en
door de grotere wielbasis
zit je achterin nog beter.
Vreemd genoeg daalde
de inhoud van de
bagageruimte met 33
liter ten opzichte van
zijn voorganger. Wel kan
de in 40/20/40-verhou-
ding opgedeelde rug
leuning platgelegd wor
den en is tegen meerprijs
een over 14 centimeter te
verschuiven achterbank
leverbaar, waarmee de
laadruimte vergroot
wordt tot 705 liter.
Achter het stuur zit je
prima en heb je uitzicht
op een prachtig vorm
gegeven dashboard. Dat
is zo opgezet dat de auto
breder lijkt. Dankzij de
opvallende ventilatie-
roosters en mooie beeld-
schermen waan je je in
een veel duurdere auto.
De door ons gereden
1,3 liter viercilinder ben
zinemotor (testverbruik
1 op 14,9) voelt enorm
pittig aan voor zijn be
perkte cilinderinhoud.
Wel is de automaat wat
te enthousiast als je van
uit stilstand wegrijdt. Bij
het indrukken van het
gaspedaal schiet de auto
er net iets te snel van
door. Het onderstel is
fantastisch: een perfecte
mix tussen stabiel en
comfortabel en met groot
talent voor het opslok
ken van obstakels.
vrijdag 26 april 2019
GO
Hoge instap, overzichtelijk dashboard: de
B-Klasse bedient de doelgroep. foto's bart hoogveld
-FERDINAND DUDENHÖFFER
Stil, snel en com
fortabel. Prachtig
dashboard. Uitstekend
weggedrag. Makkelijke
instap. Hoge zit.
h Verschuifbare ach
terbank niet stan
daard. Automaat kan
beter. Ietwat saaie ver
schijning.
De nieuwe B-Klasse
moest dynamischer
ogen dan zijn voorgan
ger en dat is aardig
gelukt, mede dankzij
een scherp gesneden
front en lage daklijn.
Echt spannend wordt
de B-Klasse nooit. Wat
niet wegneemt dat hij
uitstekend rijdt.
—Erik Kouwenhoven
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
A De Muse,
een concept
voor een zelf-
rijdende auto
van fabrikant
Iconiq Motors.
Te zien op de
autoshow van
Sjanghai.
FOTO NG HAN
GUAN/AP
MM