E 21 Hoe betaalbaar is het als rijkere Nederlanders niet bereid zijn driekwart van hun geld af te staan? gen tot meer belastingontwijking lei den. Dat soort aspecten moet je ei genlijk ook meenemen in een plan rondom het basisinkomen." Met an dere woorden: hoe betaalbaar is het basisinkomen als rijkere Nederlan ders niet bereid zijn om driekwart© van hun zuurverdiende euro aan de belasting af te staan? De hoogleraar wijst op nog een an der veelgehoord argument tegen het plan. „Wanneer mensen zonder con dities een bedrag per maand krijgen waar je van rond kunt komen, neem je misschien bij sommigen de prikkel weg om te blijven werken.'' Dur zegt het bewust voorzichtig, want harde bewijzen zijn er niet. „Het is de vraag hoe mensen reageren op het krijgen van een basisinkomen, daar is nog onvoldoende onderzoek naar ge daan.'' Volgens De Roo zijn er echter ge noeg voordelen die het invoeren van een basisinkomen de moeite waard maken. „Het zorgt bijvoorbeeld voor betere gezondheid, minder stress en minder criminaliteit. Daarnaast ver dwijnt er door het wegvallen van al lerlei uitkeringen en toeslagen een hoop bureaucratie.'' Sommige claims van De Roo wor den ondersteund door onderzoek in Finland, dat experimenteerde met het basisinkomen. Tweeduizend werkloze Finnen kregen twee jaar lang 560 euro per maand, ongeacht of ze werk vonden in die periode. Het geschonken geld bleek een minimale invloed te hebben op de bereidheid om meer te gaan werken, maar zorgde wel voor meer geluk en meer gezondheid bij de proefpersonen. Daar moet volgens Dur echter een kanttekening bij worden geplaatst. Hij stelt dat het huidige onderzoek wereldwijd niet betrouwbaar genoeg is om er grote conclusies uit v af te leiden. „Er moeten bre- W dere en diep gaandere stu dies komen naar de effec ten van het invoeren van het basisinkomen. In Nederland kan het Centraal Planbureau (CPB) dat bijvoorbeeld doen.'' Slechts een opzet Dur denkt niet dat het plan rondom 'Basisinkomen 2.0' sterk genoeg is om daadwerkelijk realiteit te worden, maar vindt de conclusies wel interes sant. ,,Wat deze studie suggereert, is dat de kosten alleen terechtkomen bij de hoge inkomens, wat een nieuwe en boeiende suggestie is.'' Voor De Roo is dit plan slechts een opzet. Hij ziet in dat het deels beter kan. „We willen aan het geld komen door de vermogensbelasting te ver hogen en een CO2-heffing in te voe ren. De inkomensbelasting hoeft dan niet omhoog, maar wij missen de middelen om dit nu door te kunnen rekenen.'' Hij denkt echter dat het basisinkomen er op langere termijn zeker komt. „Enkele tien tallen jaren geleden stond nog maar 20 procent van de bevolking achter dit idee, nu 50 procent. Het hangt er nu vanaf hoe de politiek gaat reageren.'' vrijdag 26 april 2019 GO -Robert Dur, hoogleraar economie EUR Alexander de Roo (63) is lid van GroenLinks, waar voor hij jaren ac tief is geweest, onder meer in het Europees Parle ment. Na zijn stu dies scheikunde aan de TU Delft en politicologie aan de Universiteit van Amsterdam werd hij lid van de Paci fistisch Socialisti sche Partij, een van de partijen waar later GroenLinks uit is voortgeko men. In de jaren 1982 tot en met 1985 was hij voor die partij duo raadslid in Amster dam. Na een aantal jaren politiek werk en het voorzitter schap van Groen Links in Brussel werd De Roo in 1999 lid van het Europees Parle ment, wat hij tot 2004 bleef. In die tijd werd hij ook lid van het bestuur van het Europees Netwerk voor ba sisinkomen. Mo menteel is hij se nior adviseur milieu en water bij de pro vincie Gelderland. In 1991 was hij een van de oprichters van de Vereniging Basisinkomen, waarvoor hij nog steeds actief is. FOTO SHUTTERSTOCK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21