Boos O 'Ook musicals moeten voortaan subsidie krijgen' 32 MEDIA CULTUUR ANGELA KIJKT TV Opeens zijn twee van mijn favoriete programma's in opspraak: Dream School en Ik Vertrek. Toch niet de min ste titels. Ik Vertrek loopt al veertien jaar en boeit nog steeds anderhalf miljoen kijkers per aflevering, Dream School haalde afgelopen jaar de longlist van de prestigieuze Nipkowschijf. En nu zijn er deelnemers boos. Achttien Dream Scholers vinden dat de nazorg behoor lijk wat te wensen overlaat en klagen over wurgcontracten en het gebrek aan 'een veilige omgeving' tijdens de opnames. Bij Ik Vertrek foeteren een aantal landverhuizers dat ze 'als idioot' zijn neergezet, aangevoerd door het fel bekritiseerde Bali-stel Sjors en Lieke van afge lopen zaterdag. Het past in een trend, die op zich van alle tijden is, maar de laatste jaren meer opvalt. De gemene deler van alle recente gevallen is na melijk social media. Als een deelnemer lij dend voorwerp is op Twitter, is al snel het verweer dat hij of zij 'verkeerd is neergezet' door de omroep. Denk ook aan Maroeska uit Heel Holland Bakt. Of die ene deelneemster van Help, mijn man is klusser die zo ondankbaar begon over te weinig stopcontacten in haar splinternieuwe keuken. Mijn ervaring is dat de waarheid vaak er gens in het midden ligt. Mensen zijn naïef, kennen zichzelf slecht en hebben geen idee hoe ze overkomen op het scherm. Zeggen (te) snel ja en amen indien instant-beroemdheid of een makkelijke oplossing voor hun proble men gloort. Programmamakers hebben hun eigen belang en monteren graag de spraakma kendste fragmenten aan elkaar. Die ze nog eens onderstrepen met een in beeld. Want hoe meer rumoer op Twitter, hoe meer aan dacht. En wij kijkers? Wij lachen graag of schud den gretig ons hoofd om mensen die zo dom zijn om naar een land te emigreren zonder de taal te spreken. Of om dwarse, blowende jon geren die iedereen de schuld geven van de mislukkingen in hun leven behalve zichzelf en weigeren om flink aan het werk te gaan. Daarom neem ik de recente kritiek ook met een flinke schep zout. Het past in een patroon, zal ik maar zeggen. En bij de Ik Vertrekkers viel het aantal boekingen na afloop waar schijnlijk erg tegen. Dat pleit programmamakers natuurlijk niet vrij. Die moeten doen wat ze beloven en zich terdege realiseren dat ze met kwetsbare men sen werken die soms geen idee hebben wat ze zichzelf op de hals halen. Niet iedereen had een oma die twintig jaar geleden al riep: blijf ver weg van tv, want het is een rare wereld. Quote van de dag Wil iemand soms een stukje Arcake? Mees Kees 5 met kerst Oeuvreprijs voor Finkers Voor de opvolging van RTL Late Night is vooral duidelijk wat hij en de zen der met willen. Geen tafel of desk, niet dezelfde naam (Late Night) en niet het hele jaar door dezelfde pre sentator. RTL gaat voor de Pauw en Ji- nek-variant van de NPO, drie maan den de één, drie de ander. Wie de ander wordt, is nog niet bekend. „Als ik iets doe, wil ik er vol voor gaan en moet alles wijken. In die andere maanden wil ik de dingen doen die ik nu ook doe", verwijst hij naar Beau en de Veteranen (vanaf 21 mei) en Het Rotterdam Project. Dat laatste krijgt binnenkort een vervolg met Patrick, de dakloze die zwaar ver slaafd was en opkrabbelde. „We zijn gaan filmen vanaf de dag dat hij terugkwam uit de kliniek in Zuid-Afrika. Pa trick is zó uniek." Van Frven Do- jfinÜ rens kan zich nog Ik zit nu in de voorronden van de Champions League van de televisie -yfom vijf maanden voorbereiden op zijn talkshow. ,,Wat vooropstaat, is dat de mensen tussen 22.30 uur en 23.30 uur iets anders krijgen voorgeschoteld dan er nu al te zien is. Maar dat ze, als ze naar bed gaan, wel het idee hebben dat ze iets meegekregen hebben.'' Lessen Advies inwinnen bij Humberto Tan of Twan Huys, zijn voorgangers, doet hij niet. ,,Daar zullen zij ook geen be hoefte aan hebben, denk ik. Wel trek ken we lessen uit die programma's. De belangrijkste? Dat er niet te veel