meeste op
Op het nippertje
klaar met
z'n testament
In-
Verkoop
21
Waarvan akte
Onderweg
krijg ik een
vaart moet
maken. Hij
gaat hard
achteruit
ijn vriendin belt me op vrijdagmor
gen: ik moet nü naar het ziekenhuis
komen. Haar vriend is zojuist opgeno
men, het gaat niet goed met hem en hij
wil koste wat kost zijn testament
opmaken. Het klinkt urgent, dus ik pak mijn tas,
waarschuw mijn collega's en spring in de auto.
In het ziekenhuis tref ik hem in zijn kamer,
een grote man van in de zestig met zijn vriendin
aan zijn bed. Hij ligt aan een infuus en is met
draden verbonden aan een piepend apparaat.
Voor mijn niet-medisch oog ziet hij er verras
send gezond uit. Alleen een beetje opgeblazen
misschien. Hij is ook helder van geest. Hoewel
ik het gevoel krijg dat het nog wel meevalt met
zijn toestand, denkt hij zelf dat het een aflopen
de zaak is.
Ik noteer zijn simpele wensen. Kinderen heeft
hij niet, zijn vriendin erft zijn huis, een beetje
spaargeld en de auto. Zijn boot gaat naar de
vriend die het vaartuig samen met hem heeft
opgeknapt. Ik beloof hem zodra ik
terug ben op kantoor het concept
lij^ testament op te maken en hem dat
per mail - hij heeft zijn iPad bij
de hand - toe te sturen. Dan
kan hij controleren of het vol
gens zijn wensen is en kan ik
terugkomen met de papieren
versie, zodat hij en ik de akte
kunnen ondertekenen.
laat hij weten dat het
akkoord is. Met de op
speciaal, duurzaam papier
uitgeprinte versie van het
testament begeef ik me
- het is inmiddels vrijdag
middag na vijven - naar
het ziekenhuis. Onderweg
appje dat ik krijg ik nog een appje van
zijn vriendin dat ik vaart
moet maken, want hij gaat
hard achteruit en ligt op
de hartbewaking. De deu
ren naar die afdeling zijn
gesloten, er is niemand in
de buurt en ik moet zeker
een kwartier wachten op
een toevallig passerende schoonmaker tot ik
naar binnen kan.
Tijd voor een inleidend praatje is er niet, hij
wil meteen tekenen. Heel kort vat ik de inhoud
van het testament samen. ,,Dit is wat u wilt?"
vraag ik, terwijl een ziekenbroeder met de appa
ratuur rommelt. ,,Ja, dat wil ik'', zegt hij en we
zetten onze handtekeningen onder het docu
ment. Ik neem afscheid met gemengde gevoe
lens: was die haast nou nodig?
Na een zonnig lenteweekend waarin ik geen
moment aan mijn cliënt in het ziekenhuis heb
gedacht, gaat op maandagmiddag mijn telefoon.
Het is de vriendin. Haar vriend is overleden.
Daar schrik ik van, want dat had ik niet ver
wacht. Ik condoleer haar en vraag wanneer hij
precies is gestorven. Ze zegt: ,,Vrijdagmiddag,
een half uur na uw vertrek.''
sen met kwade bedoelingen. En ook
iemand met goede bedoelingen kan
schade veroorzaken of je opzadelen
met een verkeersboete. Daarom is
het verstandig om de testrijder een
proefritverklaring te laten invullen
en ondertekenen. Daarmee is de
bestuurder aansprakelijk voor bekeu
ringen en schade. Een kant-en-klare
proefritverklaring vind je op de
website van de ANWB.
Bij de verkoop van een auto kan het
om flinke bedragen gaan. Spreek
daarom af op een drukke en open
bare locatie, zoals het postkantoor.
Daarmee sla je twee vliegen in één
klap, want hier kun je ook samen met
de koper de auto overschrijven. Daar
voor heb je nodig: een geldig legiti
matiebewijs, het kentekenbewijs van
de auto en de tenaamstellingscode.
Daarna ontvang je het vrijwarings-
bewijs. Het overschrijven van je auto
kost 10,10 euro.
De veiligste manier van betalen is
internetbankieren, maar overboekin
gen worden alleen direct verwerkt
als de koper bij dezelfde bank is aan
gesloten. Met contanten loop je een
risico en moet je controleren of het
geld echt is.
Online verkopen
via een veilingsite
Als je liever niet onderhandelt, kan
een veilingsite uitkomst bieden. Je
vult eerst online de gegevens van je
auto in en voegt recente foto's toe.
Daarna ontvang je per e-mail een
schatting van de waarde. Vervolgens
kunnen erkende dealers op je bolide
bieden. Het veilingplatform infor
meert je over het hoogste bod, dat je
kunt accepteren of weigeren. Indien
je akkoord gaat, regelen ze de over
schrijving, vrijwaring en financiële
afhandeling.
