Saskia Noort Die arme mannen zijn in de war Zo doen zij dat Hoe groter en duurder het ei, hoe meer indruk je maakt VEEL GEDEELD Wie dezer dagen geen ei krijgt, moet zich echt afvragen wat er mis is Mannen die uitlegden hoe we aan onze haren naar de grot gesleurd wensten te worden Gele loopkoorts 14 Saskia Noort schrijft op deze plek wekelijks over nieuws dat haar raakt. at is er mis met de man? Dat was de vraag die afgelopen maandag aan me werd gesteld in Koffietijd, tegenover een kleine tribune vol mannen, in alle soorten en maten. Ik kon het niet laten de vraag direct te relative ren. In de eerste plaats omdat er niet zoveel mis is aan man nen en ik dol op ze ben, ten tweede omdat ik het frame 'mannenhaatster' een beetje zat ben. Zodra die sticker op je hoofd staat, luistert er geen hond meer, en zeker geen man. Mijn relativering werd direct met liefde opgepikt. Al gauw ging het over wat er mis was met vrouwen, want nou nou, die konden er ook wat van, van haten. Heksen waren we, el kaar het licht in de ogen niet gunnend en zo werd de dis cussie van het niveau 'wij mannen zijn verward door jullie vrouwen' en restte mij, Milou Deelen en Alma Mathijsen niets anders dan de verdediging. Onze thema's waren vrij bescheiden. We zouden spreken over de dubbele moraal rondom vrije seksualiteit. Dat mannen die veel vrou wen hebben geneukt helden zijn en vrouwen die man nen neuken sletten. Over het gegeven dat mannen slechte luisteraars zijn en het toenemen van seksueel geweld, online en in het echt. Het werd een schitterende uitzending. Wij hoefden weinig voorbeelden van mansplaining en slecht luis teren aan te dragen, het ge beurde vanzelf en voor onze ogen. Koffietijd beschikt na melijk over een mannenpa- nel, genaamd Koffieleuters en zij wisten natuurlijk hoe het zat. De prehistorie werd er weer bijgehaald en man netjesvogels die zo hun best deden het mooiste nestje te bouwen om vrouwtjes te lokken. En dat die vrouwtjes dan kozen met wie ze zich zouden voortplanten. Of wel, we zijn nu eenmaal zo gebouwd door moeder na tuur en als we ongesteld zijn vallen we op een zachtere man dan wanneer we een eisprong hebben. Alle problemen zouden in een klap opgelost zijn als we gewoon een relatie aangingen met de mannen die we steeds maar in de friendzone duwden, in plaats van vreemdgaande horken najagen. Trouwens, 'wij mannen worden ook onge wenst betast door vrouwen, maar daar hoor je niemand over'. Mannen dus, die ons uitlegden hoe wij in elkaar zit ten en bleven herhalen dat we inderdaad gelijk zijn, maar. En dan kwam er weer een drogreden, van een of ander blog of vlog geplukt, dat wij nu eenmaal met elkaar bij de hut voor de kinderen moesten zorgen en zij op jacht gingen. En dat wij vroeger ook aan onze haren naar een grot gesleurd wensten te worden. En dat ze daarom nu in de war zijn. Omdat ze niet weten wat wij willen. Ik kon er geen touw meer aan vastknopen. Zeiden ze nu dat ze alles zouden doen wat wij willen, als aan het einde van de rit maar met honderd procent zekerheid geneukt kon worden? En dat ze bang waren dat als zij enigszins in schikten om de macht met ons te delen, dat wij dat niet meer met hen zouden willen? Zo bleek maar wederom dat waar wij boven alles vrezen vermoord te worden, de man toch het meest de afwijzing vreest. In Nederland mogen we dan druk zijn met paaseieren zoeken en beschilderen, in Brazilië is het ei dezer dagen een statussymbool. Chocolade reuzeneieren zijn een serieus onderdeel van de Braziliaanse paastraditie. Hoe groter hoe beter. Als het moet zelfs vijf kilo en met een prijs van 300 euro. JOOST DE JONG RIO DE JANEIRO Het carnaval was begin maart nog niet voorbij of daar begon het. Honderden chocolade-eieren aan de plafonds in supermarkten en warenhuizen. Voor zover je kunt zien: tientallen me ters eieren. In alle soorten en maten, puur, melk, wit. Met hazelnootjes of gevuld met kleinere bonbons, snoep, koekjes, kinderspeel goed of luxe cadeaus. Chocoladereuzeneieren vormen, net als de straat processies en vis op tafel, vaste prik bij het Brazili aanse Pasen. Verpakt in kleurig, knisperend folie met een grote strik vormen de eieren hét cadeau voor kinderen, familie, vrienden of geliefde. Wie dezer dagen in Brazilië géén ei krijgt, moet zich echt afvragen wat er mis is. Een beetje ei waarmee je in druk wilt maken op een re latie, weegt al gauw drie tot vierhonderd gram, heeft ex tra chocolaatjes erin of erop en gaat richting de twintig euro. Wie echt in de bus wil bla zen, gaat voor een luxe uit voering in een van de vele chocoladespeciaalzaken, met gevulde bonbons in de vorm van een hartje of zelfs een echt cadeau binnen het chocolade-omhulsel. Ge wicht gaat dan naar de één, twee kilo, de prijs richting de tweehonderd euro. De chique chocoladeketen Ko penhagen vierde vorig jaar het 90-jarig bestaan met een chocolade-ei van vijf kilo en zo'n driehonderd euro. De chocolade-industrie wrijft zich in de handen. Vorig jaar werd 11.000 ton chocolade verwerkt in de paaseieren, 26 procent meer dan het jaar ervoor. Dit jaar verwacht de sector opnieuw een toename van zo'n 5 pro cent. Waar verdiend wordt, is ook gesjoemel. Consumenten beschermingsorganisatie Procon waarschuwde deze week nog voor woekerprij zen. ,,Dezelfde eieren kun nen bij verschillende win kels soms wel 50 procent in prijs verschillen. Goed op letten en vergelijken dus'', waarschuwde een woord voerder. Het was een feestje om afgelopen week in Gizeh en omgeving de Color Run te volbrengen. Het was voor het eerst dat 'The happiest 5 K', de vrolijkste 5 kilometer, naar Egypte kwam. Naast spetterend gele lopers waren er ook deelnemers die kozen voor hemelsblauw of lentegroen. Of een combinatie natuurlijk. foto reuters ZATERDAG 20 APRIL 2019 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 70