4 MUZIEKTHEATER Is het vanwege de beroemde oneliners, of vanwege de onbaatzuchtige liefde van een cynicus, dat de film Casablanca een klassieker werd? Hoe kan hij het best worden vertaald naar toneel? Dat vragen de acteurs zich af in de remake voor het theater. Play it once, Sam' Inleiding op concert Delines Isabel Provoost heeft veel te vertellen De film 'Casablanca' is gemaakt in de Tweede Wereldoor log en gaat over de Tweede Wereldoor log. Dat is knap, zo zonder enig histo risch perspectief. Daar staat tegen over dat het bijna ook over het heden zou kunnen gaan. (En daar maakt de voorstelling slim gebruik van.) Want het gaat over vluchtelingen. En die zijn helaas van alle tijden. Om de kennis van het verhaal even op te frissen: in de film Casablanca ontmoeten we Rick Blaine (prachtige rol van Humphrey Bogart) die als 'aangespoelde' in de Marokkaanse havenstad Casablanca een bar runt. Hijzelf is met een onverteerd liefdes verleden een cynische non-confor mist geworden en trekt daarmee in zijn bar een heel apart publiek. Een publiek van vooral ontheemde en soms wanhopige vluchtelingen. Het half vrije Casablanca is name lijk een drukbezochte springplank naar het volledig vrije Westen. Er lo pen daar wel (nazi-)Duitsers, maar officieel hebben die geen macht. Of ficieus echter wel. Want Marokko is Frans grondgebied, en (Vichy-) Frankrijk heult met Duitsland. Op een dag verschijnt Ricks ex-ge- FOUTIEF liefde Ilsa (Ingrid Bergman) in zijn bar, met haar nieuwe minnaar, de Tsjecho-Slowaakse verzetsleider Viktor Laszlo. Ze hebben dringend papieren nodig en Rick heeft juist twee blanco doorreisvisa gevonden. Die zijn goud waard. Wat gaat hij doen? Zelf profiteren van een oude liefde die nog niet helemaal uitge doofd lijkt? Of nieuwe liefde een kans geven, en zelf eindelijk ook eens kiezen? 'Casablanca' is destijds gemaakt naar aanleiding van een toneelstuk (uit 1940), en dat prikkelde het idee om er opnieuw een toneelstuk van te maken. De Britse schrijfster, regis seuse en theatermaakster Morag Ful- lerton heeft dat succesvol gedaan, een jaar of acht geleden. En ze gaf er meteen een dubbele bodem aan. In het stuk zijn de acteurs aan het repe teren en bediscussiëren hoe ze die remake zullen gaan vormgeven: Hoeveel nadruk moet er op de Bo- gart-quotes, hoe gepassioneerd is die Rick of die Ilsa eigenlijk, en hoe nor maal is dat nog? Hoe gaat een acteur die zelf niet in grote liefde gelooft, straks brandend verlangen op de planken zetten? Het publiek kreeg het 'vóór' en het 'achter' de schermen te zien. Dat halveerde de magie niet, het verdübbelde hem. Van dat stuk is nu een Nederlandse versie gemaakt, herschreven door su- per-bewerker Jibbe Willems. Zoals altijd in zijn teksten, met heel actueel taalgebruik. En met ook een actueel kader: er is meer ruimte voor en veel verwijzing naar de huidige vluchte lingenproblematiek. En toch is de ro mantiek van het verhaal volledig be houden. Er zit in deze toneelversie veel mu ziek, nog meer dan in de film, die daar al om bekend stond. Prachtige, nieuw gecomponeerde muziek van Gouden Kalf-winnaar Helge Slikker, nota bene. We praten dus ineens niet meer over een gewoon toneelstuk, maar over muziektheater. Met live muziek. Het idee van 'vóór en achter de schermen' is gebleven. Met oor spronkelijk drie acteurs, zat er veel fun in de verkleedpartijen voor de bijrollen. Met de meer dan zes ac teurs van deze voorstelling valt dat aspect minder uit te buiten. Daar voor komen andere dingen in de plaats. Meer tempo en intensere dy namiek, bijvoorbeeld. Het gebruik van meer 'afzonderlijke' personages laat duidelijker uitkomen dat ieder één dubbel is, dat iedereen een 'voor' EN 4 REDENEN MEER Film Pop donderdag 25 april 2019 Liefdesverhaal met een dubbele bodem Willem Nijssen 'Casablanca' staat ook bekend om zijn pakkende, soms bi zarre oneliners. Eéntje is zo be kend, dat hij al jaren geciteerd wordt, maar foutief. Woody Allen heeft de fout zelfs opzet telijk tot filmtitel verheven. 'Play it again, Sam' (1972). Maar dat heeft Ilsa nooit tegen pianist Sam gezegd. Ze wil dat hij het liedje speelt dat hoorde bij haar romance met Rick. Maar die heeft verboden dat het ooit nog in zijn bar zal klinken. Om sentimentele (of sluwe?) redenen smeekt Ilsa nu: 'Play it once, Sam!' Woensdag 1 mei draait in de filmzaal van 't Beest in Goes Lean on Pete. De vertoning is eigenlijk een inleiding op het concert, een dag later, van The Deli- nes. Dat is namelijk een van de bands van Willy Vlautin. Behalve muzi kant is hij ook schrijver. Lean on Pete is geba seerd op een van zijn romans. Vol mededo gen schrijft Vlautin over mensen die wor stelen met het leven. Ook de teksten van zijn soulvolle Americana zijn verhalend. In The Delines worden ze prachtig gezongen door Amy Boone. Het voorprogramma wordt verzorgd door Middel burger J.P de Klerk, die in zijn trio wordt bijge staan door zijn broer en dochter. Film: Lean on Pete, woensdag 1 mei, 't Beest in Goes, 20 uur. Concert: The Delines, donderdag 2 mei, 't Beest in Goes, 20.30 uur. Ze was veertien toen alle coaches van The Voice Kids hun stoelen om draaiden. Ze haalde de finale. Op haar zeventiende besloot Isabel Pro voost haar kansen nog eens te wagen in The Voice of Holland. The rest is history. Sindsdien zong Isabel een duet met Bl0f en speelde ze in een uitverkocht Arsenaaltheater. Kortom: de Zeeuwse heeft veel te vertellen in haar theatershow 'This is me' Vrijdag 26 april, Scheldetheater Ter- neuzen, 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 48