Plezier klinkt
door in optreden
van Filippova
Altijd een beetje
Van Nederpop tot
Afrikaanse show
2
PIANORECITAL
Muziek In België werd hij onderscheiden met een 'Lifetime
Achievement Award'. Raymond van het Groenewoud haalt
er zijn schouders over op. Waar hij wel van geniet: optreden!
In een reeks intieme concerten speelt hij al zijn klassiekers.
Komedie over liefde en sex
Uitgelicht
Een spetterend optreden als afsluiting van
een seizoen. ConcertenVlissingen organi
seerde optredens van jonge talentvolle
musici en trok telkens een volle zaal in de Pak
huizen van het MuZEEum. De sfeer is er apart.
Het publiek heeft uitzicht op grote foto's van
schepen, Michiel de Ruyter en de zee zijn niet
ver weg. Helemaal Vlissingen.
In deze sfeer hoort ook avontuur en dat
bieden de jonge musici. Het slotconcert is in
handen van de Russische toppianiste Nadezda
Filippova (1989). Zij is opgegroeid in een Sibe
risch havenstadje en zal zich zeker thuis voelen
in Vlissingen waar de zee, zilt en vloeiend, kracht
en inspiratie ademt. Russische pianisten spreken
tot de verbeelding. Wie herinnert zich niet de
lange rij Russische pianisten die de prijzen weg
sleepten bij het Koningin Elisabethconcours in
Brussel. Pianoreuzen waren het. Ook Filippova is
een groot talent, met een feilloze techniek en een
enorme kracht.
Haar kracht ligt in de combinatie. Zij stelt
haar programma's zorgvuldig samen. Zij speelt
dynamisch en toch intiem en helder. Zij over
tuigt haar publiek met doorvoeld spel. Dat ze
deze keer gekozen heeft voor de Russische com
ponisten Scriabin,
Prokofiev en Tsjai-
kovski, zal niemand
verwonderen. Schil-
Zij heeft een ^choge kleurrijke
frisse,
eigentijdse kijk humor.
op klassieke
muziek
werken met een door
zichtige structuur en
Filippova wil emotie
overbrengen. Zij heeft
een frisse, eigentijdse
kijk op de klassieke
muziek en durft te experimenteren. Het aureool
van wonderkind beviel haar niet echt. Ze knokte
voor haar carrière en kwam via Berlijn in haar
huidige woonplaats Amsterdam terecht. Daar
ontdekte ze het plezier in het musiceren. Dat is te
herkennen in haar spel.
Het programma is een afwisseling van
dansante en poëtische muziek. De zesde piano
sonate van Prokofiev is de hoofdmoot en met een
selectie uit de vier seizoenen van Tsjaikovski zal
Filippova de toehoorders vast een vakantiegevoel
geven. Zin in een avontuur? Luister dan naar Fi
lippova live en naar haar album Illimité (grenze
loos).
MUZIEK
TOP 3
De meeste Nederlanders
kennen Raymond van
het Groenewoud van de
hits die hij in de jaren
80 en 90 scoorde: Liefde
voor Muziek, Chachacha, Je Veux de
l'Amour, Vlaanderen Boven en Meisjes.
De Belgische muzikant groeide in de
twintig jaar die erop volgden uit tot
een artiest die het niet meer van hits
hoeft te hebben. Zijn liedjes en uit
voeringen werden door de jaren
heen alleen maar beter. In februari
werd de Vlaming (van Nederlandse
komaf) 69 jaar. Van sleet is echter
geen sprake.
Beu
„Kreten Gefluister, mijn huidige
theatertournee, is zelfs mijn eerste
soloprogramma zoals het hoort, met
louter zang, piano en gitaar. Ik heb
het eerder op deze manier gepro
beerd, een half uurtje, maar nu durf
ik het anderhalf uur lang. Ik ben niet
de grootste muzikant, maar heb kei
hard aan mijn vaardigheden ge
werkt. Drie maanden gediscipli
neerd de zwakke punten proberen
weg te werken. Eerlijk gezegd was ik
het beu om steeds gitaristen uit te
Belgen
gniffelen
ongemakkelijk
om seks-
grappen. Bij
Nederlanders
is het lachen,
gieren, brullen
leggen wat ik wilde, terwijl ze dat
toch nooit deden."
