cultuurtheoloog Ik heb geleefd Wat vieren we eigenlijk? 'We zijn blij dat ze er nog is, maar gunnen haar de rust' K 19 Elke ochtend als ik de rolluiken omhoog trek, kijk ikgespan- nen naar haar ogen. Gaan ze open? Ja!' ,,Als gelovige wel. Ik ben rooms- katholiek en fan van het bijzonder nuttige verhaal van Jezus van Na zareth. Het is een verhaal waarvan ik hoop dat veel mensen er in zou den willen delen. Als cultuurtheo loog zie ik dat we andere associa ties maken, dat we het deze dagen wel belangrijk vinden om bij el kaar te komen. We zijn als mensen ongeneeslijk religieus, we willen weten waar we vandaan komen en wat ons maakt zoals we zijn. En het christelijke verhaal is daar on- derdeel van, ook als is het soms onbewust. Het geheim van God, dat wij met Pasen vieren, zit ook in de geverfde schalen van de paaseitjes. Want we houden van de symboliek. Neem de paastak, die gebruiken we deze dagen graag. Als een soort tegenhanger van de kerstboom. Die kent een christelijke symboliek: bij de in tocht van Jezus in Jerusalem werd er met palmtakken gezwaaid. Maar er zit ook een hele niet- christelijke betekenis achter: een bloeiende twijg die in de grond werd gezet als symbool van vruchtbaarheid. Ik zie Pasen als vrije dagen dan ook niet snel verdwijnen. Het zit in ons systeem, we delen ons le ven in van feest naar feest: Kerst mis, oud en nieuw, Pasen. Alleen noemen we het straks dan mis schien Eerste en Tweede Lente dag.'' Maar als dat straks inderdaad zo is, als we Pasen niet meer zien als de verrijzenis van Jezus Christus maar als een lang lenteweekend waarin we in onze pyjama 's mor gens samen gekookte eitjes eten, wat betekent dat dan voor het vol gende religieuze feest? Dat feest van vijftig dagen later. Hebben we nog enig idee waar dat over gaat? Het stond in 2017 op 1 in de top 5 van meest gegoogelde vragen: wat is Pinksteren? Annemarie Haverkamp praat met mensen over hun leven en het einde dat nadert. Erika van de Bilt vindt het belangrijk dat de dood van haar dochter bespreekbaar is. Het doet haar pijn als be kenden in de supermarkt wegduiken uit ongemak. Thuis in Heemskerk wordt het onderwerp nooit gemeden. Dochter Lotte (15) weet dat het over hMr gaat, maar van wege haar verstandelijke beperking dringt het niet echt tot haar door. ,,Ze weet wel wat dood is, hoor. Op haar school zijn onlangs twee kinderen overleden. Dan is ze verdrietig, want de kinderen zijn weg. Maar het ver driet duurt nooit lang.'' Lotte kwam dubbelgevouwen ter wereld. Ze ademde wel, maar bewoog niet. Het duurde tien dagen voor haar beentjes, die om haar hoofd gevou wen lagen, naar beneden waren ge zakt. De diagnose luidde: myotone dystrofie. Lotte heeft een ernstige, zeldzame vorm van deze spierziekte. Met 31 weken werd ze geboren. Veel te vroeg, waardoor ze ook een her senbeschadiging opliep. Deze middag zit ze in haar rolstoel in de keuken te kletsen. Wat ze heeft gedaan op school, vraagt Erika. ,,Ge- oefend voor de musical'', is het ant woord dat de kinderverpleegkundige die naast haar staat, voor mij vertaalt. Lotte is voor een buitenstaander moeilijk te verstaan. Ze volgt speciaal onderwijs, alleen op dagen dat ze vol doende energie heeft. Ook in de klas is de verpleegkundige erbij. wegtrekt, krijgt ze een soort wasknij per op haar vinger. Dat is de satura- tiemeter, die het zuurstofgehalte in haar bloed registreert. ,,Als de waar des te veel dalen, moet ze aan de zuurstof.'' Het gaat net goed. Lotte rolt met de verpleegkundige naar de badkamer die voor haar is gebouwd op de begane grond. Lekker douchen. Erika zet koffie. ,,Gek hoe je overal altijd weer aan went'', zegt ze. ,,Toen het vorig jaar heel slecht met haar ging en we zuur stofapparaten kregen, vonden we dat vreselijk. Nu zetten we gewoon dat ding op haar gezicht als ze wegtrekt.'' Al sinds de diagnose weten haar ouders dat Lotte niet oud zal worden. De laatste jaren leek haar einde een paar keer nabij. De spierziekte tast haar organen aan. 