Manipulatie markt wordt zelden bekend Hmdai Konti €20.500 ECONOMIE 17 auto's dan op elektrische auto's Volgens de autofabrikanten zijn er de komende vijfjaar domweg onvoldoende elektrische auto's voorhanden om aan de ambities van het kabinet (in 2030 mogen er alleen nog elektrische auto's wor den verkocht) te voldoen. Vooral betaalbare kleine auto's in de prijsklasse 10.000 tot 25.000 euro (en dat besteden de meeste Neder landers aan een auto) zijn er niet. Overal in Europa wordt elek trisch rijden gestimuleerd en dat leidt tot een ware subsidiewed loop: fabrikanten verschepen naar die landen waar de prijzen door subsidies hoog zijn. Volgens de RAI zijn 'buitenproportionele subsidies noodzakelijk' om het be perkte Europese productieaanbod naar Nederland te halen. Rustig aan met elektrisch, is het devies van de autofabrikanten. Probeer het bestaande wagenpark te verjongen door nieuwe en schone (hybride)auto's goedkoper te maken. In België bijvoorbeeld stoten de auto's minder uit, door dat het wagenpark veel jonger is. En de RAI komt met het aloude stokpaardje: aanschafbelasting BPM moet omlaag om alle auto's goedkoper te maken. Pas na 2025 is er voldoende elektrisch aanbod beschikbaar, denken de impor teurs. Dan zullen ook de prijzen fors zijn gedaald. Ook TNO wijst op het belang van schone brandstofauto's, want die zullen nog decennia door Nederland rijden. Zeker als het om vrachtauto's en bestelwagens gaat. Fastned, eigenaar van negentig snellaadstations langs de snelweg, ziet een ander probleem. Waar gaan al die elektrische auto's laden? In Nederland heeft 70 pro cent van de huizen geen eigen oprit en in de stad is dat zelfs 80 tot 90 procent. Wie dan elektrisch wil rijden, is afhankelijk van open bare snelladers. Fastned heeft wel een idee: benzinestations in de stad saneren en ombouwen tot snellaadstations. Met een snel- lader kun je de accu's in een halfuurtje tot 80 procent laden. Betere banden De VACO, de koepel voor de ban denbranche, ziet de eigen handel ook als de oplossing: we moeten op betere banden gaan rijden en die op de juiste spanning houden. Scheelt veel CO2-uitstoot. Vereni ging Vloeibaar Gas adviseert mas saal op lpg te gaan rijden. Dat kan 21 procent CO2 schelen. Hoe? Door de motorrijtuigenbelasting voor auto's op gas af te schaffen. Bijna alle insprekers waarschu wen ervoor om de rekening van elektrisch rijden in ieder geval niet bij de andere autobezitters te leg gen. Autojournalist Roy Kleijwegt verwoordt het als volgt: „Onder schat niet hoe duur autorijden voor veel gezinnen al is. Die heb ben een gebruikte auto van vijf tot acht jaar oud, die logischerwijs minder zuinig is dan een nieuwe auto. Maar daar hebben ze het geld niet voor. Deze gezinnen daarvoor straffen is onredelijk. Mensen wil len naar familie, naar voetbal. Ont neem ze dat niet. Autorijden nog duurder maken doet deze mensen veel pijn. Je kunt die mensen niet laten betalen voor de introductie van elektrische auto's door een verdere verhoging van de motor rijtuigenbelasting of brandstof accijns.'' ,,We krijgen elke dag meer dan een handvol meldingen van ver dachte transacties'', zegt Gerben Everts, het bestuurslid dat belast is met de financiële markten bij toezichthouder AFM. De Autori teit Financiële Markten houdt toezicht op de handel op de Amsterdamse beurs. Met de komst van buitenlandse handels platforms naar Nederland ver tienvoudigde het aantal trans acties waarop de AFM toezicht moet houden. Met enkele tientallen meldin gen per week durft Everts wel te spreken van 'een redelijk schone markt'. „Maar we moeten niet naïef zijn. Overal komt markt- manipulatie voor, dus ook in Nederland''. Alle verdachte trans acties die het systeem meldt, wor den beoordeeld. ,,Vaak is er een goede verklaring voor afwijkende transacties. Dan is er bijvoorbeeld een persbericht geweest met informatie waarop gehandeld wordt'', zegt Steef Akerboom van de AFM. Daarnaast onderzoekt de AFM meldingen van particulieren. Zo als recent bij de handel in aan delen Galapagos. Daarbij vreesden beleggers het slachtoffer te zijn geworden van koersmanipulatie. In ieder geval één belegger diende een klacht in bij de AFM. Openbare melding Met de meeste transacties blijkt uiteindelijk dus niks mis. Als er wel sprake is van marktmanipula- tie of handel met voorweten schap, kan de AFM boetes opleg gen of de zaak overdragen aan het Openbaar Ministerie voor vervol ging. Uit de gegevens op de web site van de AFM blijkt dat er maar een paar boetes zijn opgelegd de afgelopen jaren. Maar onduidelijk is wat dat kleine aantal veroordelingen wer kelijk zegt. De AFM doet nooit mededelingen over welke bedrij ven of personen onderzocht wor den. Alleen bij een boete of een officiële waarschuwing doet de AFM een openbare melding. In andere gevallen weet een klager dus niet of er sprake is geweest van marktmanipulatie en wie daarvoor verantwoordelijk was. ,,Het is heel onbevredigend dat je als belegger niet weet of de AFM onderzoek doet'', erkent Joost Tonino, voormalig fraudeofficier van justitie en tegenwoordig werkzaam als advocaat. ,,De AFM heeft vergaande opsporingsbe voegdheden, maar is ook gebon den aan een heel strenge geheim houdingsplicht.'' 'Doe aangifte' Bij de Vereniging voor Effecten bezitters (VEB), de belangenbe hartiger van beleggers, is het pro bleem bekend. ,,De AFM houdt toezicht op het goed functioneren van de markt. Dat is iets anders Heel onbevredigend dat je als belegger niet weet of de AFM onderzoek doet dan bewijsmateriaal leveren aan beleggers'', zegt adjunct-directeur Paul Coenen. ,,Ze doen in principe geen strafrechtelijk onderzoek.'' Het kan dus zijn dat de toezicht houder een overtreding consta teert, maar die niet ernstig genoeg vindt voor een boete. Dan weet een gedupeerde belegger niet dat hij mogelijk benadeeld is en schade kan claimen. Tonino plaatst hier wel een kanttekening bij. ,,De AFM moet wel aan het belang van de beleg gers denken. Als er echt iets aan de hand is, zal de AFM wel handha ven. Maar zoiets kan jaren duren.'' De advocaat heeft nog wel een tip voor beleggers die vermoeden gedupeerd te zijn. ,,Doe aangifte bij de politie. Die zal een onder zoek waarschijnlijk uitbesteden aan de AFM. Dan krijg je wel meer informatie over het onderzoek.'' dinsdag 16 april 2019 GO 1 In 2030 mogen er alleen nog elektrische auto's worden verkocht. Op 31 maart reden er 53.592 volledig elektrische auto's rond in Nederland, nog geen 1 procent van het complete wagenpark. Koersmanipulatie en handel met voorkennis zijn de schrik van iedere belegger. De kans om de schade op de daders te verhalen is nagenoeg nul. Peet Vogels Rotterdam - Joost Tonino, advocaat De Autoriteit Financiële Markten houdt toezicht op de handel op de Amsterdamse beurs. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17