ECONOMIE 17 Nibud bezorgd over flexwerkers Omzetgroei bij TomTom donderdag 18 april 2019 Ruim een kwart van alle huis houdens weet niet of ze recht hebben op een toeslag van het rijk. Dit blijkt uit een vandaag verschenen rapport van bud- getvoorlichter Nibud. Vooral flexwerkers tasten in het duister: ,,Zij laten onnodig geld liggen, terwijl ze dat goed kunnen gebruiken." Nederland telt meer dan 2 miljoen mensen tussen de 25 en 65 jaar zonder vaste baan. Zij komen moeilijker rond, sparen minder en zetten min der geld opzij voor later dan werkenden met een vast in komen, aldus het Nibud. De flexwerkers zijn ook slechter op de hoogte van alle potjes die het rijk in het leven heeft geroepen om de minst draag- krachtigen te ondersteunen. Een slecht teken, vindt het Nibud. ,,Juist werkenden met een wisselend inkomen heb ben vaker een lager inkomen en kunnen tegemoetkomin gen goed gebruiken", zegt Ar jan Vliegenthart, directeur van het Nibud. Uit het onderzoek blijkt dat nog altijd vier op de tien Ne derlandse huishoudens de eindjes maar moeilijk aan el kaar kunnen knopen. Wereldwijd zijn minder boetes opgelegd voor kartelvorming dan in 2017 en 2016 Prijzen stijgen in Nederland sneller De prijzen lopen in Neder land momenteel sneller op dan in omringende eurolan den. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Waar de prijzen van energie, voedsel, wonen en brandstof in maart 2,9 procent omhoog gingen in Nederland, werd in de omringende landen een stijging van 1,4 procent geno teerd. De grote boosdoener is hier de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 pro cent per 1 januari. Bij de reisboeken verkopen we straks nekkussentjes. Maar geen pannen bij kookboeken. We worden absoluut geen Blokker dere boekhandels, verwacht Steur. Hij baseert zijn enthousiasme op een paar ontwikkelingen. ,,Ten eerste zie je dat de boekenmarkt weer licht groeit. Bruna was en is de grootste boekenverkoper. Daar profiteren we van. Daarnaast gaan we ons richten op nieuwe doel groepen en andere genres. De meeste boekenkopers zijn vrou wen van boven de 35. Dat blijft een belangrijke doelgroep. Van ouds her zijn we ook sterk in kinder boeken. We willen ons ook meer richten op non-fictie, dat is een sterk groeiend segment. En we gaan meer internationale boeken verkopen, in het Engels bijvoor beeld. Die worden vooral gelezen door jongeren.'' Maar met goede boeken alleen red je het niet meer tegenwoordig. De klant wil beleving in de win kel. Om dat te bereiken is Bruna aan het experimenteren. ,,We heb ben een nieuw winkelconcept ontwikkeld dat we nu in drie plaatsen testen, in Leidsche Rijn in Utrecht, in Rijswijk en in Oud dorp. We gaan ons richten op ont spanning; lezen, schrijven, leren, spelen, maken en doen.'' De winkel wordt meer thema tisch ingericht. ,,Bij koken liggen dan de kookboeken, maar ook de tijdschriften over koken en we gaan dan ook producten aanbie- den die met koken te maken heb ben, zoals servies. Geen potten en pannen, we worden absoluut geen Blokker. Bij reizen verkopen we bijvoorbeeld nekkussentjes.'' Bruna gaat zich ook meer richten op fashion stationery; trendy agen da's en schriften en dergelijke. Dat is ook een groeimarkt. Winkelstraat De eerste resultaten van de test zijn positief. ,,De klant blijft langer in de winkel en koopt meer, is de ervaring. Ook zijn ze te spreken over de nieuwe indeling. De win kel is overzichtelijker geworden'', zegt Steur. Toch zal het nieuwe concept niet direct worden uitge rold. ,,Veel Bruna franchisenemers staan te trappelen om met het nieuwe concept te gaan werken. Ik ben vooral bezig met tegenhou den. We gaan het in de zomer eerst uitgebreid evalueren en voe ren het dan geleidelijk in.'' Het enthousiasme van de on dernemers is begrijpelijk. Meer omzet is in de winkelstraat al lang geen vanzelfsprekendheid meer. Ook de Bruna-winkels hebben wat dat betreft slechte tijden ge kend. Steur vindt die verhalen veel te somber. ,,Er is helemaal geen crisis in de winkelstraat. Vorig jaar was de omzet 1,7 procent lager dan het jaar daarvoor.'' TomTom is het jaar goed be gonnen. Vooral de divisie die zich bezighoudt met het ont wikkelen van navigatiepro- ducten voor de auto-industrie toonde groei. Bij Location Technology, zoals TomTom deze tak noemt, stegen de op brengsten in het eerste kwar taal op jaarbasis met 29 pro cent. Topman Harold Goddijn sprak van een goede start van het jaar, ook al gingen de op brengsten bij de consumen tendivisie verder omlaag. Recent heeft TomTom een aantal nieuwe contracten af gesloten voor HD maps, waar- mee het bedrijf zich een goede positie zou verschaffen in deze markt. TomTom zal volgens Goddijn blijven in vesteren in zijn kaarten en na vigatietechnologie. Het be drijf ziet voor zichzelf een rol weggelegd in de ontwikkeling van autonoom rijden. De totale omzet van TomTom steeg het afgelopen kwartaal met 14 procent tot 169,5 mil joen euro. Daarvan is 102,9 miljoen euro afkomstig van Location Technology. De con sumentendivisie boekte 4 procent minder omzet: 66,6 miljoen euro. GO UTRECHT Allen Overy, een internatio naal advocatenkantoor, signa leert vooruitgang in 2018 op basis van eigen onderzoek. DEN HAAG I Met 280 vestigingen heeft Bruna het meest dichte netwerk van boekenwinkels. AMSTERDAM WARENHUIZEN De warenhuizen van Saks OFF 5TH vertrekken deze zomer uit Nederland en Duitsland. Dat heeft de keten zelf bekend gemaakt. Saks OFF 5TH is in Europa het kleinere zusje van Hudson's Bay. foto jan de groen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17