Wat een m jr Droomvariant van de provincie zou tussen 75 en 150 miljoen kosten ft» Een doffe knal, opstuivend zand en vogels die opvliegen. Het tot ontploffing brengen van een explosief is zó voorbij, maar blijft indrukwekkend om te zien. Twee Engelse vliegtuigbommen werden onlangs gevonden bij werkzaamheden in natuur- en recreatiegebied Waterdunen bij Breskens. Ze werden gisteren om beurten tot ontploffing gebracht aan de rand van het natuurgebied, door de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD). De vijfhonderdponders waren bedekt met zo'n 250 kuub zand, vertelt ploegcommandant Owen van den Brink (foto) van de EODD. „Ze bevatten elk 66 kilogram springstof." video op pzc.ni Dat blijkt uit een studie die in op dracht van de provincie Zeeland is uitgevoerd. Dat is gebeurd onder leiding van adviesbureau Tridée, op basis van modelberekeningen van advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. De weg is na de A58 de drukste route in Zeeland. Er zijn regelmatig problemen met de doorstroming en de verkeersveiligheid. De inrich ting voldoet niet aan de huidige ei sen en wensen. De provincie zou het liefst zien dat er 100 kilometer per uur kan worden gereden, dat de rijbanen fysiek zijn gescheiden, dat er ongelijkvloerse kruisingen ko men en dat er een vrijliggend fiets pad wordt aangelegd. Ook moet de parallelweg geschikt worden ge maakt als calamiteitenroute. Om duidelijk te krijgen wat dat betekent zijn vijf scenario's beke ken: de huidige situatie handhaven, de ideale oplossing en drie tussen varianten. In het ideale geval wordt de weg volledig 2x2-baans, alle kruispunten ongelijkvloers en komt er een hoge brug over de Zandkreek. De kosten van die vari- ant worden in de studie geraamd op 75 tot 150 miljoen euro. ,,Dat is een fors bedrag", zegt ge deputeerde Harry van der Maas. ,,Daarom is het ook interessant om te kijken naar varianten die een deel van de problematiek oplos sen." In de minst ingrijpende versie is alleen de kruising bij Langeweg (ter hoogte van Wilhelminadorp) 2x2- baans, wordt de westelijke parallel weg verbreed en komt er een vrij- liggend fietspad aan de andere kant. Kosten: 5 a 15 miljoen euro. Als bo vendien de weg tussen Goes en de Langeweg 2x2-baans wordt ge maakt, lopen de kosten op tot 15 a 30 miljoen euro. Wordt het kruispunt bij de Langeweg ook nog ongelijk vloers, dan komt de totale investe- ring uit op 20 tot 45 miljoen euro. Het provinciebestuur heeft de studie voor kennisgeving aangeno men, zegt Van der Maas. ,,Het is de We gaan naar de plannen kijken en wellicht tot een besluit komen bedoeling dat we in de komende collegeperiode daar verder op stu deren en wellicht tot een besluit kunnen komen. We doen dat sa men met in elk geval de gemeenten Goes en Noord-Beveland, maar in feite betreft het ook de gemeenten die daaromheen liggen, zoals Schouwen-Duiveland." De onderzoekers hebben verder gekeken naar de verwachte ver keersstromen. ,,Je moet altijd oplet ten als je een weg verbreedt, want dat trekt ook weer verkeer aan", zegt Van der Maas. ,,Ons principe is: verkeer dat daar niets te zoeken heeft, moet daar ook niet rijden." De berekeningen in de studie la ten zien dat het verkeer tot 2040 op de route behoorlijk toeneemt. Het gaat om 15 tot 20 procent meer voertuigen. Als de Deltaweg wordt verdubbeld, zal dat vooral tussen Goes en de Langeweg tot meer ver keer leiden, zo'n 16 procent. Bij de tussenvarianten is de extra groei van het verkeer minimaal. SU es I woensdag 17 april 2019 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl «**AW - oct klapper! Dubbele Deltaweg dure zaak Volledige verdubbeling van de Deltaweg, tussen Goes en de Zeelandbrug, gaat tussen de 75 en 150 miljoen euro kosten. Min der ingrijpende varianten om de route te verbeteren, vergen in vesteringen van enkele tiental len miljoenen euro's. Rolf Bosboom Goes -Harry van der Maas, gedeputeerde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33