i Expositie met unheimische lading ZEELAND 11 PAS5N gi) ce pw 1" Petitie tegen blaftaks naar de Tweede Kamer Wat oude en nieuwe bommen en granaten allemaal teweeg kunnen brengen VMP Zijn AL ON2£ ctfjcoiAoeeiTies i'f zaterdag 20 april 2019 CORDEJONGE c KORTGENE Gary Yanover uit Kortgene biedt dinsdag zijn pe titie tegen hondenbelasting aan de Tweede Kamer aan. Hij strijdt al sinds 2012 tegen de blaftaks, die hij onrechtvaardig vindt. Steeds meer gemeenten kie zen ervoor geen hondenbelas ting te innen. Maar alleen het parlement kan de heffing hele maal afschaffen, door artikel 226 uit de Gemeentewet te halen. Gemeenten hebben dan niet meer de bevoegdheid om de be lasting te heffen. Om het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen, moest Yanover ten min ste 40.000 geldige handtekenin gen verzamelen. De petitie is in middels 60.340 keer onderte kend. Om een handtekening gel dig te laten zijn, moet die worden aangevuld met adres en geboor tedatum. Dat doet niet iedereen. Daarom heeft Yanover een vei lige marge van 20.000 aangehou den. De petitie wordt dinsdag in Den Haag aangeboden aan de Commissie voor de Verzoek schriften en de Burgerinitiatie ven. Yanovers hond Luna, die het symbool van de actie is gewor den, kan daar niet bij zijn. ,,Er mogen helaas geen honden in de Tweede Kamer komen." De expositie 'Bommen en Gra naten' die per vandaag te zien is in het Zeeuws Maritiem Mu- ZEEum is de eerste manifestatie van de herdenking in Vlissingen van de Slag om de Schelde. Het is ook een kennismaking met een andere aanpak die het mu seum gaat beoefenen. Claudia Sondervan Vlissingen De expositie gaat niet over de Slag om de Schelde, maar over dreiging. En die is van alle tijden. Alles in de Scheldezaal ademt gevaar, maar het blijft onderhuids. Duitsers hebben daar een mooi woord voor: unhei misch. Geen camouflagenet of helm te bekennen. Geen afbeeldingen van oprukkende manschappen, wel drie indringende fotoportretten van een vrouw in bombastische, historische Duitse uniformen van Phil Bloom. Op de muur zwart witte dazzle-painting naar het pa troon dat hospitaalschip Zeeland droeg dat in de Eerste Wereldoor log gewonde soldaten naar Enge land voer. Ernaast een stuk van een Oekraïense kalashnikov met aan de wand een videobeeld waarin op licht waar dat zat aan het wapen. Het wapen zelf is een soort spook beeld. De klustafel trekt direct de aan dacht in de Scheldezaal. Is er nog een kunstenaar bezig dan en zo ja, dan werkt-ie niet netjes. Dan dringt door wat het werkstuk is. Staven, aan elkaar getapet en verbonden met een eierwekker. Hier wordt ge knutseld aan een bom, jaren negen tig-stijl. In de buurt staat 'professi oneel' explosievenwerk, zijhet vroeg-negentiende eeuws: het ont- stekingsmechanisme van een drij vende bom. Gevonden in de Koop manshaven. Er tegenover de ver vreemdende tekening van de Vlis- singse kunstenaar Cees van der Burcht: een pontificaal opgestelde V2-raket, gereed voor lancering, op het erf van een bevallig boeren- spulletje bij Serooskerke. Die heeft er echt gestaan. De expositie is een mengeling van objecten uit de col lecties van het museum zelf, het Gemeentearchief, het Zeeuws Mu seum en het Zeeuws Genootschap der Wetenschappen, de kerncollec tie hedendaagse kunst van de ge meente Vlissingen en van de Vlis- singse kunstenaar Dani Ploeger. Ploeger stelde de expositie samen met het museum en oud beheerder van de kunstcollectie, Leon Riekwell. ,,Ik hoorde dat het museum ook de kerncollectie he dendaagse kunst voor de gemeente gaat beheren en ik was nieuwsgie rig wat ze er mee gingen doen." Ploeger stapte binnen en zocht ver volgens ruim een jaar naar een se lectie. Soms waren zaken jaren niet meer vertoond, zoals de foto's van Bloom, die in 1996 in de Waterto ren in Oost-Souburg hingen en daarna bij haar thuis stonden. De 'klustafel', de installatie Work Table VI uit datzelfde jaar van Gregory Green, stond twee jaar geleden nog in Aardenburg. Nadenken Het is allemaal geweld, oud en ac tueel, bedreigend, maar (nog) niet gebeurd. Vroege en nieuwe techno logie die machtsverhoudingen de den verschuiven en crises teweeg brachten. Het is het thema dat Ploe ger sinds vijfjaar onderzoekt in zijn kunst. ,,Het is een expositie over re flectie. We hopen dat mensen er over willen nadenken hoe er ver banden liggen door de tijd heen", zegt Ploeger. ,,We willen dat vaker gaan doen", zegt collectiebeheerder Pol Verbeeck van het museum. ,,Met hedendaagse en historische objecten mensen tot onderzoek brengen." Dani Ploeger aan de Work Table VI van Gregory Green op de expositie Bommen en Granaten, vanaf vandaag te zien in het Zeeuws Maritiem MuZEEum in Vlissingen. foto lex de meester PC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 47