Zogezien
Wind lijkt te draaien
voor Plan Perkpolder
De gevoelstemperatuur rond Plan Perkpolder - met
een golfoaan, 450 huizen, tweehonderd hotelkamers
en een jachthaven een van de meest ambitieuze
plannen in de Zeeuwse geschiedenis - lijkt te stijgen
richting de deadline van 1 juli. Dan moet duidelijk zijn
hoe haalbaar alles is.
Wil Plan
Perkpolder
eindelijk van de
grond komen, dan
is dit het moment.
Het economisch tij
zit nu wel mee
11
mÊmm iï
een reling op de rand", ver
telt Hanisch. Het ontwerp
van de betonnen platen te
gen de rechte wanden is
volgens hem geïnspireerd
op het polderlandschap.
,,Naast de gepotdekselde
boerenschuren is het een
verwijzing naar de golven
van de zee", weet hij van de
architect.
Klauterend over grote
bergen zand bereikt Ha-
nisch het viaduct dat het
dichtstbij het tolplein wordt
gebouwd. Hier rijdt straks
het verkeer van Goes rich
ting Gent. ,,Dit is de groot
ste van de drie. Dat heeft te
maken met de hoek waarop
de wegen hier elkaar krui
sen. Tachtig vrachtwagens
met betonmixers hebben
twaalf uur lang aan een stuk
heen en weer gereden tus
sen de betoncentrale in
Goes om het dek te
storten."
Rond dit viaduct wordt
nog hard gewerkt aan de ta
luds waarop het verkeer
straks acht meter boven het
maaiveld wordt gebracht.
Door bodemas, een restpro-
duct uit afvalverbrandings
ovens te gebruiken, heeft de
provincie miljoenen be
spaard. ,,In totaal is er zo'n
500.000 ton van Heros in
Sluiskil per schip naar dit
project gebracht." Hanisch
vindt het een mooie toepas
sing. „Anders hadden we
zand moeten gebruiken, dat
moet ook weer ergens ge
wonnen worden."
Om te voorkomen dat
eventuele schadelijke stof
fen van het bodemas in het
grondwater komen, wordt
het bodemas nauwkeurig
ingepakt met folie. Hanisch
schraapt met zijn schoen
zool over de donkergrijze
massa. ,,Kijk, er zitten nog
allemaal scherpe stukjes in
die eigenlijk niet in afval te
recht moet komen, zoals
glas. Om te voorkomen dat
die de folie beschadigen,
dekken we de bodemas af
met een wit doek." Een con
troleur houdt continue toe
zicht op het 'inpakken'. Alle
naden worden getest en al
les wordt precies gedocu
menteerd.
Nauwelijks hinder
Net als de afgelopen maan
den zal het verkeer tot aan
de bouwvak nauwelijks hin
der ondervinden van het
project. Vanaf 19 augustus
verandert dit, de wegen
moeten dan meerdere keren
worden afgesloten. Bijvoor
beeld om portalen voor be
wegwijzering te plaatsen.
,,Wie vanuit de tunnel naar
Middelburg wil, moet straks
links uitvoegen. Dat is wel
een dingetje. Door twee
keer achter elkaar borden
boven de weg te hangen,
voorkomen we hopelijk dat
auto's op het laatste mo
ment van baan wisselen",
zegt Hanisch.
Het knooppunt is zo ont
worpen dat auto's met 100
kilometer per uur door de
bochten kunnen. ,,In een
aantal richtingen komt er
een adviessnelheid van 90.
Ook zal de eerste weken na
30 september nog een be
perking van 70 gelden van
wege afrondende werk
zaamheden. Uiterlijk 25 ok
tober leveren we het hele
knooppunt op."
BOB MAES
Daar zaten ze vorige week donder
dag plots, met zijn drieën op een
rijtje in de raadszaal van het Hul
ster stadhuis. Wim Van Den Ab-
beele, Christine Vermeersch en
Laurens Brantegem, van Zabra
Real Estate, de zustervennoot-
schap van Hulst aan Zee (HAZ).
Dat vastgoedbedrijf moet het be
ruchte Plan Perkpolder gaan ont
wikkelen. HAZ leek jarenlang een
schim. Zeven jaar geleden trad het
naar buiten als de redder van Plan
Perkpolder, nadat de ontwikke
laars AM en Bouwfonds de hand
doek in de ring wierpen vanwege
de financiële crisis. HAZ zou de
kar gaan trekken. En samen met de
gemeente Hulst en de - inmiddels
uit het project gestapte - provincie
Zeeland weer leven brengen in de
kop van Hontenisse, na het ver
dwijnen van de veren in 2003.
