'Platen draaien is fysieker' 'Kinderlijk soort opwinding' On TOP3 ,,Mijn liefde voor lp's en singles is pas laat ontstaan. In 2009, toen we met De Staat ons eerste album uitbrachten bij platenlabel Excelsior. De men sen die daar werkten hadden en hebben een grote liefde voor vinyl, dus brachten we ons album daar ook op uit. Ik vind platen vooral als kunstvorm interessant. Die hoezen zijn vaak kleine kunst werkjes, waarop je je als artiest helemaal kunt uitleven. Het draaien van vinyl is een fysieke activiteit. Omdat je steeds heen en weer moet lopen naar de draaitafel is de beleving van de muziek bewuster. Tijd om je gedachten af te laten dwalen is er niet, want voor je het weet is de plaat afgelopen en moet je weer aan de bak. Wat vroeger als een nadeel werd gezien - dat gehannes met grote vinyl- schijven waar maar een half uurtje muziek op kan - is nu opeens heel charmant. Ik koop zelf veel vinyl van bands die ik een warm hart toedraag. Als support dus. Ik hang die platen ook graag aan de muur. Daar heb ik een wis- selbekerachtige constructie gebouwd, waarbij ik om de zoveel tijd een nieuw album kan toevoegen als ik er eentje afhaal. Dat vinyl populair is, merken wij ook als artiest. De tijd tus sen het voltooien van de opna mes en de uiteindelijke ver schijningsdatum is groter ge worden. Dat komt doordat het persen van vinyl een tijdrovend proces is. Veel perserijen zijn gesloten, en zij die er nog wel zijn, hebben wachtlijsten.'' „Tijdens mijn elektronica-opleiding op de mts verdiende ik wat bij in de kassen rond mijn woonplaats Berkel en Rodenrijs. Na het tomaten plukken kreeg ik op zaterdag mijn loonzakje en fietste ik, tot afschuw van mijn ouders, naar Rotterdam om dat geld uit te geven aan platen. Op de mts kwam ik een oude buurjongen tegen die werkte bij Bertus, een groothandel in elpees. Ze zochten iemand om stickers van hoezen te pulken en ik heb me toen aangemeld. Voor het werk kreeg ik geen geld. In plaats daar van mocht ik aan het eind van de dag het maga zijn in om negen elpees uit te zoeken. Later ben ik vast bij Bertus gaan werken en ben ik aan deelhouder en directeur geworden. In 2007 ben ik met John Burgers en Ton Ver meulen het platenlabel Music On Vinyl begon nen. Het viel ons op dat veel muziek niet op cd en niet op vinyl werd uitgebracht. Dus besloten wij op zoek te gaan naar de vinylrechten van die muziek. Ik kan nog steeds kwijlen als een bijzonder album uitkomt. Dan draai ik zo'n proefpersing thuis in de huiskamer en zegt mijn vrouw: 'Ach gossie, kijk die kleine jongen toch eens genie ten'. Dat is het ook. Ik voel een kinderlijk soort opwinding als het om muziek gaat. In 1970 kreeg ik twee albums van Bob Dylan van mijn vader. In 2009 mocht ik ze zelf opnieuw uitbrengen op vinyl. Dat is toch kippenvel?'' D'Angelo - Voodoo (2000) ,,Een soort soul- singer-songwriter. Dit album is com pleet analoog op genomen. Geknipt voor vinyl dus.'' The Stooges - Fun House (1970) ,,Van de band van Iggy Pop. Past heel goed bij de fysieke beleving van platen draaien. Dit is zo wild, ruig en intens: doet het goed op elk feestje.'' Beastie Boys - Hello Nasty (1998) ,,Qua energie het hiphop-equivalent van The Stooges. Erg opwindend en energiek.'' Torre Florim (33) van rock band De Staat is dit jaar ambassadeur van Record Store Day. Bob Dylan - Blood On The Tracks (1975) Een van Dylans meest gevarieerde en toegankelijke albums. Johnny Cash - The American Recordings (1994) Eerste uit een serie van zes door groot meester Rick Rubin geproduceerde albums. Hans Zimmer - Interstellar (sound track) (2014) Symfonische en elektronische, orkestrale muziek van de componist die ook de film muziek schreef van onder meer The Lion King, Hannibal, The Da Vinci Code en Pirates of the Caribbean. Jan van Ditmarsch (59) is managing director van Bertus in Capelle aan den IJssel, een bedrijf met 260 personeelsleden dat platen en cd's distribueert door heel Europa. Van Ditmarsch is mede-eigenaar van platenlabel Music On Vinyl, met ruim 2500 releases het grootste vinyllabel ter wereld. ZATERDAG 13 APRIL 2019 21

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 117