meeste op Op het nippertje klaar met z'n testament In- Verkoop 21 Waarvan akte Onderweg krijg ik een vaart moet maken. Hij gaat hard achteruit ijn vriendin belt me op vrijdagmor gen: ik moet nü naar het ziekenhuis komen. Haar vriend is zojuist opgeno men, het gaat niet goed met hem en hij wil koste wat kost zijn testament opmaken. Het klinkt urgent, dus ik pak mijn tas, waarschuw mijn collega's en spring in de auto. In het ziekenhuis tref ik hem in zijn kamer, een grote man van in de zestig met zijn vriendin aan zijn bed. Hij ligt aan een infuus en is met draden verbonden aan een piepend apparaat. Voor mijn niet-medisch oog ziet hij er verras send gezond uit. Alleen een beetje opgeblazen misschien. Hij is ook helder van geest. Hoewel ik het gevoel krijg dat het nog wel meevalt met zijn toestand, denkt hij zelf dat het een aflopen de zaak is. Ik noteer zijn simpele wensen. Kinderen heeft hij niet, zijn vriendin erft zijn huis, een beetje spaargeld en de auto. Zijn boot gaat naar de vriend die het vaartuig samen met hem heeft opgeknapt. Ik beloof hem zodra ik terug ben op kantoor het concept lij^ testament op te maken en hem dat per mail - hij heeft zijn iPad bij de hand - toe te sturen. Dan kan hij controleren of het vol gens zijn wensen is en kan ik terugkomen met de papieren versie, zodat hij en ik de akte kunnen ondertekenen. laat hij weten dat het akkoord is. Met de op speciaal, duurzaam papier uitgeprinte versie van het testament begeef ik me - het is inmiddels vrijdag middag na vijven - naar het ziekenhuis. Onderweg appje dat ik krijg ik nog een appje van zijn vriendin dat ik vaart moet maken, want hij gaat hard achteruit en ligt op de hartbewaking. De deu ren naar die afdeling zijn gesloten, er is niemand in de buurt en ik moet zeker een kwartier wachten op een toevallig passerende schoonmaker tot ik naar binnen kan. Tijd voor een inleidend praatje is er niet, hij wil meteen tekenen. Heel kort vat ik de inhoud van het testament samen. ,,Dit is wat u wilt?" vraag ik, terwijl een ziekenbroeder met de appa ratuur rommelt. ,,Ja, dat wil ik'', zegt hij en we zetten onze handtekeningen onder het docu ment. Ik neem afscheid met gemengde gevoe lens: was die haast nou nodig? Na een zonnig lenteweekend waarin ik geen moment aan mijn cliënt in het ziekenhuis heb gedacht, gaat op maandagmiddag mijn telefoon. Het is de vriendin. Haar vriend is overleden. Daar schrik ik van, want dat had ik niet ver wacht. Ik condoleer haar en vraag wanneer hij precies is gestorven. Ze zegt: ,,Vrijdagmiddag, een half uur na uw vertrek.'' sen met kwade bedoelingen. En ook iemand met goede bedoelingen kan schade veroorzaken of je opzadelen met een verkeersboete. Daarom is het verstandig om de testrijder een proefritverklaring te laten invullen en ondertekenen. Daarmee is de bestuurder aansprakelijk voor bekeu ringen en schade. Een kant-en-klare proefritverklaring vind je op de website van de ANWB. Bij de verkoop van een auto kan het om flinke bedragen gaan. Spreek daarom af op een drukke en open bare locatie, zoals het postkantoor. Daarmee sla je twee vliegen in één klap, want hier kun je ook samen met de koper de auto overschrijven. Daar voor heb je nodig: een geldig legiti matiebewijs, het kentekenbewijs van de auto en de tenaamstellingscode. Daarna ontvang je het vrijwarings- bewijs. Het overschrijven van je auto kost 10,10 euro. De veiligste manier van betalen is internetbankieren, maar overboekin gen worden alleen direct verwerkt als de koper bij dezelfde bank is aan gesloten. Met contanten loop je een risico en moet je controleren of het geld echt is. Online verkopen via een veilingsite Als je liever niet onderhandelt, kan een veilingsite uitkomst bieden. Je vult eerst online de gegevens van je auto in en voegt recente foto's toe. Daarna ontvang je per e-mail een schatting van de waarde. Vervolgens kunnen erkende dealers op je bolide bieden. Het veilingplatform infor meert je over het hoogste bod, dat je kunt accepteren of weigeren. Indien je akkoord gaat, regelen ze de over schrijving, vrijwaring en