Dat klinkt hartstikke handig en
dat is het ook, maar er kleeft wel een
nadeel aan: over het algemeen liggen
de biedingen een stuk onder de
marktwaarde. Dit omdat er sprake
is van inkoop en alle partijen aan je
wagen willen verdienen.
Daarbij komt dat de biedingen
altijd onder voorbehoud van bezich
tiging zijn. Constateert de koper
bij aflevering schade of dat het
voertuig anders is dan omschreven,
dan kan hij zijn eerdere bod verlagen.
Uiteraard ben je niet verplicht dat te
accepteren.
De automarkt kent verschillende
verkoopservices, zoals 247autoverko-
pen, AutoVendi, OSW en Ikwilvan-
mijnautoaf. De voorwaarden zijn
vrijwel overal hetzelfde. Zo is aan
melden en verkopen bij elke aanbie
der gratis, omdat ze de servicekosten
doorberekenen aan de dealer.
Uitzondering is de ANWB
Verkoopservice. Afhankelijk van de
verkoopwaarde en of je ANWB-lid
Als je liever niet zelf
onderhandelt, kan een
veilingsite handig zijn.
Maar de prijs is dan lager
bent, betaal je tussen de 24,95 euro
en 99,95 euro voor gebruik van de
dienst.
Ook Wijkopenautos gaat iets
anders te werk. Op de website vul je
de gegevens van je auto in. Daarna
ontvang je een prijsschatting en een
uitnodiging voor een bezichtigings
afspraak in een van de 26 vestigingen.
Daar wordt je auto daadwerkelijk
getaxeerd. De online prijsschatting
kan dus verschillen van de uiteinde
lijke taxatieprijs. Bij acceptatie blijft
de auto achter.
Soms kan het voorkomen dat je
wilt afzien van de verkoop, bijvoor
beeld omdat je elders meer kunt krij
gen voor je auto. Bij Ikwilvanmijnau-
toaf kun je de verkoopovereenkomst
kosteloos annuleren. 247autoverko-
pen en OSW brengen 15 procent van
het overeengekomen verkoopbedrag
in rekening, met een minimum van
300 euro. De ANWB rekent een boe
tebedrag van 750 euro, waarna je de
dienst niet meer mag gebruiken.
Let op: Bij een geaccepteerd bod,
moet je de auto zelf bij de koper afle
veren. Dat kan een autobedrijf of
inleverpunt buiten de eigen regio
zijn. Alleen OSW belooft je auto voor
de deur op te halen. In de meeste
gevallen moet je dus een terugrit re
gelen. Ikwilvanmijnautoaf vermeldt
op de website een terugreis per trein
te vergoeden.
Beantwoord eerlijk
alle vragen en sta
geïnteresseerden
toe een testritje te
maken. Maar ga altijd
mee als bijrijder
kost ook meer tijd en moeite dan
hem naar de dealer rijden om in te
ruilen. Je moet foto's maken, de
vraagprijs bepalen en de auto aan
bieden op online advertentiesites.
Bovendien weet je niet wie er aan de
deur verschijnt en of die persoon een
proefrit wil maken en verder over de
prijs wil onderhandelen. Vooral
opkopers hebben er een handje van
om te willen onderhandelen.
Wie het toch aandurft, begint met
het bepalen van de vraagprijs. Dat
kan eenvoudig met de ANWB Koers-
lijst. Deze gratis tool geeft inzicht
in de waarde, bij verkoop, inruil en
veilen. Dat gebeurt op basis van de
uitvoering, kilometerstand en extra's
zoals een airco, metalic lak en inge
bouwde navigatie.
De volgende stap is je auto in de
markt zetten. Met mond-tot-mond-
reclame en social media kom je vaak
al een heel eind. Een groter bereik
bieden advertentiesites als Auto
track, AutoScout24, Marktplaats en
Speurders. Daarvan is Marktplaats
als enige niet gratis. Je betaalt er
maandelijks 25 euro om je wagen
in de etalage te zetten.
Geïnteresseerde bellers en mailers
zullen de auto willen zien en inspec
teren. Maak dus tijd vrij voor bezich
tigingen. Dat gezegd hebbende: wees
niet verbaasd als potentiële kopers
niet komen opdagen op het afgespro
ken tijdstip.
Als je de auto laat zien, beantwoord
dan eerlijk alle vragen. Sta geïnteres
seerden toe een testritje te maken,
maar ga altijd mee als bijrij
der. De meeste verkopers
kun je vertrouwen, maar
er zijn helaas altijd men-
woensdag 17 april 2019
GO
Waargebeurde verhalen uit de notarispraktijk,
opgetekend door Johan Nebbeling.
Een uurtje na mijn mail
Zittend aan zijn ziekbed passeer ik de akte.
Vanwege beroepsgeheim zijn geen namen
vermeld.
Reageren? johan.nebbeling@persgroep.nl