Plezier klinkt door in optreden van Filippova Altijd een beetje Van Nederpop tot Afrikaanse show 2 PIANORECITAL Muziek In België werd hij onderscheiden met een 'Lifetime Achievement Award'. Raymond van het Groenewoud haalt er zijn schouders over op. Waar hij wel van geniet: optreden! In een reeks intieme concerten speelt hij al zijn klassiekers. Komedie over liefde en sex Uitgelicht Een spetterend optreden als afsluiting van een seizoen. ConcertenVlissingen organi seerde optredens van jonge talentvolle musici en trok telkens een volle zaal in de Pak huizen van het MuZEEum. De sfeer is er apart. Het publiek heeft uitzicht op grote foto's van schepen, Michiel de Ruyter en de zee zijn niet ver weg. Helemaal Vlissingen. In deze sfeer hoort ook avontuur en dat bieden de jonge musici. Het slotconcert is in handen van de Russische toppianiste Nadezda Filippova (1989). Zij is opgegroeid in een Sibe risch havenstadje en zal zich zeker thuis voelen in Vlissingen waar de zee, zilt en vloeiend, kracht en inspiratie ademt. Russische pianisten spreken tot de verbeelding. Wie herinnert zich niet de lange rij Russische pianisten die de prijzen weg sleepten bij het Koningin Elisabethconcours in Brussel. Pianoreuzen waren het. Ook Filippova is een groot talent, met een feilloze techniek en een enorme kracht. Haar kracht ligt in de combinatie. Zij stelt haar programma's zorgvuldig samen. Zij speelt dynamisch en toch intiem en helder. Zij over tuigt haar publiek met doorvoeld spel. Dat ze deze keer gekozen heeft voor de Russische com ponisten Scriabin, Prokofiev en Tsjai- kovski, zal niemand verwonderen. Schil- Zij heeft een ^choge kleurrijke frisse, eigentijdse kijk humor. op klassieke muziek werken met een door zichtige structuur en Filippova wil emotie overbrengen. Zij heeft een frisse, eigentijdse kijk op de klassieke muziek en durft te experimenteren. Het aureool van wonderkind beviel haar niet echt. Ze knokte voor haar carrière en kwam via Berlijn in haar huidige woonplaats Amsterdam terecht. Daar ontdekte ze het plezier in het musiceren. Dat is te herkennen in haar spel. Het programma is een afwisseling van dansante en poëtische muziek. De zesde piano sonate van Prokofiev is de hoofdmoot en met een selectie uit de vier seizoenen van Tsjaikovski zal Filippova de toehoorders vast een vakantiegevoel geven. Zin in een avontuur? Luister dan naar Fi lippova live en naar haar album Illimité (grenze loos). MUZIEK TOP 3 De meeste Nederlanders kennen Raymond van het Groenewoud van de hits die hij in de jaren 80 en 90 scoorde: Liefde voor Muziek, Chachacha, Je Veux de l'Amour, Vlaanderen Boven en Meisjes. De Belgische muzikant groeide in de twintig jaar die erop volgden uit tot een artiest die het niet meer van hits hoeft te hebben. Zijn liedjes en uit voeringen werden door de jaren heen alleen maar beter. In februari werd de Vlaming (van Nederlandse komaf) 69 jaar. Van sleet is echter geen sprake. Beu „Kreten Gefluister, mijn huidige theatertournee, is zelfs mijn eerste soloprogramma zoals het hoort, met louter zang, piano en gitaar. Ik heb het eerder op deze manier gepro beerd, een half uurtje, maar nu durf ik het anderhalf uur lang. Ik ben niet de grootste muzikant, maar heb kei hard aan mijn vaardigheden ge werkt. Drie maanden gediscipli neerd de zwakke punten proberen weg te werken. Eerlijk gezegd was ik het beu om steeds gitaristen uit te Belgen gniffelen ongemakkelijk om seks- grappen. Bij Nederlanders is het lachen, gieren, brullen leggen wat ik wilde, terwijl ze dat toch nooit deden." De naam van de voorstelling is niet gebaseerd op de gelijknamige film van Ingmar Bergman uit 1972. ,,Nee, die komt van een oude schooldirec teur van een van mijn drie zoons. Hij had moeite met mijn verstaanbaar heid als ik met een band optrad. Hij zei: zing een keer alleen, dan kan ik ook al je kreten en gefluister horen." De voorstelling kreeg in Vlaande ren al goede kritieken. Reeds be kende liedjes worden in een nieuwe vorm gegoten. Het prachtige num mer Aan De Meet, handelend over de dood en in België al een heuse 'uit- vaarthit', wordt in de studioversie op piano begeleid. ,,In de voorstelling speel ik dat lied op een akoestische gitaar, omdat het op gitaar veel moeilijker te spelen is dan op piano. Op de gitaar ben ik kwetsbaarder. Dat past beter bij de gevoeligheid van dat liedje." Slordig Ook zijn teksten kunnen verande ren. In de loop van de jaren is Van het Groenewoud anders over zaken gaan denken. Hij illustreert dat met zijn controversiële lied Weg Met Amerika. ,,Ik heb dat geschreven tij- 5 REDENEN OM UIT TE GAAN... Toneel donderdag 25 april 2019 Jeanette Vergouwen houdt van cultuur en vooral van klassieke muziek. Zij is mu- ziekrecensente. Wat: Pianorecital Nadezda Filippova Waar: Pakhuizen MuZEEum Vlissingen Wanneer: zondag 28 april 11.30 uur De keuze van onze redactie: Tim Akkerman - Lions don't cry Door zijn tournee Tim sings The Boss, waarbij hij liedjes vertolkte van zijn grote voorbeeld Bruce Springsteen, zit Tim Akkerman weer op het spoor van Ameri kaans getinte rock. Yola - Walk through fire Ze maakte al in druk als zangeres van Phantom Limb. Met dit door Dan Auer- bach (The Black Keys) geprodu ceerde solo album kroont Yola zich defini tief tot de konin gin van de coun try soul. Stuart A, Staples - Music voor Claire Denis High Life De groep Tinder- sticks heeft een mooie serie soundtracks ge maakt voor films van de Franse re gisseur Claire Denis. Hun voor man voegt daar nu een pareltje aan toe. GO B onnozel doen Willem Jongeneelen 44 Raymond van het Groenewoud Fans van Kraftwerk kun nen zaterdag uit hun plaat in 't Beest. Oud-lid van de band, Wolfgang Flür, draait er elektronische muziek. De powervrouwen van Abafazi stelen de muzikale show in Middelburg. Meer zin om te lachen? Cabare tiers Pieter Derks en Ma rian Mudder staan ook op de planken. Pianiste Nadezda Filippova. Hotels zijn dé plek waar mensen van allerlei slag el kaar ontmoeten. Vaak zijn ze op doorreis, vaak zijn ze een zaam. En ondertussen snak ken ze naar echte liefde. Ilja Leonard Pfeijffer (auteur van 'Grand Hotel Europa') schreef er een gloednieuwe komedie over, 'Noem het maar liefde'. Daarin zien we een reeks ontmoetingen, voorspelbare (tussen directeur en secretaresse) en onverwachte. Samen geven ze een niet altijd opgewekt beeld van de liefde in de 21ste eeuw, waarin die nogal eens wordt verward met seks. Van #MeToo tot het tegendeel. Datingsites en robotseks. Al die scènes worden aan elkaar ge speeld door een live-band van de acteurs zelf, onder leiding van Viktor Griffioen. 2 mei, Scheldetheater Terneuzen, 20 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 46