©NDERNEMER Eenmanszaken: voor- en nadelen van zzp'en TE HUUR: 'Per merk en product de persoonlijke behoefte kennen' EEN KAMPIOENSPITCH IN VIJF STAPPEN Smaak is iets heel persoonlijks, daar valt nog altijd niet over te twisten. Sebastiaan Sanders, directeur van premium meubelmerk Leolux, zet daarom in op merkdifferen- tiatie. Om zo meer smaken te bedienen, van consumenten tot bedrijven en hospitality. Mensen brengen volgens directeur en eigenaar Sebastiaan Sanders van Leolux steeds meer tijd buiten hun huis door: ,,In restaurants bijvoorbeeld. Daar verwachten ze dan dezelfde kwaliteit van bijvoorbeeld meubilair. Ze zijn bereid daar meer geld aan uit te geven en verwachten dan net zo comfortabel te zitten als thuis. Als ondernemer kun je daarin meebewegen. Zorg dat je restaurant over de juiste aankleding beschikt, dat trekt klanten. Zo ook in je rol als werkgever: je werk nemers brengen tenslotte heel wat tijd bij je door." Om deze ondernemers goed te bedienen, heeft Leolux een speciaal op de professionele omgeving gericht merk: Leolux LX. „Deze merkdifferentiatie is een logisch gevolg van een andere, kriti sche kijk op klantenstrategie. Leolux heeft een heel trouwe klantengroep, die vaak wat ouder is en die we graag be houden. Daarnaast zoeken we ook nieuwe, jongere doelgroepen. Die heb ben andere eisen, staan anders in het leven. Ze zoeken niet per se iets goed koops, maar hebben minder te beste den. Met producten voor hen, bedienen we tevens mensen die wel geld hebben maar toch naar de Aldi gaan omdat ze bewust omgaan met hun geld. Dan zijn er ook mensen die minder merkbewust zijn, maar wel gaan voor de reputatie van Leolux." Voor deze klantengroepen heeft Leolux andere merknamen in huis: Pode en Évidence. Pode, onder art direction van het designduo Claire en Roderick Vos, is een puur lifestylemerk. Évicence staat voor modern en comfor tabel design met compacte afmetingen. ,,Niet per se op een jongere groep, wel op de mensen waarvoor kwaliteit en prijs belangrijk zijn en die liever geregeld iets nieuws kopen om trends te kunnen volgen. Terwijl de Leolux-koper die we al langer kennen eerder iets koopt dat zeker twintig jaar mee gaat." Valkuil Met de verschillende merken beweegt Sanders met Leolux mee; valt niet zoals veel ondernemers in de valkuil te blijven hangen waar je goed in bent: ,,Ik ben ingestapt in een familiebedrijf dat al drie generaties prachtige producten maakt. Omdat de wereld snel verandert, is meebewegen met trends belangrijk, met producten én merken. Daarom is het voor ons belangrijk per merk en product de persoonlijke behoefte en de optimale klantreis te kennen. Waar en hoe oriënteren potentiële kopers zich? Voor Leolux-klanten werkt een adverten tie in NRC wel, terwijl je Pode-klanten eerder vindt met een combi tussen social media en een lifestyle magazine." deondernemer.nl Een goede pitch helpt je aan een nieuwe klant, investeerder of relatie. Nederlands kampioen Thomas Uildriks zet in het boek Pitchen op de werkvloer de vijf belangrijk ste onderdelen op een rijtje FASE 1: CREËER DE JUISTE SETTING FASE 2: OPEN MET EEN KNAL FASE 3: VERTEL HET PROBLEEM FASE 4: VERTEL DE OPLOSSING FASE 5: BEREIK HET DOEL In bijna alle sectoren kiezen meer mensen ervoor als zzp'er aan de slag te gaan. In de videoserie Eenmans Zaken vertelt een vast panel van zzp'ers over de voor- en nadelen. Werknemers in loondienst kunnen een uitkering krijgen als zij werkloos raken, krijgen doorbetaald bij ziekte en bouwen vakantiedagen op. Zzp'ers hebben die voordelen niet en moeten ook nog zelf hun belasting afdragen en een administratie bijhouden. Waarom kiezen zoveel mensen er dan toch voor zelf te gaan onder nemen? Als je de tweede afleve ring van