PSYCHOLOGELD ^UAVVg| 16 ECONOMIE Webwinkels zuchten onder retourzendingen 1^ Klanten bestellen bij hun webshop net zo gemakkelijk vijf paar schoenen en drie T-shirts in meerdere maten en kleuren om er maximaal één te houden en de rest terug te sturen. Webwinkels worstelen met retourbeleid. Kort Britten zetten deur op een kier voor Chinese Huawei Groot-Brittannië heeft de deur voor het Chinese technologieconcern Huawei een stukje opengezet, zodat het toch zijn bij drage kan leveren aan een 5G-netwerk. Huawei krijgt geen toegang tot de meest gevoelige kerndelen van het supersnelle netwerk. De Britten zijn bang dat gevoelige informatie wordt doorgesluisd naar de Chinese autoriteiten. De VS betichten Hua- wei van te nauwe banden met de Chinese overheid en vrezen voor spionage via het be drijf. Washington roept bondgenoten dan ook op Huawei in de ban te doen. Boeing schrapt prognoses na neerstorten toestellen Vliegtuigmaker Boeing heeft een streep ge zet door zijn prognoses voor dit jaar. Het be drijf wil eerst meer zekerheid hebben over de financiële impact van de problemen met de Boeing 737 Max. De toestellen worden na crashes in de Javazee en in Ethiopië uit vei ligheidsoverwegingen wereldwijd aan de grond gehouden. Ook staakt Boeing een aandelen-inkoopprogramma. Occidental biedt 7 miljard dollar meer voor Anadarko Amerikaans olie- en gasconcern Occidental Petroleum heeft een tegenbod van 57 mil jard dollar gedaan op branchegenoot Ana- darko Petroleum. De eveneens Amerikaanse oliemaatschappij Chevron had eerder deze maand nog 50 miljard dollar over voor Ana darko. Door de samenvoeging van beide be drijven ontstaat volgens Occidental 'een we reldspeler op energiegebied'. De overname zou in de tweede helft van dit jaar afgerond moeten worden. Heineken verkoopt meer bier Heineken heeft in de eerste drie maanden van het jaar weer meer bier aan de man ge bracht. De biergigant deed vooral goede zaken over de grens. In Nederland waren de verkopen stabiel. In totaal verkocht Heine- ken 52,7 miljoen hectoliter bier, een stijging van 4,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in Azië en Afrika werd meer bier verkocht. Accell Group Randstad Heineken AkzoNobel Kledingwebwinkel Sans Online stopte twee maanden geleden al met het gratis retourneren. Nu komt ook populaire webshop Sweet Jewellery terug op zijn be sluit van een half jaar geleden om bij besteding van minimaal 50 euro spullen kosteloos terug te nemen. ,,Ja, we wilden meedoen met de grote bedrijven en onze klanten tevreden stellen", vertelt eigenaar Jamie Sturrus. Daar heeft hij nu spijt van. Zijn kledingwebwinkel, met een jaaromzet van 4 miljoen euro, 30.000 tot 35.0000 unieke klanten op jaarbasis en 12 man in dienst, is in de afgelopen zes maan den alleen al ruim 40.000 euro kwijtgeraakt aan het gratis retour neren. ,,En dan hebben we de leverkos- ten, de personeelskosten voor het verwerken van retourzendingen of het aanhouden van extra inkopen van voorraad nog niet eens meege rekend", merkt Sturrus op. „Tellen we die kosten erbij op, dan komen we zomaar uit op 120.000 tot 130.000 euro." Zijn grootste pijnpunt: sommige online shoppers misbruiken de ser vice. De webshop ontdekte dat bijna één op de vijf klanten iets meer items koopt om zo boven de 50 euro uit te komen en dan stan daard een dag of wat later een of twee kledingstukken terug te stu ren. ,,Dat je soms twee maten be stelt, dat is niet zozeer het pro bleem. Er zijn mensen die gewoon misbruik maken van de service. Wat zij vergeten is dat het niet gra tis is. Wij betalen die rekening voor het verzenden en inpakken van een bestelling van 6,55 euro en voor het retour laten sturen ook nog eens 4,95 euro", legt hij uit. Principes Om niet 'kopje onder te gaan' heeft de webshop besloten het beleid