©NDERNEMER Stap een: jezelf verkopen VAKANTIEDAGEN: REGELS VOOR WERKGEVERS 'Met het team van Lexa gingen we naar de Huishoudbeurs' O Schriftelijk aanvragen Bezwaar deondernemer.nl Stefan van den Berg, Chief Marketing Officer voor Girav: Stefan van den Berg is sinds 1 april Chief Marketing Officer van Girav. De CMO over die nieuwe functie en de internationale ambitie van het kledingmerk voor lange mannen. Zijn filosofie: 'Denk niet alleen vanuit jezelf: verplaats je in anderen en deel ervaringen.' Zodra acteurs hun rol krijgen toebedeeld, gaan ze zich volle dig inleven. Stefan van den Berg doet precies hetzelfde: ,,Als ik voor een merk ga werken, dan word ik het merk zelf en verplaats ik me zo veel mogelijk in de doelgroep. Eerder had ik in Max&Luna een eigen online lifestyleplatform voor honden en katten. In het weekend zocht ik de plekken op waar die zakjes voor hondenpoep hangen om daar stickers van mijn merk op te plakken. Ik ging bij mezelf na waar mijn doelgroep zich bevond en waar ik ze kon verrassen.'' Bouwer ,,Meestal ben ik twee tot drie jaar aan een project verbonden. Ik ben een bou wer, wil iets neerzetten, snel schakelen en zodra er geen grotere groei meer mogelijk is ga ik verder. Mijn eerste periode was bij Yakult. Ik kwam bij een club van mensen die vanuit Japan een merk in Nederland gingen introduceren. Twaalf jaar geleden kwam ik bij Meetic terecht, dat de database van Lexa had gekocht. Aan mij de taak om deze naam in de markt te zetten. Online dating was toen nog not done. Nu is dat compleet anders en ik heb die hele verandering meegemaakt. Inderdaad: bij andere werkgevers zat ik maximaal drie jaar, maar bij Meetic bleef ik negen jaar omdat het zo uitdagend was.'' ,,Bij Meetic ligt de basis van mijn inter nationale netwerk, dat we met Girav gaan benutten. Wat Girav betreft zie je dat er ook een heleboel lange mannen zijn bui ten Nederland. Daar ligt dus een markt. Girav is onderscheidend, heeft een hele specifieke doelgroep, speciale producten en is online only. Er zijn bijna geen merken met deze drie kenmerken.'' Representatief ,,Een belangrijke les is dat je tijdens het bouwen niet vanuit jezelf gaat denken. Houd vast aan de ijkpersoon en/of doelgroep. Creëer een focusgroep die als klankbord kan fungeren. Combineer dat met je onderbuikgevoel en maak dan pas beslissingen. Met Girav bevinden wij ons in het centrum van Amsterdam: qua internationale uitstraling en werk plek geweldig. Als marketeer moet je alleen wel verder kijken. We zijn er niet alleen voor alle lange mannen, maar voor iedereen die zich comfortabel wil voelen in zijn kleding. Om erachter te komen wat men precies verwacht, moet je het land in. Met het team van Lexa gingen we naar de Huishoudbeurs. Ze vonden het een cultuurschok, maar zagen wel dat ook dat Nederland is.'' Als 12-jarig ventje ontdekte ik een wereld die mijn leven voorgoed zou veranderen: de markt. De sfeer op het Deventer marktplein was onbeschrijfelijk: gezelligheid, een visje eten, wat fruit halen. Heerlijk! Die sfeer was de koopwaar in de gordijnenkraam. 'Want', leerde ik van mijn werkgever de Gordijnen man, 'stap één is jezelf verkopen en een band opbouwen met iedere voorbijganger. Flirt, klets en krijg die gunfactor. Als ze dan gordijnen nodig hebben, komen ze bij jou.' Een waardevolle les die de basis van mijn leven zou worden. In 2004 moest ik visitekaartjes kopen voor de Gordijnenman. Ik ging van drukkerij naar drukkerij, maar niemand nam mij als 19- jarige snotneus serieus. Ik stuurde 800 drukkerijen een mailtje met één vraag: wat kosten visitekaart jes? Honderden offertes later vond ik een Duitse drukkerij die visitekaartjes kon