Eenmanszaken bekijkt, mag het duidelijk zijn: vanwege de vrijheid. Dat is het grote voor deel dat de zzp'ers in de videose rie over de streep trekt. Hoe je je werk uitvoert, wat je uurprijs is en hoeveel uren je maakt: je mag het als zzp'er allemaal zelf bepalen. Autonomie Dit resultaat komt overeen met onderzoeken van het CBS en TNO, waaruit blijkt dat zelfstan digen over het algemeen tevrede- ner zijn over hun werk, vooral omdat zij meer autonomie erva ren. Ook de afwisseling noemen ze een groot voordeel. Het zorgde er bij zzp'er Nicole Kroes voor dat zij zich in verschillende vakgebieden kon ontwikkelen: zowel als setdresser in de media als voedselspecialist. Aan de vrijheid van een zzp'er kleeft ook een nadeel, zegt Wim de Vink, zelfstandige in de bouw. Als er iets misgaat, is het ook helemaal jouw verantwoordelijkheid en elke fout heeft financiële gevol gen. Sommige zzp'ers maken ook meer uren dan iemand die in loondienst werkt. Merkdifferentiatie is logisch gevolg van andere kijk op klantenstrategie1 Info: Van Dorst Holding b.v. info@vandorstholding.nl Tel.: 0164-266004 06 51212244 PZ Sleutel tot succes Leolux: meebewegen met trends Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Leolux: leolux.nl volg ons op nffloa Als je begint met je pitch, heb je al gezorgd voor een setting waarin jij de aandacht krijgt. Zorg voor een goede introductie, zonder afleiding, zodat je publiek vooraf duidelijk weet wie jij bent en wat het kan verwachten. De setting is prima. Nu moet je zo sterk openen dat je publiek gelijk naar je luistert. Je toehoorders bepalen al na de eerste zinnen of ze blijven luis teren of afhaken. Wees verrassend en creatief. Kom met een opening die mensen zich de rest van de dag nog herinneren. Trekje publiek je verhaal in. Je hebt een oplossing of bent misschien zelf wel de oplossing. Maar een oplossing werkt alleen als anderen ook duidelijk inzien wat het probleem is. Je neemt daarom aan het begin van je pitch de tijd om zo concreet mogelijk het probleem te benoemen waarmee je publiek te maken heeft. Je hebt het probleem geschetst. Nu vertel je wat jij te bieden hebt: jouw oplossing voor het pro bleem. Houd je oplossing simpel en stem die af op je publiek. Een oplossing die complex en uit gebreid is, is een nieuw probleem en geen oplos sing. Grijp terug op de voorbeelden die je eerder hebt genoemd. Laat concrete resultaten zien. Je wilt altijd iets van je publiek. Wees daar ook duidelijk over. Benoem hier ook duidelijk wat je publiek aan jouw doel heeft. Een doel dat alleen in het teken staat van jezelf, zal een ander niet aanzetten om voor jou te bewegen. Doordat je al goed over elke fase van de pitch hebt nagedacht, is het maken van je uiteindelijke pitch nu een stuk eenvoudiger geworden. Je hebt alle fasen doorlo pen en kunt je pitch gaan uitwerken. Lees de hele voorpublicatie van Pitchen op de werkvloer op deondernemer.nl/pitch In Eenmanszaken adviseren tien zzp'ers elkaar over typische een manszaken als: hoe zorg je voor genoeg opdrachten, wat doe je aan eenzaamheid en hoe dek je risico's af. Bekijk nu op deondernemer.nl Magazijnruimte op industrieterrein Meilust te Bergen op Zoom, gelegen op een top locatie, 2 minuten van de A4. Het terrein is volledig omheind met hekwerk en goed bereikbaar voor zwaar verkeer. Het magazijn is voorzien van nutsvoorzieningen en verwarming. De ruimte is groot 1650 m2, voorzien van 3 overheaddeuren en een doek shelter. De binnenwerkse hoogte is 6.50 mtr. Tevens te huur op industrieterrein Meilust een afgesloten buitenterrein groot 440 m2. Dit terrein is gelegen binnen een afgesloten terrein en geschikt voor diverse buitenopslag. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19