terug te draaien en de rekening van 5 euro bij de klant neer te leggen. ,,We willen niet meedoen met de race to the bottom. Ons streven is zo groen mogelijk in te kopen: produc ten die eerlijk gemaakt zijn, waar geen kinderhandjes aan te pas ko men of die in fabrieken zijn ge maakt waar de werkomstandighe den slecht zijn. Willen we dit 'gra- tis-beleid' in stand houden dan moeten we veel goedkoper gaan inkopen en onze principes over- RETOURZENDINGEN boord gooien. Dat willen en kun nen we gewoon niet." Het besluit, dat het bedrijf een paar dagen geleden wereldkundig heeft gemaakt, heeft tot dusver vooral positieve reacties opgele verd, vertelt Sturrus. ,,Het is rond uit hartverwarmend hoe onze klanten erop hebben gereageerd. De meeste mensen zeggen dat ze geen idee hadden dat dit ons zoveel geld, tijd en energie kost en zeggen dat zij zich niet realiseerden hoe groot de belasting is op het milieu." Sans Online stopte begin maart al met gratis retourneren. De reden: vorig jaar liep het aantal geretour neerde pakketjes op van 40 naar 48 procent. Ofwel van de 12.000 maan delijks verstuurde pakketjes kwam bijna de helft terug. ,,Het was op een gegeven mo ment niet meer te betalen", vertelt Tom Sans, de directeur van Sans Online. Het grote aantal retourzen dingen duwde het bedrijfvorig jaar in het rood, met een verlies van ruim 200.000 euro. Nu, twee maan den later, is het aantal retourneer- stukken terug op het 'oude' niveau. Positief, vindt Sans, maar hij voegt eraan toe: ,,Het heeft ons ook omzet gekost. Nu kunnen we die twee te gen elkaar wegstrepen. Hopelijk blijft dat zo." Bij Sans Online waren de reacties van klanten aanvankelijk ook over wegend positief, maar de laatste tijd neemt de negativiteit in de mailtjes en telefoontjes de over hand. ,,Als we mensen persoonlijk uitleggen waarom we dit doen, dan begrijpen ze het wel. Maar er zijn ook mensen die het belachelijk blij ven vinden dat we een bij drage van 2,95 euro vragen voor retourzen dingen. Maar weet je, met dat be drag nemen wij nog altijd de helft voor eigen rekening.'' AMERIKANEN BANG VOOR SPIONAGE 'EERST DUIDELIJKHEID OVER 737 MAX' BIEDINGENSTRIJD OM OLIEREUS GROEI HET GROOTST IN AZIË EN AFRIKA O donderdag 25 april 2019 GO De (elektrische) fietsfabrikant was de grootste stijger in de SmallCap. Analisten van Goldman Sachs spraken van een goed eerste kwartaal. De brouwer bracht meer bier aan de man, toch moest het een stapje terugdoen op de beurs. Beleggers reageerden teleurgesteld op de tegenvallende resultaten van het verfconcern. a> E o 'Terugsturen? Bij ons betaalt de klant de helft' Natasja de Groot Rijssen Werknemers van Sans Online sorteren retourzendingen. FOTO CEES ELZENGA Webwinkels hebben jaren lang de klant verleid met gratis bezorgen en retourne ren van pakketjes maar zien de kosten toenemen. Experts schatten dat de kosten per pakket op 10 tot 15 euro uitko men. Bij kleding ligt het aantal retourzendingen rond 40 pro cent, tegen 10 procent voor consumentenelektronica. Niet alleen kleinere kleding- webwinkels maar ook reuzen als Zalando en H&M passen voorzichtig hun retourbeleid aan. Zo geeft het Duitse Zalando tegenwoordig dure stukken een extra groot etiket mee, waardoor ze niet meer gedragen kunnen worden op een feest om daarna terugge stuurd te worden. En in Italië, Spanje en Groot-Brittannië moeten klanten van Zalando verzendkosten betalen als ze een bestelling plaatsen van minder dan 24,90 euro. Of dat ook in Nederland wordt inge voerd, is nog niet bekend maar zeker niet uitgesloten. Webwinkel Sans Online maakte 200.000 euro verlies vanwege de hoeveelheid retourzendingen. Bijna de helft van alle pakketjes kwam terug. Irene van den Berg heeft vakantie. Vandaag geen column.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16