Brexit goed voor haven Rotterdam Advies: maak vliegen duurder NIEUWS 17 Justitie denkt aan proef Het Openbaar Ministerie werkt aan een project waarin burgers straf dossiers kunnen maken, die vervol gens kunnen worden gebruikt om vermeende daders te vervolgen. Dat blijkt uit het Jaarplan 2019 van het Arrondissementsparket Oost Nederland, waarin wordt gespro ken over 'projecten die burgers nauwer bij de opsporing moeten betrekken'. In een van deze projecten wordt 'de burger begeleid om een com pleet dossier bij het OM/politie aan te leveren op grond waarvan een vervolgingsbeslissing kan worden genomen', zo staat in het jaarplan. Het OM wil inhoudelijk niets zeggen over de plannen, omdat die 'nog niet zo concreet zijn als de tekst in het jaarplan doet vermoe den'. Wel zegt een woordvoerster van het OM Oost-Nederland na mens hoofdofficier John Lucas dat 'het klopt dat eraan wordt gewerkt, maar dat het plan nog in een op startfase zit'. Simone van Zwienen Schiphol Dat stelt de onafhankelijke Raad voor de leefomgeving en infra structuur (Rli) in een advies aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). De vervuiler moet betalen, meent de raad. Op dit moment ge beurt dat niet met de luchtvaart en staat vooral de positie van Schiphol centraal. Er moet een einde komen aan die uitzonderingspositie en de sector moet gehouden worden aan 'heldere grenzen voor geluid, hin der, ultrafijnstof en veiligheid'. Het nieuwe beleid is nodig omdat burgers zich steeds meer verzetten tegen de hinder van de luchtvaart. Daarnaast moeten er grenzen wor den gesteld om de klimaatdoelen van Parijs te halen en de uitstoot van CO2 te verminderen. Andere bronnen binnen justitie be vestigen dat het inderdaad het uit eindelijke doel is burgers misdrij ven te laten ophelderen. Het gebrek aan opsporingscapaciteit bij de po litie is een van de redenen. „Er is zo veel werk, dat redden we niet al leen." Ook de toenemende moge lijkheden voor burgers om waarde volle informatie te verzamelen, bij voorbeeld via eigen bewakingsca mera's of sociale media, dragen bij aan de wens tot 'burgeropspo ring'. „Maar er is nog een lange weg te gaan voordat het echt kan." Voorstander TNO-onderzoeker Arnout de Vries zegt dat er risico's kleven aan de in zet van burgers als rechercheurs, maar is er toch voorstander van. „Ze moeten zich wel aan de wet hou den, mogen geen inbreuk maken op iemands privacy en niet voor ei gen rechter spelen. Toch zien we dat de informatie op straat ligt, en de politie niet overal aan toe komt. Dan begrijp ik dat je nadenkt over een manier om meer informatie te krijgen. Een richtlijn kan daaraan bijdragen." SP-Kamerlid Michiel van Nispen noemt de ontwikkeling 'gevaar lijk'. „Opsporing hoort bij de over heid. Ik ben benieuwd wat de mi nister hiervan vindt." De reiziger kan hierbij niet buiten schot blijven. Vliegtickets moeten volgens de raad daarom duurder worden. Ook moet het aantal nachtvluch ten worden beperkt. Om de CO2 - uitstoot snel te verminderen, be pleit de raad dat vliegtuigen op Ne derlandse luchthavens verplicht worden om (gesubsidieerde) duur zame brandstof bij te mengen. De raad pleit ervoor te onderzoeken welke verbindingen van Schiphol en de regionale luchthavens 'echt waardevol zijn voor de welvaart van Nederland'. Luchtvaartmaatschappij KLM, de grootste gebruiker van de luchtha ven, vindt het advies eenzijdig en onvolledig. Volgens KLM gaat het advies volledig voorbij aan het feit dat 300.000 mensen afhankelijk zijn van de luchtvaart. Milieumaat regelen die enige impact hebben, moeten volgens KLM in internati onaal verband worden genomen. Bovendien neemt Schiphol de ko mende jaren al een reeks maatrege len. Het nieuws over de vondst is gis teren gepubliceerd in het vak blad Journal of Vertebrate Paleon tology. De megacarnivoor leefde in Eurazië, Noord-Amerika en delen van Afrika en de Arabische wereld. De Simbakubwa kuto- kaafrika, wat 'grote leeuw uit Afrika' betekent in de Afrikaanse taal swahili, moet in staat ge weest zijn om dieren ter grootte van een olifant en nijlpaard aan te vallen en te doden. ,,Met zijn enorme tanden was Simbakubwa een hypercarni voor", zegt wetenschapper Mat thew Borths van de universiteit van Ohio, een van de voornaamste medewerkers aan het onderzoek. ,,Met zijn hoektanden kon hij het vlees verscheuren en zijn ijzer sterke kiezen en kaken stelden hem in staat om met het grootste gemak de dikste botten te breken." Het uiterlijk van de 'killer' is ge reconstrueerd door de fossielen te vergelijken met die van kleinere soorten die verwant zouden zijn aan het dier. Uiteindelijk kwam daar een illustratie uit die volgens de experts een goede indruk geeft. Gesteld wordt dat de 'super leeuw' veel groter was dan een ijs beer: een van de grootste, nog be staande vleeseters. Mannetjesijsbe- ren worden 2,3 tot 2,6 meter lang en wegen 300 tot 800 kilo. Afgaande op die afmetingen en dat gewicht zou de Simbakubwa kutokaafrika bijna 4 meter lang zijn geweest. Het zoogdier kon geïdentificeerd worden aan de hand van botdeel- tjes en een onvolledige onderkaak. De fossiele resten werden tiental len jaren geleden al in het westen van Kenia opgegraven, maar lange tijd werd aangenomen dat ze toebe hoorden aan een kleinere soort. Uit nader onderzoek van het Na tionaal Museum in Nairobi is in middels gebleken dat het wel dege lijk om een nog niet bekende dier soort gaat. Waardoor het dier is uit gestorven, is onbekend. De periode waarin het dier moet hebben ge leefd, is volgens wetenschappers opmerkelijk omdat kleine carnivo ren opeens veel groter werden. Waarom dat gebeurde, is niet dui delijk. Bedrijven die handelen tussen de Europese Unie en het Ver enigd Koninkrijk, hebben de af gelopen maanden duidelijk ei eren voor hun geld gekozen. Er werden grote voorraden aange- legd aan weerszijden van de Noordzee, voor het geval de brexit in chaos uitmondt. Het was daardoor druk op de ferry's tussen Rotterdam en En geland. In totaal werd in de Rotter damse haven 123,9 miljoen ton aan goederen overgeslagen in het eerste kwartaal. Dat was een stijging van 5,1 procent ten op zichte van de 117,8 miljoen ton uit dezelfde periode vorig jaar. Topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam spreekt van een 'uitstekend be- gin van het jaar'. Castelein con stateert dat de Rotterdamse ha ven haar positie als container knooppunt van Europa heeft versterkt. Containers uit Azië komen met grote schepen naar de terminals op de Maasvlakte. Vanaf Rotterdam gaan ze met kleinere schepen naar hun be stemming in Europa. De contai neroverslag nam toe met 7,3 procent. Verder is het Havenbedrijf te vreden dat Rotterdam belang rijker wordt voor de handel in vloeibaar gemaakt gas (lng). vrijdag 19 april 2019 Burger als hulpje van recherche Oertijger was groter dan een flinke ijsbeer Het Openbaar Ministerie wil bur gers zelf strafdossiers laten aanleveren, zodat vermeende daders vervolgd kunnen wor den. Pim Lindeman Enschede De luchtvaart moet worden af gerekend op de gevolgen voor het milieu. Dat betekent ook dat vliegen duurder moet worden. Wetenschappers hebben in Kenia een van de grootste vleesetende zoogdieren ont dekt die ooit op aarde heeft rondgelopen. Het leeuw- en tijgerachtige dier, dat 23 mil joen jaar geleden leefde, woog waarschijnlijk een slor dige 1500 kilo en was waar schijnlijk bijna twee keer zo groot als een volwassen ijs beer. Tom Tates Rotterdam/Nairobi De opgegraven fossiele kaak naast de schedel van een hedendaagse leeuw. FOTO MATTHEW BORTHS De dreigende brexit pakt on verwacht gunstig uit voor de Rotterdamse haven. In de eer ste drie maanden van dit jaar werd een recordhoeveelheid goederen overgeslagen. Leon van Heel Rotterdam Een reconstructietekening zoals de Simbakubwa kutokaafrika eruitgezien kan hebben. foto afp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17