'Er daalt geen magische heilige wijsheid op je neer Anouk Koster (23) ,,Tot twee maanden geleden Ik kwam afgelopen zomer naar het Kloosterfestival en kreeg een warm welkom. Tijdens het festival hoorde ik dat je hier kunt wonen. Een maand geleden besloot ik de sprong te wagen; ik denk dat ik hier meer kan leren dan waar ook op dit moment. Mijn zoektocht naar 'Ik leer wat het geloof voor hier meer ™j beteken, speel de mee. Ik ben ker- dan waar kelijk opgevoed, ook' maar weet niet altijd hoe ik mijn geloof handen en voeten wil geven. Soms denk ik: is er niet gewoon één god, die ook de god van een moslim kan zijn en doorschemert in het pad van de boed dhist? Gaat het uiteindelijk niet om hoe we samenleven? Het lijkt me vet interessant het antwoord te vinden. In het begon vond ik vier vieringen op een dag erg intens. Nu vormt het een fijn ritme. Mijn werk draait om klaarstaan voor anderen; hier schenk ik aandacht aan mezelf. De meeste mensen vinden het cool dat ik in een klooster woon. Ik hoop dat ik er later op terugkijk als een lange reis waarin ik veel over mezelf heb geleerd.'' somt hij op wie hier aankloppen: een man die een eigen bedrijfje opzet, iemand die een scriptie moet afmaken, een derde die niet alleen op een flatje wil wonen en ver bondenheid zoekt. ,,Ze moeten bepalen welke kant ze op willen in het leven, en hoe doe je dat tegenwoordig tussen alle gebliep en gepiep door? Hier heb je de tijd en de rust een goede afweging te maken.'' Van den Berg laat het klooster zien. In stilte. In de gangen met uitzicht op de binnentuin wordt niet gesproken. De rond leiding gaat via de bibliotheek, de oude eet zaal van de monniken - de refter - en de kloosterkerk, een imposante ruimte met plaats voor meer dan tweehonderd mensen. Van den Berg zingt spontaan de eerste zin van een kyrie-gebed. „Geweldige akoestiek hè?'' Vanuit de kerk lopen we naar de vleu gel waar de twintigers wonen. In de gang hangt een promotieposter: Het jongeren- klooster: van ruis in je hoofd, naar rust in je hart. ,,We zijn weleens neergezet als een anti-socialmedia resort, maar dat zijn we niet'', zegt Jelmer Jager even later aan de keukentafel. ,,Ik geloof niet dat iemand vlucht voor Instagram of Facebook. Het is de rust en het ritme dat de meesten aan spreekt.'' Dat ritme is de spil van het kloosterleven. Het bestaat alle dagen van de week uit vier zogeheten getijdenvieringen: om half acht 's ochtends, twaalf uur 's middags, zes uur 's avonds en een nachtgebed om tien uur. Op vrijdagochtend is er een vormingspro gramma. De 'kloosterlingen' bezoeken een museum of luisteren naar een spreker die een spiritueel of theologisch thema aan snijdt. En iedere bewoner spreekt die ochtend zijn mentor, met wie hij zijn (levens)doelen doorneemt. Het is niet verplicht, maar een zekere deelname wordt wel verwacht. De principes van het Jongerenklooster zijn 'gegoten in christelijke taal', zoals Catharinus van den Berg het noemt. Al is een verblijf niet voorbehouden aan gelovi gen. ,,Een paar maanden geleden sprak ik een jongen tijdens een intake. Niet-gelovig en op zoek naar stilte en rust. Hij zei: als ik het woord 'God' vervang voor 'het goede' of 'liefde', wil ik er best vier keer op een dag bij stilstaan.'' Uiteindelijk koos hij 28 Werkt als jongerenwerker bij de gemeente Woudenberg Woont er sinds half februari woonde ik in een studentenhuis mid den in Utrecht. Ik was op zoek naar nieuwe woonruimte. Toen dacht ik aan het jongerenklooster. Stilte In de kloostergangen wordt niet gesproken. ,,De rust en het ritme spreken de jongeren aan.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 124