Daarna bleef het echter oorver
dovend stil rond de ontwikkelaar.
Dat gold niet voor Plan Perkpolder
zelf. De verkoop van gronden aan
HAZ werd steeds op de lange baan
geschoven. Het sentiment dat
'Perkpolder nooit wat zou wor
den', was snel geboren in Hulst.
De golfbaan in de westelijke Perk-
polder - het paradepaardje -
kwam er nog overheen. Die zou
worden opgehoogd met licht ver
ontreinigde industriegrond, wat
veel commotie veroorzaakte. Vo
rige zomer bleek die industrie-
grond plots niet meer nodig.
Buitenwereld
Nu toont de ontwikkelaar zich aan
de buitenwereld. Je kunt er een pa
rallel in zien. Want wil Plan Perk-
polder eindelijk van de grond ko
men, is dit het moment. Het eco
nomisch tij zit nu wel mee, de
storm van negativiteit rond het
plan lijkt langzamerhand te
draaien tot een fris lentebriesje.
Vooral bij raadsleden. Dat bleek
tijdens een brainstormsessie die
HAZ vorige week hield, en ook tij
dens de raadsbijeenkomst later op
de dag.
HAZ werkt momenteel samen
met de gemeente aan een master-
plan, dat op 1 juli klaar moet zijn.
Daarin komt te staan hoe Plan
Perkpolder er nu echt moet komen
uit te zien. Al sinds de eerste plan
nen in 2003 wordt gesproken over
een 18 holes golfbaan, niet minder
dan 450 huizen en tweehonderd
hotelkamers. De jachthaven, door
de Vlaamse ontwikkelaars 'ma
rina' genoemd, is voer voor discus-
sie. 350 aanlegsteigers moet die
krijgen. Dat is haast drie keer zo
veel als de nieuwe jachthaven van
Cadzand-Bad, daar kunnen 125 bo
ten terecht. Aan de Zeeuws-
Vlaamse kust zou alleen de haven
van Breskens met 580 ligplaatsen
groter zijn. ,,We willen met de
marina een ander publiek naar
Perkpolder trekken", vertelde ar
chitect Lieve De Cock tijdens de
presentatie. Sommige raadsleden
en veel Hulstenaren vrezen dat
een 'ander publiek' vooral bestaat
uit Belgen met een dikke porte
monnee. Maar ook Jan met de Pet
kan straks volop genieten van het
gebied, verzekerde De Cock. Het
strandje van Perkpolder krijgt na
melijk een spilfunctie. Een 'kwali
tatief leef- en beleefgebied' moet
Perkpolder ook worden, met veel
groen, natuur en ruimte. Een plek
waar de auto te gast is bovendien,
met slechts een paar wegen en
parkeerplaatsen.
Na jaren van overwegend scepti
cisme klonk na de presentatie en
thousiasme door bij alle raadsfrac
ties - behalve bij HulstPlus en de
SP, die was afwezig. ,,Op zo'n pre
sentatie hebben we jaren ge
wacht", zei fractievoorzitter Ron
nie Roctus van Algemeen Belang
Groot Hulst, de grootste partij.
Toch daalde, nadat iedereen zijn
slingers had opgehangen, de reali
teitszin weer in. Hoe betaalbaar is
het plan, hoe realistisch is het
überhaupt? ,,Dat weten we pas als
het masterplan klaar is. Daar wer
ken we aan", antwoordde Wim
Van Den Abbeele.
Kritisch
,,We zijn niet bezig met het ont
wikkelen van een droom, maar
van een plan", besloot burgemees
ter Jan-Frans Mulder. Welke van
de twee het wordt, weten we op
1 juli. Omwonenden en de ge
meenteraad zullen het plan kri
tisch blijven volgen. Maar de ge
voelstemperatuur rond Perkpolder
lijkt lichtjes te stijgen.
GO ZATERDAG 20 APRIL 2019
Door het aanbrengen van een folielaag en viltdoek
wordt voorkomen dat vocht bij het bodemas komt.
De 'tunnel' onder één van de drie viaducten. Hier rijdt
straks het verkeer vanuit Zeeuws-Vlaanderen richting
Walcheren.
Dijk en haven waar Plan Perkpolder moet komen. foto boaz timmermans