tijd mee
Comeback van een
succesnummer
8,0
25
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid
(180 pk), vanaf €33.395
Of neem de heerlijk aanvoelende
hydraulische stuurbekrachtiging en
de onmiddellijke gas-respons van
voor het turbotijdperk: allemaal
zaken die, al dan niet onder druk van
strengere wetgeving, erodeerden.
Sterker nog: doe je ogen dicht in deze
nieuwe 911 en op de snelweg heb je
het gevoel in een Panamera Coupé
te zitten.
Porsche laat zijn oren niet te veel
hangen naar dergelijke klachten van
zelfbenoemde Porsche-puristen.
Waarschijnlijk luistert de bouwer
goed naar minder mopperend
koperspubliek dat deze auto kan be
talen. Dat wil elektronica aan boord,
en comfort, en een motor die meteen
begint te trekken in plaats van te
moeten wachten tot de toerenteller
voorbij de 4500 toeren is. Bovendien
is er geen keus: Porsche moet mee
met de milieu-eisen. We mogen al
blij zijn dat er nog geen wetgeving
is die het verbiedt om een motor
achterin de auto te plaatsen, om wat
voor reden dan ook.
Over één ding zijn mijn buurman
en ik het zeker eens: de nieuwe 992
oogt beter dan zijn voorganger. Met
name de achterzijde met de doorlo
pende lichtband is fantastisch. En de
manier waarop in het donker het
rode licht valt op de driedimensio
nale letters PORSCHE: echt gewel
dig. Ook de luchthappers aan de zij-
kanten van de achterbumpers, de nu
standaard 'brede kont' en het digitale
dashboard ogen supergelikt en hele
maal van deze tijd. De auto is clean
en ontdaan van alle opsmuk en dus
relatief tijdloos. Wel vinden we het
jammer dat de zitplaatsen achterin
maar niet profiteren van de steeds
verder groeiende buitenmaten.
Ook jammer is dat de auto door
zijn gegroeide lengte en breedte weer
55 kilogram zwaarder is geworden.
Helemaal in de door ons gereden uit
voering met achttraps PDK-bak. Die
versnellingsbak is zo'n 20 kilo zwaar
der dan de oude zeventraps PDK,
maar wel iets korter. Hij creëert daar
mee ruimte voor onderdelen van de
hybride-aandrijflijn waarmee de 992
over enkele jaren worden uitgerust.
Inhalen is dankzij de
door de turbo's
opgewekte 450pk
een fluitje van een cent
De twee hoogste versnellingen zijn
spaarversnellingen, die het toerental
- en dus het verbruik - van de motor
omlaag brengen. Zijn topsnelheid
van ruim 300 km/u bereikt de 911 in
de zes. Ook de twee partikel-filters
leggen extra gewicht in de schaal. Die
zijn nodig om aan de strenge, nieuwe
Europese emissie-eisen te voldoen.
Rijden met de nieuwe Porsche 911
is nog altijd een genoegen. Onder al
ledaagse omstandigheden is het een
comfortabele Gran Turismo met veel
luxe en comfort aan boord én vier
zitplaatsen, hoe klein achterin ook.
Maar druk op een paar knoppen en
de auto transformeert tot een pure
sportwagen, die op het circuit meer
dan goed presteert wanneer daarom
wordt gevraagd. Exact die combinatie
maakt de 911 nog altijd tot een win
naar in zijn klasse.
Het echte 911-gevoel komt naar
boven wanneer je op het asfalt echt
tekeer gaat. Dan merk je pas hoeveel
beter de auto nu instuurt door de
grotere spoorbreedte voor en de
meesturende achterwielen.
Snelheid
De remmen zijn als vanouds super-
goed te doseren en even inhalen is
dankzij de door de turbo's opgewekte
450 pk een fluitje van een cent. Met
het Sport Chrono-pakket kan de Car-
rera 4S in 3,4 seconden de 100 km/u
halen. Het minst snel is de 'gewone'
achterwiel aangedreven uitvoering.
Die heeft 3,7 tellen nodig. De topsnel
heid van de Carrera S en 4S bedraagt
respectievelijk 308 en 306 km/u.
Verder zit je nog steeds lekker knus
weggestopt in een echte sportauto
die zeer overzichtelijk is bij het in
parkeren. En er zijn genoeg rijhulpjes
aan boord. Een samengesteld came
rabeeld bijvoorbeeld, waarop je je
eigen auto van bovenaf ziet tijdens
het achteruit inparkeren.
