WERK Je dénkt dat je alles weet Meer gevallen van agressie op het Brugwachter in Gouda 18 Je brein op het werk VACATURE VAN DE WEEK Klanten die tegen je schreeuwen of je intimideren: in veel beroepsgroepen krijg je ermee te maken. Hoe handel je in zo'n situatie? Wim Schellekens organiseert anti-agressietrainingen en legt stap voor stap uit wat je kunt doen. Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Elk jaar met Pasen verschijnt in de kantine een grote glazen pot, propvol paaseitjes in allerlei maten. Groot slot erop en een prijsvraag: hoeveel eitjes zit ten in deze pot? Ik ben, of was, zo iemand die nogal serieus een inschatting maakte. Lagen tellen, inschatten hoeveel eitjes per laag. Vervolgens was ik helemaal overtuigd van mijn antwoord en deelde ik dat met niemand. Dom. Ik heb die pot met paas eieren nooit gewonnen. Wij mensen zijn nogal overtuigd van onze eigen kennis en kunde. Onze hersenen vertel len ons dat we alles zien en overal goed over na hebben gedacht. Dat is alleraardigst, maar het blijkt een denkfout. We weten niet wat voor belangrijke informatie we hebben gemist en waar we géén verstand van hebben. In de praktijk laten we nogal wat steken vallen en zijn we afhankelijk van anderen om deze weer op te halen. Omdat anderen niet de zalvende praatjes van ons brein hoeven te horen, zien ze vaak beter wanneer we een uitglijder maken. een eenvoudige oplossing. In plaats van alleen van je eigen denkkracht uit te gaan, vraag je een aantal anderen in stilte ook een inschatting te maken. Daarna vertel je elkaar wat je geschat hebt. Van al deze antwoorden bereken je het gemiddelde en met dit getal heb je meer kans om te win nen. Wat blijkt: mensen alleen kunnen er enorm naast zitten. Ze schatten bijvoorbeeld tien eieren of tweeduizend. Door het gemiddelde te nemen, worden deze uitschieters rechtgetrokken. Deze truc leent zich ook voor schattingen op de werkvloer. Hoeveel tijd hebben we nodig voor dat nieuwe project? Wat mag die investering kosten? Laat iedereen eerst een schat ting op papier zetten. Wan neer je meteen hardop brain stormt, verval je in een andere denkfout: het zogenoemde groepsdenken. We zijn geneigd voor de lieve vrede ons antwoord aan te passen aan de anderen. Hierdoor kom je uiteindelijk tot slech tere besluiten. ïk doe dat niet, zegt je brein nu. Dat soort praatjes zijn precies het pro bleem. MARIE-LOUISE HOOGENDOORN p het moment dat zo'n man voor je staat en je voor van en alles nog wat uitmaakt, voel je dat wel. Ik was heel bang'', zegt Anne-Marie Boonen. Ze werkte jarenlang als purser bij KLM en heeft nu een eigen bedrijf: Beans Training Advies. ,,Die man heeft me met geen vinger aangeraakt, maar verbale agressie kan ook binnen komen.'' In de luchtvaart is het wangedrag van passagiers een toenemend probleem, bleek onlangs uit cijfers van het Europees agentschap voor de luchtvaartveiligheid. Het aantal incidenten in 2018 is met 34 procent toegenomen ten opzichte van 2017. De Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten luidde onlangs ook de noodklok. Uit haar onderzoek bleek dat twee op de drie dokters assistenten in de afgelopen twee jaar te maken hebben gehad met geweld. Agressie beperkt zich niet tot de luchtvaart en de zorg. ,,Iedereen die te maken heeft met klanten of om standers, kan in aanraking komen met agressie'', zegt Wim Schellekens, trainer bij Faculty of Skills uit Utrecht. ,,Ik gaf onlangs training bij een huisartsenpraktijk in Den Haag, waar ze zo'n zeven agressie incidenten per week hebben. De huisarts kreeg eens bezoek van een patiënt. Die legde zijn pistool op het bureau en zei: zó dokter, wij moeten eens even praten. De oorzaken van zo'n incident verschillen vrijwel altijd, maar de manier waarop men sen reageren is vaak hetzelfde." Het is belangrijk eerst vast te stellen met wat voor type agressie je te maken hebt, voor je adequaat kunt reageren. Stap 1: herken het type agressie Waarom vertonen mensen agressief gedrag? Je kunt agressieve reacties van mensen onderscheiden in twee types, zegt Schellekens. ,,Iemand kan verstrikt raken in de procedures van een organisatie. Hij is van het kastje naar de muur gestuurd en voelt zich radeloos. Dat noemen we frustratie agressie. Een ander type reactie is dat iemand iets gedaan wil hebben en druk op jou uitoefent om dat gedaan te krijgen. Zoals de man met het pistool die 'even wilde praten'. Dat noemen we instrumentele agressie.'' 'Als je begrip toont voor iemand die jou voor rotte vis uitmaakt, wordt het erger' donderdag 18 april 2019 GO Voor de paasprijsvraag is er Functieomschrijving Je begeleidt gedurende het pleziervaartseizoen het scheepvaartverkeer en opent bruggen en sluizen. Wie wordt gezocht? Iemand die verantwoordelijk en sociaal is. Wat levert het op? Tussen de 11 en 13 euro per uur, mits je de benodigde diploma's haalt. Voor een uitgebreidere omschrijving: nationalevacaturebank.nl/carriere/ persgroep In samenwerking met Nationale Vacaturebank 'Zó dokter, we moeten eens even praten' 'O Anne-Marie Boonen werkte jaren als purser bij KLM. foto koen verheijden Doktersassistente Asmee Balaich: ,,Ik heb weleens iemand aan de balie gehad die mij voor van alles uitschold.'' FOTOFRANKJANSEN -WIM SCHELLEKENS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18