II
'Basisschoolleerling zit te veel uren in de klas'
EUWS 11
Ikwas
competitief, wilde
excelleren, iets
wat we meisjes
vaak afleren
Er waren wat
mannen, maar vooral
veel vrouwen gisteren
in Ziggo Dome in
Amsterdam om
Michelle Obama in
levenden lijve te
'ontmoeten'. Ze kregen
een boodschap van
hoop voorgezet.
In andere landen
is het onderwijs
helemaal niet zo kaal
veel groter applaus dan 'gisteren in
Parijs', waar Obama ook een inti
mate conversation aanging, een in
tiem gesprek. Maar de humor voelt
niet ingestudeerd als ze vertelt
over de realiteit van haar relatie
met Barack, de man die haar in
tens boos kon maken als hij zijn
shirt weer niet had opgehangen.
Ze vertelt het anderen zodat ze
weten dat het bij relaties hoort, net
zoals problemen krijgen met je
kinderen.
Zo wil ze de wereld beter ma
ken, boek voor boek, zaal voor zaal.
Daar wordt meegeleefd, gelachen,
geknikt. Soms vraagt ze zich af hoe
het de anderen in haar klas op een
basisschool in de South Side is
vergaan. Leeftijdgenoten die geen
ouders hadden die opkwamen
voor het onderwijs van hun kin
deren, zoals haar ouders deden.
Het zorgde ervoor dat ze als kind
kon groeien.
,,Ik was competitief, ik wilde ex-
celleren, iets wat we vooral meis
jes in deze maatschappij vaak wil
len afleren. Ik had ouders die het
vuur brandend hielden, waar an
dere meisjes vaak te horen krijgen
dat ze stiller moeten zijn, dat ze
niet te veel in discussie moeten
gaan en zich moeten gedragen.''
Wéér klinkt een daverend ap
plaus. Er is waarschijnlijk geen
vrouw in de zaal die zich met her
kent in wat ze zegt. En daarom ho
ren ze het Michelle zo graag zeg
gen: ik kon het, ik kan het, worden
wie ik wil zijn. Jullie ook.
Voordat ze gisteren
het podium op
kwam, waren er
eerst 'de anderen'.
De Nederlandse
Menno bijvoor
beeld, die met vier anderen is uit
genodigd om op het podium te
vertellen wat hij is en aan het
'worden' is - becoming in het En
gels, naar de boektitel van Mi
chelle Obama's biografie. Daar
stond een proud boyfriend, naast
een vrouwelijke hoogleraar, een
moslimactiviste, een werkende
vrouw, een muzikante. Rol
modellen die ons land te bieden
heeft.
En dan is ze er zelf. Nog voordat
Michelle Obama een woord heeft
gezegd, is de zaal al plat. Daar zit
ten wel wat mannen, maar deze
avond is er toch vooral voor al die
vrouwen die hier inspiratie zoeken
bij de vrouw die uit de South Side
van Chicago kwam, die zo goed
kon leren dat ze op Princeton stu
deerde, jurist werd, Barack ont
moette en zo moeder en presi
dentsvrouw werd.
Nu is ze als een superster. Sinds
ze niet meer in het Witte Huis
woont, kan Michelle eindelijk zo
open zijn als ze graag is. Toen
paste het niet, draaide het om Ba-
rack, het presidentschap. Dat was
soms lastig. ,,Ik weet niet goed hoe
ik anders kan zijn dan open.''
Tegelijkertijd zijn deze optre
dens geen echte verrassing. De in
terviewster is een vaste die met
haar meereist, die vraagt om een
Basisschoolleerlingen zitten in
groep 1 tot en met 8 ruim 7500 uur
in de klas. In andere landen, waar
onder Finland en Duitsland, ligt dat
aantal uren met gemiddeld 6400
uur fors lager. Tegelijkertijd is de
onderwijskwaliteit in die landen
soms beter. Hoe kan het dat Neder
landse leerlingen zo veel uren op
school zitten, maar er niet met kop
en schouders bovenuit steken?
De PO-Raad en onderwijsbon
den roepen minister Arie Slob (Ba
sis- en Voortgezet Onderwijs) op
daar onderzoek naar te doen. ,,We
denken dat de tijd rijp is om de dis
cussie te voeren over de tijd die
onze kinderen in de klas zitten nu
het lerarentekort groeit'', verklaart
Rinda den Besten, voorzitter van de
PO-Raad. Diverse basisscholen
hebben afgelopen winter al een
schooldag per week geschrapt, om
dat ze geen leraar konden vinden.
Den Besten: ,,Het gebeurt ad hoc.
Scholen halen alle franje van het
onderwijs en schrappen bijvoor-
beeld de gymlessen, beeldende vor
ming of ict. In andere landen is het
onderwijs er helemaal niet zo kaal
op geworden. Hoe kan dat?''
De PO-Raad en onderwijsbonden
vinden dat het basisonderwijs be
ter moet nadenken over hoe de
leerlingen het met minder lesuren
kunnen redden. ,,De kwaliteit van
het onderwijs moet nummer 1 zijn.
Maar je kunt je bijvoorbeeld afvra
gen of alle leerlingen hetzelfde aan
tal lesuren moeten krijgen. Mis
schien kun je voor bepaalde leerlin
gen of bepaalde leerjaren een vier
daagse schoolweek invoeren'', aldus
Petra van Haren, voorzitter van de
Algemene Vereniging Schoollei
ders (AVS).
Het voordeel is dat leraren meer
tijd krijgen voor de voorbereiding
van hun lessen. Bovendien gaat de
werkdruk omlaag. ,,Leraren vinden
de voorbereiding van de lessen heel
belangrijk, maar komen daar nu
vaak niet aan toe'', constateert
Eugenie Stolk van de Algemene
Onderwijsbond (AOb). Het aantal
leraren dat met burn-outklachten
kampt, is hoog. Door de werkdruk
te verlagen, vallen minder leraren
uit en wordt het lerarentekort een
stukje teruggedrongen.
Bovendien kunnen leerkrachten
eventueel voor meerdere klassen
komen te staan als de scholieren
minder lesuren krijgen. Dan zijn
uiteindelijk minder leraren no
dig. Een onderzoek moet uitwijzen
hoeveel lesuren het beste is voor de
leerlingen.
Slob laat zich nog niet uit over de
vraag of hij op deze wens ingaat.
,,De huidige onderwijstijd is niet in
beton gegoten, maar er zijn goede
redenen waarom we het zo georga
niseerd hebben'', laat hij via zijn
woordvoerder weten. ,,We moeten
niet selectief shoppen in de aanpak
in andere landen.''
donderdag 18 april 2019
Michelle Obama
in een bijna uitverkocht
Ziggo Dome. foto anp
Kijk op de site bij /video
Het optreden van Michelle
Obama in Amsterdam.
Carla van der Wal
Amsterdam
Het basisonderwijs wil een ver
mindering van het aantal les
uren. Sectororganisatie
PO-Raad en de onderwijsbon
den vinden dat leerlingen te veel
tijd op school zitten. Met minder
lessen kan de werkdruk voor le
raren omlaag én wordt het lera
rentekort teruggedrongen.
Ellen van Gaalen
Utrecht
- Rinda den Besten, PO-Raad