leveren voor een derde van de prijs van Neder landse drukkers. Hoe kon hij zo goedkoop zijn? Ik reisde 600 kilo meter naar Duitsland voor ant woorden - en mijn visitekaartjes. De truc van de Duitse drukker was orders combineren. Door producten met soortgelijke speci ficaties te verzamelen, kon hij de kosten van een drukgang verde len onder klanten. Het resultaat: lagere kosten en dus (veel) lagere prijzen. Mijn ondernemersbrein draaide op volle toeren en ik be sloot het benodigde 'soortgelijke' volume op internet te zoeken. Zo werd eind 2005 Drukwerkdeal.nl geboren. In negen jaar tijd wer den we marktleider van de Neder landse online printindustrie. Drie eigen productielocaties in Neder land, een vestiging in België en 200 fantastische collega's: het waren droomjaren. Tegelijkertijd zag ik dat het bedrijf de potentie had om internationaal verder te groeien. Daarom verkocht ik Drukwerkdeal.nl in 2014 aan wereldmarktleider Vistaprint (Cimpress). Met hun ervaring en vermogen kon mijn kindje verder, de wijde wereld in. Het bedrijf en mijn collega's verdien den het allerbeste, inclusief continuïteit. Na een moeilijke en leerzame tijd aan van investeren, wilde ik zelf weer ondernemen. Pionieren, vallen en altijd weer opstaan. Ik moest weer inkt rui ken! Ik kocht Print.com, een digitale A-locatie. Print.com is momenteel een startup met 30 talenten. Begin 2019 zijn er zelfs al twee productie-bedrijven ingelijfd met nog eens 50 colle ga's. Het is echt alles of niets. Eerst zaaien, dan oogsten. Voor mij is 'de oogst' deze keer geen financiële transactie of verkoop, maar de drive voelen en een prachtig bedrijf bouwen met de leukste collega's. Man, wat heb ik dat gemist! In het voorjaar boeken de meeste werknemers hun vakantie en komen de vakantieaanvragen binnen. Dan is het zaak de belangrijkste regels voor werkgevers goed te kennen. Iedere werknemer heeft recht op wettelijke vakantiedagen. Het aantal stel je vast aan de hand van het aantal uren dat iemand per week werkt. Een werknemer kan na een jaar werken aanspraak maken op vier keer het aantal uren dat hij per week werkt. Iemand die vijf dagen werkt, heeft recht op minimaal twintig vakantiedagen. Veel werkgevers bieden hun personeel zogenoemde bovenwettelijke vakantiedagen. Afspraken hier over kunnen in een arbeidscontract of een cao staan. Zieke werknemers bouwen ook gewoon wettelijke vakantiedagen op. Zij hebben namelijk recht op evenveel vakantiedagen als andere werk nemers. Je werknemer moet zijn vakantie tijdig en schrif telijk aanvragen. In principe moet je die aanvraag goedkeuren. Er zijn drie situaties waarin je de aanvraag kunt weigeren: 1. Er zijn gewichtige redenen of er is een zwaar wegend bedrijfsbelang. Daarvan is sprake als de vakantie leidt tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. 2. Je werknemer heeft niet genoeg vakantieda gen voor de duur van zijn gewenste vakantie. 3. In de cao of de arbeidsovereenkomst staat dat je werknemer in een bepaalde periode vakantie op moet nemen of juist niet weg mag. Als je als werkgever eventuele gewichtige bezwa ren hebt, is het belangrijk dat je binnen twee weken reageert nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk kenbaar heeft gemaakt. Anders gaat de vakantie van je werknemer door zoals hij heeft aangevraagd. Lees het hele artikel over vakantiedagen op deondernemer.nl/vakantiedagen volg ons op nffloa 'Ik word het merk waarvoor ik werk' Lees het hele interview met Stefan van den Berg op deondernemer.nl/girav Marco Aarnink is oprichter en CEO van print.com en maakt als topondernemer deel uit van onze Raad van Advies. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19