's Nachts neemt een machine haar ademhaling over, omdat de longspier is verzwakt. Kracht om te slikken heeft ze ook niet meer, daarom is er een gaatje in haar maag gemaakt. Via een slang (pegsonde) loopt vloeibaar voedsel direct haar buik in. Lotte heeft sindsdien een niet-rea- nimerenverklaring, opgesteld door haar ouders. Maar hoe weet je zeker dat je verstandelijk beperkte kind niet gered wil worden als haar hart het bijvoorbeeld zou begeven? ,,Na een reanimatie krijg je geheid een slechter kind terug. Als ze nog meer functies verliest, zou haar kwaliteit van leven verslechteren. Invasieve beademing (via een gaatje in de keel, AH) is voor ons ook een no-go. Dan verliest ze haar spraak. Lotte geniet enorm van praten. Moeten we haar in leven houden omdat wij haar niet kwijt willen? Nee, het gaat om het belang van hMr." Het is dubbel, vindt Erika. ,,We zijn heel blij dat ze er nog is, tegelijkertijd gunnen we haar rust als haar lijf het echt opgeeft.'' Ze wijst op drie zonnebloemen aan de muur, geschilderd door een oom. Elke bloem staat voor een van haar kinderen. Lotte is de oudste, ze maakt volledig deel uit van het gezin. Stond in haar rolstoel langs het veld als haar broertjes vroeger moesten voetballen, gaat mee naar feestjes, heeft een eigen computerhoek om YouTubefilmpjes te kijken en zit op zondagavond samen met papa voor Studio Sport. Het was een schok toen ze gehandicapt bleek, zegt Erika. ,,Maar mijn man en ik spraken af dat we er het beste van zouden maken, niet verzuren. Dat is aardig gelukt.'' Lotte is een gelukkig meisje. Als ze overlijdt, komt er een kaartje met drie zonnebloemen waarvan er één geknakt is. Erika hardloper. Ze is voormalig Ne derlands kampioen op de vijf kilome ter. ,,Als er iets is wat je leert als top sporter, is het dat het leven meer uit tegenslagen bestaat dan uit hoogte punten. Je leert ermee om te gaan, en als je echt goed bent, kun je zelfs kracht halen uit de tegenslagen.'' Ze probeert zich zo goed mogelijk voor te bereiden op het afscheid. Leest er veel over. ,,Ik denk niet dat ik de rest van mijn leven blijf hangen in de dood van mijn kind. Maar zeker weten doe je het nooit.'' Als het moment daar is, krijgt Lotte een witte kist waar haar klasgenoten op kunnen tekenen. Maar Erika wil ook niet te véél denken aan haar einde. Dat voelt als verraad, want nu is ze er nog. ,,Elke ochtend als ik de rolluiken op haar kamer omhoog trek, kijk ik gespannen naar haar oog jes. Gaan ze open? Ja!'' GO ZATERDAG 20 APRIL 2019 gebeurd? droevig verhaal. Het is geen revival van het geloof, eerder een voor beeld van geslaagde commerciali sering." Meestal is er ook nog wel een rel letje rond Pasen. Dat mensen boos zijn omdat paaseieren opeens verstopeieren heten of omdat er een christelijke school is die het feest aanpast vanwege hun islamitische leerlingen. Dan is er altijd wel iemand die 'het is de islamisering van Nederland roept'. Wat zegt u dat? ,,De verandering van Pasen heeft voor mij niets met een vermeende islamisering te maken. Het is ge woon een culturele ontwikke ling.'' Hoe Jezus uit het paasfeest ver dween. Dat moet u, als theoloog, droevig stemmen? V'j - fl. Kinderen laten zich fotograferen met de paashaas. foto anp WITTE DONDERDAG De dag waarop Jezus en zijn leerlingen het Laatste Avondmaal nuttigen. Hij deelt brood en wijn en noemt dat zijn lichaam en zijn bloed. Later die avond verraadt Judas hem aan de Romei nen. GOEDE VRIJDAG De dag van het lij densverhaal. Jezus wordt tot de dood ver oordeeld door Pontius Pilatus. Hij loopt zijn lijdensweg met door nenkroon op en sleept zijn eigen kruis mee. Daarna wordt hij ge kruisigd, een paar uur later sterft hij. Jezus wordt dezelfde dag nog begraven. Goede Vrijdag betekent dat Jezus die dag verlos sing heeft gebracht. STILLE ZATERDAG Stil omdat Jezus niet meer leeft en omdat de kerkklokken deze dag niet luiden. PAASZONDAG De vrouwen die het graf van Jezus bezoe ken, ontdekken dat de steen voor de ingang weg is en dat zijn li chaam is verdwenen. Engelen vertellen dat Jezus is opgestaan. Later zal Jezus ver schijnen aan enkele van zijn leerlingen. Ge lovigen vieren deze dag de verrijzenis van Jezus Christus. TWEEDE PAASDAG Een vrije dag in veel christelijke landen, maar een dag zonder religieuze betekenis. FOTO ROB DE JOODE Als haar moeder opmerkt dat ze wit Lotte (m) met haar ouders. Wilt u ook uw verhaal vertellen? Annemarie@ persgroep.nl Voor de geboorte van Lotte was

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 75