EKELHOFF MEDIA CULTUUR 25 NPO Radio 4, dat was toch die stoffige klassiekemuziekzender voor grijze koppen die neerkijken op alles wat hip en modern is? Een gedateerde gedachte, zeggen de drijvende krachten achter het station dat al jaren aan de weg timmert om drempels te verlagen. www.ekelhoff.de ie SieMatic Hoe het met moet? ,,Tijd voor de heetste track van Bach. Dat die gast swagger had, ga je nü horen!'' Sander Zwiep, met 30 jaar de op een na jongste presentator van NPO Radio 4 kan het niet uitspreken zonder in de lach te schieten. ,,Lijkt me duidelijk toch? Maar wat je anno 2019 óók niet moet doen? 'In het Pruisen van die tijd was het gangbaar dat de elite...' Enfin, je begrijpt wel wat ik bedoel.'' Dat Zwiep in zijn middagprogramma De Muziekfabriek het voor elkaar krijgt om qua presentatie ergens mooi in het mid den van die twee extremen uit te komen, werd onlangs duidelijk toen hij in het Utrechtse TivoliVredenburg de eerste NPO Radio 4 Filmmuziekquiz voorzat. Zowel aanwezige 60-plussers als twinti gers schudden hem voor- en achteraf met grote ogen de hand. 'Dat is 'm dan, Sander van Radio 4!' ,,Best bizar. Het is het grootst denkbare compliment. Ik presenteer het pro gramma soms in mijn eentje. Dan doe je zo'n pubquiz en merk je dat het niet voor niets is.'' Met meer jonge presentatoren, initia tieven als de Week van de Filmmuziek, en het thuis meezingen en -spelen van de aria Erbarme Dich uit de Matthaüs Passion (alle uitvoeringen tezamen zouden het 'grootste orkest van Nederland' vormen, de partituren werden al bijna 15.000 keer gedownload) kruipt de klassieke muziek zender langzaam uit de nichehoek. In 2018 was het marktaandeel 2,4 procent, het hoogste sinds 1994. En het aantal jonge luisteraars groeit gestaag. In som mige maanden zijn de cijfers zelfs iets ho ger dan die van het (ooit populaire) jon- gerenstation NPO 3FM. Maar van cruciaal belang is vooral de tone of voice, bezweert Sander Zwiep. ,,Als ik naar de hitzender Slam! luister en het gaat over bepaalde technieken in het trancegenre, denk ik ook: shit, ik hoor blijkbaar niet bij deze club. Dat willen wij ook niet.'' Wat is dan de truc? ,,Niet meer minu tenlang praten over de geschiedenis van een politieke ontwikkeling in de tijd van Handel ofzo. Het gaat maar om één ding: wat doet de muziek met je? Als ik dat meegeef, voelt het publiek daar iets bij. Of ze het nu met je eens zijn of niet. In het begin kreeg ik nog weleens appjes: 'Moeten jullie weer popiejopie doen met een Beatles-liedje op de akoestische gi taar?!' We zijn nu zo'n drie jaar bezig met een nieuwe generatie presentatoren en de luisteraar groeit met die nieuwe sound mee. Het verbaast me hoe tolerant de luisteraar tegenwoordig is.'' Klassiekemuziekgoeroe Hans Haff- mans, presentator van Podium en Zater dagMatinee, werkt al sinds 1991 voor NPO Radio 4. Hij zegt met zijn tijd te zijn mee gegaan door bijvoorbeeld vlotter te pra ten en meer rekening te houden met 'tante Truus die hopelijk vindt dat ik zó aanstekelijk over klassiek praat, dat ze het eens een kans geeft'. ,,Maar ik was in het begin ook al die en thousiaste gek die rode oortjes kreeg van Brahms en Stravinsky. Over de juiste toon denk ik nog steeds constant na. Daarbij ben ik altijd voor populair, maar niet populistisch. Je hoort mij na de Mat- 5 thaüs Passion niet roepen: 'Zo, die hangt weer!' Dat is totaal respectloos en onge past. Je moet ook niet per se mensen iets bijbrengen. Het gaat om authentiek, menselijk en persoonlijk zijn. Daar is die jonge garde goed in en daar kan ik nog al tijd van leren.'' Luwte Haffmans vervolgt: ,,Het succes van de zender moet ook zijn dat mensen de luwte opzoeken in deze overprikkelde sa menleving. Toen ik laatst moest tanken bij een benzinestation schalde er harde muziek uit buiten opgehangen speakers. Laat me nou érgens met rust, denk ik dan. Wij zijn de zender van de schoonheid en de troost, waar je even kan ademhalen en auditief kan detoxen.'' Aan Simone Meijer, sinds januari dit jaar de nieuwe zendermanager van NPO Radio 4, de taak om alle soorten luiste raars tevreden te houden. ,,En er zijn nog steeds heel veel mensen die van klassiek houden, maar er nooit echt bewust naar hebben geluisterd. Die wil ik er warm voor maken.'' Vooral de recente Week van de Film muziek was een succes. ,,Ik heb een kleine van 11 die eerst altijd vroeg of de radio alsjeblieft uit mocht. Nu is hij hele maal in de ban van John Williams' mu ziek voor Star Wars. En hij had laatst een vriendinnetje te spelen die riep: 'Wow, ik hoor Harry Potter!' Tegenwoordig smeekt hij bijna of de radio aan mag! Mijn zwager is ook dol op filmmuziek. Ik weet dat de stap van John Williams naar Mahler niet heel groot is. Ik zei: 'Ga lekker op de bank liggen, luister naar Mahler, je weet niet wat je overkomt.' En jawel, na de eerste symfonie wilde hij de tweede luisteren, et cetera. De bevestiging dat het werkt.'' Volgens klassiekemuziekpuristen wint de zender aan terrein door meer op een popstation te lijken. ,,Zo flauw vind ik dat'', zegt Sander Zwiep. ,,Als we de dy namiek van die stations overnemen, vind ik dat een compliment. De oude garde hoor je ook vaak zeggen dat klassiek toch nooit populair zal worden. Ze zijn ge neigd het voor zichzelf te houden. Dat heb ik nooit begrepen. Als je iets mooi vindt, wil je dat toch van de daken schreeuwen?!'' KEUKEN'/oWEEK Doggen pohffl Miele nexti25 COütlir SIEMENS donderdag 18 april 2019 GO Gudo Tienhooven u_ Q. O N i- o c Küchenhaus Ekelhoff Hauptstrasse 14-16 48529 Nordhorn, D tel. +49 5921-80480 info@ekelhoff.de Küchenland Ekelhoff Bentheimer Strasse 259 48529 Nordhorn, D tel. +49 5921-80210 kuechenland@ekelhoff.de Bel of mail ons a.u.b. voor een afspraak, zodat we ruim de tijd voor u hebben. ma- vr: 9-18 uur, zaterdag: 9-17 uur Al vele jaren als BESTE beoordeeld! 200 complete showroomkeukens op 10.000 m2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25