'Na zo'n incident wordt veel te gemakkelijk geroepen 'zie je wel'. Dat is onterecht. Deze schepen voldoen perfect aan de eisen' 5 Het is druk op de Westerschelde. Het Schelde Coördinatiecentrum houdt alles via monitoren in de gaten. foto Dirk-Jan Gjeltema het water. „Oefeningen in het ver leden hebben geleerd dat het ra zendsnel gaat bij een incident met een passagiersschip. We hebben daarom de bezetting van de meld kamer verdubbeld. De centralist kan direct op een knop drukken, zonder eerst een procedure te doorlopen. De alarmering is geau tomatiseerd", legt Cracau uit. Geen tijd verliezen is het credo, ook al is er een kans dat je achteraf tot de conclusie komt dat het mee is gevallen. Better safe than sorry. De cruiseschepen varen vaak 's nachts over de Westerschelde. Verhoogt dat het risico? ,,Niet per se", zegt Adan in de verkeerspost Vlissingen. ,,Bij een aanvaring in de nacht liggen de passagiers in bed. Niemand kan dan vallen of overboord slaan." Toen deze week bij het afmeren in Rotterdam een riviercruiseschip overdag een an der aantikte, was de aanvaring veel minder heftig, maar raakten mensen ernstiger gewond. Als er echt nood aan aan de man is, is werken in het donker uiter aard geen voordeel. Cracau: „Hulpverlening op en rond het water is voor een deel van de hulpverleners, en dan met name de niet-nautische hulpverleners, enigszins lastiger. Zeker als het geen zomerse omstandigheden zijn met weinig wind en goed zicht. Werken in het donker on der moeilijke en zware meteoro logische omstandigheden, denk aan kou, koud water, stormachtig weer of slecht zicht zijn vanzelf sprekend verzwarende omstan digheden voor hulpverleners." Maatregelen De aanvaring tussen de Viking Idun en de Chemical Marketer heeft de autoriteiten wel in bewe ging gebracht. Sal Cracau is blij dat de Onderzoeksraad voor Vei ligheid de kwestie oppakt en de aandacht die de veiligheid op de Westerschelde daarmee krijgt. De Commissie Nautische Veiligheid Scheldegebied, waarin Nederland en Vlaanderen samenwerken, komt volgende week bij elkaar om zich te beraden op maatregelen. De Permanente Commissie van toezicht op de Scheldevaart, het hoogste orgaan van het Gemeen schappelijke Nautische Beheer, heeft hier opdracht toe gegeven naar aanleiding van de aanvaring bij Terneuzen. Adan: ,,We hebben afgesproken specifiek voor dit on geval bij elkaar te komen. We stemmen dan onze bevindingen af met die van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om tot een advies te komen aan de Permanente Commissie van toezicht op de Scheldevaart." Diensthoofd Eric Adan (staand) en ver keersleider Joos Schroe- vers in het Schelde Coör dinatiecentrum in Vlissingen. foto Dirk-Jan Gjel tema De brandweer in Tholen heeft de mensen en het materiaal om op het Schelde-Rijnkanaal in ac tie te kunnen komen, want ook daar varen passagiersschepen van en naar Antwerpen. Er zijn con tracten om de hulp van sleepbo ten in te roepen. Om de twee jaar wordt alles weer onder de loep genomen met alle partijen, overheid en privaat, die met de Westerschelde als vaarwater te maken hebben: ha vens, Rijkswaterstaat, KNRM, Kustwacht, provincie, gemeen ten, politie, loodswezen, sleep- en bergingsbedrijven. Regelmatig zijn er bijeenkomsten (SAR- avonden, search and rescue) om zaken rond reddingsoperaties door te spreken. Calamiteiten Sinds 2015 kent Zeeland een spe ciaal Maritime Incident Response Group-team, dat getraind is in het bestrijden van calamiteiten op Zee- en binnenvaart delen de Wester' schelde. foto Johan van der Heijden WW ZATERDAG 20 APRIL 2019 wïjw KS'IR-OJT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 61