M 14 Atelier voorbeeld zo'n zwam en maak daarmee de vorm." ,,Bij brons kun je een vorm op bouwen met alles wat verbrand baar is, dus ook bijvoorbeeld met planten. Bij het uitstoken van de gipsmal verbrandt de plant en blijft er een holte in de mal over, die dan weer gevuld wordt met het vloeibare brons. Zo kan ik structuren of een plant vastleggen en vergankelijkheid vereeuwigen." Er kunnen ook fantastische din gen gemaakt worden met knof look of meloen. ,,Ik kook niet vaak, Kunstenaar Teja van Hof- ten (1951) uit Haamstede ziet het zo: ,,In kleine de tails zit een groot land schap. En in een groot landschap zie ik vaak details." We staan bij een wand met wit porselein. Mi- cropia, eencelligen. ,,Het zijn mooie vormen en structuren. Ze zijn voor het blote oog niet zicht baar." Teja heeft de cellen sterk uitvergroot gekleid. Het is alsof je door een microscoop kijkt. De structuur van het porselein haalt ze uit de natuur, bijvoorbeeld uit haar moestuin. Van een komkom mer of bloeipluizen van de artis jok. ,,Daarvan kun je de huid prachtig gebruiken." Ze wijst op een porseleinen beeldje dat ge maakt is van de hoed van een pa- rasolzwam. En eentje van de on derkant van een berkenzwam. ,,Ik duw kleine lapjes klei in de gips- mal, die ik gemaakt heb van bij- maar als ik kook, dan kan dat soms eindeloos duren, omdat ik telkens iets moois ontdek en dan ga teke nen, uit elkaar pulken of fotografe ren. Of hier!" Ze laat uienvlechten zien waarvan de uien gebruikt zijn in het eten en ze het overgebleven vlechtwerk niet meteen weg kon doen. Net als de warmoes, die te groot werd voor zijn plek in de tuin. ,,Ik heb hem eruit gehaald, maar hij was te mooi voor de com- posthoop. Door het indrogen zijn de bochten veranderd, scherper geworden. Ik weet niet of ik er ooit wat mee ga doen." Uitgedroogde klei ,,Ik verzamel van alles en opeens herken ik het beeld erin. Ik koop zelden materiaal. Ik krijg bijvoor beeld uitgedroogde kleiresten overgebleven van de handarbeid- les van een middelbare school in Zierikzee. Het is een uitdaging om als het ene materiaal op is, met an der materiaal te gaan werken. Na- tuurlijk kun je niet zomaar elk werk in allerlei verschillende ma terialen maken. Vaak liggen ideeën in mijn schetsboek te wachten op het juiste moment om deze te realiseren." ,,Daarnaast wandel ik graag en schrijf veel. In 2010 heb ik drie maanden in een gastatelier in Vaak liggen ideeën in mijn schetsboek te wachten op het juiste moment Zwitserland gewerkt, in Bedigli- ora-Ticino bij de Italiaanse grens. In een heel puur huis met niets overbodigs, bijna als in een kloos ter. Maar er was geen outillage om met keramiek, brons of grafiek te werken, geen ovens. Dus heb ik er met textiel gewerkt, oude dekens, een schapenvacht en heel veel draadjes. Ik heb er heel hard ge werkt, veel gewandeld (alles moest lopend, want in het dorp waren geen winkels en ik had geen eigen vervoer). En nog was de tijd niet op. Dat maakte me erg gelukkig." ,,In de lente van 2017 ben ik op nieuw vanaf mijn huis in Haam stede te voet op weg gegaan rich ting Bedigliora om die twee plek ken lichamelijk te verbinden, maar ik moest ergens boven Reims stoppen vanwege gezondheids problemen. Nu ben ik gedwongen het in etappes te doen. Onderweg wil ik zoveel mogelijk overnachten bij particulieren en deze intervie wen over wat hen gelukkig maakt. Achteraf zal er een boek over ver schijnen en wellicht ook beelden. Ik wil in april de draad weer op pikken. Ik zie wel hoe ver ik dit keer kom, ik loop gewoon het ge luk achterna." www.tejavanhoften.nl donderdag 25 april 2019 GO Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Teja van Hoften in Haamstede Teja van Hoften in haar atelier bij een wand met porseleinen micropia. fotos ernesta verburg Knoflook of meloen, ook fantastisch Liesbeth Labeur -Teja van Hoften

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 42