'Platen
draaien is
fysieker'
'Kinderlijk soort opwinding'
On
TOP3
,,Mijn liefde voor lp's en
singles is pas laat ontstaan. In
2009, toen we met De Staat ons
eerste album uitbrachten bij
platenlabel Excelsior. De men
sen die daar werkten hadden
en hebben een grote liefde voor
vinyl, dus brachten we ons
album daar ook op uit.
Ik vind platen vooral als
kunstvorm interessant. Die
hoezen zijn vaak kleine kunst
werkjes, waarop je je als artiest
helemaal kunt uitleven.
Het draaien van vinyl is een
fysieke activiteit. Omdat je
steeds heen en weer moet
lopen naar de draaitafel is de
beleving van de muziek
bewuster. Tijd om je gedachten
af te laten dwalen is er niet,
want voor je het weet is de
plaat afgelopen en moet je
weer aan de bak. Wat vroeger
als een nadeel werd gezien -
dat gehannes met grote vinyl-
schijven waar maar een half
uurtje muziek op kan - is nu
opeens heel charmant.
Ik koop zelf veel vinyl van
bands die ik een warm hart
toedraag. Als support dus. Ik
hang die platen ook graag aan
de muur. Daar heb ik een wis-
selbekerachtige constructie
gebouwd, waarbij ik om de
zoveel tijd een nieuw album
kan toevoegen als ik er eentje
afhaal.
Dat vinyl populair is, merken
wij ook als artiest. De tijd tus
sen het voltooien van de opna
mes en de uiteindelijke ver
schijningsdatum is groter ge
worden. Dat komt doordat het
persen van vinyl een tijdrovend
proces is. Veel perserijen zijn
gesloten, en zij die er nog wel
zijn, hebben wachtlijsten.''
„Tijdens mijn elektronica-opleiding op de
mts verdiende ik wat bij in de kassen rond mijn
woonplaats Berkel en Rodenrijs. Na het tomaten
plukken kreeg ik op zaterdag mijn loonzakje
en fietste ik, tot afschuw van mijn ouders, naar
Rotterdam om dat geld uit te geven aan platen.
Op de mts kwam ik een oude buurjongen
tegen die werkte bij Bertus, een groothandel in
elpees. Ze zochten iemand om stickers van
hoezen te pulken en ik heb me toen aangemeld.
Voor het werk kreeg ik geen geld. In plaats daar
van mocht ik aan het eind van de dag het maga
zijn in om negen elpees uit te zoeken. Later ben
ik vast bij Bertus gaan werken en ben ik aan
deelhouder en directeur geworden.
In 2007 ben ik met John Burgers en Ton Ver
meulen het platenlabel Music On Vinyl begon
nen. Het viel ons op dat veel muziek niet op cd
en niet op vinyl werd uitgebracht. Dus besloten
wij op zoek te gaan naar de vinylrechten van die
muziek.
Ik kan nog steeds kwijlen als een bijzonder
album uitkomt. Dan draai ik zo'n proefpersing
thuis in de huiskamer en zegt mijn vrouw: 'Ach
gossie, kijk die kleine jongen toch eens genie
ten'. Dat is het ook. Ik voel een kinderlijk soort
opwinding als het om muziek gaat. In 1970 kreeg
ik twee albums van Bob Dylan van mijn vader.
In 2009 mocht ik ze zelf opnieuw uitbrengen op
vinyl. Dat is toch kippenvel?''
D'Angelo - Voodoo
(2000)
,,Een soort soul-
singer-songwriter.
Dit album is com
pleet analoog op
genomen. Geknipt
voor vinyl dus.''
The Stooges - Fun
House (1970)
,,Van de band van
Iggy Pop. Past heel
goed bij de fysieke
beleving van platen
draaien. Dit is zo
wild, ruig en intens:
doet het goed op
elk feestje.''
Beastie Boys -
Hello Nasty (1998)
,,Qua energie het
hiphop-equivalent
van The Stooges.
Erg opwindend en
energiek.''
Torre Florim (33) van rock
band De Staat is dit jaar
ambassadeur van Record
Store Day.
Bob Dylan - Blood
On The Tracks
(1975)
Een van Dylans
meest gevarieerde
en toegankelijke
albums.
Johnny Cash -
The American
Recordings (1994)
Eerste uit een serie
van zes door groot
meester Rick Rubin
geproduceerde
albums.
Hans Zimmer -
Interstellar (sound
track) (2014)
Symfonische en
elektronische,
orkestrale muziek
van de componist
die ook de film
muziek schreef van
onder meer The
Lion King, Hannibal,
The Da Vinci Code
en Pirates of the
Caribbean.
Jan van Ditmarsch (59) is managing director
van Bertus in Capelle aan den IJssel, een bedrijf
met 260 personeelsleden dat platen en cd's
distribueert door heel Europa. Van Ditmarsch is
mede-eigenaar van platenlabel Music On Vinyl,
met ruim 2500 releases het grootste vinyllabel
ter wereld.
ZATERDAG 13 APRIL 2019 21