ZEELAND GEBOEKT Literair wandelen op de rechteroever van Parijs Gehard door het leven aan de Noordzee ZEELAND 21 Hoe word je iemand? De hoofdpersoon van De hoogstapelaar, de nieuwe roman van Wessel te Gussinklo, zoekt naar het definitieve antwoord. I ijn loopbaan als roker duurde precies één trekje. Eén tel lurkte ik aan een pijp en daarop volgde een hopeloze hoestbui I van een uur. Het was genoeg om mij meteen weer van het roken af te hel pen. Terwijl het mij, als jongen van zestien of zeventien, zo interessant had geleken, rondlo pen met een pijp. Een ingewikkelde leeftijd waarop je tegelijk ongelooflijk wereldvreemd én wereldwijs bent. Je denkt alles beter te we ten, trots en vertwijfeld wil je anders dan de anderen zijn. Met de pijp lukte het dus niet, maar ik pronkte deze jaren wel even met een baard. Ongetwijfeld zou Ewout Meyster, de 17-ja- rige hoofdpersoon van De hoogstapelaar, de nieuwe roman van Wessel te Gussinklo, ja loers op me zijn geweest. Elke dag tuurt hij in de spiegel, teleurgesteld nog slechts een 'paar verspreide donzig blonde stoppeltjes' te zien. Alles om maar niet 'heel gewoontjes' te zijn. De oudere mensen die hij kent vormen een afschrikwekkend voorbeeld: 'Niets onder scheidde ze van anderen, geen prestaties, geen persoonlijkheid of gedrag.' Dit 'grauw en sle pend voortgaan dag in dag uit' zou voor hem 'de hel zijn'. De meest verwende recensenten juichen over deze roman, voorzien van de datering 'Noord-Beveland, 7 oktober 2018'. Het is dan ook bijna ongelooflijk met hoeveel inlevings vermogen Wessel te Gussinklo (geb. 1941, sinds 2007 in Zeeland woonachtig) de wereld van de 17-jarige jongen in kaart brengt. Een wereld van veel cola en van veel pakjes Cabal lero. Producten die aan mij niet zijn besteed, maar toch is er griezelig veel herkenning, al ben ik dan van twintig jaar later. Zodoende was ik fan van Alice Cooper (School's out forever) en Suzi Quatro, Ewout van Elvis Presley en Harry Belafonte, want muziek hoort 'niet keurig te zijn of braaf. En dan zijn er de vrouwen, alleen bereikbaar in de fantasie, maar wat voor fantasie. Existentialisten De 'hoogstapelaar' Ewout leeft in de sfeer van de existentialisten Sartre en Camus, destijds 'jonge moderne schrijvers en denkers'. Maar speciaal voor de verwende recensenten heeft de auteur zijn roman van nog veel meer lite raire toespelingen voorzien. Thomas Mann, Goethe, Vestdijk, het kan allemaal niet op en het zal wel. Van meer belang lijkt me wat de hoofdpersoon in de supersentimentele slotscène op de pick-up legt. Geen Alice Coo per of Elvis Presley, maar 'De Nieuwe Wereld; het largo', waarmee een deel uit de negende symfonie van Dvorak is bedoeld. Dit alles, om de ommezwaai compleet te maken, zonder glaasje cola en zonder sigaret. Hij ziet 'een glanzende horizon waar alles vervuld zou zijn. Hij zou worden. Hij zou zijn.' Vermoedelijk heeft de schrijver uit zijn ei gen ervaringen geput. En wie weet kwamen zijn jaren als psychotherapeut van pas. In ie der geval dook Ewout Meyster al eerder in zijn oeuvre op. Bijvoorbeeld in het boek waarmee hij, na een jarenlange zoektocht naar een uit gever, in 1986 zou debuteren, De verboden tuin. Ewout is dan een joch van negen, dat terug wil naar de heerlijke periode toen zijn vader (net als Te Gussinklo's vader in de oorlogsjaren overleden) er nog was. In De opdracht (1995) keert hij terug als 14-jarige, een ge plaagde jongen, maar vastbesloten even be langrijk te worden als Churchill, Roosevelt of desnoods Hitler. In De hoogstapelaar wordt daarop ingehaakt, maar je kunt het boek 'los' lezen. In de reeks rond Ewout Meyster is het een hoogtepunt. Bijna vierhonderd bladzijden ar rogantie, depressies en hypersensitieve ado- lescentenpsyche. Aan een doodlopende weg nabij Kamperland wordt ongekend leven dig proza geschreven. Kees van Rijswijk (1942) heeft een hobby. Sinds hij zijn onderwijsloopbaan heeft afgesloten en in 2015 in Oostkapelle kwam wonen, wan delt hij literair. Eerst op Walche ren, in 2017. Vorig jaar trok hij zijn wandelschoenen aan in