Zogezien Wind lijkt te draaien voor Plan Perkpolder De gevoelstemperatuur rond Plan Perkpolder - met een golfoaan, 450 huizen, tweehonderd hotelkamers en een jachthaven een van de meest ambitieuze plannen in de Zeeuwse geschiedenis - lijkt te stijgen richting de deadline van 1 juli. Dan moet duidelijk zijn hoe haalbaar alles is. Wil Plan Perkpolder eindelijk van de grond komen, dan is dit het moment. Het economisch tij zit nu wel mee 11 mÊmm iï een reling op de rand", ver telt Hanisch. Het ontwerp van de betonnen platen te gen de rechte wanden is volgens hem geïnspireerd op het polderlandschap. ,,Naast de gepotdekselde boerenschuren is het een verwijzing naar de golven van de zee", weet hij van de architect. Klauterend over grote bergen zand bereikt Ha- nisch het viaduct dat het dichtstbij het tolplein wordt gebouwd. Hier rijdt straks het verkeer van Goes rich ting Gent. ,,Dit is de groot ste van de drie. Dat heeft te maken met de hoek waarop de wegen hier elkaar krui sen. Tachtig vrachtwagens met betonmixers hebben twaalf uur lang aan een stuk heen en weer gereden tus sen de betoncentrale in Goes om het dek te storten." Rond dit viaduct wordt nog hard gewerkt aan de ta luds waarop het verkeer straks acht meter boven het maaiveld wordt gebracht. Door bodemas, een restpro- duct uit afvalverbrandings ovens te gebruiken, heeft de provincie miljoenen be spaard. ,,In totaal is er zo'n 500.000 ton van Heros in Sluiskil per schip naar dit project gebracht." Hanisch vindt het een mooie toepas sing. „Anders hadden we zand moeten gebruiken, dat moet ook weer ergens ge wonnen worden." Om te voorkomen dat eventuele schadelijke stof fen van het bodemas in het grondwater komen, wordt het bodemas nauwkeurig ingepakt met folie. Hanisch schraapt met zijn schoen zool over de donkergrijze massa. ,,Kijk, er zitten nog allemaal scherpe stukjes in die eigenlijk niet in afval te recht moet komen, zoals glas. Om te voorkomen dat die de folie beschadigen, dekken we de bodemas af met een wit doek." Een con troleur houdt continue toe zicht op het 'inpakken'. Alle naden worden getest en al les wordt precies gedocu menteerd. Nauwelijks hinder Net als de afgelopen maan den zal het verkeer tot aan de bouwvak nauwelijks hin der ondervinden van het project. Vanaf 19 augustus verandert dit, de wegen moeten dan meerdere keren worden afgesloten. Bijvoor beeld om portalen voor be wegwijzering te plaatsen. ,,Wie vanuit de tunnel naar Middelburg wil, moet straks links uitvoegen. Dat is wel een dingetje. Door twee keer achter elkaar borden boven de weg te hangen, voorkomen we hopelijk dat auto's op het laatste mo ment van baan wisselen", zegt Hanisch. Het knooppunt is zo ont worpen dat auto's met 100 kilometer per uur door de bochten kunnen. ,,In een aantal richtingen komt er een adviessnelheid van 90. Ook zal de eerste weken na 30 september nog een be perking van 70 gelden van wege afrondende werk zaamheden. Uiterlijk 25 ok tober leveren we het hele knooppunt op." BOB MAES Daar zaten ze vorige week donder dag plots, met zijn drieën op een rijtje in de raadszaal van het Hul ster stadhuis. Wim Van Den Ab- beele, Christine Vermeersch en Laurens Brantegem, van Zabra Real Estate, de zustervennoot- schap van Hulst aan Zee (HAZ). Dat vastgoedbedrijf moet het be ruchte Plan Perkpolder gaan ont wikkelen. HAZ leek jarenlang een schim. Zeven jaar geleden trad het naar buiten als de redder van Plan Perkpolder, nadat de ontwikke laars AM en Bouwfonds de hand doek in de ring wierpen vanwege de financiële crisis. HAZ zou de kar gaan trekken. En samen met de