Comnenseren 0) \^m PSYCHOLOGELD 16 ECONOMIE Bruna is na een moeilijke periode helemaal terug. Met een nieuw winkelconcept en nieuwe doelgroepen mikt de boekhandel op groei. ,,Er is ruimte voor honderd nieuwe Bruna- winkels'', zegt directeur George Steur. donderdag 18 april 2019 Automobilisten kunnen zonder schuldge voel in hun benzineauto's blijven rond- sjezen. Tenminste, als het aan Shell ligt. Sinds gisteren kun je CO2 compenseren aan de pomp. Volgens Shell is het mogelijk om voor slechts 1 cent extra per liter CO2-neutraal te rij den. Op een tank van 50 liter kost dat je dus 50 cent. En het is ook nog eens een vrijwillige bij drage. Dat klinkt meer als een susser voor je ge weten dan als een oplossing voor de opwarming van de aarde. Of toch niet? Ook wetenschappers stellen dat het moge lijk is om voor 1 cent je broeikasuitstoot te com penseren. Dat zou kunnen door bomen te plan ten in tropische gebieden. De arbeidskosten zijn daar laag en bomen groeien snel, waardoor een hectare bos minder dan 10 euro kost. Als een au tomobilist elke week een tank van 50 liter ver bruikt en die 1 cent per liter betaalt, betaalt die persoon jaarlijks 26 euro aan compensatie. Met dat bedrag zouden genoeg bomen geplant kun nen worden om CO2-neutraal auto te rijden. Probleem opgelost? Nope, er valt nogal wat af te dingen op dit rekensommetje. Allereerst is dit de allergoedkoopste manier om CO2-uit- stoot te compenseren. Duurder is het om biogasin stallaties te bouwen in Tan zania, effeciëntere kook- oventjes te kopen voor Ethiopiërs of bossen te planten in Europa. Boven dien werkt het pas als ieder een meedoet. En die kans lijkt klein. Bij KLM koos in 2017 ongeveer 1 op de 500 passagiers ervoor zijn CO2- uitstoot te compenseren. Shell wekt de illusie dat we pijnloos van onze rotzooi af kunnen Het allerbelangrijkste be zwaar tegen compenseren is dat het vervuilend gedrag faciliteert. In plaats van met de trein te gaan, kopen we ons schuld gevoel af en stappen toch in de auto. Dat is pre cies wat Shell wil. Compenseren is geen duur zame oplossing. We stoten zo veel CO2 uit dat we daar nooit tegenop kunnen planten. Com penseren is leuk als je verder klimaatneutraal leeft, maar de uitstoot van dat ene vliegreisje naar Spanje wil goedmaken. Maar de wereldbol is te klein om genoeg bomen te planten om bijna 8 miljard mensen te laten vliegen, autorij den, vlees eten en eindeloos consumeren. De milieubelasting van onze vervuilende ge woontes gaat bovendien verder dan alleen de CO2-uitstoot. Vlees eten gaat gepaard met die renleed. En vliegtuigen en auto's veroorzaken geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dat com penseert die ene cent echt niet allemaal. Dat compenseren vrijwillig is, levert minder geld op voor nieuwe bossen. Maar is psycholo gisch een slimme zet. Automobilisten die de toeslag wél betalen, kunnen zichzelf voorhou den dat ze groen bezig zijn. Onterecht: milieu vriendelijk autorijden bestaat niet. Shell wekt de illusie dat we op een pijnloze manier van onze rotzooi af kunnen komen. De oplossing is niet compenseren, maar ons gedrag aanpassen. Dat doet echter veel meer pijn dan het betalen van 26 euro per jaar. Vopak Aegon Fagron e verhuisdozen staan nog hoog opgestapeld in de gangen van het nieuwe kantoor van Bruna. ,,We zijn nog maar pas verhuisd'', ver ontschuldigt Bruna-directeur Ge orge Steur zich. ,,Het is een van de manieren waarop we de kosten te rugdringen.'' Kosten terugdringen was een van de opdrachten om de verlieslijdende Bruna-winkels weer gezond te krijgen. ,,We zijn te lang blijven stilstaan. Bruna was een grijze muis geworden, te wei nig onderscheidend'', steekt Steur de hand in eigen boezem. Ook in 2017 werd er nog een miljoenenverlies geleden, maar de omslag is ingezet, verzekert Steur. ,,Dat verlies komt ook doordat we investeren in een nieuw winkel concept en in automatisering. ,,De boekenmarkt wordt elk jaar een stukje meer online. Bruna was wel actief op dat gebied, maar niet genoeg. We willen van een retail- bedrijf naar een omnichannel-be- drijf.'' Online Dat betekent dat een klant zowel online als in de winkel bediend moet worden. ,,Een klant kan dan bijvoorbeeld op de site kijken of een boek in de Bruna in de buurt beschikbaar is. Dan kan hij het re serveren en afhalen. Als een boek niet op locatie is, kan hij het be stellen en de dag erop thuisbe zorgd krijgen of in de winkel ko men afhalen.'' Met 280 winkels verspreid over Nederland blijft Bruna de boek winkel met het meest fijnmazige netwerk van fysieke winkels. Steur verwacht niet dat er winkels gaan verdwijnen, hij mikt zelfs op groei. ,,Ik denk dat er plaats is voor honderd nieuwe Bruna's in de ko mende tien jaar.'' Die groei kan wel deels ten koste gaan van an- an cl I ette O GO Reageren? economie@persgroep.nl Het olieopslag- bedrijf was de grootste stijger in de AEX. 41% De verzekeraar deed het ook goed in de AEX. De biotechno- loog zakte giste ren verder weg. De toeleveran cier van farma ceutische grond stoffen had gis teren geen beste dag op de beurs. o was een grijze muis Peet Vogels Amsterdam Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16