II 'Basisschoolleerling zit te veel uren in de klas' EUWS 11 Ikwas competitief, wilde excelleren, iets wat we meisjes vaak afleren Er waren wat mannen, maar vooral veel vrouwen gisteren in Ziggo Dome in Amsterdam om Michelle Obama in levenden lijve te 'ontmoeten'. Ze kregen een boodschap van hoop voorgezet. In andere landen is het onderwijs helemaal niet zo kaal veel groter applaus dan 'gisteren in Parijs', waar Obama ook een inti mate conversation aanging, een in tiem gesprek. Maar de humor voelt niet ingestudeerd als ze vertelt over de realiteit van haar relatie met Barack, de man die haar in tens boos kon maken als hij zijn shirt weer niet had opgehangen. Ze vertelt het anderen zodat ze weten dat het bij relaties hoort, net zoals problemen krijgen met je kinderen. Zo wil ze de wereld beter ma ken, boek voor boek, zaal voor zaal. Daar wordt meegeleefd, gelachen, geknikt. Soms vraagt ze zich af hoe het de anderen in haar klas op een basisschool in de South Side is vergaan. Leeftijdgenoten die geen ouders hadden die opkwamen voor het onderwijs van hun kin deren, zoals haar ouders deden. Het zorgde ervoor dat ze als kind kon groeien. ,,Ik was competitief, ik wilde ex- celleren, iets wat we vooral meis jes in deze maatschappij vaak wil len afleren. Ik had ouders die het vuur brandend hielden, waar an dere meisjes vaak te horen krijgen dat ze stiller moeten zijn, dat ze niet te veel in discussie moeten gaan en zich moeten gedragen.'' Wéér klinkt een daverend ap plaus. Er is waarschijnlijk geen vrouw in de zaal die zich met her kent in wat ze zegt. En daarom ho ren ze het Michelle zo graag zeg gen: ik kon het, ik kan het, worden wie ik wil zijn. Jullie ook. Voordat ze gisteren het podium op kwam, waren er eerst 'de anderen'. De Nederlandse Menno bijvoor beeld, die met vier anderen is uit genodigd om op het podium te vertellen wat hij is en aan het 'worden' is - becoming in het En gels, naar de boektitel van Mi chelle Obama's biografie. Daar stond een proud boyfriend, naast een vrouwelijke hoogleraar, een moslimactiviste, een werkende vrouw, een muzikante. Rol modellen die ons land te bieden heeft. En dan is ze er zelf. Nog voordat Michelle Obama een woord heeft gezegd, is de zaal al plat. Daar zit ten wel wat mannen, maar deze avond is er toch vooral voor al die vrouwen die hier inspiratie zoeken bij de vrouw die uit de South Side van Chicago kwam, die zo goed kon leren dat ze op Princeton stu deerde, jurist werd, Barack ont moette en zo moeder en presi dentsvrouw werd. Nu is ze als een superster. Sinds ze niet meer in het Witte Huis woont, kan Michelle eindelijk zo open zijn als ze graag is. Toen paste het niet, draaide het om Ba- rack, het presidentschap. Dat was soms lastig. ,,Ik weet niet goed hoe ik anders kan zijn dan open.'' Tegelijkertijd zijn deze optre dens geen echte verrassing. De in terviewster is een vaste die met haar meereist, die vraagt om een Basisschoolleerlingen zitten in groep 1 tot en met 8 ruim 7500 uur in de klas. In andere landen, waar onder Finland en Duitsland, ligt dat aantal uren met gemiddeld 6400 uur fors lager. Tegelijkertijd is de onderwijskwaliteit in die landen soms beter. Hoe kan het dat Neder landse leerlingen zo veel uren op school zitten, maar er niet met kop en schouders bovenuit steken? De PO-Raad en onderwijsbon den roepen minister Arie Slob (Ba sis- en Voortgezet Onderwijs) op daar onderzoek naar te doen. ,,We denken dat de tijd rijp is om de dis cussie te voeren over de tijd die onze kinderen in de klas zitten nu het lerarentekort groeit'', verklaart Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad. Diverse basisscholen hebben afgelopen winter al een schooldag per week geschrapt, om dat ze geen leraar konden vinden. Den Besten: ,,Het gebeurt ad hoc. Scholen halen alle franje van het onderwijs en schrappen bijvoor- beeld de gymlessen, beeldende vor ming of ict. In andere landen is het onderwijs er helemaal niet zo kaal op geworden. Hoe kan dat?'' De PO-Raad en onderwijsbonden vinden dat het basisonderwijs be ter moet nadenken over hoe de leerlingen het met minder lesuren kunnen redden. ,,De kwaliteit van het onderwijs moet nummer 1 zijn. Maar je kunt je bijvoorbeeld afvra gen of alle leerlingen hetzelfde aan tal lesuren moeten krijgen. Mis schien kun je voor bepaalde leerlin gen of bepaalde leerjaren een vier daagse schoolweek invoeren'', aldus Petra van Haren, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoollei ders (AVS). Het voordeel is dat leraren meer tijd krijgen voor de voorbereiding van hun lessen. Bovendien gaat de werkdruk omlaag. ,,Leraren vinden de voorbereiding van de lessen heel belangrijk, maar komen daar nu vaak niet aan toe'', constateert Eugenie Stolk van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Het aantal leraren dat met burn-outklachten kampt, is hoog. Door de werkdruk te verlagen, vallen minder leraren uit en wordt het lerarentekort een stukje teruggedrongen. Bovendien kunnen leerkrachten eventueel voor meerdere klassen komen te staan als de scholieren minder lesuren krijgen. Dan zijn uiteindelijk minder leraren no dig. Een onderzoek moet uitwijzen hoeveel lesuren het beste is voor de leerlingen. Slob laat zich nog niet uit over de vraag of hij op deze wens ingaat. ,,De huidige onderwijstijd is niet in beton gegoten, maar er zijn goede redenen waarom we het zo georga niseerd hebben'', laat hij via zijn woordvoerder weten. ,,We moeten niet selectief shoppen in de aanpak in andere landen.'' donderdag 18 april 2019 Michelle Obama in een bijna uitverkocht Ziggo Dome. foto anp Kijk op de site bij /video Het optreden van Michelle Obama in Amsterdam. Carla van der Wal Amsterdam Het basisonderwijs wil een ver mindering van het aantal les uren. Sectororganisatie PO-Raad en de onderwijsbon den vinden dat leerlingen te veel tijd op school zitten. Met minder lessen kan de werkdruk voor le raren omlaag én wordt het lera rentekort teruggedrongen. Ellen van Gaalen Utrecht - Rinda den Besten, PO-Raad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11