Serene Passion met ontroerende momenten 20 ZEELAND PROJECT WATERSNOODMUSEUM Stapels gietijzeren naaimachines hebben ze gekregen. En ook heel veel vintage wandelwagens kwamen naar Ouwerkerk. Maar de Piggelmee- kalender uit de jaren vijftig, die zat er dan weer niet bij. De oproep van het Wa tersnoodmuseum om huisraad uit de jaren vijftig te verzamelen voor het inrichten van een Deense noodwoning, lijkt heel Nederland te hebben bereikt. Uit Utrecht bracht iemand een speciale fifties-tafel, het oortafeltje kwam uit Haarlem. Maar er waren ook formicastoeltjes die nog echt in het water hebben gelegen. ,,En als we iets vonden op Marktplaats en we legden uit waar het voor bedoeld was, mochten we het altijd gratis komen ophalen", vertelt Liza de Bie trots. „Iedereen vond het prachtig dat de oude spulletjes van opa en oma nog zo'n bijzondere bestemming kregen." Speurtocht Voor het Watersnoodmuseum heeft De Bie samen met educatief bedrijf Podium een speciale kin derroute uitgezet. Een soort speurtocht door het museum aan de hand van twee kinderen, Koos en Mina, die de ramp als kind wer- kelijk hebben meegemaakt. On derdeel van de route is de Deense geschenkwoning die in het mu seum werd gebruikt als expositie ruimte. De woning, die daadwer kelijk in de Zierikzeese Mulock- straat heeft gestaan, wordt inge richt in de stijl van toen. De inrichting heeft ze niet zo maar bij elkaar geschraapt. Er heeft een echt huis voor model gestaan, dat van Jannie Dooge uit Noord- welle. Zij woont nog altijd in de noodwoning die haar familie na de Ramp 'kreeg' en wist zich nog goed te herinneren hoe die wo ning destijds was ingericht met spulletjes die ze kregen, omdat ze zelf helemaal niets meer hadden. Lampenkap De grote gebloemde lampenkap, groene matrassen, een wringer- bok, een ouderwetse rolveger: bijna alles is gevonden. Tot origi nele raamkozijnen aan toe. Alleen de Piggelmee-jaarkalender zoekt het museum nog, en een houten toiletrolhouder. En liefst ook nog een groen emaille lepelrek. Als we uitlegden waar het voor bedoeld was, mochten we het altijd gratis komen ophalen De spullen staan opgestapeld, te wachten op hun nieuwe plek. Maar daar is nog wel wat werk voor nodig. Elke dinsdag komen vrijwilligers van het hele eiland schuren, schilderen, timmeren tot het goed is. De granieten vloer in de badkamer ligt inmiddels, de keukenkastjes beginnen ergens op te lijken. Dat er wordt gewerkt is niet al leen te horen, maar ook te zien. De ramen zijn afgeplakt met kranten uit de nadagen van de Waters noodramp. Het museum had er toch genoeg. Half juni kunnen ze van de ramen, want dan opent de Deense geschenkwoning en stapt Jannie Dooge de woning uit haar jeugd weer binnen. Wat maakt deze (Naarden) uitvoe ring door de Nederlandse Bach Ver eniging (NBV) nu zo speciaal? Zelfs na 35 keer deze Passion door de NBV gehoord te hebben, ontdek ik elke keer iets nieuws. Dat is de ver dienste van dit gezelschap dat elk jaar een andere dirigent vraagt, die zijn visie op dit magistrale werk overbrengt op de musici. De ene dirigent legt de nadruk extra op de dramatiek, de ander op de tekstexpressie. Philippe Herre- weghe is de man die het werk ten gronde heeft bestudeerd en die alle kansen geeft aan de melodische lij nen en de tekstinhoud. Dat ver- De opstelling van de solisten in de twee koren was een vondst taalde zich in enkele geweldige in terpretaties. De woorden die soms met een ademhalingsrust werden gezongen zodat ze bijna staccato overkwamen. En die tekst drong extra door, zoals bij de basaria Gerne will ich mich bequemen en het recita tief voor de sopraan aria Aus Liebe. Verfrissend was ook de aanpak van de koralen. Herreweghe zorgde ervoor dat het rustpunten waren, maar bovendien werd de span ningsboog vergroot door het soms wel en soms geen gebruik van de fermate. Absoluut geweldig vond ik dat ook de voorlaatste toon van het koraal iets langer werd aangehou den waardoor de fermate erna nog overtuigender overkwam. Ook de opstelling van de solisten in de twee koren was een vondst, het kwam vooral de balans tussen instrumen tale en vocale partijen ten goede. Deze Matthaus ademde van begin tot eind. De solisten: Jacob Pil gram/evangelist, Hana Blazikovl/ sopraan 1, Alex Potter/alt 1, Julian Habermann/tenor 1, Kresimir Stra- zanac/bas ï/Christus, Grace David- son/sopraan 2, David Erler/alt 2, Be nedict Hymas/tenor 2 en Wolf Matthias Friedrich/bas 2 waren top. Ze beschikten allen over een grote tessituur en vulden hun rollen doordringend in. Een heerlijk ver- Deze uitvoering is er een met een gouden randje tellende evangelist, een serene Jezus die bovendien de laatste twee basa- ria's mooi overbracht, een drama tisch sterke eerste bas met een schitterende dictie, twee zuivere blanke tenorstemmen en een frisse tweede sopraan en -alt met blanke, heldere stemmen. Sopraan 1 schit terde in de aria Aus Liebe en alt 1 bracht zijn aria's (en dus niet alleen Erbarme dich) mooi, strak, zuiver en overtuigend. Geen wonder dat het duet So ist mein Jesus inclusief de sterke uitroepen van koor 2 zo intri gerend overkwam. Deze uitvoering is er een met een gouden randje, door de serene lei ding en vooral de magistrale wijze waarop de instrumentalisten bege leiden. De obligate partijen van oboe's, cello, viool en gamba waren subliem en gaven extra glans. Matthaus Passion Bach door Vo cale ensembles en instrumenta listen van de NBV, solisten, Kam pen Boys Choir o.l.v. Philippe Her- reweghe. Gehoord zaterdag 13 april in Sint Baafs in Aardenburg maandag 15 april 2019 Gezocht: Piggelmee-kalender Wendy Wagenmakers Zierikzee - Liza de Bie, projectmedewerker Als de wind buiten winters aan doet, is het heerlijk om als toe hoorder ondergedompeld te worden in een warm muzikaal bad. De jaarlijkse uitvoering van de Matthaus Passion van Bach zaterdag in Aardenburg was meer dan dat. Jeanette Vergouwen RECENSIE Projectmedewerker Liza de Bie (l) zoekt samen met vrijwilliger Corry Slager van het Watersnoodmuseum spullen uit om de Deense noodwoning bij het Watersnoodmuseum in te richten. foto ernesta verburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20