Licht, snel en wendbaar door stad en land laveren 'Waarop moet je letten? Best moeilijk hoor' Vertraging door tegenwind kan ik met een e-bike uitsluiten' 17 fietstest.nl Voor de volledige testresultaten Wat is een geschikte e-bike om dagelijks mee van huis naar werk of opleiding (en terug) te sjezen? Wat iedereen wil, is comfort en een soepele bediening waarbij je weinig na hoeft te denken (dat is vooral 's morgens wel prettig). Maar zoveel fietsers, zoveel wensen. Voor wie niet houdt van een rugzak: een mogelijkheid om je laptoptas veilig te bevestigen is handig. Tegenwoordig is bij woon-werkfietsen de lichte kunststof bagagedrager de trend. Die kan 30 kilo aan. De laptoptas kan dan makkelijk onder de snel binder. Niet bezweet Veel fietsers willen een grote hoeveelheid ondersteuning, in veel treden of traploos van licht naar stevig. Dat is omdat ze in de morgen liever niet al te bezweet aankomen (krachtige ondersteu ning gewenst) en op de terugweg van de gelegenheid gebruik wil len maken een flinke work-out te doen (fietsen met weinig of geen power). Dan is het handig om te kijken hoe goed de e-bike aan voelt met een uitgeschakelde motor. Verder rijden woon-werkfiet- sers vaak door druk verkeer, waarmee wendbaarheid een item wordt. Daarbij is de hou ding belangrijk: gunstig is spor tief, dus enigszins voorover. Een relatief breed stuur geeft meer grip en controle. Een woon- werkfiets moet soepel en wend baar kunnen sturen, maar ook kunnen 'dieselen' op de rechte stukken. Je hebt geen achttien versnellingen nodig, maar je zit wel in de buurt van een racefiets. Deze categorie e-bikes is speci aal ontworpen voor de urban professionals, mensen die vaak snelle ritjes door (onder meer) de stad maken. Zij willen vooral geen tijd verliezen, maar tegelij kertijd representatief op het werk arriveren. De woon-werkfietsen staan daarom tussen de racefiets en stadsfiets in. De accu is wat lichter, want de afstanden zijn korter. Ook dat komt de wend baarheid ten goede. Fiscaalvriendelijk Op de fiets naar het werk is hét thema van de komende jaren. Daardoor horen deze lichte stads/racefietsen echt bij de tijd geest. Op 1 januari 2020 wordt een fiscaalvriendelijke fietsrege- ling van kracht (zie ook pagina 10): dat maakt deze categorie bijzonder interessant voor zowel fabrikant, werkgever als gebrui ker. Fabrikanten zetten deze modellen daarom nu al extra in de schijnwerpers. De prijzen kunnen de komende jaren best eens dalen. „Waarom ik meedoe? Ik heb niks anders in m'n leven'', zegt een wat oudere meneer met een knipoog. ,,Maar serieus, ik heb er net eentje geprobeerd. Ideaal. Al leen dat stuur, je hangt erop als een nijlpaard op een eh, drie wieler.'' Een collega-testrijder legt hem uit dat je op elke fiets een ander stuur kunt zetten. ,,Een verstel baar stuur bijvoorbeeld. Dan kun je naar keuze rechtop zitten of wat sportiever. Ik zou een e-bike niet op het stuur selecteren." (D)OEK Soms botsen aan de testerstafel persoonlijke voorkeuren. Een van de discussies gaat over vering. De een vindt een verende voorvork 'superlekker', de ander roept 'nooit doen, irritant, vering haal je uit goede banden'. De eerste weer: ,,Maar waarom nooit doen? Als ik dat nou lekker vind?'' Een derde heeft het over OEK en DOEK, wat jargon blijkt voor (Deels) Op Eigen Kracht. Weinig OEK's van daag op de testlocatie, en circa 115 verschillende DOEK's. ,,Er staat hier zeker voor een miljoen euro aan e-fietsen'', schat een tester. Gericht op zoek naar een spor tieve elektrische fiets voor woon werkverkeer is Mieke Kassing (51) uit Odijk. Ze doet tot dusver al leen de boodschappen op de fiets. ,,Daar moet verandering in ko men. Ik wil meer bewegen. Ik ben zzp'er; ambtelijk secretaris van ondernemingsraden en notulist. Veel opdrachtgevers zitten in Utrecht. Het ontmoedigings beleid van de stad raakt ook mij: ze willen minder autoverkeer.'' Als ze van en naar Utrecht fietst, legt ze 30 kilometer af. Dan denk je aan een e-bike. Kassing: „Bezweet aankomen is minder aantrekkelijk, dat hoop ik te voor komen met een e-bike. Ook ver traging door tegenwind kan ik zo uitsluiten, ik kan me niet veroor loven te laat te komen.'' Kassing heeft inmiddels vijf e-bikes geprobeerd, maar heeft 'absoluut nog geen' conclusies getrokken. Ze heeft nog even, er staan in deze categorie totaal der- tig exemplaren hunkerend op tes ters te wachten. ,,Dit is een uitste kende kans, ik had nooit op een elektrische fiets gezeten. Waarop je moet letten? Dat is best moei- lijk.'' Voorlopig houdt ze het op comfort (zadel, stuur, frame, instap), een eenvoudige bedie ning (scherm, versnellingen) en de motor (ondersteuning, geluid). Middenmotor ,,Wij wilden vooral voor-, achter en middenmotoren vergelijken'', zegt een andere deelneemster. ,,Voor ons wordt het een midden motor. Bij een voormotor had ik het idee dat iemand me onregel matig vooruit trok, bij een achter motor werd ik geduwd. Simpel eigenlijk.'' Ze wil de auto uit, vertelt deze tester. ,,Ik wil fietsen naar m'n werk, door een polder met altijd tegenwind. Ik moet duidelijk nog een jaartje doorsparen. Wat ik nog meer belangrijk vind? Het uiter lijk. Als je toch zo veel betaalt, mag het er best lekker uitzien.'' Aan de testerstafel is het nog steeds een gezellige boel. ,,Ik heb liever dat die accu is wegge werkt'', zegt iemand. ,,Zo'n blok achterop is toch geen gezicht.'' Een ander vindt dat meevallen. ,,Het is goed voor het evenwicht.'' ,,Nee hoor'', zegt een derde. ,,Voor het evenwicht moet je de accu juist in het midden hebben.'' Iemand komt aanlopen met de Giant Explorer E+ 1 GTS aan de hand. ,,Kijk, met voor- én achter- derailleur. Hij lijkt op een trek- kingfiets. Volgens mij kun je er zo mee op vakantie. Ach, die dingen zijn allemaal goed.'' De Giant ein digt uiteindelijk met een 7,3 als waardering. GO ZATERDAG 13 APRIL 2019 Opvallend veel belangstelling is er op deze testdagen voor de fietsen voor woon-werkverkeer. Ze zijn onderverdeeld in twee categorieën: boven en onder de 2750 euro. Aan de tafel waar testers hun bevindingen online invoeren, is geen zitplaats meer vrij. M Mieke Kassing oriënteert zich, ze wil de auto uit. ,,Dit is een uitstekende kans.'' FOTO BART HOOGVELD s%;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 89