'Na zo'n incident wordt veel
te gemakkelijk geroepen 'zie
je wel'. Dat is onterecht. Deze
schepen voldoen perfect aan
de eisen'
5
Het is druk op de Westerschelde. Het Schelde
Coördinatiecentrum houdt alles via monitoren in
de gaten. foto Dirk-Jan Gjeltema
het water. „Oefeningen in het ver
leden hebben geleerd dat het ra
zendsnel gaat bij een incident met
een passagiersschip. We hebben
daarom de bezetting van de meld
kamer verdubbeld. De centralist
kan direct op een knop drukken,
zonder eerst een procedure te
doorlopen. De alarmering is geau
tomatiseerd", legt Cracau uit.
Geen tijd verliezen is het credo,
ook al is er een kans dat je achteraf
tot de conclusie komt dat het mee
is gevallen. Better safe than sorry.
De cruiseschepen varen vaak 's
nachts over de Westerschelde.
Verhoogt dat het risico? ,,Niet per
se", zegt Adan in de verkeerspost
Vlissingen. ,,Bij een aanvaring in
de nacht liggen de passagiers in
bed. Niemand kan dan vallen of
overboord slaan." Toen deze week
bij het afmeren in Rotterdam een
riviercruiseschip overdag een an
der aantikte, was de aanvaring
veel minder heftig, maar raakten
mensen ernstiger gewond.
Als er echt nood aan aan de man
is, is werken in het donker uiter
aard geen voordeel. Cracau:
„Hulpverlening op en rond het
water is voor een deel van de
hulpverleners, en dan met name
de niet-nautische hulpverleners,
enigszins lastiger. Zeker als het
geen zomerse omstandigheden
zijn met weinig wind en goed
zicht. Werken in het donker on
der moeilijke en zware meteoro
logische omstandigheden, denk
aan kou, koud water, stormachtig
weer of slecht zicht zijn vanzelf
sprekend verzwarende omstan
digheden voor hulpverleners."
Maatregelen
De aanvaring tussen de Viking
Idun en de Chemical Marketer
heeft de autoriteiten wel in bewe
ging gebracht. Sal Cracau is blij
dat de Onderzoeksraad voor Vei
ligheid de kwestie oppakt en de
aandacht die de veiligheid op de
Westerschelde daarmee krijgt. De
Commissie Nautische Veiligheid
Scheldegebied, waarin Nederland
en Vlaanderen samenwerken,
komt volgende week bij elkaar om
zich te beraden op maatregelen.
De Permanente Commissie van
toezicht op de Scheldevaart, het
hoogste orgaan van het Gemeen
schappelijke Nautische Beheer,
heeft hier opdracht toe gegeven
naar aanleiding van de aanvaring
bij Terneuzen. Adan: ,,We hebben
afgesproken specifiek voor dit on
geval bij elkaar te komen. We
stemmen dan onze bevindingen
af met die van de Onderzoeksraad
voor Veiligheid om tot een advies
te komen aan de Permanente
Commissie van toezicht op de
Scheldevaart."
Diensthoofd
Eric Adan
(staand) en ver
keersleider
Joos Schroe-
vers in het
Schelde Coör
dinatiecentrum
in Vlissingen.
foto Dirk-Jan Gjel
tema
De brandweer in Tholen heeft
de mensen en het materiaal om
op het Schelde-Rijnkanaal in ac
tie te kunnen komen, want ook
daar varen passagiersschepen van
en naar Antwerpen. Er zijn con
tracten om de hulp van sleepbo
ten in te roepen.
Om de twee jaar wordt alles
weer onder de loep genomen met
alle partijen, overheid en privaat,
die met de Westerschelde als
vaarwater te maken hebben: ha
vens, Rijkswaterstaat, KNRM,
Kustwacht, provincie, gemeen
ten, politie, loodswezen, sleep- en
bergingsbedrijven. Regelmatig
zijn er bijeenkomsten (SAR-
avonden, search and rescue) om
zaken rond reddingsoperaties
door te spreken.
Calamiteiten
Sinds 2015 kent Zeeland een spe
ciaal Maritime Incident Response
Group-team, dat getraind is in het
bestrijden van calamiteiten op
Zee- en binnenvaart delen de Wester'
schelde. foto Johan van der Heijden
WW ZATERDAG 20 APRIL 2019
wïjw
KS'IR-OJT