rt/V 'Moffenmeiden' ZEELAND 11 vrijdag 19 april 2019 onnie Dieleman. Hij is Broeder Die- leman, in heel Nederland en België gekend troubadour in het Zeeuws Vlaams, meer speciaal het Axels, waar hij vandaan komt. Blootsvoets als het even kan. Vorig jaar presen teerde hij zijn laatste album Komma, dialect voor 'kom maar', over de kreken, de rietkragen en de mensen van zijn streek. De cd-oplage daarvan is uitverkocht, de lp is hard op weg. We zijn in wat hij zijn anti-kraakwinkel noemt aan de Lange Noordstraat in Middelburg. Een voormalige wasserette. Hij noemt de ruimte 'een werkplaats voor liedjes en objecten', waar hij de verbinding onder zoekt tussen lied, voorwerp en plek. Vandaag verschijnt 't Groot Eiland, zijn nieuwste lied, online. Met zijn nieuwe single haalt de zanger een oud maar bepaald niet vergeten verhaal naar bo ven. Het speelt in de omge ving van Axel, net voor het einde van de Tweede We reldoorlog. Het is Dolle Dinsdag, de Duitsers lijken verslagen. Tijdens die voorbarige euforie zijn er leden van de Ordedienst (OD) en onderduikers ver zameld op het erf van boer Gerard Weijns in de buurt van Axel. Marie Antheu- nis, Zus voor intimi, die altijd met tassen vol kruide nierswaren de polders in fietste om die te verkopen, rijdt nietsvermoedend het erf op. Als ze de mannen ziet wil ze rechtsomkeert maken. Ze wordt aange houden, volgens de nieuwe ordehandhavers zou ze volop met de bezetter hebben gehandeld. Van boerendochter Debora van Es Dit verhaal fascineert me, het zegt veel over hoe de mensheid in elkaar steekt wordt gezegd dat ze met Duitse militairen vrijt. Ze is kaalgeknipt in Axel. Ook zij wordt op de boerderij gevangen gezet. Beide vrouwen worden niet veel la ter vermoord - gewurgd - op 't Groot Eiland. Broeder Dieleman: ,,Dit verhaal houdt al decennia lang de gemoederen bezig. Het fascineert me, het zegt veel over hoe de mensheid in elkaar steekt. Ik sprak met Rianne Oosterom, de journaliste die een boek schreef over moffenmeiden en het kaal knip pen. Die Axelse zaak verdient wel een liedje, zei ze. Dat vond ik ook, maar hoe moet je dat doen zonder iemand voor het hoofd te stoten? Toen kwam ik op Armando, hij schilderde een reeks schuldige land schappen. Dat was het. Een plek krijgt onheil mee, de boom groeit door, de seizoenen trekken erover heen, misschien dat de beesten een moment vluch ten. Aan de hand van dat idee ben ik gaan schrijven. Wat het is dat moet gebeuren, waarom werden twee vrouwen de dupe, een meisje van negentien en een alleenstaande moeder. Het is de reactie van een ge meenschap op de oorlog, op het onderdrukt worden. Ik heb het universeel gemaakt, zonder de vrouwen, de slachtoffers, te kort te doen. Er bestond een tekst die werd gezongen door de mensen die op 't Groot Eiland gevangen zaten. Het refrein is: 'oh ja eens komt de dag, dat ik van 't eiland mag'." Op de tafel in zijn werkplaats opent hij een houten doosje. Hij laat de inhoud zien. Een stempel met een doodshoofd, zoals vader Antheunis dat op zijn pam flet gebruikte om de moordenaars van zijn dochter aan de schandpaal te nagelen. Een scapulier, een soort penning - die zat aan de kleding van één van de vrou wen. Het lied van de gevangen genomen NSB'ers, door de zanger eigenhandig getypt. Twee analoge fo to's van bomen en riet op 't Groot Eiland. Gedroogd riet van die locatie. Een detailkaart van het gebied in 1946. En twee sleutelbeenderen van een daar gevon den jonge ree. Waarom dit doosje? ,,Voor mij is het een middel om te bewaken wat ik doe. Zo is er een fy sieke versie van het lied bij de online versie." BOEK GO Het verhaal van een SCHULDIG LAND Jan van Damme Middelburg Uit het hou ten doosje van Tonnie Dieleman: een stempel met een doods hoofd, ge droogd riet en twee sleutel beenderen van een ree. Het lied 't Groot Eiland komt uit bij Snowstar. Tijdens en na de bevrijding werden er rekeningen ver effend. Overal in de straten van dor pen en steden waren de zoge naamde 'moffen meiden' daarvan het meest zicht bare slachtoffer. k f/ Meisjes en vrou- wen> die naar het idee van 'het volk' onvoldoende afstand tot de bezetter hadden gehouden, werden onder grote belangstelling kaal geknipt en met pek of teer inge smeerd. Rianne Oosterom is redac teur geestelijke gezondheidszorg bij Trouw. Zij verdiepte zich in dat tot nu toe onderbe licht fenomeen. Ze reisde door Nederland, sprak met getuigen en spitte in archieven. Haar boek Moffenmeiden ligt vol gende week in de winkel (Meulenhoff, 19,99 euro). Het verhaal over de twee bij Axel ver moorde vrouwen is daarin één van de hoofdstukken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 47