gemeente Hulst en de - inmiddels uit het project gestapte - provincie Zeeland weer leven brengen in de kop van Hontenisse, na het ver dwijnen van de veren in 2003. Daarna bleef het echter oorver dovend stil rond de ontwikkelaar. Dat gold niet voor Plan Perkpolder zelf. De verkoop van gronden aan HAZ werd steeds op de lange baan geschoven. Het sentiment dat 'Perkpolder nooit wat zou wor den', was snel geboren in Hulst. De golfbaan in de westelijke Perk- polder - het paradepaardje - kwam er nog overheen. Die zou worden opgehoogd met licht ver ontreinigde industriegrond, wat veel commotie veroorzaakte. Vo rige zomer bleek die industrie- grond plots niet meer nodig. Buitenwereld Nu toont de ontwikkelaar zich aan de buitenwereld. Je kunt er een pa rallel in zien. Want wil Plan Perk- polder eindelijk van de grond ko men, is dit het moment. Het eco nomisch tij zit nu wel mee, de storm van negativiteit rond het plan lijkt langzamerhand te draaien tot een fris lentebriesje. Vooral bij raadsleden. Dat bleek tijdens een brainstormsessie die HAZ vorige week hield, en ook tij dens de raadsbijeenkomst later op de dag. HAZ werkt momenteel samen met de gemeente aan een master- plan, dat op 1 juli klaar moet zijn. Daarin komt te staan hoe Plan Perkpolder er nu echt moet komen uit te zien. Al sinds de eerste plan nen in 2003 wordt gesproken over een 18 holes golfbaan, niet minder dan 450 huizen en tweehonderd hotelkamers. De jachthaven, door de Vlaamse ontwikkelaars 'ma rina' genoemd, is voer voor discus- sie. 350 aanlegsteigers moet die krijgen. Dat is haast drie keer zo veel als de nieuwe jachthaven van Cadzand-Bad, daar kunnen 125 bo ten terecht. Aan de Zeeuws- Vlaamse kust zou alleen de haven van Breskens met 580 ligplaatsen groter zijn. ,,We willen met de marina een ander publiek naar Perkpolder trekken", vertelde ar chitect Lieve De Cock tijdens de presentatie. Sommige raadsleden en veel Hulstenaren vrezen dat een 'ander publiek' vooral bestaat uit Belgen met een dikke porte monnee. Maar ook Jan met de Pet kan straks volop genieten van het gebied, verzekerde De Cock. Het strandje van Perkpolder krijgt na melijk een spilfunctie. Een 'kwali tatief leef- en beleefgebied' moet Perkpolder ook worden, met veel groen, natuur en ruimte. Een plek waar de auto te gast is bovendien, met slechts een paar wegen en parkeerplaatsen. Na jaren van overwegend scepti cisme klonk na de presentatie en thousiasme door bij alle raadsfrac ties - behalve bij HulstPlus en de SP, die was afwezig. ,,Op zo'n pre sentatie hebben we jaren ge wacht", zei fractievoorzitter Ron nie Roctus van Algemeen Belang Groot Hulst, de grootste partij. Toch daalde, nadat iedereen zijn slingers had opgehangen, de reali teitszin weer in. Hoe betaalbaar is het plan, hoe realistisch is het überhaupt? ,,Dat weten we pas als het masterplan klaar is. Daar wer ken we aan", antwoordde Wim Van Den Abbeele. Kritisch ,,We zijn niet bezig met het ont wikkelen van een droom, maar van een plan", besloot burgemees ter Jan-Frans Mulder. Welke van de twee het wordt, weten we op 1 juli. Omwonenden en de ge meenteraad zullen het plan kri tisch blijven volgen. Maar de ge voelstemperatuur rond Perkpolder lijkt lichtjes te stijgen. GO ZATERDAG 20 APRIL 2019 Door het aanbrengen van een folielaag en viltdoek wordt voorkomen dat vocht bij het bodemas komt. De 'tunnel' onder één van de drie viaducten. Hier rijdt straks het verkeer vanuit Zeeuws-Vlaanderen richting Walcheren. Dijk en haven waar Plan Perkpolder moet komen. foto boaz timmermans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 67