Van kleine vluchtjes tot marathons Mensen kennen België van het bier, de chocola en wielrennen. De duif hoort daarbij De Chinees gaat naar België, hij denkt dat de duiven daar beter zijn 17 voelt, de koning zijn. De Fries ver kocht in 2012 voor ruim 250.000 euro Dolce Vita, en heeft daarmee samen met zijn vrouw Gea nog al tijd de duurste duif van Neder land op zijn naam staan. ,,Dat is absoluut heel leuk, nog steeds'', mijmert Veenstra over de tele foon. De verkoop van Dolce Vita leverde het Friese duivenmelkers echtpaar veel bekendheid op. Al is de verkoopprijs vergeleken met Armando maar een schijntje. Zijn de Belgische duiven zoveel beter? ,,Dat geloof ik niet'', zegt Veen- stra. ,,De Chinees gaat liever naar België, omdat hij dénkt dat de duiven daar beter zijn.'' Belangrijk verschil met onze zuiderburen: Nederland is een langgerekt land, de meeste wed strijden worden daarom per afde ling betwist. We kennen er elf, van Zeeland '96 tot Noord-Oost Nederland. België is kleiner en is op de landkaart breder dan het lang is, daardoor kunnen er eer lijke nationale wedstrijden wor den georganiseerd. Armando kon dus met recht de beste langeaf- standsduif van het land worden genoemd - de resultaten bewezen het. Wie wil weten hoe dat nou zit met de Belgen en hun duiven, moet naar Knesselare, klein dorpje in de buurt van Brugge. Daar zetelt Pigeon Paradise, afge kort PIPA, het veilinghuis waar de beste duiven ter wereld onder de digitale hamer gaan en waar ook Dolce Vita, Armando en Nadine werden verkocht. PIPA, opgericht door Nikolaas Gyselbrecht, ver wacht dit jaar op een omzet uit te komen van 25 miljoen euro. De parkeerplaats verraadt dat sommige duivenmelkers vandaag de dag bepaald geen armoedzaai ers zijn. Over het strak gemaaide gazon dat zich centraal tussen alle duivenhokken bevindt, komt Gy selbrecht aangewandeld. Een be langrijke spil in de internationale duivenbusiness, al is dat aan zijn sandalen en korte broek niet af te lezen. Gyselbrecht begon PIPA als nieuwswebsite, de online veilin gen die het bedrijf deden opsto ten in de vaart der volkeren kwa men er pas later bij. Nu heeft PIPA circa tachtig medewerkers, waar onder dertig agenten over de hele wereld, plus nog twaalf mensen in China en Taiwan. De bebrilde dertiger kent de re putatie van België als kraamka mer van de beste duiven ter we reld en buit die positie met liefde uit. ,,Mensen kennen ons land van het bier, de chocolade en wielren nen, maar eigenlijk zou je de duif daar in een adem bij moeten noe men'', betoogt Gyselbrecht. ,,De wedstrijden hier, dat is de Cham pions League van de duivensport. Nergens heb je zoveel duivenmel kers per vierkante kilometer. Ken nis gaat over van generatie op ge neratie, alleen duiven die door de strengste selectie komen, doen mee.'' De duiven luisteren naar na men die vaak verwijzen naar voetbal of wielrennen. Best Kittel, Contador, Eddy, Messi, Lukaku, maar ook Merkel, Twistertje, Por sche 911. Liefde voor de duif Anders dan in het voetbal vallen er in deze Champions League geen miljoenen te verdienen. Het prijzengeld stelt weinig voor. Dat is in een land als China, waar één duif vorig jaar dertien dure auto's bij elkaar vloog, veel hoger. Maar de Chinezen missen de historisch opgebouwde kennis om op eigen kracht topduiven te fokken. Dus geldt: wie in België veel wint, heeft goud in handen. Bij de receptie van PIPA treffen we Frederik Leliaert uit Aarden burg, Zeeuws-Vlaanderen. Hij is hier in Knesselare duivenverzor- ger, loft manager met een duur dere term. Leliaert kwam in 2010 in dienst en kreeg zo de kans om van zijn hobby - beter gezegd roe ping - zijn werk te maken. ,,Ik zou eigenlijk de meubelzaak van mijn ouders overnemen. Hoe het daar nu mee is? Gesloten.'' Zo diep zit de liefde voor de duif. Leliaert leidt het bezoek rond. In het ene hok zitten de duiven die al zijn verkocht en wachten op transport, in een ander verblijf de vogels die nog geveild worden - zij moeten bijvoorbeeld nog op de foto. Verderop de eigen kweek van PIPA, een andere inkomstenbron van het veilinghuis. De duifjes koeren dat het een lieve lust is. Belangrijk, aldus de Zeeuw: ,,Een hok moet open zijn. De duiven moeten kunnen kijken, de omge ving leren kennen. Zodat ze later bij wedstrijden weten waar ze moeten zijn.'' Een duif vindt zijn weg naar huis verder door af te gaan op de stand van de zon, aardmagne tisme en reuk. Sommige melkers scheiden in de week voor de vlucht naar Angoulême of Brive de doffers van de duivinnen, zo dat ze eenmaal uit de mand als de brandweer weer naar het noorden vliegen, hunkerend naar erotisch genot. Het blijft een wonder, met vluchten tot meer dan duizend kilometer, bij de langste afstan den inclusief overnachting in een boom of op een dak van een verla ten boerderij. Het maakt de dui vensport behalve een fascine rende ook