Serene Passion met ontroerende momenten
20 ZEELAND
PROJECT WATERSNOODMUSEUM
Stapels gietijzeren
naaimachines
hebben ze
gekregen. En ook
heel veel vintage
wandelwagens
kwamen naar
Ouwerkerk. Maar
de Piggelmee-
kalender uit de
jaren vijftig, die zat
er dan weer niet bij.
De oproep van het Wa
tersnoodmuseum om
huisraad uit de jaren
vijftig te verzamelen
voor het inrichten van
een Deense noodwoning, lijkt
heel Nederland te hebben bereikt.
Uit Utrecht bracht iemand een
speciale fifties-tafel, het oortafeltje
kwam uit Haarlem. Maar er waren
ook formicastoeltjes die nog echt
in het water hebben gelegen.
,,En als we iets vonden op
Marktplaats en we legden uit waar
het voor bedoeld was, mochten we
het altijd gratis komen ophalen",
vertelt Liza de Bie trots. „Iedereen
vond het prachtig dat de oude
spulletjes van opa en oma nog zo'n
bijzondere bestemming kregen."
Speurtocht
Voor het Watersnoodmuseum
heeft De Bie samen met educatief
bedrijf Podium een speciale kin
derroute uitgezet. Een soort
speurtocht door het museum aan
de hand van twee kinderen, Koos
en Mina, die de ramp als kind wer-
kelijk hebben meegemaakt. On
derdeel van de route is de Deense
geschenkwoning die in het mu
seum werd gebruikt als expositie
ruimte. De woning, die daadwer
kelijk in de Zierikzeese Mulock-
straat heeft gestaan, wordt inge
richt in de stijl van toen.
De inrichting heeft ze niet zo
maar bij elkaar geschraapt. Er heeft
een echt huis voor model gestaan,
dat van Jannie Dooge uit Noord-
welle. Zij woont nog altijd in de
noodwoning die haar familie na de
Ramp 'kreeg' en wist zich nog
goed te herinneren hoe die wo
ning destijds was ingericht met
spulletjes die ze kregen, omdat ze
zelf helemaal niets meer hadden.
Lampenkap
De grote gebloemde lampenkap,
groene matrassen, een wringer-
bok, een ouderwetse rolveger:
bijna alles is gevonden. Tot origi
nele raamkozijnen aan toe. Alleen
de Piggelmee-jaarkalender zoekt
het museum nog, en een houten
toiletrolhouder. En liefst ook nog
een groen emaille lepelrek.
Als we uitlegden waar
het voor bedoeld was,
mochten we het altijd
gratis komen ophalen
De spullen staan opgestapeld, te
wachten op hun nieuwe plek.
Maar daar is nog wel wat werk
voor nodig. Elke dinsdag komen
vrijwilligers van het hele eiland
schuren, schilderen, timmeren tot
het goed is. De granieten vloer in
de badkamer ligt inmiddels, de
keukenkastjes beginnen ergens op
te lijken.
Dat er wordt gewerkt is niet al
leen te horen, maar ook te zien. De
ramen zijn afgeplakt met kranten
uit de nadagen van de Waters
noodramp. Het museum had er
toch genoeg. Half juni kunnen ze
van de ramen, want dan opent de
Deense geschenkwoning en stapt
Jannie Dooge de woning uit haar
jeugd weer binnen.
Wat maakt deze (Naarden) uitvoe
ring door de Nederlandse Bach Ver
eniging (NBV) nu zo speciaal? Zelfs
na 35 keer deze Passion door de
NBV gehoord te hebben, ontdek ik
elke keer iets nieuws. Dat is de ver
dienste van dit gezelschap dat elk
jaar een andere dirigent vraagt, die
zijn visie op dit magistrale werk
overbrengt op de musici.
De ene dirigent legt de nadruk
extra op de dramatiek, de ander op
de tekstexpressie. Philippe Herre-
weghe is de man die het werk ten
gronde heeft bestudeerd en die alle
kansen geeft aan de melodische lij
nen en de tekstinhoud. Dat ver-
De opstelling van de
solisten in de twee
koren was een vondst
taalde zich in enkele geweldige in
terpretaties. De woorden die soms
met een ademhalingsrust werden
gezongen zodat ze bijna staccato
overkwamen. En die tekst drong
extra door, zoals bij de basaria Gerne
will ich mich bequemen en het recita
tief voor de sopraan aria Aus Liebe.
Verfrissend was ook de aanpak
van de koralen. Herreweghe zorgde
ervoor dat het rustpunten waren,
maar bovendien werd de span
ningsboog vergroot door het soms
wel en soms geen gebruik van de
fermate. Absoluut geweldig vond ik
dat ook de voorlaatste toon van het
koraal iets langer werd aangehou
den waardoor de fermate erna nog
overtuigender overkwam. Ook de
opstelling van de solisten in de twee
koren was een vondst, het kwam
vooral de balans tussen instrumen
tale en vocale partijen ten goede.
Deze Matthaus ademde van begin
tot eind. De solisten: Jacob Pil
gram/evangelist, Hana Blazikovl/
sopraan 1, Alex Potter/alt 1, Julian
Habermann/tenor 1, Kresimir Stra-
zanac/bas ï/Christus, Grace David-
son/sopraan 2, David Erler/alt 2, Be
nedict Hymas/tenor 2 en Wolf
Matthias Friedrich/bas 2 waren top.
Ze beschikten allen over een grote
tessituur en vulden hun rollen
doordringend in. Een heerlijk ver-
Deze uitvoering
is er een met een
gouden randje
tellende evangelist, een serene Jezus
die bovendien de laatste twee basa-
ria's mooi overbracht, een drama
tisch sterke eerste bas met een
schitterende dictie, twee zuivere
blanke tenorstemmen en een frisse
tweede sopraan en -alt met blanke,
heldere stemmen. Sopraan 1 schit
terde in de aria Aus Liebe en alt 1
bracht zijn aria's (en dus niet alleen
Erbarme dich) mooi, strak, zuiver en
overtuigend. Geen wonder dat het
duet So ist mein Jesus inclusief de
sterke uitroepen van koor 2 zo intri
gerend overkwam.
Deze uitvoering is er een met een
gouden randje, door de serene lei
ding en vooral de magistrale wijze
waarop de instrumentalisten bege
leiden. De obligate partijen van
oboe's, cello, viool en gamba waren
subliem en gaven extra glans.
Matthaus Passion Bach door Vo
cale ensembles en instrumenta
listen van de NBV, solisten, Kam
pen Boys Choir o.l.v. Philippe Her-
reweghe. Gehoord zaterdag 13
april in Sint Baafs in Aardenburg
maandag 15 april 2019
Gezocht: Piggelmee-kalender
Wendy Wagenmakers
Zierikzee
- Liza de Bie, projectmedewerker
Als de wind buiten winters aan
doet, is het heerlijk om als toe
hoorder ondergedompeld te
worden in een warm muzikaal
bad. De jaarlijkse uitvoering van
de Matthaus Passion van Bach
zaterdag in Aardenburg was
meer dan dat.
Jeanette Vergouwen
RECENSIE
Projectmedewerker Liza de Bie (l) zoekt samen met vrijwilliger Corry Slager van het Watersnoodmuseum spullen uit om de Deense
noodwoning bij het Watersnoodmuseum in te richten. foto ernesta verburg