Brexit goed voor haven Rotterdam
Advies: maak
vliegen duurder
NIEUWS 17
Justitie denkt aan proef
Het Openbaar Ministerie werkt aan
een project waarin burgers straf
dossiers kunnen maken, die vervol
gens kunnen worden gebruikt om
vermeende daders te vervolgen.
Dat blijkt uit het Jaarplan 2019 van
het Arrondissementsparket Oost
Nederland, waarin wordt gespro
ken over 'projecten die burgers
nauwer bij de opsporing moeten
betrekken'.
In een van deze projecten wordt
'de burger begeleid om een com
pleet dossier bij het OM/politie aan
te leveren op grond waarvan een
vervolgingsbeslissing kan worden
genomen', zo staat in het jaarplan.
Het OM wil inhoudelijk niets
zeggen over de plannen, omdat die
'nog niet zo concreet zijn als de
tekst in het jaarplan doet vermoe
den'. Wel zegt een woordvoerster
van het OM Oost-Nederland na
mens hoofdofficier John Lucas dat
'het klopt dat eraan wordt gewerkt,
maar dat het plan nog in een op
startfase zit'.
Simone van Zwienen
Schiphol
Dat stelt de onafhankelijke Raad
voor de leefomgeving en infra
structuur (Rli) in een advies aan
minister Cora van Nieuwenhuizen
(Infrastructuur).
De vervuiler moet betalen,
meent de raad. Op dit moment ge
beurt dat niet met de luchtvaart en
staat vooral de positie van Schiphol
centraal. Er moet een einde komen
aan die uitzonderingspositie en de
sector moet gehouden worden aan
'heldere grenzen voor geluid, hin
der, ultrafijnstof en veiligheid'.
Het nieuwe beleid is nodig omdat
burgers zich steeds meer verzetten
tegen de hinder van de luchtvaart.
Daarnaast moeten er grenzen wor
den gesteld om de klimaatdoelen
van Parijs te halen en de uitstoot
van CO2 te verminderen.
Andere bronnen binnen justitie be
vestigen dat het inderdaad het uit
eindelijke doel is burgers misdrij
ven te laten ophelderen. Het gebrek
aan opsporingscapaciteit bij de po
litie is een van de redenen. „Er is zo
veel werk, dat redden we niet al
leen." Ook de toenemende moge
lijkheden voor burgers om waarde
volle informatie te verzamelen, bij
voorbeeld via eigen bewakingsca
mera's of sociale media, dragen bij
aan de wens tot 'burgeropspo
ring'. „Maar er is nog een lange weg
te gaan voordat het echt kan."
Voorstander
TNO-onderzoeker Arnout de Vries
zegt dat er risico's kleven aan de in
zet van burgers als rechercheurs,
maar is er toch voorstander van. „Ze
moeten zich wel aan de wet hou
den, mogen geen inbreuk maken
op iemands privacy en niet voor ei
gen rechter spelen. Toch zien we
dat de informatie op straat ligt, en
de politie niet overal aan toe komt.
Dan begrijp ik dat je nadenkt over
een manier om meer informatie te
krijgen. Een richtlijn kan daaraan
bijdragen."
SP-Kamerlid Michiel van Nispen
noemt de ontwikkeling 'gevaar
lijk'. „Opsporing hoort bij de over
heid. Ik ben benieuwd wat de mi
nister hiervan vindt."
De reiziger kan hierbij niet buiten
schot blijven. Vliegtickets moeten
volgens de raad daarom duurder
worden.
Ook moet het aantal nachtvluch
ten worden beperkt. Om de CO2 -
uitstoot snel te verminderen, be
pleit de raad dat vliegtuigen op Ne
derlandse luchthavens verplicht
worden om (gesubsidieerde) duur
zame brandstof bij te mengen. De
raad pleit ervoor te onderzoeken
welke verbindingen van Schiphol
en de regionale luchthavens 'echt
waardevol zijn voor de welvaart van
Nederland'.
Luchtvaartmaatschappij KLM, de
grootste gebruiker van de luchtha
ven, vindt het advies eenzijdig en
onvolledig. Volgens KLM gaat het
advies volledig voorbij aan het feit
dat 300.000 mensen afhankelijk
zijn van de luchtvaart. Milieumaat
regelen die enige impact hebben,
moeten volgens KLM in internati
onaal verband worden genomen.
Bovendien neemt Schiphol de ko
mende jaren al een reeks maatrege
len.
Het nieuws over de vondst is gis
teren gepubliceerd in het vak
blad Journal of Vertebrate Paleon
tology. De megacarnivoor leefde
in Eurazië, Noord-Amerika en
delen van Afrika en de Arabische
wereld. De Simbakubwa kuto-
kaafrika, wat 'grote leeuw uit
Afrika' betekent in de Afrikaanse
taal swahili, moet in staat ge
weest zijn om dieren ter grootte
van een olifant en nijlpaard aan
te vallen en te doden.
