Nieuwe Porsche 911 moet met zijn AUTO 24 De nieuwe Porsche 911 is groter en zwaarder dan ooit en zit boordevol elektronica. Het uitlaatgeluid wordt afgeknepen, hij heeft standaard een turbo en onder de motorklep zie je alleen twee vulopeningen. Is dit nog wel een echte 911? Of meer een Panamera Coupé? VRAAG ANTWOORD Leuke vinding, zo'n prisma op het dashboard Aanpassen geluid richtingaanwijzers kan toch wel I A 00ie aut0 h°or", zegt j mijn buurman, een architect die zelf in het bezit is van een 15 V jaar oude Porsche 911 en een Cayenne Hybrid. ,,Mag ik de motor eens zien?'' Ik druk op de knop en aan de achterzijde springt een klep open. De buurman fronst de wenkbrauwen. We zien alleen twee ventilatoren en twee vulopeningen: één voor koelvloeistof en één voor olie. Licht teleurgesteld sluit hij de klep. ,,Daar valt niets meer zelf aan te sleutelen'', constateert hij droogjes. Even later neem ik hem mee voor een korte testrit. ,,Ah, een sportuit laat'', constateert hij tevreden en drukt op de knop op het centrale dis play om het motorgeluid wat op te pompen. Weer gaan zijn wenkbrau wen omhoog. ,,Waar is het blafje?'' vraagt hij zich hardop af. En inder daad: de motor krijgt een iets diepere grondtoon, maar zelfs in de sport stand horen we niets bij het loslaten van het gaspedaal: geen plofje, geen blafje, zelfs geen kunstmatig kuchje. ,,Dat komt door de partikelfilters in het uitlaatsysteem, aldus de impor teur'', zeg ik. Mijn buurman kijkt een beetje verdrietig. En dan is hij nog niet eens een Por sche-purist. Die hebben het helemaal zwaar gehad de afgelopen jaren. Zij zagen de 911 steeds verder wegdrijven van zijn rauwe oervorm. Eerst was er Zelfs in de sportstand horen we niets bij het loslaten van het gaspedaal: geen plofje, geen blafje de verlenging van de wielbasis met 10 centimeter, toen dreigde de hand- bak te verdwijnen en nu zitten op alle Porsches turbo's en roetpartikel- filters. De automaat van de nieuwste generatie is zelfs al voorbereid op hybride aandrijving. En de nieuwe 911 - fabriekscode 992 - heeft een zogeheten 'wet modus', waarmee hij veiliger rijdt in geval van aquapla ning. Daarmee is het laatste gevaar lijke trekje van 911 geëlimineerd. Janken Doordat de veranderingen zo gelei delijk gaan, merk je de afkalving van de scherpe randjes nauwelijks op. Maar stap eens in een eerdere genera tie met fabriekscode 997, oftewel een 911 van 8 jaar oud, en je weet weer hoe fijn het was wanneer die turbo- loze motor boven de 4500 toeren ineens als een gek begon te janken en de auto extra versnelde. Mag ik met mijn winterbanden doorrijden? vrijdag 12 april 2019 Een lezer kwam onlangs met het idee van kunstma tige regendruppeltjes op de voorruit, zodat je daarin het verkeerslicht zou kunnen zien. In de jaren 50 hadden sommige Amerikaanse auto's, waaronder de Chevrolet Bel Air, een door zichtig, trapsgewijs prisma op het dashboard. Daar viel het licht van het stoplicht in, zodat de bestuurder de kleur van het licht kon zien zonder voorover te hoeven buigen. Een leuke vinding voor die tijd, toch? —Ronald van der Velden Zeker. En tegenwoordig is een dergelijk accessoire nog steeds te koop, melden an dere lezers. 'Ik gebruik sinds jaar en dag een stoplichtkij ker', schrijft Jack Kapitein. 'Dat is een rond, plastic en geribbeld schijfje (ongeveer 7 cm diameter) dat aan de voorruit wordt geplakt.' Jacco Born meldt waar zo'n stop lichtkijker te koop is: voor 4,49 euro bij Halfords. Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Iemand vroeg laatst in deze rubriek of het mogelijk is het geluid van de richtingaan wijzers aan te passen. Wist u dat dit bij de Opel Corsa al sinds 2008 kan? Het lijkt me sterk dat andere merken dit voorbeeld niet hebben ge volgd. Een kwestie van even goed het instructieboekje doornemen: er is vaak een trucje voor om in dat menu te komen. —J.M.A. Oudeman Dank voor deze tip. Helaas zijn autofabrikanten over dit soort dingen lang niet altijd duidelijk in hun instructie boekjes. Of ze vermelden het simpelweg niet, en dan moet je er toch nog voor langs de garage. ERIK KOUWENHOVEN Bij een uitgebreide test in Duitsland bleek vorig jaar nog eens dat sommige winter- banden zich in de regen veel gevaarlijker gedragen dan gedacht. Het profiel is nu eenmaal vooral ontworpen voor gebruik in de sneeuw. Met de profieldiepte van uw banden zit het wel goed. Minimaal 1,6 millimeter is ver plicht voor zowel zomer- als winterbanden. Maar het advies is om zomer- banden te ver vangen bij mini maal 2 a 3 mm en winterban den bij 4 mm. Mijn winterbanden hebben nog 5 mm profieldiepte. Mag ik ze verder oprijden in de zomer? —Leen Hagestein In de zomer met winterban- den rijden is niet verboden. Maar ik raad het wel af, voor al vanwege het risico van een langere rem weg en iets minder grip, wat gevolgen heeft voor de wegligging.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24