AUTO
Nu ook grootmacht als producent
24
VRAAG ANTWOORD
China wordt steeds belangrijker als
autoland. Niet alleen als afzetmarkt, maar
ook als motor voor innovatie. Nog even en
Chinese merken verleiden ook de
Nederlandse autokoper.
Mag ik met een
verlopen rijbewijs
toch rijden?
Koppelt mijn
Renault de
aandrijving los?
Nieuwe lampen
leiden wel degelijk
tot verblinding
door Sjanghai loopt,
ervaart een weldadige
rust. Bij de verkeers
lichten staan welis
waar tientallen scoo
ters te wachten, maar je hoort niets.
Dat komt doordat de president van
China een paar jaar geleden besloot
dat de knetterende tweetaktbrom-
mers van de ene op de andere dag de
stad niet meer in mochten. Met
auto's gaat China nog niet zover,
maar geen land ter wereld is verder
met elektrisch en autonoom rijden.
Hoe belangrijk China voor de
Europese autofabrikanten is, valt
goed af te lezen aan de nieuwe BMW
7 Serie. Dat model heeft een giganti
sche grille omdat Chinese kopers dat
als statussymbool zien. Ook de
achterzijde van de nieuwe Porsche
911 oogt tamelijk Aziatisch. En dat
auto's sinds enige tijd ruimschoots
worden voorzien van typenaam en
-nummer, gebeurt naar verluidt
omdat de Chinezen graag aan
anderen willen laten zien in wat
voor soort auto ze rijden.
Verlengd
Een typisch Chinees statussymbool
is de verlengde auto. Chinezen wil
len graag de indruk wekken dat ze
'gechauffeerd' worden. De Europese
autofabrikanten happen gretig en
leveren in China verlengde uitvoe
ringen van een groot aantal modellen
die we in Europa alleen in een korte
versie kennen.
Ander voorbeeld: Volkswagen
bouwt in China speciaal voor de
Chinese markt vijf SUV's met namen
waarvan wij nog nooit hebben ge
hoord. Niet vreemd. Behalve dat de
omzetten enorm zijn en de marges
hoog, is het verkopen van een auto er
snel winstgevend en vrij eenvoudig.
,,China is de grootste automarkt ter
wereld'', zegt Jacques Geijsen van
VW-importeur Pon's Automobiel
handel in Leusden. ,,Het is één land
met één miljard mensen. Dat bete
kent één brochure, één configurator,
één campagne en één voordeelpak
ket, omdat nagenoeg iedereen het
zelfde wil. Dat werkt een stuk lekker
der dan de lappendeken die Europa
heet, met al zijn verschillende talen,
eisen en voorkeuren.'' Volkswagen is
dan ook groot in China, evenals
BMW en Mercedes-Benz. Alle drie
de merken verkopen daar meer auto's
dan waar ook ter wereld.
Elektrisch
Ook de Europese automobilist merkt
steeds meer van de invloed van
China. Het land loopt voorop met
innovatie. Op de autoshow van
Sjanghai tonen Chinese fabrikanten
eigenlijk alleen auto's op elektriciteit
en waterstof. Naar verwachting ver
kopen zij rond 2025 jaarlijks 4 mil
joen elektrische auto's: aantallen
waarvan Europese fabrikanten alleen
kunnen dromen.
Duitse autofabrikanten vertrou
wen steeds meer op China voor
onderzoek en ontwikkeling. VW-
baas Herbert Diess omschreef op de
autoshow van Sjanghai deze maand
China als 'de benchmark voor ieder
een'. „Ongeveer de helft van de onge
veer 20.000 ontwikkelingsexperts
van VW is al betrokken bij het
'China is de
benchmark
voor iedereen'
vrijdag 26 april 2019
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Van het CBR begreep ik dat
de verlenging van mijn rij
bewijs, omdat ik 75 word,
lang op zich laat wachten.
Mijn echtgenote rijdt niet
graag zelf. Mag ik blijven
rijden met haar naast mij,
desnoods met een L op het
dak zoals bij lesauto's?
—Edward Jansen
Heel vervelend dat automobi
listen het slachtoffer worden
van de grote vertragingen die
bij het CBR zijn ontstaan. Een
poging vanuit de Tweede
Kamer om het kabinet een
coulanceregeling te laten
invoeren, is mislukt. Hoe dan
ook: zodra uw rijbewijs verlo
pen is, mag u niet meer
rijden. Een L op het dak of
iemand met een rijbewijs op
de bijrijdersstoel verandert
daar niets aan.
Klopt het dat de automaat
van mijn Renault Scénic de
aandrijving 'neutraliseert'
als ik op de rem trap? Pas
als ik de rem één seconde
loslaat, begint de auto te
'kruipen'. Als dat zo is,
betekent het dat er geen
risico op een slippende
koppeling (extra brandstof)
of slijtage is. Klopt dat?
—Inge Havenaar
Ja, dat klopt. Als de rem
wordt ingetrapt, zijn beide
koppelingen van de auto
maat ontkoppeld, zodat er
geen slijtage en opwarming
van de koppeling plaatsvindt.
Zodra de rem wordt losgela
ten, gaat de auto 'kruipen'
doordat de automatische ver
snellingsbak weer gekoppeld
wordt.
De ANWB zegt geregeld
klachten te krijgen van
leden die verblind worden.
Een ANWB-expert meende
dat we maar moeten wen
nen aan de zee van ledlicht.
Hij heeft gelijk dat de 'over
straling' door xenon- en led-
licht bij ouderen te maken
kan hebben met het ouder
worden van de ooglens.
Toch hebben ook veel jon
geren met heldere ooglen-
zen last van xenon-koplam-
pen. Led maakt het er niet
beter op en regen al hele
maal niet. Ouderen die ge
opereerd zijn aan staar en
daardoor net zulke kraak
heldere lenzen hebben als
een 20- a 30-jarige, klagen
hier net zo hard over. Verbe-
terd zicht voor de autobe
stuurder dankzij xenon/
ledlicht leidt toch echt tot
verblinding van andere weg
gebruikers. Tot op heden is
nooit goed uitgezocht in
hoeverre dit het netvlies kan
beschadigen. Overigens
helpt een bril met gele gla
zen.
—Fokke Postema, oogarts
Dank voor uw heldere uiteen
zetting.
Nieuwe
auto komt
straks
uit China
ERIK KOUWENHOVEN
-HERBERT DIESS, VW
Auto's op elek
triciteit en waterstof
domineren de auto
show van Sjanghai.
FOTO'S EPA, POLESTAR, VW