Midlifemannen zwemmen om uit de crisis te komen Met de botte bijl 7 Portret van de danser als rebel The White Crow Le Grand Bain Mannen met een crisis, zoals mid life, werkloosheid en relatiepro blemen, zijn voor filmmakers een dankbaar onderwerp. Het ultieme voorbeeld blijft natuurlijk The Full Monty (1997), over uitgerangeerde Britse mannen die hun heil vin den in een striptease-act. De Franse film Le Grand Bain is daar een variatie op. Deze keer gaat het om een groep Franse mannen van middelbare leeftijd die gaan synchroonzwemmen en daarmee na veel horten en stoten redelijk succes hebben. Hun doorzettingsvermogen en hun gemoedstoestand, die van cy nisch in optimistisch verandert, vormen de kurk waarop deze film drijft. Door hun aanvankelijk wankele gemeenschapszin over wint het vriendenclubje deels de problemen met werk, inkomen, familie en vooral vriendinnen. Le Grand Bain was in Frankrijk De mannen maken zich klaar voor een duik. foto cherry pickers een enorme hit; dat zal wel met de tijdgeest te maken hebben. Mannen die met veel moeite op veren uit hun ellende geven de kijker moed. Maar of de Franse humor ook buiten de grenzen aanslaat, is afwachten. - A.Z. Hellboy Van Koning Arthur en zijn zwaard Excalibur tot nazi-experi menten, geheime Britse genoot schappen, middeleeuwse heksen en Amerikaanse monsterjagers; alles wordt uit die kast getrokken voor dit rommelige lotsbestem- mingverhaal van een demonische superheld met daddy issues. Waarom moest er eigenlijk zo rap een reboot rondom Mike Mig- nola's getormenteerde geestes kind worden gemaakt? In 2004 en 2008 werden er immers twee re delijk geslaagde filmavonturen rondom dit Dark Horse Comics- personage uitgebracht. Ruzie ach ter de schermen? Geldnood? Deze kersverse Hellboy is een grimmige versie. De soms matig vormgegeven creaturen vergieten emmers computerbloed. Alle ac tie wordt begeleid door rockmu ziek, afgewisseld door treurige strijkers of een opgewekt deuntje. Een filmtruc als een botte bijl. Hoewel Harbour soms een komi sche tienerkwinkslag levert, is hij bij lange na niet zo legendary as fuck als hij zou moeten zijn. - Marieke Nieuwdorp donderdag 11 april 2019 GO DRAMA Regie: Ralph Fiennes. Hoofdrollen: Oleg Ivenko en Ralph Fiennes. de danser als rebel. Al in zijn jonge jaren zocht Noerejev naar onafhankelijkheid en vrijheid. Niet alleen in zijn persoonlijke leven, maar vooral in zijn kunstbeleving. Zijn on rustige karakter ver klaart Noerejev door het gegeven dat hij in een rijdende trein werd geboren. Omdat hij niet in het gareel wil lopen, wordt Noerejev (in de film adequaat gespeeld door de Oekraïense balletdanser Oleg Ivenko) zelfs door zijn geliefden een egoïst genoemd. Het brengt hem voortdurend in I conflict met zijn di- recte omgeving, if Fiennes spaart hem in dat opzicht niet, maar lijkt V meer geïnteres seerd te zijn in de danser als kunstenaar in wording. Vandaar dat The White Crow voor balletliefhebbers een must is. Al in zijn jeugd werd de danslegende Ru dolf Noerejev (1938 1993), een 'witte kraai' genoemd. Hij was de ultieme outsider. Als kind, als danser in op leiding en als vedette in balletvoorstellingen. Het tumultueuze leven van Noerejev, die in 1961 politiek asiel aanvroeg in Frankrijk, I biedt voldoende stof voor meerdere films. Gelukkig beperkt Ralph Fiennes zich in zijn derde regiefilm tot drie fases: de jeugd, de dansopleiding in de Sovjet-Unie en de ken nismaking van Noere jev met het mondaine Parijs. Fiennes schetst vooral een portret van -4 Ralph Fiennes. I OIOI .I IIOG/.N FOTO UNIVERSAL PICTURES, MIKE MARSLAND/WIREIMAGE TRAGIKOMEDIE Regie: Gilles Lellouche. Hoofd rollen: Mathieu Amaric, Benolt Poelvoorde en Jean-Hughues Anglade. FILM ACTIE Regie: Neil Marshall. Met: David Harbour, Milla Jovovich

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51