Wel ietwat overdreven lijkt de
'night vision' waarmee je op een
scherm dieren en mensen in het
donker beter kunt zien. Datzelfde
geldt voor de intelligente verlichting,
die automatisch op groot licht
springt, of ongevraagd delen van je
omgeving extra accentueert. Soms
handig, maar vaak irritant. Bijvoor
beeld wanneer het systeem in het
donker automatisch knippert naar
wandelaars, of dingen extra verlicht
waarbij je het gevoel hebt dat andere
weggebruikers er last van hebben.
Het zijn allemaal overbodige zaken
in de ogen van de puristen, die willen
dat de 911 weer wordt wat-ie nooit
meer kan zijn. Maar we mogen blij
zijn dat deze auto er nog altijd is en
dat hij na 54 jaar in elk geval qua
vormgeving nog altijd overduidelijk
lijkt op zijn stamvader.
De nieuwe Porsche 911 is leverbaar
vanaf 156.700 euro voor de Carrera S
en 165.100 euro voor de 4S.
De nieuwe Corolla is
niet meteen een design
revolutie. Sterker nog,
hij doet erg denken aan
de laatste generatie van
de Auris, die hij opvolgt.
Maar duidelijk is wel dat
het design pittiger is
dan van menig Toyota
uit het verleden.
In de hang naar spor
tiviteit die Toyota te
genwoordig kenmerkt,
levert het merk voor het
eerst twee hybride-vari
anten: een 1,8 liter met
122 pk en een 2,0 liter
met 180 pk. Laatstge
noemde staat centraal in
deze test. Het is de Tou
ring Sports, ofwel de
stationwagon van de
Corolla, die ook als
hatchback en als sedan
wordt geleverd. De Tou
ring Sports biedt veel
beenruimte achterin en
de hoofdruimte is toerei
kend. De bagageruimte
blijkt voor deze klasse
ruim genoeg.
Toyota verdient een
pluim voor de vele veilig
heids- en hulpsystemen
die standaard zijn op de
Corolla. Zoiets als led
koplampen staat bij an
dere merken nog vaak op
de optielijst. Minder ge
avanceerd is het infotain
ment, dat qua snelheid
en gebruiksvriendelijk
heid steken laat vallen.
De superlichte, directe
besturing maakt al met
een duidelijk dat de Co
rolla bijzonder prettig
rijdt. De multi-link ach
terwielophanging (die
de meeste concurrenten
niet hebben) voegt daar
een flinke dosis veer-
comfort aan toe. De weg-
ligging blijkt prima,
maar niet beter dan die
van de concurrentie.
De krachtige benzine
hybride (testverbruik 1
op 14,5) is een verleide
lijk alternatief voor kilo
metervreters die voor
heen hun heil in diesel
zochten. Met als bijko
mend voordeel de stan
daard automaat die bij
een hybride hoort. De
Corolla is snel met deze
aandrijflijn en toont
genoeg souplesse. Maar
de aandrijflijn blijkt erg
rumoerig als je het gas
pedaal eens diep intrapt
voor extra prestaties,
bijvoorbeeld tijdens een
inhaalmanoeuvre.
vrijdag 12 april 2019
GO
M Door zijn gegroeide
lengte en breedte
is de 911 weer 55
kilogram zwaarder
geworden.
FOTO'S BART HOOGVELD
Ook achterin is het prettig zitten in de goed uit
geruste Corolla Touring Sports. fotos bart hoogveld
.(-a
Na een jarenlange af
wezigheid is de Toyota
Corolla terug in Neder
land. 's Werelds meest
verkochte auto aller
tijden maakt een veel
belovende comeback.
Formidabel veer-
comfort. Stan
daard automaat. Ruim.
Goede veiligheidsuit
rusting.
h Soms rumoerige
aandrijflijn. Niet
altijd handig infotain
ment. Beperkt
elektrisch.
De Corolla onder
scheidt zich met zijn
keus uit twee stekker-
loze hybrides. De Tou
ring Sports is ruim,
heeft een omvangrijke
veiligheidsuitrusting
en rijdt heerlijk com
fortabel. Jammer van
de soms te rumoerige
aandrijflijn.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities