baldErman.nl Voor fantastische reizen!
MEDIA CULTUUR 29
Blauwe M&M's
Renny
Belediging
Old boys network
Miljoen per Stone
Ziggo Dome
Geen vrienden
geen enkele behoefte handjes te gaan
schudden. Die mensen komen niet
naar Nederland om met Leon Rama
kers te kletsen. Aan de andere kant,
soms groei je met mensen mee. Met
Bono of Mark Knopfler heb ik vrien
delijke gesprekken. We werken al ze
ker veertig jaar samen, hè.''
,,Het klassieke verhaal van Van Ha
len. Die rockband eiste indertijd drie
kilo M&M's in de kleedkamer. Maar
wel met alle blauwe eruit gehaald.
Die gasten hebben zich gek gelachen
toen ze die eis opschreven, natuur
lijk. Er zijn echt collega's zo gek ge
weest die dingen eruit te vissen. Ik
niet, nee. Ben je besodemieterd. Dat
was gewoon een marketingstunt van
die jongens.''
Verder moet je natuurlijk wel zo
veel mogelijk meebuigen met een
artiest, hem in de watten leggen. Lou
van Rees, God hebbe zijn ziel, maakte
een keer ontzettende heisa omdat
Frank Sinatra zes verschillende whis
ky's wilde. Waar moest hij die op een
zaterdagavond vandaan halen? Tja,
dacht ik, je hebt twee maanden gele
den een brief gekregen met die bood
schappenlijst. Toen had je ook langs
de slijterij kunnen gaan.''
,,The love of my life. We zijn nu 43 jaar
getrouwd. We kwamen elkaar tegen
op 5 mei 1970 in een studentensocië
teit in Delft. Na vier jaar van aan
trekken en afstoten, liefde en veel
ruzie, zei ze: 'Vertrek maar. Ik laat
mijn leven niet door jou verpesten.'
Ik reageerde kalm. Dacht dat ik
prima zonder haar kon. Nou, nee
dus. Maanden heb ik geprobeerd
haar terug te winnen. Toen het
lukte, schijn ik de grootst mogelijke
zucht van verlichting te hebben ge
slaakt. Sindsdien zijn we onafschei
delijk. Dat is best uitzonderlijk in de
wereld van de popmuziek, dat besef
ik. Maar ik heb nooit meer getwij
feld. Zij is het gewoon. Ik ben nog
steeds verliefd.''
,,Ik zat eind jaren 90 bij Mojo te ver
gaderen, toen er werd gebeld. Een
Amerikaans zakencontact vroeg of
ik het bedrijf wilde verkopen aan
wat uiteindelijk Live Nation werd.
Hij noemde meteen een prijs. Ik had
nog nooit over verkoop of een moge
lijk bedrag nagedacht en zei het eer
ste wat in me opkwam: I don't like to
be insulted. Een dag later belde hij
weer: What if we double? Ik ant
woordde alsof ik dagelijks dat soort
gesprekken voerde: Now we're tal
king. Belachelijk, die bravoure. Maar
ik zweer je dat het zo is gegaan.''
,,Daar maak ik tegenwoordig deel
van uit. Veel promotors uit de jaren
70 blijven gewoon doorwerken. Ik
ben in 2004 gestopt als directeur,
maar als je eenmaal een bandje
onder je hebt, blijf je bijna altijd de
boeker. Dat is voor mij zo bij Bruce
Springsteen, Paul McCartney en de
Rolling Stones. Die hebben al tien
tallen jaren dezelfde managers en
die doen liever zaken met mensen
die ze kennen. Toen ik de agent van
de Stones vijfjaar geleden op een
borrel in Londen vroeg 'spelen de
jongens dit jaar nog?', antwoordde
hij doodleuk 'Make me an offer'. Dat
heb ik gedaan. Zo kwamen de Stones
op Pinkpop.''
,,Hoe vaak Jan Smeets van Pinkpop
dat bedrag ook in de media heeft ge
roepen, ik ga dat niet bevestigen.
Wat klopt is dat de gages voor arties
ten blijven stijgen. Tot eind jaren 90
hebben we artiesten steeds verteld
dat het in Nederland niet kon, die
hoge entreeprijzen. Dat paste niet bij
onze cultuur. Maar als artiesten dat
megabedrag in België of Duitsland
wél krijgen, waarom dan niet hier?
We moesten wel mee. Een hoofdact
van een groot festival vraagt nu
2 miljoen. Dat kun je te veel vinden,
maar dan zijn er in de buurt vijf
festivals die het wel betalen.''
,,Toen we met de Heineken Music
Hall (tegenwoordig Afas Live, red.)
begonnen, was het nooit vertoond:
een concertorganisator met een ei
gen zaal. Eigenlijk is het zo logisch
als wat. Ik snap niet dat mijn col
lega's in Europa het nooit hebben
bedacht. Toen het goed uitpakte,
konden we ook de investering voor
de grotere Ziggo Dome doen. De ex
ploitatierechten van de Ziggo Dome
hebben we vorig jaar aan Live Nation
verkocht. Die hebben nu echt een ei
gen zaal. Ik ben alleen nog mede-ei
genaar van het gebouw zelf.''
,,Ik heb er aan die vijftig jaar in de
concertorganisatie niet een overge
houden. Goede contacten, dat wel
hoor, maar er zitten me te veel types
tussen die over niets anders praten
dan hun werk. Ik begin weleens over
kunst of de actualiteit, maar elk ge
sprek komt na een paar minuten
weer terug op de zaken. Armoedig
vind ik dat. Er is wel meer in het le
ven dan rock-'n-roll.''
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
399,-
8 dagen Tirol en
het Salzburgerland,
Fieberbrunn
10 dagen Rondreis
Schotse Hooglanden
en de noordkust
10 dagen
Rondreis Noorwegen
12 dagen
Hoogtepunten
van Toscane
10 dagen
Het Prinsdom Andorra
10 dagen
Polen: Mazuren,
Gdansk en Oerbos
woensdag 24 april 2019
FOTO HARMENDE JONG
Mojo Backstage. Delftse mees
ters in de muziekindustrie, t/m 1/9
in Museum Prinsenhof in Delft
Vertrekdata: 20,27 mei 3,10,17,
24 juni71,8,15,22,29juli etc.
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
Brochure en (0318) 58 09 58
boekingen: www.bolderman.nl
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten
v.a. sLechts
Nieuw! Superluxe 4* resort
Vertrekdata: 13,27 juli/
10,24 aug/7,21 sept/5,19okL
Vertrekdata: 29 april/27 mei/
24 juni/22 juli/19 aug 16 sept.
Vertrekdata: 13 mei 10 juni 8 juli
/5 aug/2,30 sept/14,28 okt.
Vertrekdata: 11,25 mei/8,22 juni/
6,20 juli/3,17,31 aug/14 sept etc.
Vertrekdata: 6 mei/3 juni1,
29 juli/26 aug/23 sept.