,,Met zijn enorme tanden was
Simbakubwa een hypercarni
voor", zegt wetenschapper Mat
thew Borths van de universiteit
van Ohio, een van de voornaamste
medewerkers aan het onderzoek.
,,Met zijn hoektanden kon hij het
vlees verscheuren en zijn ijzer
sterke kiezen en kaken stelden hem
in staat om met het grootste gemak
de dikste botten te breken."
Het uiterlijk van de 'killer' is ge
reconstrueerd door de fossielen te
vergelijken met die van kleinere
soorten die verwant zouden zijn
aan het dier. Uiteindelijk kwam
daar een illustratie uit die volgens
de experts een goede indruk geeft.
Gesteld wordt dat de 'super
leeuw' veel groter was dan een ijs
beer: een van de grootste, nog be
staande vleeseters. Mannetjesijsbe-
ren worden 2,3 tot 2,6 meter lang en
wegen 300 tot 800 kilo. Afgaande
op die afmetingen en dat gewicht
zou de Simbakubwa kutokaafrika
bijna 4 meter lang zijn geweest.
Het zoogdier kon geïdentificeerd
worden aan de hand van botdeel-
tjes en een onvolledige onderkaak.
De fossiele resten werden tiental
len jaren geleden al in het westen
van Kenia opgegraven, maar lange
tijd werd aangenomen dat ze toebe
hoorden aan een kleinere soort.
Uit nader onderzoek van het Na
tionaal Museum in Nairobi is in
middels gebleken dat het wel dege
lijk om een nog niet bekende dier
soort gaat. Waardoor het dier is uit
gestorven, is onbekend. De periode
waarin het dier moet hebben ge
leefd, is volgens wetenschappers
opmerkelijk omdat kleine carnivo
ren opeens veel groter werden.
Waarom dat gebeurde, is niet dui
delijk.
Bedrijven die handelen tussen
de Europese Unie en het Ver
enigd Koninkrijk, hebben de af
gelopen maanden duidelijk ei
eren voor hun geld gekozen. Er
werden grote voorraden aange-
legd aan weerszijden van de
Noordzee, voor het geval
de brexit in chaos uitmondt.
Het was daardoor druk op de
ferry's tussen Rotterdam en En
geland.
In totaal werd in de Rotter
damse haven 123,9 miljoen ton
aan goederen overgeslagen in
het eerste kwartaal. Dat was een
stijging van 5,1 procent ten op
zichte van de 117,8 miljoen ton
uit dezelfde periode vorig jaar.
Topman Allard Castelein van
het Havenbedrijf Rotterdam
spreekt van een 'uitstekend be-
gin van het jaar'. Castelein con
stateert dat de Rotterdamse ha
ven haar positie als container
knooppunt van Europa heeft
versterkt. Containers uit Azië
komen met grote schepen naar
de terminals op de Maasvlakte.
Vanaf Rotterdam gaan ze met
kleinere schepen naar hun be
stemming in Europa. De contai
neroverslag nam toe met 7,3
procent.
Verder is het Havenbedrijf te
vreden dat Rotterdam belang
rijker wordt voor de handel in
vloeibaar gemaakt gas (lng).
vrijdag 19 april 2019
Burger als
hulpje van
recherche
Oertijger was groter
dan een flinke ijsbeer
Het Openbaar Ministerie wil bur
gers zelf strafdossiers laten
aanleveren, zodat vermeende
daders vervolgd kunnen wor
den.
Pim Lindeman
Enschede
De luchtvaart moet worden af
gerekend op de gevolgen voor
het milieu. Dat betekent ook dat
vliegen duurder moet worden.
Wetenschappers hebben in
Kenia een van de grootste
vleesetende zoogdieren ont
dekt die ooit op aarde heeft
rondgelopen. Het leeuw- en
tijgerachtige dier, dat 23 mil
joen jaar geleden leefde,
woog waarschijnlijk een slor
dige 1500 kilo en was waar
schijnlijk bijna twee keer zo
groot als een volwassen ijs
beer.
Tom Tates
Rotterdam/Nairobi
De opgegraven fossiele kaak
naast de schedel van een
hedendaagse leeuw.
FOTO MATTHEW BORTHS
De dreigende brexit pakt on
verwacht gunstig uit voor de
Rotterdamse haven. In de eer
ste drie maanden van dit jaar
werd een recordhoeveelheid
goederen overgeslagen.
Leon van Heel
Rotterdam
Een reconstructietekening zoals de Simbakubwa kutokaafrika eruitgezien kan hebben. foto afp