Nieuwe Porsche 911 moet met zijn
AUTO
24
De nieuwe Porsche 911 is groter en zwaarder dan ooit
en zit boordevol elektronica. Het uitlaatgeluid wordt
afgeknepen, hij heeft standaard een turbo en onder de
motorklep zie je alleen twee vulopeningen. Is dit nog wel
een echte 911? Of meer een Panamera Coupé?
VRAAG ANTWOORD
Leuke vinding,
zo'n prisma op
het dashboard
Aanpassen geluid
richtingaanwijzers
kan toch wel
I A 00ie aut0 h°or", zegt
j mijn buurman, een
architect die zelf in
het bezit is van een 15
V jaar oude Porsche 911
en een Cayenne Hybrid. ,,Mag ik de
motor eens zien?'' Ik druk op de knop
en aan de achterzijde springt een
klep open. De buurman fronst de
wenkbrauwen. We zien alleen twee
ventilatoren en twee vulopeningen:
één voor koelvloeistof en één voor
olie. Licht teleurgesteld sluit hij de
klep. ,,Daar valt niets meer zelf aan te
sleutelen'', constateert hij droogjes.
Even later neem ik hem mee voor
een korte testrit. ,,Ah, een sportuit
laat'', constateert hij tevreden en
drukt op de knop op het centrale dis
play om het motorgeluid wat op te
pompen. Weer gaan zijn wenkbrau
wen omhoog. ,,Waar is het blafje?''
vraagt hij zich hardop af. En inder
daad: de motor krijgt een iets diepere
grondtoon, maar zelfs in de sport
stand horen we niets bij het loslaten
van het gaspedaal: geen plofje, geen
blafje, zelfs geen kunstmatig kuchje.
,,Dat komt door de partikelfilters in
het uitlaatsysteem, aldus de impor
teur'', zeg ik. Mijn buurman kijkt een
beetje verdrietig.
En dan is hij nog niet eens een Por
sche-purist. Die hebben het helemaal
zwaar gehad de afgelopen jaren. Zij
zagen de 911 steeds verder wegdrijven
van zijn rauwe oervorm. Eerst was er
Zelfs in de
sportstand
horen we
niets bij het
loslaten van
het gaspedaal:
geen plofje,
geen blafje
de verlenging van de wielbasis met
10 centimeter, toen dreigde de hand-
bak te verdwijnen en nu zitten op
alle Porsches turbo's en roetpartikel-
filters. De automaat van de nieuwste
generatie is zelfs al voorbereid op
hybride aandrijving. En de nieuwe
911 - fabriekscode 992 - heeft een
zogeheten 'wet modus', waarmee hij
veiliger rijdt in geval van aquapla
ning. Daarmee is het laatste gevaar
lijke trekje van 911 geëlimineerd.
Janken
Doordat de veranderingen zo gelei
delijk gaan, merk je de afkalving van
de scherpe randjes nauwelijks op.
Maar stap eens in een eerdere genera
tie met fabriekscode 997, oftewel een
911 van 8 jaar oud, en je weet weer
hoe fijn het was wanneer die turbo-
loze motor boven de 4500 toeren
ineens als een gek begon te janken en
de auto extra versnelde.
Mag ik met mijn
winterbanden
doorrijden?
vrijdag 12 april 2019
Een lezer kwam onlangs
met het idee van kunstma
tige regendruppeltjes op de
voorruit, zodat je daarin het
verkeerslicht zou kunnen
zien. In de jaren 50 hadden
sommige Amerikaanse
auto's, waaronder de
Chevrolet Bel Air, een door
zichtig, trapsgewijs prisma
op het dashboard. Daar viel
het licht van het stoplicht in,
zodat de bestuurder de
kleur van het licht kon zien
zonder voorover te hoeven
buigen. Een leuke vinding
voor die tijd, toch?
—Ronald van der Velden
Zeker. En tegenwoordig is
een dergelijk accessoire nog
steeds te koop, melden an
dere lezers. 'Ik gebruik sinds
jaar en dag een stoplichtkij
ker', schrijft Jack Kapitein.
'Dat is een rond, plastic en
geribbeld schijfje (ongeveer 7
cm diameter) dat aan de
voorruit wordt geplakt.' Jacco
Born meldt waar zo'n stop
lichtkijker te koop is: voor
4,49 euro bij Halfords.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Iemand vroeg laatst in deze
rubriek of het mogelijk is het
geluid van de richtingaan
wijzers aan te passen. Wist
u dat dit bij de Opel Corsa al
sinds 2008 kan? Het lijkt me
sterk dat andere merken dit
voorbeeld niet hebben ge
volgd. Een kwestie van even
goed het instructieboekje
doornemen: er is vaak een
trucje voor om in dat menu
te komen.
—J.M.A. Oudeman
Dank voor deze tip. Helaas
zijn autofabrikanten over dit
soort dingen lang niet altijd
duidelijk in hun instructie
boekjes. Of ze vermelden het
simpelweg niet, en dan moet
je er toch nog voor langs de
garage.
ERIK KOUWENHOVEN
Bij een uitgebreide test in
Duitsland bleek vorig jaar nog
eens dat sommige winter-
banden zich in de regen veel
gevaarlijker gedragen dan
gedacht. Het profiel is nu
eenmaal vooral ontworpen
voor gebruik in de sneeuw.
Met de profieldiepte van uw
banden zit het wel goed.
Minimaal 1,6 millimeter is ver
plicht voor zowel zomer- als
winterbanden.
Maar het advies
is om zomer-
banden te ver
vangen bij mini
maal 2 a 3 mm
en winterban
den bij 4 mm.
Mijn winterbanden hebben
nog 5 mm profieldiepte.
Mag ik ze verder oprijden in
de zomer? —Leen Hagestein
In de zomer met winterban-
den rijden is niet verboden.
Maar ik raad het wel af, voor
al vanwege het
risico van een
langere rem
weg en iets
minder grip,
wat gevolgen
heeft voor de
wegligging.