Boos
O
'Ook musicals moeten
voortaan subsidie krijgen'
32 MEDIA CULTUUR
ANGELA
KIJKT TV
Opeens zijn twee van mijn favoriete
programma's in opspraak: Dream
School en Ik Vertrek. Toch niet de min
ste titels. Ik Vertrek loopt al veertien jaar en
boeit nog steeds anderhalf miljoen kijkers per
aflevering, Dream School haalde afgelopen jaar
de longlist van de prestigieuze Nipkowschijf.
En nu zijn er deelnemers boos. Achttien
Dream Scholers vinden dat de nazorg behoor
lijk wat te wensen overlaat en klagen over
wurgcontracten en het gebrek aan 'een veilige
omgeving' tijdens de opnames. Bij Ik Vertrek
foeteren een aantal landverhuizers dat ze 'als
idioot' zijn neergezet, aangevoerd door het fel
bekritiseerde Bali-stel Sjors en Lieke van afge
lopen zaterdag.
Het past in een trend, die op zich van alle
tijden is, maar de laatste jaren meer opvalt. De
gemene deler van alle recente gevallen is na
melijk social media. Als een deelnemer lij
dend voorwerp is op Twitter, is al snel het
verweer dat hij of zij 'verkeerd is neergezet'
door de omroep. Denk ook aan Maroeska uit
Heel Holland Bakt. Of die ene deelneemster
van Help, mijn man is klusser die zo ondankbaar
begon over te weinig stopcontacten in haar
splinternieuwe keuken.
Mijn ervaring is dat de waarheid vaak er
gens in het midden ligt. Mensen zijn naïef,
kennen zichzelf slecht en hebben geen idee
hoe ze overkomen op het scherm. Zeggen (te)
snel ja en amen indien instant-beroemdheid
of een makkelijke oplossing voor hun proble
men gloort. Programmamakers hebben hun
eigen belang en monteren graag de spraakma
kendste fragmenten aan elkaar. Die ze nog
eens onderstrepen met een in beeld. Want
hoe meer rumoer op Twitter, hoe meer aan
dacht.
En wij kijkers? Wij lachen graag of schud
den gretig ons hoofd om mensen die zo dom
zijn om naar een land te emigreren zonder de
taal te spreken. Of om dwarse, blowende jon
geren die iedereen de schuld geven van de
mislukkingen in hun leven behalve zichzelf
en weigeren om flink aan het werk te gaan.
Daarom neem ik de recente kritiek ook met
een flinke schep zout. Het past in een patroon,
zal ik maar zeggen. En bij de Ik Vertrekkers
viel het aantal boekingen na afloop waar
schijnlijk erg tegen.
Dat pleit programmamakers natuurlijk niet
vrij. Die moeten doen wat ze beloven en zich
terdege realiseren dat ze met kwetsbare men
sen werken die soms geen idee hebben wat ze
zichzelf op de hals halen. Niet iedereen had
een oma die twintig jaar geleden al riep: blijf
ver weg van tv, want het is een rare wereld.
Quote van de dag
Wil iemand soms
een stukje Arcake?
Mees Kees 5
met kerst
Oeuvreprijs
voor Finkers
Voor de opvolging van RTL Late Night
is vooral duidelijk wat hij en de zen
der met willen. Geen tafel of desk,
niet dezelfde naam (Late Night) en
niet het hele jaar door dezelfde pre
sentator. RTL gaat voor de Pauw en Ji-
nek-variant van de NPO, drie maan
den de één, drie de ander. Wie de
ander wordt, is nog niet bekend.
„Als ik iets doe, wil ik er vol voor
gaan en moet alles wijken. In die
andere maanden wil ik de dingen
doen die ik nu ook doe", verwijst hij
naar Beau en de Veteranen (vanaf 21
mei) en Het Rotterdam Project. Dat
laatste krijgt binnenkort een vervolg
met Patrick, de dakloze die zwaar ver
slaafd was en opkrabbelde. „We zijn
gaan filmen vanaf de dag dat hij
terugkwam uit de kliniek
in Zuid-Afrika. Pa
trick is zó uniek."
Van Frven Do- jfinÜ
rens kan zich nog
Ik zit nu in de
voorronden
van de
Champions
League van
de televisie
-yfom
vijf maanden voorbereiden op zijn
talkshow. ,,Wat vooropstaat, is dat de
mensen tussen 22.30 uur en 23.30 uur
iets anders krijgen voorgeschoteld
dan er nu al te zien is. Maar dat ze, als
ze naar bed gaan, wel het idee hebben
dat ze iets meegekregen hebben.''
Lessen
Advies inwinnen bij Humberto Tan
of Twan Huys, zijn voorgangers, doet
hij niet. ,,Daar zullen zij ook geen be
hoefte aan hebben, denk ik. Wel trek
ken we lessen uit die programma's.
