vernieuwingen
Elektrisch rijden
met haken en ogen
6,7
25
vrijdag 19 april 2019
Opel Ampera-e (204 pk), vanaf €46.699
De elektrische Opel
Ampera-e moeten we
alleen al vanwege zijn
reikwijdte van 380 ki
lometer (WLTP-norm)
serieus nemen. Maar
er zitten wel een paar
haken en ogen aan.
Geïntroduceerd net
voordat Opel door Ge
neral Motors aan PSA
werd verkocht, viel de
Ampera-e tussen wal en
schip. Hij leek bij zijn
debuut in 2017 nog een
revolutie, vooral dankzij
de flinke actieradius.
Net als zijn voorganger,
die nog gewoon Ampera
heette, werd hij ontwik
keld in de VS. En Ameri
kaanse moeder GM
gunde hem een heel
nieuw platform voor de
elektrische aandrijving.
Al even bijzonder zijn
de mooie schermen in
deze Opel: bijna net zo
groot als bij Tesla en met
een superresolutie.
Maar bijvoorbeeld het
weglaten van een naviga
tiesysteem is een onver
geeflijke fout. Wie wil
navigeren, is aangewezen
op een met een kabeltje
gekoppelde iPhone. Die
moet je dan maar net
hebben.
Een pijnlijke medede
ling in de prijslijst legt
een andere misser bloot:
'Alle diensten van On-
Star, inclusief de Wifi
hotspot, zullen na 31 de
cember 2020 niet meer
beschikbaar zijn. Ook de
noodoproepdiensten zijn
niet meer beschikbaar.'
Oftewel: na dit jaar gaat
de Ampera-e offline.
Opel zegt aan een oplos
sing te werken, maar
duidelijk is dat de laatste
levenslijnen met GM
worden doorgesneden en
daar is deze auto het
slachtoffer van.
Jammer, want de Opel is
op de achterbank én in
de kofferbak ruimer dan
de Hyundai Kona Elec
tric, om maar eens een
concurrent te noemen.
In het comfort blijkt hij
traditioneel Amerikaans
goed: de stoelen zitten
heerlijk, achterin is de
hoge zit prettig en het
veercomfort overtreft de
verwachtingen. De elek
trische aandrijving is stil,
maar het rijwindgeluid is
zeer aanwezig.
De Ampera-e rijdt
snel, licht, gemakkelijk
en kan ook snelladen.
Bij zijn komst was de
Ampera-e nog een trend
setter met 380 kilometer
reikwijdte, maar de nieu
were Hyundai Kona
Electric haalt 449 km. In
de praktijk kom je met
deze Opel ruim 300 kilo
meter ver. —Niek Schenk
aanpakt. Het verschil in souplesse is
niet verwonderlijk, als je bedenkt dat
de Scala zijn onderstel deelt met de
Polo en niet met de Golf. Vooral bij
de achterwielophanging mist het
onderstel enige verfijning.
1190 euro en dat is best prijzig) ach
terwege laten. Overigens heeft de
Scala - heel nieuwerwets - usb-c in
plaats van 'normale' usb-aansluitin-
gen. Is jouw smartphone daar nog
niet mee uitgerust, dan los je dat sim
pelweg op met een aangepast kabel
tje.
De Style-uitvoering omvat een ko
perkleurige sierlijst op het dash
board. Die maakt het overwegend
zwarte interieur wat vrolijker. De
Sport Business stelt daar tegenover
sportstoelen die je lichaam beter
ondersteunen en een sportstuur dat
fijner vasthoudt.
Beide versies kosten grofweg
26.000 euro, dus keuzestress ligt op
de loer. Een luxeprobleem, want bij
de Volkswagen-dealer valt met zo'n
budget überhaupt weinig te kiezen.
Voor een compleet uitgeruste Golf
ben je immers al gauw 30.000 euro
kwijt.
Audi-knipperlichten
Met de veiligheid zit het wel goed:
elke Scala heeft een noodremsysteem
en rijstrookbewaking. Adaptive
cruisecontrol kost 390 euro extra.
Verder geeft Skoda de bestuurder
een knie-airbag en de koplampen en
achterlichten bestaan voor een groot
deel uit led-techniek.
Over verlichting gesproken: de
Scala is de eerste Skoda die leverbaar
is met dynamische richtingaanwij
zers. Zustermerk Audi was daar ooit
het eerst mee: knipperlichten die een
soort streep tekenen doordat stukjes
daarvan achtereenvolgens aan gaan.
Skoda schroeft ze standaard op
duurdere versies van de Scala, maar
je kunt ze ook aanvinken op de
optielijst.
Natuurlijk heeft de Scala ook weer
enkele handige oplossingen aan
boord, die het merk zelf 'simply
clever' noemt. Een bekend voorbeeld
is nog steeds de ijskrabber achter de
tankklep. In de bestuurdersdeur van
de Scala zit een paraplu. En wil je het
reservoir van de ruitensproeier bij
vullen, dan kan de dop daarvan als
trechter dienstdoen.
Prijs
De basisversie van de Scala kost
21.990 euro. Uitgesproken armoedig
is die niet, want hij heeft airconditio
ning, de twee eerder genoemde vei
ligheidssystemen en een touchscreen
van 16,5 cm. Een Volkswagen Golf
met precies dezelfde motor (1.0 TSI
met 115 pk) en vergelijkbare uitrus
ting is 3500 euro duurder. De vraag
die je jezelf bij een proefrit met de
Scala dan ook moet stellen is: wil ik
voor een verfijnder rijgedrag ruimte
inleveren en 3500 euro méér uit
geven?
Bij het kiezen van de ideale Scala
lijken de Style- en Sport Business-
uitvoering het aantrekkelijkst. Beide
hebben lichtmetalen wielen (16
De Style- en Sport
Business-uitvoering
van de Scala lijken
het aantrekkelijkst
inch), cruisecontrol en de eerderge
noemde Knight Rider-achtige rich
tingaanwijzers. Het touchscreen is
een slag groter en meet in deze ver
sies ruim 20 centimeter diagonaal.
Koppel daar je smartphone aan en
je kunt het navigatiepakket (vanaf
GO
Golf in het vizier
Het scherm is groot en spatscherp. Wel jammer
dat de navigatie ontbreekt... fotos bart hoogveld
Ruim voor passa
giers én bagage.
Rijdt snel, licht en ge
makkelijk.
h Geen eigen navi
gatie. Gaat op 31
december 2020 offline.
De Ampera-e kan
met zijn reikwijdte,
ruimte en comfort de
concurrentie gemak
kelijk aan. Dit is een
eigentijdse auto met
karakter. Maar de
machtswisseling
boven het merk Opel
maakte hem het kind
van de rekening.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities
M De Scala kan
op veel punten
de vergelijking
met de Golf
aan, maar hij
kan niet tippen
aan diens rij
gedrag.
FOTO'S SKODA