AUTO Nu ook grootmacht als producent 24 VRAAG ANTWOORD China wordt steeds belangrijker als autoland. Niet alleen als afzetmarkt, maar ook als motor voor innovatie. Nog even en Chinese merken verleiden ook de Nederlandse autokoper. Mag ik met een verlopen rijbewijs toch rijden? Koppelt mijn Renault de aandrijving los? Nieuwe lampen leiden wel degelijk tot verblinding door Sjanghai loopt, ervaart een weldadige rust. Bij de verkeers lichten staan welis waar tientallen scoo ters te wachten, maar je hoort niets. Dat komt doordat de president van China een paar jaar geleden besloot dat de knetterende tweetaktbrom- mers van de ene op de andere dag de stad niet meer in mochten. Met auto's gaat China nog niet zover, maar geen land ter wereld is verder met elektrisch en autonoom rijden. Hoe belangrijk China voor de Europese autofabrikanten is, valt goed af te lezen aan de nieuwe BMW 7 Serie. Dat model heeft een giganti sche grille omdat Chinese kopers dat als statussymbool zien. Ook de achterzijde van de nieuwe Porsche 911 oogt tamelijk Aziatisch. En dat auto's sinds enige tijd ruimschoots worden voorzien van typenaam en -nummer, gebeurt naar verluidt omdat de Chinezen graag aan anderen willen laten zien in wat voor soort auto ze rijden. Verlengd Een typisch Chinees statussymbool is de verlengde auto. Chinezen wil len graag de indruk wekken dat ze 'gechauffeerd' worden. De Europese autofabrikanten happen gretig en leveren in China verlengde uitvoe ringen van een groot aantal modellen die we in Europa alleen in een korte versie kennen. Ander voorbeeld: Volkswagen bouwt in China speciaal voor de Chinese markt vijf SUV's met namen waarvan wij nog nooit hebben ge hoord. Niet vreemd. Behalve dat de omzetten enorm zijn en de marges hoog, is het verkopen van een auto er snel winstgevend en vrij eenvoudig. ,,China is de grootste automarkt ter wereld'', zegt Jacques Geijsen van VW-importeur Pon's Automobiel handel in Leusden. ,,Het is één land met één miljard mensen. Dat bete kent één brochure, één configurator, één campagne en één voordeelpak ket, omdat nagenoeg iedereen het zelfde wil. Dat werkt een stuk lekker der dan de lappendeken die Europa heet, met al zijn verschillende talen, eisen en voorkeuren.'' Volkswagen is dan ook groot in China, evenals BMW en Mercedes-Benz. Alle drie de merken verkopen daar meer auto's dan waar ook ter wereld. Elektrisch Ook de Europese automobilist merkt steeds meer van de invloed van China. Het land loopt voorop met innovatie. Op de autoshow van Sjanghai tonen Chinese fabrikanten eigenlijk alleen auto's op elektriciteit en waterstof. Naar verwachting ver kopen zij rond 2025 jaarlijks 4 mil joen elektrische auto's: aantallen waarvan Europese fabrikanten alleen kunnen dromen. Duitse autofabrikanten vertrou wen steeds meer op China voor onderzoek en ontwikkeling. VW- baas Herbert Diess omschreef op de autoshow van Sjanghai deze maand China als 'de benchmark voor ieder een'. „Ongeveer de helft van de onge veer 20.000 ontwikkelingsexperts van VW is al betrokken bij het 'China is de benchmark voor iedereen' vrijdag 26 april 2019 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Van het CBR begreep ik dat de verlenging van mijn rij bewijs, omdat ik 75 word, lang op zich laat wachten. Mijn echtgenote rijdt niet graag zelf. Mag ik blijven rijden met haar naast mij, desnoods met een L op het dak zoals bij lesauto's? —Edward Jansen Heel vervelend dat automobi listen het slachtoffer worden van de grote vertragingen die bij het CBR zijn ontstaan. Een poging vanuit de Tweede Kamer om het kabinet een coulanceregeling te laten invoeren, is mislukt. Hoe dan ook: zodra uw rijbewijs verlo pen is, mag u niet meer rijden. Een L op het dak of iemand met een rijbewijs op de bijrijdersstoel verandert daar niets aan. Klopt het dat de automaat van mijn Renault Scénic de aandrijving 'neutraliseert' als ik op de rem trap? Pas als ik de rem één seconde loslaat, begint de auto te 'kruipen'. Als dat zo is, betekent het dat er geen risico op een slippende koppeling (extra brandstof) of slijtage is. Klopt dat? —Inge Havenaar Ja, dat klopt. Als de rem wordt ingetrapt, zijn beide koppelingen van de auto maat ontkoppeld, zodat er geen slijtage en opwarming van de koppeling plaatsvindt. Zodra de rem wordt losgela ten, gaat de auto 'kruipen' doordat de automatische ver snellingsbak weer gekoppeld wordt. De ANWB zegt geregeld klachten te krijgen van leden die verblind worden. Een ANWB-expert meende dat we maar moeten wen nen aan de zee van ledlicht. Hij heeft gelijk dat de 'over straling' door xenon- en led- licht bij ouderen te maken kan hebben met het ouder worden van de ooglens. Toch hebben ook veel jon geren met heldere ooglen- zen last van xenon-koplam- pen. Led maakt het er niet beter op en regen al hele maal niet. Ouderen die ge opereerd zijn aan staar en daardoor net zulke kraak heldere lenzen hebben als een 20- a 30-jarige, klagen hier net zo hard over. Verbe- terd zicht voor de autobe stuurder dankzij xenon/ ledlicht leidt toch echt tot verblinding van andere weg gebruikers. Tot op heden is nooit goed uitgezocht in hoeverre dit het netvlies kan beschadigen. Overigens helpt een bril met gele gla zen. —Fokke Postema, oogarts Dank voor uw heldere uiteen zetting. Nieuwe auto komt straks uit China ERIK KOUWENHOVEN -HERBERT DIESS, VW Auto's op elek triciteit en waterstof domineren de auto show van Sjanghai. FOTO'S EPA, POLESTAR, VW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24