vernieuwingen Elektrisch rijden met haken en ogen 6,7 25 vrijdag 19 april 2019 Opel Ampera-e (204 pk), vanaf €46.699 De elektrische Opel Ampera-e moeten we alleen al vanwege zijn reikwijdte van 380 ki lometer (WLTP-norm) serieus nemen. Maar er zitten wel een paar haken en ogen aan. Geïntroduceerd net voordat Opel door Ge neral Motors aan PSA werd verkocht, viel de Ampera-e tussen wal en schip. Hij leek bij zijn debuut in 2017 nog een revolutie, vooral dankzij de flinke actieradius. Net als zijn voorganger, die nog gewoon Ampera heette, werd hij ontwik keld in de VS. En Ameri kaanse moeder GM gunde hem een heel nieuw platform voor de elektrische aandrijving. Al even bijzonder zijn de mooie schermen in deze Opel: bijna net zo groot als bij Tesla en met een superresolutie. Maar bijvoorbeeld het weglaten van een naviga tiesysteem is een onver geeflijke fout. Wie wil navigeren, is aangewezen op een met een kabeltje gekoppelde iPhone. Die moet je dan maar net hebben. Een pijnlijke medede ling in de prijslijst legt een andere misser bloot: 'Alle diensten van On- Star, inclusief de Wifi hotspot, zullen na 31 de cember 2020 niet meer beschikbaar zijn. Ook de noodoproepdiensten zijn niet meer beschikbaar.' Oftewel: na dit jaar gaat de Ampera-e offline. Opel zegt aan een oplos sing te werken, maar duidelijk is dat de laatste levenslijnen met GM worden doorgesneden en daar is deze auto het slachtoffer van. Jammer, want de Opel is op de achterbank én in de kofferbak ruimer dan de Hyundai Kona Elec tric, om maar eens een concurrent te noemen. In het comfort blijkt hij traditioneel Amerikaans goed: de stoelen zitten heerlijk, achterin is de hoge zit prettig en het veercomfort overtreft de verwachtingen. De elek trische aandrijving is stil, maar het rijwindgeluid is zeer aanwezig. De Ampera-e rijdt snel, licht, gemakkelijk en kan ook snelladen. Bij zijn komst was de Ampera-e nog een trend setter met 380 kilometer reikwijdte, maar de nieu were Hyundai Kona Electric haalt 449 km. In de praktijk kom je met deze Opel ruim 300 kilo meter ver. —Niek Schenk aanpakt. Het verschil in souplesse is niet verwonderlijk, als je bedenkt dat de Scala zijn onderstel deelt met de Polo en niet met de Golf. Vooral bij de achterwielophanging mist het onderstel enige verfijning. 1190 euro en dat is best prijzig) ach terwege laten. Overigens heeft de Scala - heel nieuwerwets - usb-c in plaats van 'normale' usb-aansluitin- gen. Is jouw smartphone daar nog niet mee uitgerust, dan los je dat sim pelweg op met een aangepast kabel tje. De Style-uitvoering omvat een ko perkleurige sierlijst op het dash board. Die maakt het overwegend zwarte interieur wat vrolijker. De Sport Business stelt daar tegenover sportstoelen die je lichaam beter ondersteunen en een sportstuur dat fijner vasthoudt. Beide versies kosten grofweg 26.000 euro, dus keuzestress ligt op de loer. Een luxeprobleem, want bij de Volkswagen-dealer valt met zo'n budget überhaupt weinig te kiezen. Voor een compleet uitgeruste Golf ben je immers al gauw 30.000 euro kwijt. Audi-knipperlichten Met de veiligheid zit het wel goed: elke Scala heeft een noodremsysteem en rijstrookbewaking. Adaptive cruisecontrol kost 390 euro extra. Verder geeft Skoda de bestuurder een knie-airbag en de koplampen en achterlichten bestaan voor een groot deel uit led-techniek. Over verlichting gesproken: de Scala is de eerste Skoda die leverbaar is met dynamische richtingaanwij zers. Zustermerk Audi was daar ooit het eerst mee: knipperlichten die een soort streep tekenen doordat stukjes daarvan achtereenvolgens aan gaan. Skoda schroeft ze standaard op duurdere versies van de Scala, maar je kunt ze ook aanvinken op de optielijst. Natuurlijk heeft de Scala ook weer enkele handige oplossingen aan boord, die het merk zelf 'simply clever' noemt. Een bekend voorbeeld is nog steeds de ijskrabber achter de tankklep. In de bestuurdersdeur van de Scala zit een paraplu. En wil je het reservoir van de ruitensproeier bij vullen, dan kan de dop daarvan als trechter dienstdoen. Prijs De basisversie van de Scala kost 21.990 euro. Uitgesproken armoedig is die niet, want hij heeft airconditio ning, de twee eerder genoemde vei ligheidssystemen en een touchscreen van 16,5 cm. Een Volkswagen Golf met precies dezelfde motor (1.0 TSI met 115 pk) en vergelijkbare uitrus ting is 3500 euro duurder. De vraag die je jezelf bij een proefrit met de Scala dan ook moet stellen is: wil ik voor een verfijnder rijgedrag ruimte inleveren en 3500 euro méér uit geven? Bij het kiezen van de ideale Scala lijken de Style- en Sport Business- uitvoering het aantrekkelijkst. Beide hebben lichtmetalen wielen (16 De Style- en Sport Business-uitvoering van de Scala lijken het aantrekkelijkst inch), cruisecontrol en de eerderge noemde Knight Rider-achtige rich tingaanwijzers. Het touchscreen is een slag groter en meet in deze ver sies ruim 20 centimeter diagonaal. Koppel daar je smartphone aan en je kunt het navigatiepakket (vanaf GO Golf in het vizier Het scherm is groot en spatscherp. Wel jammer dat de navigatie ontbreekt... fotos bart hoogveld Ruim voor passa giers én bagage. Rijdt snel, licht en ge makkelijk. h Geen eigen navi gatie. Gaat op 31 december 2020 offline. De Ampera-e kan met zijn reikwijdte, ruimte en comfort de concurrentie gemak kelijk aan. Dit is een eigentijdse auto met karakter. Maar de machtswisseling boven het merk Opel maakte hem het kind van de rekening. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities M De Scala kan op veel punten de vergelijking met de Golf aan, maar hij kan niet tippen aan diens rij gedrag. FOTO'S SKODA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25