kapiteins aan boord zijn, want dan schieten we alle kanten op. Niet dat iedereen zijn zegje gaat doen, maar een klein clubje.'' De presentator kent het fenomeen livetelevisie. Hij deed RTL Live, NSE, RTL Boulevard en RTL Summer Night. Bij het laatstgenoemde programma, anderhalfjaar geleden, stelde hij dat 'het thuisfront niet stond te juichen' en dat 'het om topsport ging'. „Dat was anderhalf uur, hè, maar mijn vrouw weet dat een eigen talkshow hoog op mijn verlanglijstje stond. Ik ben een veelvraat", bekent Van Er ven Dorens. Ziet hij een eigen talk show als de Champions League van de televisie? „Daarbij denk ik eerder aan Matthijs van Nieuwkerk, Eva Ji- nek en Jeroen Pauw. Ik zit in de voorronden van de Champions League. Kan ik altijd nog doorstoten." Volgens het adviesorgaan van de regering moeten traditionele kunstvormen - denk aan ballet en opera - nog altijd financieel gesteund worden, maar komt het geld 'veel meer culturele dis ciplines en genres' toe. De Raad geeft in het advies de sign, mode, e-cultuur, urban arts, popmuziek, musical en heden daagse muziek als voorbeelden. Oud-acteur en theaterproducent Hans Cornelissen (foto) juicht dat advies van harte toe. Met zijn bedrijf De Graaf Cornelissen Entertainment brengt hij ook vele musicals in de theaters. ,,Het be zoek aan musicals is in Nederland de afgelopen jaren enorm gestegen, dus bij het publiek is er een enorme behoefte aan. In veel wereldsteden is musical al lang een gewaardeerde, serieuze theatervorm maar in Nederland is er lange tijd neerbuigend naar gekeken. Dus het is goed dat dit net zo serieus genomen gaat worden als andere kunstvor men, het wordt hoog tijd'', meent de man die in de jaren 80 jarenlang de rol van Gert-Jan van der Ploeg vertolkte in de come dyserie Zeg 'ns Aaa. Volgens Cornelissen hebben niet alleen beginnende creatie- velingen, maar ook de grote musical producenten be hoefte aan financi ële steun van de overheid. ,,Vaak krijgen musical producenten de kritiek dat ze met steeds dezelfde ti tels komen. Dat is betrekkelijk, want op toneelgebied zie ik ook telkens dezelfde stukken van Shakespeare en Tsjechov langskomen, maar het is ook las tiger geworden om een risico te nemen als musicalproducent. De theaters hebben de laatste jaren veel subsidiegelden moeten in leveren en kunnen veel minder garant staan als wij met een nieuwe productie op de proppen komen. Dus subsidies zijn ook welkom voor de vernieuwing van het musicalaanbod." vrijdag 12 april 2019 PC -Duncan Laurence (25) was gisteren jarig en zette op social media deze kwinkslag naar zijn Arcade, het nummer voor het Songfestival. FILM Er komt een vijfde deel in de reeks familie films over Mees Kees. De vier eerdere films in de reeks trokken in totaal bijna 2,5 miljoen bios coopbezoekers. Mees Kees 5, met opnieuw Leendert de Rid der en Sanne Wallis de Vries, moet met kerst in de bioscopen te zien zijn. CABARET Herman Finkers wint dit jaar de Blijvend Applaus Prijs. Finkers, die lijdt aan lymfati sche leukemie, krijgt de oeuvre prijs in novem ber. De jury noemt hem 'een virtuoos theater maker en vol bloed komiek', die sinds hij ziek is 'de lach op weergaloze wijze met de traan weet te vermengen'. 3 ■u Beau: Geen duopresentatie bij nieuwe talkshow Beau van Erven Dorens (48) wil de talkshow dit najaar bij RTL 4 in z'n eentje doen. Een duopresentatie, zoals in het verleden Pauw Witte- man bij de publieken, ziet hij niet zitten. ,,Ik wil wel eventueel iemand erbij voor een rubriekje, maar dat is het mooie: we staan aan het begin van het ontwikkelen ervan. We kun nen nog alle kanten op'', stelt de presentator. Dennis Jansen Hilversum 44 —Beau van Erven Dorens Makers van populaire cultuur, zoals musicals, popmuziek en urban arts, moeten in de toe komst kunnen rekenen op sub sidie van de rijksoverheid. Dat adviseert de Raad voor Cul tuur aan minister Van Engels hoven (D66, Cultuur). Jeroen Schmale

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 32