baldErman.nl Voor fantastische reizen! MEDIA CULTUUR 29 Blauwe M&M's Renny Belediging Old boys network Miljoen per Stone Ziggo Dome Geen vrienden geen enkele behoefte handjes te gaan schudden. Die mensen komen niet naar Nederland om met Leon Rama kers te kletsen. Aan de andere kant, soms groei je met mensen mee. Met Bono of Mark Knopfler heb ik vrien delijke gesprekken. We werken al ze ker veertig jaar samen, hè.'' ,,Het klassieke verhaal van Van Ha len. Die rockband eiste indertijd drie kilo M&M's in de kleedkamer. Maar wel met alle blauwe eruit gehaald. Die gasten hebben zich gek gelachen toen ze die eis opschreven, natuur lijk. Er zijn echt collega's zo gek ge weest die dingen eruit te vissen. Ik niet, nee. Ben je besodemieterd. Dat was gewoon een marketingstunt van die jongens.'' Verder moet je natuurlijk wel zo veel mogelijk meebuigen met een artiest, hem in de watten leggen. Lou van Rees, God hebbe zijn ziel, maakte een keer ontzettende heisa omdat Frank Sinatra zes verschillende whis ky's wilde. Waar moest hij die op een zaterdagavond vandaan halen? Tja, dacht ik, je hebt twee maanden gele den een brief gekregen met die bood schappenlijst. Toen had je ook langs de slijterij kunnen gaan.'' ,,The love of my life. We zijn nu 43 jaar getrouwd. We kwamen elkaar tegen op 5 mei 1970 in een studentensocië teit in Delft. Na vier jaar van aan trekken en afstoten, liefde en veel ruzie, zei ze: 'Vertrek maar. Ik laat mijn leven niet door jou verpesten.' Ik reageerde kalm. Dacht dat ik prima zonder haar kon. Nou, nee dus. Maanden heb ik geprobeerd haar terug te winnen. Toen het lukte, schijn ik de grootst mogelijke zucht van verlichting te hebben ge slaakt. Sindsdien zijn we onafschei delijk. Dat is best uitzonderlijk in de wereld van de popmuziek, dat besef ik. Maar ik heb nooit meer getwij feld. Zij is het gewoon. Ik ben nog steeds verliefd.'' ,,Ik zat eind jaren 90 bij Mojo te ver gaderen, toen er werd gebeld. Een Amerikaans zakencontact vroeg of ik het bedrijf wilde verkopen aan wat uiteindelijk Live Nation werd. Hij noemde meteen een prijs. Ik had nog nooit over verkoop of een moge lijk bedrag nagedacht en zei het eer ste wat in me opkwam: I don't like to be insulted. Een dag later belde hij weer: What if we double? Ik ant woordde alsof ik dagelijks dat soort gesprekken voerde: Now we're tal king. Belachelijk, die bravoure. Maar ik zweer je dat het zo is gegaan.'' ,,Daar maak ik tegenwoordig deel van uit. Veel promotors uit de jaren 70 blijven gewoon doorwerken. Ik ben in 2004 gestopt als directeur, maar als je eenmaal een bandje onder je hebt, blijf je bijna altijd de boeker. Dat is voor mij zo bij Bruce Springsteen, Paul McCartney en de Rolling Stones. Die hebben al tien tallen jaren dezelfde managers en die doen liever zaken met mensen die ze kennen. Toen ik de agent van de Stones vijfjaar geleden op een borrel in Londen vroeg 'spelen de jongens dit jaar nog?', antwoordde hij doodleuk 'Make me an offer'. Dat heb ik gedaan. Zo kwamen de Stones op Pinkpop.'' ,,Hoe vaak Jan Smeets van Pinkpop dat bedrag ook in de media heeft ge roepen, ik ga dat niet bevestigen. Wat klopt is dat de gages voor arties ten blijven stijgen. Tot eind jaren 90 hebben we artiesten steeds verteld dat het in Nederland niet kon, die hoge entreeprijzen. Dat paste niet bij onze cultuur. Maar als artiesten dat megabedrag in België of Duitsland wél krijgen, waarom dan niet hier? We moesten wel mee. Een hoofdact van een groot festival vraagt nu 2 miljoen. Dat kun je te veel vinden, maar dan zijn er in de buurt vijf festivals die het wel betalen.'' ,,Toen we met de Heineken Music Hall (tegenwoordig Afas Live, red.) begonnen, was het nooit vertoond: een concertorganisator met een ei gen zaal. Eigenlijk is het zo logisch als wat. Ik snap niet dat mijn col lega's in Europa het nooit hebben bedacht. Toen het goed uitpakte, konden we ook de investering voor de grotere Ziggo Dome doen. De ex ploitatierechten van de Ziggo Dome hebben we vorig jaar aan Live Nation verkocht. Die hebben nu echt een ei gen zaal. Ik ben alleen nog mede-ei genaar van het gebouw zelf.'' ,,Ik heb er aan die vijftig jaar in de concertorganisatie niet een overge houden. Goede contacten, dat wel hoor, maar er zitten me te veel types tussen die over niets anders praten dan hun werk. Ik begin weleens over kunst of de actualiteit, maar elk ge sprek komt na een paar minuten weer terug op de zaken. Armoedig vind ik dat. Er is wel meer in het le ven dan rock-'n-roll.'' Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! 399,- 8 dagen Tirol en het Salzburgerland, Fieberbrunn 10 dagen Rondreis Schotse Hooglanden en de noordkust 10 dagen Rondreis Noorwegen 12 dagen Hoogtepunten van Toscane 10 dagen Het Prinsdom Andorra 10 dagen Polen: Mazuren, Gdansk en Oerbos woensdag 24 april 2019 FOTO HARMENDE JONG Mojo Backstage. Delftse mees ters in de muziekindustrie, t/m 1/9 in Museum Prinsenhof in Delft Vertrekdata: 20,27 mei 3,10,17, 24 juni71,8,15,22,29juli etc. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. Brochure en (0318) 58 09 58 boekingen: www.bolderman.nl Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten v.a. sLechts Nieuw! Superluxe 4* resort Vertrekdata: 13,27 juli/ 10,24 aug/7,21 sept/5,19okL Vertrekdata: 29 april/27 mei/ 24 juni/22 juli/19 aug 16 sept. Vertrekdata: 13 mei 10 juni 8 juli /5 aug/2,30 sept/14,28 okt. Vertrekdata: 11,25 mei/8,22 juni/ 6,20 juli/3,17,31 aug/14 sept etc. Vertrekdata: 6 mei/3 juni1, 29 juli/26 aug/23 sept.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 29