Maria: Notre-Dame? 10 ZEELAND LIESBETH LABEUR BEWAERSCHOLE Na het indruk wekkende project Balanceren tussen zoet en zout begint een nieuw bestuur een nieuwe reeks tentoonstellingen in de Bewaerschole. Monnikenwerk zaterdag 20 april 2019 De komende twee jaar is het thema in de Be waerschole in Burgh- Haamstede Verande rende grenzen, meande ren tussen orde en chaos. Kees de Valk selecteerde de kunstenaars. Lies beth Labeur (Middelburg, 1975) bijt het spits af. Vier lattenframes nemen het grootste deel van de ruimte in be slag. Er hangen vellen papier aan, met vlekkerige houtskooltekenin gen. Ik zie een uitgevouwen kar tonnen postverpakking aan een plastic weggooikleerhangertje. Het lijkt op een gezicht. Ook een gebor duurd wit tafelkleed maakt deel uit van het ensemble. De andere kant vormt een sterk contrast met de goeddeels abstracte beelden die je ziet als je binnenkomt. Alsof nu het materiaal vorm heeft gekregen. Een doorwerkte houtskooltekening toont een oude vrouw met een ruitjes schort op een stoel. Zij schilt aardappels. In het duister om haar heen lees ik flarden tekst. 'Verlan gen' is een woord dat zich opdringt. Dan ontdek ik ook een grote ge stalte, een jonge man. Zijn reus achtige rechterarm houdt haar stoel op zijn plaats. Een expressieve ver- sie van dezelfde tekening hangt rechts ervan. Hier heeft de vrouw geen schoenen maar klompen aan. Haar moeder of grootmoeder? 'Ver vuld met bespiegelingen' lees ik, in hoekige letters door het beeld ge schreven. Tussen beide tekeningen hangen twee Aatjes. Op het ene vegen houtskool die ook wilgenbo men suggereren. Labeur noemde haar tentoonstelling Wij hebben wilgentakjes verbrand. Nadrukkelijk brengt zij haar - natuurlijke - mate riaal in beeld, materiaal dat ze uit haar eigen omgeving haalt. Terug naar die Aatjes. Op het an dere lees ik een Bijbeltekst: 'Och dat mij iemand vleugelen als een duif gave. Ik zou heenvliegen waar ik blijven mocht'. Een derde teke ning: de vrouw met het schort ver dwijnt bijna in het duister. Ze is opgestaan en lijkt de ruimte te ver laten. Ontsnapping aan de traditie, aan de rol die vrouwen eeuwenlang moesten spelen? De vierde teke ning. Een vrouw op een stoel. Ze is naakt. Denkt na. Bevrijd, maar te gelijkertijd vastzittend in onzeker heid. Hoe nu verder? Subcultuur Liesbeth Labeur verbeeldt in vier tekeningen treffend de ontwikke ling van vrouwen uit haar eigen ge reformeerde subcultuur. Zij ver- Labeur stelt vragen die iedereen zich in een of ander vorm kan of zou moeten stellen beeldt zo ook het universele zoeken naar vrijheid. Zij combineert dat met het oproepen van vragen over haar eigen positie als kunstenaar in het algemeen en haar materiaalge bruik in het bijzonder. Kunststof doekjes, jerrycans, blikjes en plastic verpakkingen maken deel uit van de compositie. Net als een blikje waarin zij de wilgentakjes laat ver kolen. „Gebruik ik materiaal dat ik uit China laat komen of haal ik het duurzaam dichtbij?" is de vraag die Labeur zich stelt. En ook: ,,Hoe ver houd ik mij tot de artistieke tradi tie, tot de moderniteit?" De pri maire kleuren van De Stijl zijn daarbij een ijkpunt. Labeur stelt vragen die iedereen zich in een of ander vorm kan of zou moeten stel len. Een paar weken geleden bi vakkeerde ik in Saint Père sous Vézelay in Frankrijk. Ik nam er deel aan een workshop over 'religie en spel' en ging onder lei ding van theatermakers op zoek naar mogelijkheden om 'wat mij draagt' in een scenario te