Wat een
m
jr
Droomvariant van de provincie zou tussen 75 en 150 miljoen kosten
ft»
Een doffe knal, opstuivend zand en vogels die opvliegen. Het tot ontploffing
brengen van een explosief is zó voorbij, maar blijft indrukwekkend om te zien.
Twee Engelse vliegtuigbommen werden onlangs gevonden bij werkzaamheden
in natuur- en recreatiegebied Waterdunen bij Breskens. Ze werden gisteren om
beurten tot ontploffing gebracht aan de rand van het natuurgebied, door de
Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD). De vijfhonderdponders waren
bedekt met zo'n 250 kuub zand, vertelt ploegcommandant Owen van den Brink
(foto) van de EODD. „Ze bevatten elk 66 kilogram springstof." video op pzc.ni
Dat blijkt uit een studie die in op
dracht van de provincie Zeeland is
uitgevoerd. Dat is gebeurd onder
leiding van adviesbureau Tridée, op
basis van modelberekeningen van
advies- en ingenieursbureau Royal
HaskoningDHV.
De weg is na de A58 de drukste
route in Zeeland. Er zijn regelmatig
problemen met de doorstroming
en de verkeersveiligheid. De inrich
ting voldoet niet aan de huidige ei
sen en wensen. De provincie zou
het liefst zien dat er 100 kilometer
per uur kan worden gereden, dat de
rijbanen fysiek zijn gescheiden, dat
er ongelijkvloerse kruisingen ko
men en dat er een vrijliggend fiets
pad wordt aangelegd. Ook moet de
parallelweg geschikt worden ge
maakt als calamiteitenroute.
Om duidelijk te krijgen wat dat
betekent zijn vijf scenario's beke
ken: de huidige situatie handhaven,
de ideale oplossing en drie tussen
varianten. In het ideale geval wordt
de weg volledig 2x2-baans, alle
kruispunten ongelijkvloers en
komt er een hoge brug over de
Zandkreek. De kosten van die vari-
ant worden in de studie geraamd op
75 tot 150 miljoen euro.
,,Dat is een fors bedrag", zegt ge
deputeerde Harry van der Maas.
,,Daarom is het ook interessant om
te kijken naar varianten die een
deel van de problematiek oplos
sen."
In de minst ingrijpende versie is
alleen de kruising bij Langeweg (ter
hoogte van Wilhelminadorp) 2x2-
baans, wordt de westelijke parallel
weg verbreed en komt er een vrij-
liggend fietspad aan de andere kant.
Kosten: 5 a 15 miljoen euro. Als bo
vendien de weg tussen Goes en de
Langeweg 2x2-baans wordt ge
maakt, lopen de kosten op tot 15 a 30
miljoen euro. Wordt het kruispunt
bij de Langeweg ook nog ongelijk
vloers, dan komt de totale investe-
ring uit op 20 tot 45 miljoen euro.
Het provinciebestuur heeft de
studie voor kennisgeving aangeno
men, zegt Van der Maas. ,,Het is de
We gaan naar de
plannen kijken en
wellicht tot een
besluit komen
bedoeling dat we in de komende
collegeperiode daar verder op stu
deren en wellicht tot een besluit
kunnen komen. We doen dat sa
men met in elk geval de gemeenten
Goes en Noord-Beveland, maar in
feite betreft het ook de gemeenten
die daaromheen liggen, zoals
Schouwen-Duiveland."
De onderzoekers hebben verder
gekeken naar de verwachte ver
keersstromen. ,,Je moet altijd oplet
ten als je een weg verbreedt, want
dat trekt ook weer verkeer aan",
zegt Van der Maas. ,,Ons principe is:
verkeer dat daar niets te zoeken
heeft, moet daar ook niet rijden."
De berekeningen in de studie la
ten zien dat het verkeer tot 2040 op
de route behoorlijk toeneemt. Het
gaat om 15 tot 20 procent meer
voertuigen. Als de Deltaweg wordt
verdubbeld, zal dat vooral tussen
Goes en de Langeweg tot meer ver
keer leiden, zo'n 16 procent. Bij de
tussenvarianten is de extra groei
van het verkeer minimaal.
SU
es
I woensdag 17 april 2019
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
«**AW -
oct
klapper!
Dubbele Deltaweg dure zaak
Volledige verdubbeling van de
Deltaweg, tussen Goes en de
Zeelandbrug, gaat tussen de 75
en 150 miljoen euro kosten. Min
der ingrijpende varianten om de
route te verbeteren, vergen in
vesteringen van enkele tiental
len miljoenen euro's.
Rolf Bosboom
Goes
-Harry van der Maas, gedeputeerde