Japan wil vliegtuigwrak op de oceaanbodem uit handen houden van rivalen 7 Japan is bezig met een snelle actie om zijn F-35 te vinden die dinsdag neerstortte in zee. Het is niet ondenkbaar dat aartsrivaal China dat ook probeert. Inzet: de geheimen van 's werelds modernste jachtvliegtuig. probleem. Volgens Weyne is dat op dit moment vrijwel onmogelijk. Japan en Amerika zullen er alles aan doen om dat gebied goed te beveiligen. Elk Chi nees of Russisch schip op die plek valt daardoor direct op. Met een onderzee boot kunnen ze wel ongezien het ge bied in. Maar de brokstukken liggen te diep om met bijvoorbeeld duikers spullen weg te halen. Alleen onbe mande systemen kunnen naar 1500 meter diepte en met die apparaten is het niet mogelijk om wrakstukken te bergen. ,,Ze zouden er wel opnames van kunnen maken, maar daar zie ik het nut niet zo van in. Er zijn genoeg an dere gelegenheden waarbij ze dat kunnen doen en met beter licht. Ik kan me wel voorstellen dat het interessant is om de positie van brokstukken vast te leggen. Als de Amerikanen en Japanners daar eenmaal weg zijn, zou den ze in een andere geheime operatie alsnog kunnen gaan kijken of er nog iets valt te halen.'' Crashsite Hoewel er op dit moment weinig valt te bemachtigen, vermoedt Weyne toch dat China en Rusland onderzee boten naar de crashsite zullen sturen als dat enigszins mogelijk is. Volgens hem kan het heel waardevol zijn om nu in de buurt van de bergingsopera tie te zijn, maar om een heel andere re den. ,,De Amerikanen en Japanners zijn nu waarschijnlijk heel druk met elkaar aan het communiceren. Het kan interessant zijn te achterhalen hoe dat precies gaat.'' Ook militair historicus Christ Klep verwacht dat de Russen en Chinezen hun energie niet zullen verspillen aan het bergen van brokstukken in de oce aan. Ook hij vermoedt dat het bergen ervan op dit moment niet uitvoerbaar is. Maar hij denkt dat China en Rus land er ook niet zoveel aan zullen heb ben. ,,Als het ze al lukt, zullen ze best een paar interessante lessen kunnen trekken uit onderdelen die ze uit el kaar hebben kunnen halen. Maar daar mee kunnen ze het nog niet nabou wen en dat willen ze ook helemaal niet. Ze zijn veel meer geïnteresseerd in informatie hoe die toestellen met elkaar samenwerken. In welke forma ties ze vliegen. Hoe ze aanvallen. Die informatie ligt niet op de bodem van de zee." Met acht schepen en zeven vliegtui gen zet Japan alles op alles om het toe stel te lokaliseren dat rond half elf dinsdagavond van de radar verdween. Zelfs de Amerikanen helpen mee om hun paradepaardje te vinden dat op een diepte van 1500 meter in zee ligt. Het toestel stortte neer ten noordoos ten van Japan. Het toestel was samen met nog drie F-35's net een half uur in de lucht voor een training toen de piloot bekend maakte dat hij de missie wilde afbre ken. Daarna werd volgens het Ja panse ministerie van Defen sie niets meer van hem vernomen. Ook de drie andere piloten heb ben niet kunnen zien wat er ge beurde, omdat zij op grote afstand vlogen en het al donker was. De gecrashte JSF was een jaar oud, maar pas eind vorig maand operationeel. Het is precies hetzelfde type dat Nederland afgelopen januari officieel in gebruik nam in Texas. Eind dit jaar komen de eerste toestellen naar vliegbasis Leeu warden. Staartstukken Tot nog toe zijn van het Japanse toestel twee staartstukken gevonden, maar van de andere wrakstukken ontbreekt nog elk spoor. Dat de Japanners alles doen om ook die onderdelen boven water te krijgen, is niet zonder reden. Het moet ze helpen om duidelijk te krijgen wat er nu precies misging, maar het moet ook voorkomen dat aartsrivalen China en Rusland belang rijke onderdelen in handen krijgen. Want dat deze twee landen daar nu ook naar op zoek zijn, staat voor Ronald Sandee, oud-medewerker van de militaire geheime dienst, wel vast. Niet eerder kregen de Russen en Chi nezen zo'n buitenkansje. Vorig jaar ging er ook een F-35 naar de grond, maar dat was in de Amerikaanse woestijn. Nu is het in zee. ,,Ze gaan ze ker kijken met onderzeeërs", zegt San- dee. ,,En het is nu extra interessant, omdat het hier om een nog vrij nieuw toestel gaat. Veel mensen gaan ervan uit dat China alle belangrijke informa tie over de JSF al heeft bemachtigd. Dat kan zo zijn, maar dan nog blijft het interessant echte onderdelen in han den te krijgen om te controleren of het klopt wat op papier staat.'' Onderdelen zijn boven dien bruikbaar om tech nische hoogstandjes verder te kunnen ont rafelen en daar een antwoord op te vin neer- den. Bijvoorbeeld de hoge wendbaarheid van het toestel. Of het nagenoeg on zichtbaar zijn voor ra dar. ,,Daar kunnen ze dan een antwoord op ver zinnen. En als ze erin slagen om softwarecodes van instrumenten te kraken, kan dat zeer grote consequen ties hebben. Bijvoorbeeld als ze erach ter komen met welke codes de Ameri kanen vrienden van vijanden onder scheiden.'' Dat China en Rusland zijn geïnte resseerd in het bemachtigen van echte Alles wat ze in handen kunnen krijgen, kan de waarde van wat ze al weten groter maken toestellen, bleek al eens eerder in 1999. Toen kregen ze een neergehaalde Amerikaanse F-117 boven Servië in handen en keerden die binnenste bui ten. Dit was het eerste toestel dat dankzij het hoekige ontwerp en de speciale coating nagenoeg onzichtbaar was voor radar. Oud-kapitein-ter-zee John Weyne verwacht, net als Sandee, dat de Rus sen en Chinezen zeker geïnteresseerd zullen zijn in onderdelen van de JSF. ,,Alles wat ze in handen kunnen krij gen, kan de waarde van de inlichtin gen die ze al hadden groter maken, ze ker als wordt bevestigd wat ze al wis ten.'' Maar het daadwerkelijk bemachti gen van onderdelen is het grootste donderdag 11 april 2019 Misawa Airbase Race tegen klok om JSF Raymond Boere Rotterdam - John Weyne, oud-kapitein-ter-zee Een Japanse leger- helikopter speurt boven de oceaan naar het wrak van de JSF. De F-35. Tot nu toe zijn van het gecrashte toestel alleen de twee staartstukken gevon den. FOTO EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7