vertalen. Ik werd mij bewust van heel veel dingen waar ik niet eerder over had nagedacht. De rol van het publiek bijvoorbeeld. De plek waar zij zich ten opzichte van de speler bevin den, is van invloed op wat en hoe zij een scène waarnemen en bele ven. Wat gebeurt er als je het perspec tief van een toeschouwer kiest bij het verhaal van Pasen? Als je je voorstelt dat je door de ogen van één van de aanwezigen kijkt? Het zal wel door de workshop komen dat ik gefascineerd raak door Maria, de moeder van Jezus. Afgelopen zondag luisterde ik naar het Bevelands vrouwenen semble Cantando. Ze zongen in de Koorkerk in Middelburg het Stabat Mater van Giovanni Battista Pergo- lesi. Dit muziekstuk uit 1736 geldt als een topper uit de religieuze klassieke muziek. De tekst die waarschijnlijk rond 1300 is geschre ven begint met: 'Huilend stond de moeder aan de voet van het kruis, waaraan haar zoon te sterven hing'. De scène komt onverwacht hard bij mij binnen. Het zal je gebeuren als moeder. Je kind is in de dertig en goed gelukt. Althans, daar lijkt het op. Geen doorsnee timmerman, maar een man met een verhaal. Hij heeft een eigen mening, een visie en volgelingen. Hij deed toch niks mis, er zit toch geen kwaad in? En daar hangt hij, een marteldood te sterven. Mijn beeld van Maria als kwezel gaat aan stukken. Het was een móeder, er stroomt bloed door haar aderen, ze krijgt plotseling kleur op haar wangen en tempera ment. Een moeder vecht voor haar zoon. Hoe vaak zou zij zich hebben afgevraagd waar het mis ging, hoe zij dit had kunnen voorkomen? Ze werd op een bijzondere manier zwanger, beviel onder beroerde omstandigheden en moest daarna vluchten. Het kind was wat apart, liep weg en ging met geleerden in discussie. Maar hij deugde. Onder dat kruis is er nog geen groot ver haal, geen zicht op het feit dat hier een wereldreligie ontkiemt. Er is een lijdende zoon en er is een moe der in haar machteloosheid. Op dat moment zal er wel niks heiligs aan haar te ontdekken zijn geweest. Maria is in de rooms katholieke en oosters orthodoxe kerk belang rijk. Het lijkt me niet raar: een vrouw, een moeder op een eigen plek in de hemelse hiërarchie. Het idee is - volgens de dogma's - dat zij moeder van God én moeder van alle mensen is. Als vrouw en moe der vind ik het sterk dat het speci fiek vrouwelijke in de hemelse orde een plek zou hebben. Maar volgens mij hebben alle mensen behoefte aan een goede, liefheb bende moeder. Soms deugen ge wone moeders niet, zijn ze dood, afwezig of zitten ze juist veel te dicht op je huid. Het beeld van een moeder in de hemel, daar is niks mis mee. Ze snapt je en is altijd be schikbaar. En Maria kun je - vol gens opvattingen van sommige kerken - ook vragen voor jou te bidden en ze kan bij haar zoon vast een potje voor je breken. Daar komt het ongeveer op neer, heb ik begrepen. Maria, misschien moeten we er maar eens over nadenken wat haar rol nu is. Protestanten hebben vast de neiging de dogma's rond haar tot de grond toe af te branden. Let it be. Overweeg of het de moeite waard is om Maria, als 'Notre- Dame', in ere te herstellen. Sterke installatie vol betekenis Nico Out Recensie - Nico Out Tot en met 12 mei. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. Vrijdag tot en met zondag 14.00 tot 17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk De tentoonstelling Wij hebben wilgentakjes verbrand van Liesbeth Labeur. foto nico out

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 46