De naam van de voorstelling is niet
gebaseerd op de gelijknamige film
van Ingmar Bergman uit 1972. ,,Nee,
die komt van een oude schooldirec
teur van een van mijn drie zoons. Hij
had moeite met mijn verstaanbaar
heid als ik met een band optrad. Hij
zei: zing een keer alleen, dan kan ik
ook al je kreten en gefluister horen."
De voorstelling kreeg in Vlaande
ren al goede kritieken. Reeds be
kende liedjes worden in een nieuwe
vorm gegoten. Het prachtige num
mer Aan De Meet, handelend over de
dood en in België al een heuse 'uit-
vaarthit', wordt in de studioversie op
piano begeleid. ,,In de voorstelling
speel ik dat lied op een akoestische
gitaar, omdat het op gitaar veel
moeilijker te spelen is dan op piano.
Op de gitaar ben ik kwetsbaarder.
Dat past beter bij de gevoeligheid
van dat liedje."
Slordig
Ook zijn teksten kunnen verande
ren. In de loop van de jaren is Van
het Groenewoud anders over zaken
gaan denken. Hij illustreert dat met
zijn controversiële lied Weg Met
Amerika. ,,Ik heb dat geschreven tij-
5 REDENEN OM UIT TE GAAN...
Toneel
donderdag 25 april 2019
Jeanette Vergouwen houdt
van cultuur en vooral van
klassieke muziek. Zij is mu-
ziekrecensente.
Wat: Pianorecital Nadezda Filippova
Waar: Pakhuizen MuZEEum Vlissingen
Wanneer: zondag 28 april 11.30 uur
De keuze van
onze redactie:
Tim Akkerman -
Lions don't cry
Door zijn tournee
Tim sings The
Boss, waarbij hij
liedjes vertolkte
van zijn grote
voorbeeld Bruce
Springsteen, zit
Tim Akkerman
weer op het
spoor van Ameri
kaans getinte
rock.
Yola - Walk
through fire
Ze maakte al in
druk als zangeres
van Phantom
Limb. Met dit
door Dan Auer-
bach (The Black
Keys) geprodu
ceerde solo
album kroont
Yola zich defini
tief tot de konin
gin van de coun
try soul.
Stuart A, Staples
- Music voor
Claire Denis
High Life
De groep Tinder-
sticks heeft een
mooie serie
soundtracks ge
maakt voor films
van de Franse re
gisseur Claire
Denis. Hun voor
man voegt daar
nu een pareltje
aan toe.
GO
B
onnozel
doen
Willem Jongeneelen
44
Raymond van het
Groenewoud
Fans van Kraftwerk kun
nen zaterdag uit hun plaat
in 't Beest. Oud-lid van de
band, Wolfgang Flür, draait
er elektronische muziek.
De powervrouwen van
Abafazi stelen de muzikale
show in Middelburg. Meer
zin om te lachen? Cabare
tiers Pieter Derks en Ma
rian Mudder staan ook op
de planken.
Pianiste Nadezda Filippova.
Hotels zijn dé plek waar
mensen van allerlei slag el
kaar ontmoeten. Vaak zijn ze
op doorreis, vaak zijn ze een
zaam. En ondertussen snak
ken ze naar echte liefde. Ilja Leonard Pfeijffer
(auteur van 'Grand Hotel Europa') schreef er een
gloednieuwe komedie over, 'Noem het maar
liefde'. Daarin zien we een reeks ontmoetingen,
voorspelbare (tussen directeur en secretaresse)
en onverwachte. Samen geven ze een niet altijd
opgewekt beeld van de liefde in de 21ste eeuw,
waarin die nogal eens wordt verward met seks.
Van #MeToo tot het tegendeel. Datingsites en
robotseks. Al die scènes worden aan elkaar ge
speeld door een live-band van de acteurs zelf,
onder leiding van Viktor Griffioen.
2 mei, Scheldetheater Terneuzen, 20 uur