Licht, snel en wendbaar
door stad en land laveren
'Waarop moet je
letten? Best
moeilijk hoor'
Vertraging door
tegenwind
kan ik met een
e-bike uitsluiten'
17
fietstest.nl
Voor de volledige testresultaten
Wat is een geschikte e-bike om
dagelijks mee van huis naar werk
of opleiding (en terug) te sjezen?
Wat iedereen wil, is comfort en
een soepele bediening waarbij je
weinig na hoeft te denken (dat is
vooral 's morgens wel prettig).
Maar zoveel fietsers, zoveel
wensen. Voor wie niet houdt van
een rugzak: een mogelijkheid om
je laptoptas veilig te bevestigen is
handig. Tegenwoordig is bij
woon-werkfietsen de lichte
kunststof bagagedrager de trend.
Die kan 30 kilo aan. De laptoptas
kan dan makkelijk onder de snel
binder.
Niet bezweet
Veel fietsers willen een grote
hoeveelheid ondersteuning, in
veel treden of traploos van licht
naar stevig. Dat is omdat ze in de
morgen liever niet al te bezweet
aankomen (krachtige ondersteu
ning gewenst) en op de terugweg
van de gelegenheid gebruik wil
len maken een flinke work-out te
doen (fietsen met weinig of geen
power). Dan is het handig om te
kijken hoe goed de e-bike aan
voelt met een uitgeschakelde
motor.
Verder rijden woon-werkfiet-
sers vaak door druk verkeer,
waarmee wendbaarheid een
item wordt. Daarbij is de hou
ding belangrijk: gunstig is spor
tief, dus enigszins voorover. Een
relatief breed stuur geeft meer
grip en controle. Een woon-
werkfiets moet soepel en wend
baar kunnen sturen, maar ook
kunnen 'dieselen' op de rechte
stukken. Je hebt geen achttien
versnellingen nodig, maar je zit
wel in de buurt van een racefiets.
Deze categorie e-bikes is speci
aal ontworpen voor de urban
professionals, mensen die vaak
snelle ritjes door (onder meer) de
stad maken. Zij willen vooral
geen tijd verliezen, maar tegelij
kertijd representatief op het werk
arriveren. De woon-werkfietsen
staan daarom tussen de racefiets
en stadsfiets in. De accu is wat
lichter, want de afstanden zijn
korter. Ook dat komt de wend
baarheid ten goede.
Fiscaalvriendelijk
Op de fiets naar het werk is hét
thema van de komende jaren.
Daardoor horen deze lichte
stads/racefietsen echt bij de tijd
geest. Op 1 januari 2020 wordt
een fiscaalvriendelijke fietsrege-
ling van kracht (zie ook pagina
10): dat maakt deze categorie
bijzonder interessant voor zowel
fabrikant, werkgever als gebrui
ker.
Fabrikanten zetten deze
modellen daarom nu al extra in
de schijnwerpers. De prijzen
kunnen de komende jaren best
eens dalen.
„Waarom ik meedoe? Ik heb
niks anders in m'n leven'', zegt
een wat oudere meneer met een
knipoog. ,,Maar serieus, ik heb er
net eentje geprobeerd. Ideaal. Al
leen dat stuur, je hangt erop als
een nijlpaard op een eh, drie
wieler.''
Een collega-testrijder legt hem
uit dat je op elke fiets een ander
stuur kunt zetten. ,,Een verstel
baar stuur bijvoorbeeld. Dan kun
je naar keuze rechtop zitten of
wat sportiever. Ik zou een e-bike
niet op het stuur selecteren."
(D)OEK
Soms botsen aan de testerstafel
persoonlijke voorkeuren. Een van
de discussies gaat over vering. De
een vindt een verende voorvork
'superlekker', de ander roept
'nooit doen, irritant, vering haal je
uit goede banden'. De eerste weer:
,,Maar waarom nooit doen? Als ik
dat nou lekker vind?'' Een derde
heeft het over OEK en DOEK, wat
jargon blijkt voor (Deels) Op
Eigen Kracht. Weinig OEK's van
daag op de testlocatie, en circa 115
verschillende DOEK's. ,,Er staat
hier zeker voor een miljoen euro
aan e-fietsen'', schat een tester.
Gericht op zoek naar een spor
tieve elektrische fiets voor woon
werkverkeer is Mieke Kassing (51)
uit Odijk. Ze doet tot dusver al
leen de boodschappen op de fiets.
,,Daar moet verandering in ko
men. Ik wil meer bewegen. Ik ben
zzp'er; ambtelijk secretaris van
ondernemingsraden en notulist.
Veel opdrachtgevers zitten in
Utrecht. Het ontmoedigings
beleid van de stad raakt ook mij:
ze willen minder autoverkeer.''
Als ze van en naar Utrecht
fietst, legt ze 30 kilometer af. Dan
denk je aan een e-bike. Kassing:
„Bezweet aankomen is minder
aantrekkelijk, dat hoop ik te voor
komen met een e-bike. Ook ver
traging door tegenwind kan ik zo
uitsluiten, ik kan me niet veroor
loven te laat te komen.''
Kassing heeft inmiddels vijf
e-bikes geprobeerd, maar heeft
'absoluut nog geen' conclusies
getrokken. Ze heeft nog even, er
staan in deze categorie totaal der-
tig exemplaren hunkerend op tes
ters te wachten. ,,Dit is een uitste
kende kans, ik had nooit op een
elektrische fiets gezeten. Waarop
je moet letten? Dat is best moei-
lijk.'' Voorlopig houdt ze het op
comfort (zadel, stuur, frame,
instap), een eenvoudige bedie
ning (scherm, versnellingen) en
de motor (ondersteuning, geluid).
Middenmotor
,,Wij wilden vooral voor-, achter
en middenmotoren vergelijken'',
zegt een andere deelneemster.
,,Voor ons wordt het een midden
motor. Bij een voormotor had ik
het idee dat iemand me onregel
matig vooruit trok, bij een achter
motor werd ik geduwd. Simpel
eigenlijk.''
Ze wil de auto uit, vertelt deze
tester. ,,Ik wil fietsen naar m'n
werk, door een polder met altijd
tegenwind. Ik moet duidelijk nog
een jaartje doorsparen. Wat ik nog
meer belangrijk vind? Het uiter
lijk. Als je toch zo veel betaalt,
mag het er best lekker uitzien.''
Aan de testerstafel is het nog
steeds een gezellige boel. ,,Ik heb
liever dat die accu is wegge
werkt'', zegt iemand. ,,Zo'n blok
achterop is toch geen gezicht.''
Een ander vindt dat meevallen.
,,Het is goed voor het evenwicht.''
,,Nee hoor'', zegt een derde. ,,Voor
het evenwicht moet je de accu
juist in het midden hebben.''
Iemand komt aanlopen met de
Giant Explorer E+ 1 GTS aan de
hand. ,,Kijk, met voor- én achter-
derailleur. Hij lijkt op een trek-
kingfiets. Volgens mij kun je er zo
mee op vakantie. Ach, die dingen
zijn allemaal goed.'' De Giant ein
digt uiteindelijk met een 7,3 als
waardering.
GO ZATERDAG 13 APRIL 2019
Opvallend veel belangstelling is
er op deze testdagen voor de
fietsen voor woon-werkverkeer.
Ze zijn onderverdeeld in twee
categorieën: boven en onder de
2750 euro. Aan de tafel waar
testers hun bevindingen online
invoeren, is geen zitplaats meer
vrij.
M Mieke Kassing oriënteert
zich, ze wil de auto uit. ,,Dit is
een uitstekende kans.''
FOTO BART HOOGVELD
s%;