'Oei, van één tot drie 's nachts, dat redt oompje niet meer. Dan moet oompje even voortukken' naam, hoor. Het mooie was: op de studio- vloer begrepen ze mijn emoties ook lang niet altijd. 'Je w^st toch dat die vader die ze dertig jaar niet hebben gezien door die deur zou komen?' vroegen ze me dan na een jankbui. 'Ja, maar ik wist toch niet hoe ik zou reageren?''' Verhalen zat, deze zaterdag. Over die vriend met die bloemenzaak, die hem geërgerd vroeg wanneer de Surpriseshow van de programmering op donderdag avond - koopavond - geschrapt kon wor den, want na achten was het stil op straat en kwam er geen klant meer voor een boe ketje. Of over die keer dat op de verjaardag van zijn schoonmoeder de televisie werd aan gezet toen de Mini-playbackshow begon. ,,Wat bleek: als die kinderen daar James Brown of Tina Turner stonden na te doen hield de visite haar mond, maar tijdens mijn gesprekjes met de kandidaten - waar het toch om ging - kakelde iedereen door elkaar heen.'' Vandaag laat Henny Huisman de hele dag geen traan. Ook niet als hij het heeft over zijn onlangs overleden broer Wietse. Nuchter: ,,Ik moest het mijn moeder van in de 90 vertellen, dat was afschuwelijk. Ze had het voorvoeld trouwens, ze maakte zich al dagen druk om Wietse, wist zeker dat er iets mis was. Ze had gelijk, hij lag dood in zijn keuken.'' Met Wietses zoons Jordy en Sander treedt Huisman regelmatig op. Zij vormen samen met een collega het dj-collectief Kris Kross Amsterdam. ,,Ik ben hun mascotte bij de optredens, zo zetten ze mij ook in. Dan springen we met de hele zaal op een opge pompte versie van Met z'n allen. Prachtig is dat, met van dat boem, boem, boem eronder. Oompje, noemen ze me. Het eerste optre den was op een zaterdag, van één tot drie. Ah lekker, dacht ik, fijn op de zaterdag middag. Maar dat bleek dus 's nachts te zijn. 'Oei', zei ik, 'dat redt oompje niet meer. Dan moet oompje echt even voortukken, hoor'.'' Hij treedt ook op veel festivals op, met een variant van de Soundmixshow. ,,Vooral voor dertigers en veertigers, die in hun jeugd met natte haartjes en een bakje chips naar mijn programma's mochten kijken. Bij hun idool op een podium Marco Borsato mogen imiteren, dat is echt een droom voor ze. Soms staan op die festivals ook artiesten uit pak 'm beet Engeland of Amerika, die amper publiek hebben. Moet je ze zien kijken; 'iedereen staat bij die gekke kerel met dat malle glitterjasje'. En dat ben ik dan.'' Huisman vindt het nog altijd 'machtig mooi' om te presenteren, reageert geërgerd als stoppen met werken ter sprake komt. ,,Het is altijd een hobby voor me geweest, nooit werk. Aan iemand van 67 die graag puzzelt, vraag je toch ook niet om daarmee te stoppen omdat hij nu eenmaal 67 is?'' De pijn zit hem hierin: het allerliefste zou hij ook presenteren op tv. Of een nieuwe show bedenken. Maar Hilversum wil hem niet meer. ,,Heb je die column van jullie Angela de Jong gelezen, waarin ze omroep bazen opriep mij weer een show te geven? Ik geloof best - wat ik links en rechts ook hoor - dat haar invloed groot is, maar mijn telefoon is niet gegaan.'' ,,Ik kan niet stoppen met denken over formats, ik heb daar met mijn vriend Wim Groeneveld zelfs een bedrijfje voor. Wij bellen elkaar midden in de nacht, als we een ingeving hebben. Alleen komen we op het Mediapark niet meer aan de bak, we worden niet eens meer uitgenodigd voor een kopje koffie om een idee te pit- chen. Ik heb echt het gevoel dat ze daar den ken: die Huisman had jaren geleden een paar enorme knallers, maar hij moet niet denken dat het nog steeds zo werkt.'' binnen te komen in de televisiewereld, zo veel videobanden met demo's afgegeven. Ook eens bij Veronica, dan zou ik 'm de volgende dag om drie uur weer oppikken. Om half drie dacht ik: ik stap alvast naar binnen. Lag mijn videoband daar bij de secretaresse, met zo'n gele sticker, waar kut! op stond. Moest die secretaresse nog even een nette afwijzingsbrief schrijven, maar dat was dus niet meer nodig. Nu voel ik me soms weer net als veertig jaar gele den. ,,Soms kom je wel binnen bij een omroep, maar gaat de zenderbaas ervoor liggen. Voor WNL hadden we het programma In Henny's vaarwater bedacht, waarin ik met booteigenaren praat over de naam van hun bootje - en daarmee over het hele le ven. Zo sprak ik iemand die zijn boot Geen Punt had genoemd, omdat zijn vrouw de oorspronkelijke punt van dat schip zo lelijk ,,Ik heb zo enorm moeten knokken om ZATERDAG 13 APRIL 2019 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 109