tijd mee Comeback van een succesnummer 8,0 25 Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid (180 pk), vanaf €33.395 Of neem de heerlijk aanvoelende hydraulische stuurbekrachtiging en de onmiddellijke gas-respons van voor het turbotijdperk: allemaal zaken die, al dan niet onder druk van strengere wetgeving, erodeerden. Sterker nog: doe je ogen dicht in deze nieuwe 911 en op de snelweg heb je het gevoel in een Panamera Coupé te zitten. Porsche laat zijn oren niet te veel hangen naar dergelijke klachten van zelfbenoemde Porsche-puristen. Waarschijnlijk luistert de bouwer goed naar minder mopperend koperspubliek dat deze auto kan be talen. Dat wil elektronica aan boord, en comfort, en een motor die meteen begint te trekken in plaats van te moeten wachten tot de toerenteller voorbij de 4500 toeren is. Bovendien is er geen keus: Porsche moet mee met de milieu-eisen. We mogen al blij zijn dat er nog geen wetgeving is die het verbiedt om een motor achterin de auto te plaatsen, om wat voor reden dan ook. Over één ding zijn mijn buurman en ik het zeker eens: de nieuwe 992 oogt beter dan zijn voorganger. Met name de achterzijde met de doorlo pende lichtband is fantastisch. En de manier waarop in het donker het rode licht valt op de driedimensio nale letters PORSCHE: echt gewel dig. Ook de luchthappers aan de zij- kanten van de achterbumpers, de nu standaard 'brede kont' en het digitale dashboard ogen supergelikt en hele maal van deze tijd. De auto is clean en ontdaan van alle opsmuk en dus relatief tijdloos. Wel vinden we het jammer dat de zitplaatsen achterin maar niet profiteren van de steeds verder groeiende buitenmaten. Ook jammer is dat de auto door zijn gegroeide lengte en breedte weer 55 kilogram zwaarder is geworden. Helemaal in de door ons gereden uit voering met achttraps PDK-bak. Die versnellingsbak is zo'n 20 kilo zwaar der dan de oude zeventraps PDK, maar wel iets korter. Hij creëert daar mee ruimte voor onderdelen van de hybride-aandrijflijn waarmee de 992 over enkele jaren worden uitgerust. Inhalen is dankzij de door de turbo's opgewekte 450pk een fluitje van een cent De twee hoogste versnellingen zijn spaarversnellingen, die het toerental - en dus het verbruik - van de motor omlaag brengen. Zijn topsnelheid van ruim 300 km/u bereikt de 911 in de zes. Ook de twee partikel-filters leggen extra gewicht in de schaal. Die zijn nodig om aan de strenge, nieuwe Europese emissie-eisen te voldoen. Rijden met de nieuwe Porsche 911 is nog altijd een genoegen. Onder al ledaagse omstandigheden is het een comfortabele Gran Turismo met veel luxe en comfort aan boord én vier zitplaatsen, hoe klein achterin ook. Maar druk op een paar knoppen en de auto transformeert tot een pure sportwagen, die op het circuit meer dan goed presteert wanneer daarom wordt gevraagd. Exact die combinatie maakt de 911 nog altijd tot een win naar in zijn klasse. Het echte 911-gevoel komt naar boven wanneer je op het asfalt echt tekeer gaat. Dan merk je pas hoeveel beter de auto nu instuurt door de grotere spoorbreedte voor en de meesturende achterwielen. Snelheid De remmen zijn als vanouds super- goed te doseren en even inhalen is dankzij de door de turbo's opgewekte 450 pk een fluitje van een cent. Met het Sport Chrono-pakket kan de Car- rera 4S in 3,4 seconden de 100 km/u halen. Het minst snel is de 'gewone' achterwiel aangedreven uitvoering. Die heeft 3,7 tellen nodig. De topsnel heid van de Carrera S en 4S bedraagt respectievelijk 308 en 306 km/u. Verder zit je nog steeds lekker knus weggestopt in een echte sportauto die zeer overzichtelijk is bij het in