Madurodam ECONOMIE 23 DUURZAAM NIEUW MODEMERK Met hun modezaak Goat Store willen zussen Abigail en Lavinia Bakker (35) de wereld verbeteren én veroveren. Ze weten het zelf ook: Lavinia en Abigail Bakker (35) uit elkaar houden is niet een voudig. ,,We lijken niet alleen op elkaar'', legt Abigail uit. ,,We praten allebei heel veel en snel, en maken elkaars zinnen af'', vult Lavinia aan. Vorige week opende de tweeling een tweede veganistische kleding winkel: Goat Store, op de Amster damse Haarlemmerdijk. De eerste flagshipstore van hun merk Goat Or ganic Apparel. Een winkel met een jonge, urban uitstraling, zegt Abigail. Hun eerste winkel, Geitenwollen winkel - waar meerdere duurzame merken verkocht worden - zit sinds 2014 op de Utrechtsestraat. In een voormalige slagerij annex worsten makerij. Lavinia, lachend: ,,Elke keer dat ik de winkel binnenkom en alle rekken vol diervriendelijke kleding merken zie, denk ik: dit moet wel karma zijn.'' De naam van hun eerste winkel is een knipoog naar de tijd dat vega- nisme, organische kleding en begaan zijn met het klimaat nog voorbehou den was aan geitenwollensokkenty- pes op sandalen. De tweeling wil dat imago veranderen, vertelt Abigail. ,,Met humor, maar vooral door de kleding toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen. Een duurzaam T-shirt a 40 euro is voor de gemid delde Nederlander niet te betalen, daarom kost een shirtje van Goat Or ganic Apparel maar 17,95 euro.'' Dat is mogelijk omdat de Bakkers recht streeks aan de klant verkopen en dus geen winkelmarge hebben. Urban Outfitters ,,Wij willen dat het straks normaal is om goede en eerlijk geproduceerde kleding te kopen, in plaats van ver vuilende, mens- en dieronvriende lijke kleding van grote ketens'', stelt Lavinia. ,,Ons streven is net zo groot en bekend te worden als Urban Out fitters.'' Overal ter wereld moet uit eindelijk een Goat-winkel komen, vult Abigail aan. ,,De tijd is rijp, er is steeds meer vraag naar duurzame kleding. Grote ketens pikken het in middels ook wel op, maar er is nog veel greenwashing: goed voor het imago, maar in de praktijk blijkt de kleding toch niet 100 procent duur zaam te zijn.'' ,,We krijgen mensen uit New York in de Geitenwollenwinkel die zeggen dat er in hun stad niet één winkel is waar je terechtkunt voor betaalbare, hippe en duurzame kleding. Daarom staan de Benelux, Berlijn, Londen, Scandinavië, Los Angeles, New York, Montreal en Tokio op ons lijstje. Duurzame mode moet normaal wor den in het straatbeeld. World domina tion, dat is ons uiteindelijke doel." Hoewel ze uit een welvarend, on dernemend gezin komen, was geld nooit vanzelfsprekend, zegt Abigail. ,,Mijn vader liet ons weten dat hij de gene was die er hard voor had ge werkt, niet wij. We hadden altijd baantjes en mijn moeder was zuinig op oude spullen. We kregen geen nieuwe rijlaarzen, maar kregen eerst haar oude paar om af te dragen.'' ,,Geld verdienen is nooit onze drijfveer geweest'', vervolgt Lavinia, ,,al moet dat uiteraard gebeuren. Wij doen dit omdat we de wereld willen veranderen. Als we met het bedrijf winst maken, doneren we die liever aan een goed doel, of we investeren die weer in de winkel of personeel.'' Sociaal en duurzaam ondernemen is nu de enige manier In traditioneel adverteren geloven ze niet. ,,In plaats van veel geld te steken in enorme billboards, vestigen we liever op een andere manier de aan dacht op ons'', zegt Lavinia. Zo heb ben de Bakkers Taking Action opge richt, een platform waarmee de zus sen regelmatig acties organiseren ge richt op het verbeteren van de we reld. Daarbij krijgen ze hulp van de Goat gang, hun volgers (in totaal een stuk of 25.000) op sociale media. Ooit kregen de zussen van een ouwe rot in het modevak te horen dat ze het niet in zich hadden om het te maken in de modewereld: 'Jullie gaan niet over lijken, een baan als hostess is meer iets voor jullie.' De tweeling moet er nu om lachen. ,,De jongere generatie doet het gelukkig helemaal anders'', ziet Abigail. ,,Zij zien in dat sociaal en duurzaam ondernemen de enige manier is. En niet morgen pas, maar vandaag.'' Bekijk alle uitjes op pzc.nl/voorjaarsuitjes Beleef Nederland op z'n grootst Van 19;50 VOOr 13,65* madurodam vrijdag 26 april 2019 TWeeling wil wereld verbeteren met mode Sara Luijters Amsterdam Abigail en Lavinia Bakker willen met Goat Organic Apparel de wereld veroveren. FOTO ILJA KEIZER -Abigail Bakker In Madurodam beleef je de grote verhalen van NederLand. In de indoor attracties komen deze verhalen via special effects en talloze beeld en geluidseffecten écht tot leven. Ga terug in de tijd in één van de experiences op ware grootte en speel zelf een rol in een bijzonder Nederlands hoogtepunt. Dit wil je niet missen, dus bezoek ze allemaal! Nieuwe attractie: de Waterwolf! Bedien zeLf 's werelds grootste stoommachine en stel samen het gemaal in werking. Lukt het jou om de Waterwolf te verslaan? Bestel nu tickets op pzc.nl/madurodam Tickets zijn geldig t/m 30 juni 2019

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 23