l 0) \^m j 16 ECONOMIE Lr l ONLINE BESTELLINGEN OVERLAST/ Moeten we aan de bezorgschaamte, nu bestelwagens, maaltijdkoeriers en boodschappenbezorgers onze wegen lijken te verstoppen, het milieu te vervuilen en de relatie met onze buren te verpesten? Kort Goed kwartaal Coca-Cola Coca-Cola heeft in het eerste kwartaal meer drankjes aan de man gebracht dan een jaar eerder. Ook de winst viel fors hoger uit. Het opbouwen van voorraad in het VK in ver band met de brexit gaf de drankjesfabrikant een zetje in de rug. De omzet ging met 5 procent omhoog naar 8 miljard dollar. On der de streep hield de frisdrankfabrikant daarvan een kleine 1,7 miljard dollar over. Twitter boert goed Twitter heeft in het eerste kwartaal goede zaken gedaan met zijn advertentieverkopen. De microblogdienst zag de omzet harder stijgen dan was verwacht. Ook het aantal gebruikers groeide. De opbrengst bedroeg 787 miljoen dollar, een toename van 18 pro cent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal dagelijkse gebruikers dat advertenties te zien krijgt, steeg naar 134 miljoen, van 126 miljoen in het voorgaande kwartaal. ING schaamt zich voor 2018 ING is op zijn jaarlijkse aandeelhoudersver gadering opnieuw door het stof gegaan voor het 'rampjaar' 2018. Hans Wijers, voorzitter van de raad van commissarissen, sprak van een 'in veel opzichten teleurstellend jaar'. Wijers refereerde vooral aan de boete van 775 miljoen euro die ING had gekregen om dat het te weinig had gedaan om witwassen te voorkomen. Ook de voorgestelde salaris verhoging voor topman Hamers verdiende volgens Wijers geen schoonheidsprijs. Verkoop Harleys zakt in Harley-Davidson heeft in het eerste kwar taal minder motorfietsen aan de man ge bracht. Mede daardoor kwamen de omzet en winst lager uit dan een jaar eerder. De wereldwijde verkoop zakte met bijna 4 pro cent tot meer dan 49.000 motorfietsen. De omzet daalde naar bijna 1,4 miljard dollar, van ruim 1,5 miljard dollar een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 128 miljoen dollar, tegen 175 miljoen dollar vorig jaar. Adyen Philips Ahold Vopak msterdamse winkeliers luid den vorige week in de me dia de nood klok over de be- zorgcultuur. ,,Het is niet normaal om een spij kerbroek, koptelefoon of inktpa- tronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voor deur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd'', stelde Guido Frankfurther van ondernemersor ganisatie MKB Amsterdam. Frankfurther vond het hoog tijd voor een nieuw woord: bezorg- schaamte. Consumenten zouden moeten beseffen dat ze steden, dorpen, ja zelfs het hele land, on leefbaar maken als ze alles maar la ten thuisbezorgen. Frankfurther wil daar een rem op zetten. Hier lijkt ook enig eigenbelang aan ten grondslag te liggen. Dat winkels hiervan direct zouden profiteren, kon Frankfurther niet ontkennen: ,,Die staan inderdaad onder druk.'' Even wat gewetensvragen daar bij: Schaamt u zich voor al die be- zorgwagentjes, fietsen en scooters in uw gemeente, die druk zijn met uw bestellingen? Of voor die volle straten en milieuvervuiling? En gromt u als u alweer een pakje Het is niet normaal verkeer te hinderen om een spijkerbroek te laten afgeven moet aannemen voor de buurman, of al u een half uur toeterend ach ter een bezorger staat die een pak ketestafette in de straat doet? Als het antwoord 'ja' is, waarom hebben we met z'n allen vorig jaar dan toch 242 miljoen online be- stelde producten laten thuisbezor gen? Bijna iedereen maakt zich schuldig aan de bezorgtsunami. In 2018 bestelde 96 procent van de Nederlanders iets online. Volgens marktvorser Gfk gaven ze daarbij 13,1 miljard uit aan 'echte' produc ten die worden thuisbezorgd. Ook PostNL merkt weinig van bestelgĂȘne. De marktleider leverde vorig jaar 251 miljoen pakketjes af aan de deur, 21,5 procent meer dan in 2017. Bijna de helft van de om zet die ermee werd gemaakt, komt van pakketjes van webwinkels. Bezorgbrommers De maaltijden dan, op die peste rige bezorgbrommertjes die vol gens Veilig Verkeer Nederland zes keer zo veel ongelukken veroorza ken als oplettende burgers. Zijn we gestopt om bij ernstige kook- luiheid buiten de deur te bestel len? Niet volgens Thuisbezorgd.nl. In de eerste drie maanden van dit jaar kwamen eetkoeriers via de be- zorggigant bijna negen miljoen keer aan de deur, 17 procent meer dan een jaar eerder. WINST VAN 1,7 MILJARD DOLLAR 134 MILJOEN GEBRUIKERS m 'TELEURSTELLEND JAAR VOOR BANK' NOG 128 MILJOEN DOLLAR WINST O 45% Het betaalplat- form was de grootste stijger in de AEX. 41% Mooie cijfers voor de medisch- technologische onderneming. woensdag 24 april 2019 GO De stakingen in Noord-Amerika kostten het con cern veel geld. Het olieopslag- bedrijf sloot de rij gisteren in de AEX. o 5 A Herman Stil Amsterdam -Guido Frankfurther, MKB Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16