een riskante business. Wat als je topduif onderweg ver dwaalt, of door een roofvogel ge grepen wordt? Dat laatste gebeurt steeds vaker, met soms grote fi nanciële gevolgen. En dan zijn er ook nog de diefstallen: zo werden vorige week in het Noord-Bra bantse Oirschot twintig prijswin nende duiven uit hun hokken ge- haald, met een totale waarde van 50.000 euro. Voor duivenmelkers zijn het extra redenen hun beste duiven bijtijds te verkopen. Opbieden Joël Verschoot moet zich eind 2017 hebben gevoeld alsof hij bij Linda de Mol in de studio van Mil joenenjacht stond. Armando had een goed jaar achter de rug, er was interesse genoeg en het 'bod van de bank' - lees: uit China - zou ze ker in de honderdduizenden zijn gelopen. Maar Verschoot koos er voor om risico te nemen, door te spelen. Dankzij fabelachtige re sultaten groeide Armando in 2018 uit tot een absolute legende, de rest is geschiedenis. Maar het had zomaar anders af kunnen lopen. Gyselbrecht toont de brochure waarmee Armando en het andere kroost van Verschoot wereldwijd aan de man werden gebracht. Liefst 37.000 exemplaren zijn er van gedrukt, 12.000 in het Engels en 25.000 in het Mandarijn, speci aal voor de Chinese markt. In de hele wereld wordt er met duiven gevlogen, zegt Gyselbrecht: in Amerika, Zuid-Afrika, de Golfsta ten, Azië. De naderende verkoop van Armando maakte de tongen los, van alle continenten werd uit eindelijk op de prijswinnende doffer geboden. Dat de uiteinde lijke verkoopprijs zo exorbitant hoog was, kwam vooral doordat twee puissant rijke Chinezen te gen elkaar op gingen bieden: Guo Weicheng en Xing Wei. Uiteinde lijk won die laatste. Of het niet veel te gek is, zo'n prijs voor een enkele duif? Gyselbrecht: ,,Voor nakomelingen wordt natuurlijk veel geld betaald. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van prestige, en het levert een hoop publiciteit op. Dat is ook geld waard.'' Wat veel mensen niet weten: een duif die verkocht wordt, vliegt nooit meer. Om de simpele reden dat het kompas altijd op het oude vertrouwde hok afgestemd blijft staan. Voor de wedstrijd sport is zo'n topduif dus verloren, nieuwe eigenaren kunnen enkel nog geld verdienen aan het gepro duceerde nageslacht. En dan maar hopen dat de goede match wordt gevonden. Zoals nu met Armando en Nadine: het zou wonderkind- jes kunnen opleveren, maar het blijft een gok. Zo'n verkoop is niet alleen maar leuk. Pieter Veenstra zegt Dolce Vita ruim zeven jaar na dato nog steeds te missen. ,,Het is alsof je je hond in laat slapen.'' Niets is immers leuker dan 'spe len' met je duiven. Nog beter ge zegd: spelen met vliegende we zens die jij zelf gefokt hebt, ge voed, getraind, geliefkoosd. Veenstra heeft nieuwe cracks rondtrippelen in zijn hok. De Fries praat gepassioneerd over de belangrijke wedstrijden in mei. ,,Dan moet ik er staan, dan moet echt alles uit de kast.'' Frederik Leliaert staat bij lange vluchten 's ochtends om vijf uur al op en neer te hupsen in zijn tuin, zenuwachtig de lucht mon sterend, hopend en biddend dat zijn geliefde wedstrijdduiven snel komen. Die kick van het zien hoe jouw lieveling uit de hemel naar beneden neerdaalt en het hok binnenvliegt, het is een sensatie die zich volgens liefhebbers met weinig laat vergelijken. Een ver koop voor meer dan een miljoen euro, nou ja, dat komt misschien in de buurt. GO ZATERDAG 20 APRIL 2019 Nikolaas Gyselbrecht met een topduif. foto pipa VERVOLG VAN PAGINA 15 Duivenwedstrijden vin den plaats tussen maart en september. Hierbij worden duiven in man den gestopt en per vrachtwagen naar het zuiden getransporteerd. Daar laat de organisatie ze tegelijk los. De duif die het snelst terug in zijn hok is, wint. De tijd wordt gemeten met een chip in de ring om het pootje. Om de winnaar te bepalen, wordt een cor rectie doorgevoerd voor de afgelegde afstand. Zo kan een duivenhouder uit Delft een collega uit Rot terdam verslaan, ook als de duif in Rotterdam, dat zuidelijker ligt, eerder binnen is. Duiven die meedoen aan wedstrijden, zijn goed getraind. Ze beginnen met kleine vluchtjes, die langzaam worden uitge bouwd. Vervolgens spe cialiseren duiven zich in categorieën: vitesse (tot 300 kilometer), midfond (300-500), fond (500 800) en marathon (meer dan 800). De wedstrijd vanuit Barcelona geldt als de 'vlucht der vluch ten', met afstanden tot ruim boven de duizend kilometer. Duiven kunnen bij meewind snelheden halen tot wel 130 kilome ter per uur. Behalve de prijs voor de winnaar van de dag zijn er ook jaarklassementen. De beste duif van het jaar wordt de asduif ge noemd. Het prijzengeld is bescheiden. Wie de as- duif bezit, kan vooral bij verkoop cashen. Of met het prijsdier pronken bij de tentoonstellingen, tussen oktober en fe bruari. Bron: Nederlandse Post- duivenhouders Organisa tie (NPO).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 73