O
22 MEDIA CULTUUR
De Gouden Televizier Ring voor Beau Five
Days Inside is óók voor tv-maker Vincent ter Voert,
een van de grootste nog onafhankelijke
producenten van Nederland. Deze krant sprak
hem op de MIP-televisiebeurs in Cannes.
VINCENT
LUISTERT
RADIO
INTERVIEW TV-PRODUCENT
Opdat wij hem niet vergeten. Max van
Weezel, de man met de lichte radio
stem, je kon zijn glimlach horen, hij
is overleden. Weinig radiomensen klinken zo
vanzelfsprekend als Max klonk. In alle
interviews die hij deed, hoorde je een opge
ruimde geamuseerdheid, zonder dat die ooit
omsloeg in leedvermaak. Hij keek goed naar
iedereen, hij veroordeelde niet op grond van
vooroordelen, hij liet het oordeel aan ons, de
luisteraars. Hij was niet van het keiharde in
terview, hij ontmaskerde niet.
Eén keer, vertelt hij in de podcast Een
Leven bij de Radio, die hij in maart samen
met Chris Kijne maakte, deed hij dat wel. Dat
was in 1983. Hij interviewde in het VPRO-ra-
dioprogramma De Blanke Top Der Duinen, zo
heette het echt, Hans Janmaat, leider van de
Centrumpartij, een van de eerste rechts-
nationalistische partijen van Nederland.
Janmaat werd door veel media geboycot, toen.
Bij de VPRO dachten ze: we gaan het anders
doen, we laten hem twee uur aan het woord.
Dat leidde van tevoren tot heel veel woede bij
linkse organisaties, waarop ze dachten: dan
gaan we hem extra hard aanpakken. Het werd,
vertelt Max in de podcast, een vreselijk inter
view. Hij draaide Janmaat de duimschroeven
aan over een lid van het wetenschappelijk bu
reau van de Centrumpartij, de heer Bruin, die
weigerde afstand te nemen van het apart
heidsregime in Zuid-Afrika, ja, echt, Bruin,
het was geen satire.
Na de uitzending waren er zo mogelijk nog
meer mensen kwaad, maar nu op Max en zijn
mede-interviewers Henk van Hoorn en
Ronald van den Bogaard. Hoe durfden ze zo
onbeschoft en agressief tegen die arme me
neer Janmaat te zijn. Daarna heeft Max nooit
meer die veel te opgewonden toon aangesla
gen, het was geen goede radiotoon.
Slowjournalism, het diepgravende
gesprek, daar is de radio, vindt Max, voor be
doeld. Daar heeft hij, met zijn gedegen voor
bereiding en frisse, speelse manier van inter
viewen, heel veel aan bijgedragen. Dat deed hij
in Vara's Rooie Haan, in Het Gebouw der VPRO,
als presentator van onderzoeksprogramma Ar-
gos en uiteraard in Met Het Oog Op Morgen.
Zijn stem reist met me mee, tot mijn eigen
dood. De misschien tien keer dat ik hem per
soonlijk heb ontmoet, kwamen we in no time
tot een gesprek dat ergens over ging.
Max ging ergens over, zonder dat het zwaar
was. Het was serieus met humor, met geest,
het was het leven zelf.
maandag 15 april 2019
Bedragen
op straat
Van Erven
overleden
Quote van de dag
Ze is een
professor,
een student,
een heilige,
een hoer
aar, op het
terras van
strandtent
Plage du
Goéland.
Twee jaar
geleden. Ik
wilde op mijn laptop een trailer van
een buitenlandse format, waarvan ik
net de rechten had gekocht, aan twee
mensen van RTL laten zien. De zon
was zo fel dat ik op mijn knieën in
het zand ging zitten, mijn jasje
uitdeed en die om het scherm sloeg
tegen het licht. Toen ze uit dat geïm
proviseerde tentje kwamen, riepen
ze meteen: dit
moeten we
absoluut doen, met
Beau!''
Het veelgeprezen
Beau Five Days
Inside is een voor
lopig hoogtepunt
in de carrière van
producent Vincent
ter Voert (47), die
in 2014 samen met
zijn vrouw Vera
Driessen en Ruud
van Breugel zijn
eigen onafhanke
lijke bedrijf
Vincent TV
Producties
lanceerde. Eerder
stond hij bij
onder meer
Eyeworks en
Tuvalu Media
aan de wieg van
programma's
als Op Zoek
Naar Evita en Maestro.
Niet alleen het Gouden Televizier
Ring winnende RTL-programma
met Beau van Erven Dorens is een
succes. Met Paleis voor een Prikkie,
Steenrijk Straatarm en Mr. Frank Visser
Doet Uitspraak is hij verantwoordelijk
Je moet
mensen
vermaken,
verwonderen
en verbinden.
In die volgorde
voor enkele programma's die wél
steevast fraaie kijkcijfers scoren op
het al jaren noodlijdende SBS 6.
,,Je moet mensen vermaken, ver
wonderen en verbinden. En in die
volgorde. Want als je ze niet ver
maakt, krijg je ze nooit bij de ver
wondering. Pas dan komt de verbin
ding, het begrip voor de ander. Ooit
ontwikkelde ik Ali B Op Volle Toeren,
toen mijn vrouw constateerde dat ik
geen verstand had van en onvol
doende begrip had voor Nederlandse
rappers. Ik zei
alleen maar: die
hebben de ballen
verstand van de
jaren 70-muziek,
waar ^k mee ben
opgegroeid. Ik be
sloot beide werel
den samen te
brengen. Het pro
gramma verbond
genres en genera
ties.''
Zien we daarom
„Ik maak graag pro
gramma's waarin we
gewone mensen in
staat stellen hun pro-
riemen op te lossen
)f hun situaties te
verbeteren. In Paleis
voor een Prikkie (SBS 6,
red.) worden huizen opgeknapt, met
als beperking dat dit voor slechts 250
euro gebeurt. Dat is een uitdaging
waar heel veel kijkers in de realiteit
ook voor staan.''
Max
GO
REALITY
Kris Jenner,
moeder van Kim
Kardashian en
haar beroemde
(half-)zussen,
heeft onthuld
wat haar doch
ters vragen om
een product te
promoten op
sociale media.
Het gaat om
bedragen van
minimaal een
miljoen dollar.
TONEEL
Acteur Gaston
van Erven is vrij
dag plotseling
overleden. Hij is
75 jaar gewor
den. Van Erven
speelde bij de
Haagse Come-
die en Het Na
tionale Toneel.
Eind jaren 80
was hij te zien in
Medisch Cen
trum West als
Walter de Bak.
3
■u
Vincent
ter Voert
SCOORT
Gudo Tienhooven en Dennis Jansen
—Madonna
noemt zich
zelf én haar
nieuwe album
Madame X.
44
Vertel, wat is de sleutel tot
succes?
In de docuserie
Beau Five Days Inside
bezoekt Beau van
Erven Dorens instel
lingen waar je normaal
niet binnenkomt.
FOTO RTL
in uw pro
gramma's vooral
'gewone mensen'
in plaats van
bekende Nederlan
ders?