De belangrijkste? Dat er niet te veel
kapiteins aan boord zijn, want dan
schieten we alle kanten op. Niet dat
iedereen zijn zegje gaat doen, maar
een klein clubje.''
De presentator kent het fenomeen
livetelevisie. Hij deed RTL Live, NSE,
RTL Boulevard en RTL Summer Night.
Bij het laatstgenoemde programma,
anderhalfjaar geleden, stelde hij dat
'het thuisfront niet stond te juichen'
en dat 'het om topsport ging'. „Dat
was anderhalf uur, hè, maar mijn
vrouw weet dat een eigen talkshow
hoog op mijn verlanglijstje stond. Ik
ben een veelvraat", bekent Van Er
ven Dorens. Ziet hij een eigen talk
show als de Champions League van
de televisie? „Daarbij denk ik eerder
aan Matthijs van Nieuwkerk, Eva Ji-
nek en Jeroen Pauw. Ik zit in de
voorronden van de
Champions League.
Kan ik altijd nog
doorstoten."
Volgens het adviesorgaan van de
regering moeten traditionele
kunstvormen - denk aan ballet
en opera - nog altijd financieel
gesteund worden, maar komt
het geld 'veel meer culturele dis
ciplines en genres' toe.
De Raad geeft in het advies de
sign, mode, e-cultuur, urban arts,
popmuziek, musical en heden
daagse muziek als voorbeelden.
Oud-acteur en theaterproducent
Hans Cornelissen (foto) juicht
dat advies van harte toe. Met zijn
bedrijf De Graaf Cornelissen
Entertainment
brengt hij ook vele
musicals in de
theaters. ,,Het be
zoek aan musicals
is in Nederland de
afgelopen jaren
enorm gestegen,
dus bij het publiek
is er een enorme
behoefte aan. In
veel wereldsteden
is musical al lang
een gewaardeerde, serieuze
theatervorm maar in Nederland
is er lange tijd neerbuigend naar
gekeken. Dus het is goed dat dit
net zo serieus genomen gaat
worden als andere kunstvor
men, het wordt hoog tijd'',
meent de man die in de jaren 80
jarenlang de rol van Gert-Jan van
der Ploeg vertolkte in de come
dyserie Zeg 'ns Aaa.
Volgens Cornelissen hebben
niet alleen beginnende creatie-
velingen, maar ook
de grote musical
producenten be
hoefte aan financi
ële steun van de
overheid. ,,Vaak
krijgen musical
producenten de
kritiek dat ze met
steeds dezelfde ti
tels komen. Dat is
betrekkelijk, want
op toneelgebied zie
ik ook telkens dezelfde stukken
van Shakespeare en Tsjechov
langskomen, maar het is ook las
tiger geworden om een risico te
nemen als musicalproducent. De
theaters hebben de laatste jaren
veel subsidiegelden moeten in
leveren en kunnen veel minder
garant staan als wij met een
nieuwe productie op de proppen
komen. Dus subsidies zijn ook
welkom voor de vernieuwing
van het musicalaanbod."
vrijdag 12 april 2019
PC
-Duncan Laurence (25)
was gisteren jarig en
zette op social media
deze kwinkslag naar
zijn Arcade, het
nummer voor het
Songfestival.
FILM
Er komt een
vijfde deel in de
reeks familie
films over Mees
Kees. De vier
eerdere films in
de reeks trokken
in totaal bijna 2,5
miljoen bios
coopbezoekers.
Mees Kees 5,
met opnieuw
Leendert de Rid
der en Sanne
Wallis de Vries,
moet met kerst
in de bioscopen
te zien zijn.
CABARET
Herman Finkers
wint dit jaar de
Blijvend Applaus
Prijs. Finkers, die
lijdt aan lymfati
sche leukemie,
krijgt de oeuvre
prijs in novem
ber. De jury
noemt hem 'een
virtuoos theater
maker en vol
bloed komiek',
die sinds hij ziek
is 'de lach op
weergaloze
wijze met de
traan weet te
vermengen'.
3
■u
Beau: Geen
duopresentatie bij
nieuwe talkshow
Beau van Erven Dorens (48) wil de
talkshow dit najaar bij RTL 4 in z'n
eentje doen. Een duopresentatie,
zoals in het verleden Pauw Witte-
man bij de publieken, ziet hij niet
zitten. ,,Ik wil wel eventueel iemand
erbij voor een rubriekje, maar dat is
het mooie: we staan aan het begin
van het ontwikkelen ervan. We kun
nen nog alle kanten op'', stelt de
presentator.
Dennis Jansen
Hilversum
44
—Beau van
Erven Dorens
Makers van populaire cultuur,
zoals musicals, popmuziek en
urban arts, moeten in de toe
komst kunnen rekenen op sub
sidie van de rijksoverheid. Dat
adviseert de Raad voor Cul
tuur aan minister Van Engels
hoven (D66, Cultuur).
Jeroen Schmale