Parijs. Zoals te verwachten was bleek één boek met vier wandelingen in die wereldstad niet genoeg. Nu publiceert hij een vervolg: Nog meer literaire locaties in Parijs. Vertoefde hij in het vorige deel vooral op de linkeroever van de Seine, nu stapt hij op de rechter oever. Het concept is hetzelfde. Vier wandelingen door wijken en straten, waar veel Franse schrij vers inspiratie hebben opgedaan. Zo kom je langs locaties die een rol spelen in Franse romans en verhalen. Van Rijswijk besteedt alleen aandacht aan in het Neder lands vertaalde auteurs. Een en kele Nederlandse schrijver duikt op, zoals Hans Warren (1921 2001). Die noteert in zijn Geheim Dagboek hoe hij op de fiets in Pa rijs is beland. Het is eind augustus 1950: Ik besloot de vuurdoop te wagen: drie maal er rondom heen, haalde ik dat zonder onge lukken, dan kon ik me overal in het Frans verkeer storten. Ik kom tenslotte uit Borssele.' Van Rijswijk schrijft een prettig leesbare gids, die je ook thuis op de bank kunt lezen. Achterin wordt aangegeven uit welke boe ken de citaten zijn geput. En er is een alfabetische lijst met infor matie over de schrijvers, van Guillaume Appolinaire (1880 1918) tot Emile Zola (1840-1902). Betrekken we de eerste Parijse wandelgids erbij, dan hebben we een handzaam overzicht van de hoogtepunten van de Franse lite ratuur in de 19de en 20ste eeuw in handen. PARIJS Zeeuwse schrijvers Ik moet een van de weinige Ne derlanders zijn die nog nooit iets van Esther Verhoef (geb. 1968) had gelezen. Daarin is nu verandering gekomen, ik las een verhaal van haar en wil meteen de rest van haar oeuvre lezen. Een heel succesvol oeuvre, ik zie er gens dat in Nederland al 2,5 mil joen exemplaren van haar literaire thrillers zijn verkocht. Het verhaal dat me zo overtuigde is een Zeeuws verhaal, Worst case scena rio, en het is te vinden in een 2011 verschenen boek Nouveau riche andere verhalen. De duinen op Walcheren, ze stonden voor mij altijd zo on schuldig in de rij. Maar door toe doen van Esther Verhoef zal de aanblik nooit meer hetzelfde zijn. Wim wuift in het verhaal de ang sten van zijn date van de avond, Tessa, achteloos weg: 'Kuilen, bul ten. Schaduwen van de wolken, meissie. Zee en duinen, ze doen soms gekke dingen met je hoofd.' Een vreselijke vergissing van deze Vlissinger, dat wil ik wel ver klappen. Het proza van Esther Ver hoef ver toont veel vakman schap, ik bedoel na tuurlijk vakvrouw schap. Ze kan gewel dig schrijven, bij haar een kwestie van stijl, sfeer, spanning. Wim Janse is voor de zoekende Tessa 'een welkome uitzondering in een lange stoet van teleurstellende weekendvaders in foute overhem den'. De man is opgegroeid in een vissersdorp waar alle straten had den geroken naar 'zout, vissenka- davers en afgestorven wier', en zij vermoedt in hem 'Zeeuwse vech tersgenen, gehard door het leven aan de Noordzeekust'. Bij het maal aan de Vlissingse boulevard is er al dreiging. Er razen drie politiewa gens 'langs de met duinzand be stoven restaurantruiten'. Desondanks gaat het stel met de bestelbus van Wims hoveniersbe drijf naar 'een uitgestorven stuk strand'. En ja, het gaat mis, on danks de aanwezige politie en on danks het optreden van oer- Zeeuw Wim. Tessa weet genoeg: 'haar date was een held'. Nee, met het oog op de allerlaatste persoon die niets van deze schrijfster las, onthul ik verder niets. Maar geloof me, zelfs met zo'n held erbij is het vreselijk oppassen nadat de sche mering invalt aan de Walcherse kust. De duinen zijn na Worst case scenario voor altijd plaats delict. maandag 15 april 2019 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Vol cola en Caballero Mario Molegraaf Wessel te Gussinklo: De hoogstapelaar - Uitgeverij Koppernik, 376 pagina's, 21,50 euro. De hoogstapdanr Kees van Rijs wijk: Nog meer literaire locaties in Parijs. De rechteroever - Eigen uitgave, 126 pagina's, 16,50 euro. NOG MEER LITERAIRE LOCATIES IN Mario Molegraaf Esther Verhoef. FOTO CARLI HERMES Wessel te Gussinklo. foto mechteld jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21