financiële afhandeling. Dat klinkt hartstikke handig en dat is het ook, maar er kleeft wel een nadeel aan: over het algemeen liggen de biedingen een stuk onder de marktwaarde. Dit omdat er sprake is van inkoop en alle partijen aan je wagen willen verdienen. Daarbij komt dat de biedingen altijd onder voorbehoud van bezich tiging zijn. Constateert de koper bij aflevering schade of dat het voertuig anders is dan omschreven, dan kan hij zijn eerdere bod verlagen. Uiteraard ben je niet verplicht dat te accepteren. De automarkt kent verschillende verkoopservices, zoals 247autoverko- pen, AutoVendi, OSW en Ikwilvan- mijnautoaf. De voorwaarden zijn vrijwel overal hetzelfde. Zo is aan melden en verkopen bij elke aanbie der gratis, omdat ze de servicekosten doorberekenen aan de dealer. Uitzondering is de ANWB Verkoopservice. Afhankelijk van de verkoopwaarde en of je ANWB-lid Als je liever niet zelf onderhandelt, kan een veilingsite handig zijn. Maar de prijs is dan lager bent, betaal je tussen de 24,95 euro en 99,95 euro voor gebruik van de dienst. Ook Wijkopenautos gaat iets anders te werk. Op de website vul je de gegevens van je auto in. Daarna ontvang je een prijsschatting en een uitnodiging voor een bezichtigings afspraak in een van de 26 vestigingen. Daar wordt je auto daadwerkelijk getaxeerd. De online prijsschatting kan dus verschillen van de uiteinde lijke taxatieprijs. Bij acceptatie blijft de auto achter. Soms kan het voorkomen dat je wilt afzien van de verkoop, bijvoor beeld omdat je elders meer kunt krij gen voor je auto. Bij Ikwilvanmijnau- toaf kun je de verkoopovereenkomst kosteloos annuleren. 247autoverko- pen en OSW brengen 15 procent van het overeengekomen verkoopbedrag in rekening, met een minimum van 300 euro. De ANWB rekent een boe tebedrag van 750 euro, waarna je de dienst niet meer mag gebruiken. Let op: Bij een geaccepteerd bod, moet je de auto zelf bij de koper afle veren. Dat kan een autobedrijf of inleverpunt buiten de eigen regio zijn. Alleen OSW belooft je auto voor de deur op te halen. In de meeste gevallen moet je dus een terugrit re gelen. Ikwilvanmijnautoaf vermeldt op de website een terugreis per trein te vergoeden. Beantwoord eerlijk alle vragen en sta geïnteresseerden toe een testritje te maken. Maar ga altijd mee als bijrijder kost ook meer tijd en moeite dan hem naar de dealer rijden om in te ruilen. Je moet foto's maken, de vraagprijs bepalen en de auto aan bieden op online advertentiesites. Bovendien weet je niet wie er aan de deur verschijnt en of die persoon een proefrit wil maken en verder over de prijs wil onderhandelen. Vooral opkopers hebben er een handje van om te willen onderhandelen. Wie het toch aandurft, begint met het bepalen van de vraagprijs. Dat kan eenvoudig met de ANWB Koers- lijst. Deze gratis tool geeft inzicht in de waarde, bij verkoop, inruil en veilen. Dat gebeurt op basis van de uitvoering, kilometerstand en extra's zoals een airco, metalic lak en inge bouwde navigatie. De volgende stap is je auto in de markt zetten. Met mond-tot-mond- reclame en social media kom je vaak al een heel eind. Een groter bereik bieden advertentiesites als Auto track, AutoScout24, Marktplaats en Speurders. Daarvan is Marktplaats als enige niet gratis. Je betaalt er maandelijks 25 euro om je wagen in de etalage te zetten. Geïnteresseerde bellers en mailers zullen de auto willen zien en inspec teren. Maak dus tijd vrij voor bezich tigingen. Dat gezegd hebbende: wees niet verbaasd als potentiële kopers niet komen opdagen op het afgespro ken tijdstip. Als je de auto laat zien, beantwoord dan eerlijk alle vragen. Sta geïnteres seerden toe een testritje te maken, maar ga altijd mee als bijrij der. De meeste verkopers kun je vertrouwen, maar er zijn helaas altijd men- woensdag 17 april 2019 GO Waargebeurde verhalen uit de notarispraktijk, opgetekend door Johan Nebbeling. Een uurtje na mijn mail Zittend aan zijn ziekbed passeer ik de akte. Vanwege beroepsgeheim zijn geen namen vermeld. Reageren? johan.nebbeling@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21