ECONOMIE 23 Peukenstemmer Handdoekje leggen Joyce: „Steeds meer. Wij waren bij de Belastingdienst in 2010 de op richters van het eerste gedrags team van de overheid in Neder land. Inmiddels heeft volgens mij ieder ministerie een aantal ge dragsdeskundigen in dienst.'' Joyce: „Commerciële partijen ge bruiken dezelfde technieken nu ook al om ons te gedrag te sturen. In de supermarkt word je constant verleid om ongezond eten te ko pen. De overheid kan daar tegen wicht aan bieden. Als de overheid niets doet, heeft dat ook invloed en kan het resultaat zijn dat bur gers ongezonder eten.'' Liza: „Iedere keuze die de over heid maakt, beïnvloedt burgers. Er is altijd een standaardoptie die burgers sneller zullen kiezen. Neem de nieuwe donorwet: vanaf 2020 ben je automatisch donor, tenzij je aangeeft dat je dat met wilt zijn. Den Haag stuurt mensen door een andere standaardoptie te kiezen, namelijk eentje die meer donoren oplevert. Dit heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat mensen die wél donor willen zijn, maar het niet regelen door bij voorbeeld uitstelgedrag, nu donor zijn. Het nadeel is dat mensen die geen donor willen zijn, nu in een lastige situatie terecht kunnen ko men.'' Liza: ,,Wij werken graag voor de overheid, omdat die democratisch is gekozen. Wij gaan ervan uit dat dingen die de overheid belangrijk vindt, aansluiten bij de opvattin gen van burgers. Als de overheid gezond eten, afval opruimen en In de supermarkt word je constant verleid om ongezond eten te kopen duurzaam leven stimuleert, dan doet zij dat omdat burgers daar achter staan.'' Joyce: ,,Als we stellen dat we ons laten leiden door een democra tisch gekozen overheid, zouden we in theorie ook opdrachten moeten uitvoeren die niet aanslui ten bij onze eigen overtuigingen. Nog nooit over nagedacht op welke manier ons vakgebied inge zet kan worden als een partij met radicaal andere opvattingen het beleid bepaalt.'' Liza: ,,De kern is volgens mij dat de doelgroep die we proberen te beïnvloeden, achter de gedrags verandering staat. Anders werkt het niet. Voor de gemeente En schede gingen we bijvoorbeeld aan de slag met de brieven die naar debiteuren werden gestuurd. We haalden ingewikkelde zinnen eruit en gaven ze keuzevrijheid: schuld aflossen of contact opne men. Hierdoor verminderden de mentale belasting en weerstand, waardoor het aantal betalingen met meer dan een kwart toenam. De meeste schuldenaren willen hun geldzaken op orde hebben. Ze hadden echter zo veel stress door hun geldzorgen dat ze het lastig vonden om ingewikkelde brieven te begrijpen en daarop actie te on dernemen.'' Joyce: „Gedragstechnieken zijn er niet om mensen dingen te laten doen die ze niet willen. Dat lukt niet. Als iemand ongezond wil eten en voor lief neemt dat 'ie daar ziek van kan worden of eerder dood kan gaan, dan is dat zo. Wij willen niet betuttelen. Maar veel mensen willen wél gezond leven, verstandig met geld omgaan en duurzame keuzes maken. Alleen: ze doen het niet altijd.'' Liza: ,,De overheid begrijpt niet al tijd dat ze burgers overspoelen met informatie en verzoeken. Ambtenaren kijken soms alleen naar het deelgebied waar zij op werken en beseffen onvoldoende dat ze niet de enige zijn die de burger benaderen. Dat is logisch en gebeurt in alle grote organisa ties, maar kan grote impact heb ben op de mensen waar het om gaat. Zo spraken we een schulde naar die alleen al van de gemeente die week drie brieven met beta- lingsverzoeken had gekregen. Dat vertellen we dan ook aan onze op drachtgever.'' Joyce: ,,Ja, we werken ook voor be drijven, maar we zijn daarbij wel selectief. We willen gedragstech nieken niet inzetten om mensen meer te laten kopen. Wij zijn ooit benaderd door een energieleve rancier van grijze stroom, een prijsvechter. Daar zijn we niet mee in zee gegaan omdat we niet ach ter het product stonden. Ik zou bij voorbeeld niet voor McDonald's willen werken om mensen aan de hamburgers te krijgen. Dan zou ik toch niet rustig meer slapen.'' Liza: ,,Behalve als McDonald's, topleverancier van zwerfafval, ons zou vragen om iets te doen aan hun afvalprobleem. Ik zou er graag over nadenken hoe we mensen kunnen stimuleren die rotzooi be ter op te ruimen.'' Wij werken graag voor de overheid, omdat die demo cratisch is gekozen zaterdag 20 april 2019 Joyce Croonen (links) en Liza Luesink (rechts) van Duwtje. FOTO VINCENT JANNINK Maakt de overheid veel gebruik van gedragstechnieken? Is het wel zo'n goed idee dat de overheid het gedrag van burgers probeert te beïnvloeden, zonder dat ze zich daarvan bewust zijn? 'Leuker kunnen we het niet maken', riep de Belasting dienst altijd. Maar is dat wel zo? Door een spelelement toe te voegen aan saaie bezighe den, gaan mensen het sneller doen. Rokers kunnen hun peuk - het meest op straat gegooide afval - in de peu kenstemmer stoppen en met een een stem uitbrengen op een grappige vraag (wat is de beste voetbalclub, liever ge zond of rijk?). Jullie spreken over een duwtje in de goede richting. Maar wie bepaalt welke duw dat is? - Joyce Croonen De vraag is of iedere burger duurzaam leven belangrijk vindt, als je naar de uitslag van de laat ste verkiezingen kijkt. Voeren jullie iedere opdracht uit, onge acht de politieke kleur? In de bibliotheek van de TU Delft hielden studenten on nodig plekken bezet. Met een towelcard werd de asso ciatie gelegd met toeristen die hun handdoek bij het zwembad leggen. Dit ver sterkte het schaamtegevoel van de studenten. De studen ten konden de kaart vervol gens gebruiken om hun plek tijdelijk aan een ander af te staan. Resultaat: het aantal beschikbare plekken op de drukste tijden steeg met 20 procent. Begrijpt de overheid burgers voldoende? Zijn er ook opdrachten die jullie weigeren? -Liza Luesink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 23