parkeren. En er zijn genoeg rijhulpjes aan boord. Een samengesteld came rabeeld bijvoorbeeld, waarop je je eigen auto van bovenaf ziet tijdens het achteruit inparkeren. Wel ietwat overdreven lijkt de 'night vision' waarmee je op een scherm dieren en mensen in het donker beter kunt zien. Datzelfde geldt voor de intelligente verlichting, die automatisch op groot licht springt, of ongevraagd delen van je omgeving extra accentueert. Soms handig, maar vaak irritant. Bijvoor beeld wanneer het systeem in het donker automatisch knippert naar wandelaars, of dingen extra verlicht waarbij je het gevoel hebt dat andere weggebruikers er last van hebben. Het zijn allemaal overbodige zaken in de ogen van de puristen, die willen dat de 911 weer wordt wat-ie nooit meer kan zijn. Maar we mogen blij zijn dat deze auto er nog altijd is en dat hij na 54 jaar in elk geval qua vormgeving nog altijd overduidelijk lijkt op zijn stamvader. De nieuwe Porsche 911 is leverbaar vanaf 156.700 euro voor de Carrera S en 165.100 euro voor de 4S. De nieuwe Corolla is niet meteen een design revolutie. Sterker nog, hij doet erg denken aan de laatste generatie van de Auris, die hij opvolgt. Maar duidelijk is wel dat het design pittiger is dan van menig Toyota uit het verleden. In de hang naar spor tiviteit die Toyota te genwoordig kenmerkt, levert het merk voor het eerst twee hybride-vari anten: een 1,8 liter met 122 pk en een 2,0 liter met 180 pk. Laatstge noemde staat centraal in deze test. Het is de Tou ring Sports, ofwel de stationwagon van de Corolla, die ook als hatchback en als sedan wordt geleverd. De Tou ring Sports biedt veel beenruimte achterin en de hoofdruimte is toerei kend. De bagageruimte blijkt voor deze klasse ruim genoeg. Toyota verdient een pluim voor de vele veilig heids- en hulpsystemen die standaard zijn op de Corolla. Zoiets als led koplampen staat bij an dere merken nog vaak op de optielijst. Minder ge avanceerd is het infotain ment, dat qua snelheid en gebruiksvriendelijk heid steken laat vallen. De superlichte, directe besturing maakt al met een duidelijk dat de Co rolla bijzonder prettig rijdt. De multi-link ach terwielophanging (die de meeste concurrenten niet hebben) voegt daar een flinke dosis veer- comfort aan toe. De weg- ligging blijkt prima, maar niet beter dan die van de concurrentie. De krachtige benzine hybride (testverbruik 1 op 14,5) is een verleide lijk alternatief voor kilo metervreters die voor heen hun heil in diesel zochten. Met als bijko mend voordeel de stan daard automaat die bij een hybride hoort. De Corolla is snel met deze aandrijflijn en toont genoeg souplesse. Maar de aandrijflijn blijkt erg rumoerig als je het gas pedaal eens diep intrapt voor extra prestaties, bijvoorbeeld tijdens een inhaalmanoeuvre. vrijdag 12 april 2019 GO M Door zijn gegroeide lengte en breedte is de 911 weer 55 kilogram zwaarder geworden. FOTO'S BART HOOGVELD Ook achterin is het prettig zitten in de goed uit geruste Corolla Touring Sports. fotos bart hoogveld .(-a Na een jarenlange af wezigheid is de Toyota Corolla terug in Neder land. 's Werelds meest verkochte auto aller tijden maakt een veel belovende comeback. Formidabel veer- comfort. Stan daard automaat. Ruim. Goede veiligheidsuit rusting. h Soms rumoerige aandrijflijn. Niet altijd handig infotain ment. Beperkt elektrisch. De Corolla onder scheidt zich met zijn keus uit twee stekker- loze hybrides. De Tou ring Sports is ruim, heeft een omvangrijke veiligheidsuitrusting en rijdt heerlijk com fortabel. Jammer van de soms te rumoerige aandrijflijn. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25