i
Expositie met unheimische lading
ZEELAND 11
PAS5N gi) ce pw 1"
Petitie tegen
blaftaks naar
de Tweede
Kamer
Wat oude en nieuwe bommen en granaten allemaal teweeg kunnen brengen
VMP Zijn AL ON2£
ctfjcoiAoeeiTies i'f
zaterdag 20 april 2019
CORDEJONGE
c
KORTGENE Gary Yanover uit
Kortgene biedt dinsdag zijn pe
titie tegen hondenbelasting aan
de Tweede Kamer aan. Hij strijdt
al sinds 2012 tegen de blaftaks,
die hij onrechtvaardig vindt.
Steeds meer gemeenten kie
zen ervoor geen hondenbelas
ting te innen. Maar alleen het
parlement kan de heffing hele
maal afschaffen, door artikel 226
uit de Gemeentewet te halen.
Gemeenten hebben dan niet
meer de bevoegdheid om de be
lasting te heffen.
Om het onderwerp op de
agenda van de Tweede Kamer te
krijgen, moest Yanover ten min
ste 40.000 geldige handtekenin
gen verzamelen. De petitie is in
middels 60.340 keer onderte
kend. Om een handtekening gel
dig te laten zijn, moet die worden
aangevuld met adres en geboor
tedatum. Dat doet niet iedereen.
Daarom heeft Yanover een vei
lige marge van 20.000 aangehou
den. De petitie wordt dinsdag in
Den Haag aangeboden aan de
Commissie voor de Verzoek
schriften en de Burgerinitiatie
ven. Yanovers hond Luna, die het
symbool van de actie is gewor
den, kan daar niet bij zijn. ,,Er
mogen helaas geen honden in de
Tweede Kamer komen."
De expositie 'Bommen en Gra
naten' die per vandaag te zien is
in het Zeeuws Maritiem Mu-
ZEEum is de eerste manifestatie
van de herdenking in Vlissingen
van de Slag om de Schelde. Het
is ook een kennismaking met
een andere aanpak die het mu
seum gaat beoefenen.
Claudia Sondervan
Vlissingen
De expositie gaat niet over de Slag
om de Schelde, maar over dreiging.
En die is van alle tijden. Alles in de
Scheldezaal ademt gevaar, maar het
blijft onderhuids. Duitsers hebben
daar een mooi woord voor: unhei
misch. Geen camouflagenet of helm
te bekennen. Geen afbeeldingen
van oprukkende manschappen, wel
drie indringende fotoportretten
van een vrouw in bombastische,
historische Duitse uniformen van
Phil Bloom. Op de muur zwart
witte dazzle-painting naar het pa
troon dat hospitaalschip Zeeland
droeg dat in de Eerste Wereldoor
log gewonde soldaten naar Enge
land voer. Ernaast een stuk van een
Oekraïense kalashnikov met aan de
wand een videobeeld waarin op
licht waar dat zat aan het wapen.
Het wapen zelf is een soort spook
beeld.
De klustafel trekt direct de aan
dacht in de Scheldezaal. Is er nog
een kunstenaar bezig dan en zo ja,
dan werkt-ie niet netjes. Dan dringt
door wat het werkstuk is. Staven,
aan elkaar getapet en verbonden
met een eierwekker. Hier wordt ge
knutseld aan een bom, jaren negen
tig-stijl. In de buurt staat 'professi
oneel' explosievenwerk, zijhet
vroeg-negentiende eeuws: het ont-
stekingsmechanisme van een drij
vende bom. Gevonden in de Koop
manshaven. Er tegenover de ver
vreemdende tekening van de Vlis-
singse kunstenaar Cees van der
Burcht: een pontificaal opgestelde
V2-raket, gereed voor lancering, op
het erf van een bevallig boeren-
spulletje bij Serooskerke. Die heeft
er echt gestaan. De expositie is een
mengeling van objecten uit de col
lecties van het museum zelf, het
Gemeentearchief, het Zeeuws Mu
seum en het Zeeuws Genootschap
der Wetenschappen, de kerncollec
tie hedendaagse kunst van de ge
meente Vlissingen en van de Vlis-
singse kunstenaar Dani
Ploeger. Ploeger stelde de expositie
samen met het museum en oud
beheerder van de kunstcollectie,
Leon Riekwell. ,,Ik hoorde dat het
museum ook de kerncollectie he
dendaagse kunst voor de gemeente
gaat beheren en ik was nieuwsgie
rig wat ze er mee gingen doen."
Ploeger stapte binnen en zocht ver
volgens ruim een jaar naar een se
lectie. Soms waren zaken jaren niet
meer vertoond, zoals de foto's van
Bloom, die in 1996 in de Waterto
ren in Oost-Souburg hingen en
daarna bij haar thuis stonden. De
'klustafel', de installatie Work Table
VI uit datzelfde jaar van Gregory
Green, stond twee jaar geleden nog
in Aardenburg.
Nadenken
Het is allemaal geweld, oud en ac
tueel, bedreigend, maar (nog) niet
gebeurd. Vroege en nieuwe techno
logie die machtsverhoudingen de
den verschuiven en crises teweeg
brachten. Het is het thema dat Ploe
ger sinds vijfjaar onderzoekt in zijn
kunst. ,,Het is een expositie over re
flectie. We hopen dat mensen er
over willen nadenken hoe er ver
banden liggen door de tijd heen",
zegt Ploeger. ,,We willen dat vaker
gaan doen", zegt collectiebeheerder
Pol Verbeeck van het museum.
,,Met hedendaagse en historische
objecten mensen tot onderzoek
brengen."
Dani Ploeger aan de Work Table VI van Gregory Green op de expositie Bommen en Granaten, vanaf
vandaag te zien in het Zeeuws Maritiem MuZEEum in Vlissingen. foto lex de meester
PC