r?
I
Zelf doen
Spektakel bij spoortunnel Goes
ZEELAND 3
Juwelier
Minderhoud
Schipper. ,,Aan een motor sleute
len of stenen stapelen klinkt vaak
niet aantrekkelijk voor ze, maar als
ze ontdekken dat achter de logis
tiek en de energietransitie ook
techniek schuilgaat, dan vinden ze
het wel interessant."
Zeeland loopt achter
Technische bedrijven schreeuwen
om personeel. Juist bij de meisjes
valt er veel te winnen, wijzen cij
fers uit. Van alle Zeeuwse meisjes
volgt 24 procent een technische
opleiding in het vmbo, havo, vwo,
mbo of hbo. Dat percentage ligt
weliswaar iets hoger van vorig jaar
(toen was het 23 procent), maar
Zeeland ligt flink achter op de rest
van het land. Landelijk volgt 30
procent een technische opleiding.
,,Dat komt waarschijnlijk doordat
er relatief veel meisjes zijn met een
reformatorische achtergrond", zegt
Schipper. Bovendien is Zeeland
pas laat begonnen met het werven
van meisjes. „Landelijk gebeurt dat
al veel langer. In de jaren tachtig
waren er al spotjes als 'Een slimme
meid is op de toekomst voorbe
reid'." Volgens Schipper moeten
bedrijven en scholen nog meer
doen om meisjes te laten zien wat
techniek inhoudt. Het animo voor
Girlsday is sinds 2012 in elk geval
flink gegroeid. ,,De deelname van
bedrijven en leerlingen is sinds
dien vertienvoudigd. We horen
meisjes na afloop vaak zeggen:
'goh, ik wist niet dat dit ook tech
niek is'."
Het NIOZ doet voor het eerst
mee aan Girlsday. ,,Het is goed om
jongeren te laten zien welke moge
lijkheden er zijn in het bèta-on
derzoek", zegt afdelingshoofd
Klaas Timmermans van het onder
zoeksinstituut. ,,Als van de vijftig
meisjes die hier komen vijf tot het
inzicht komen dat de wetenschap
iets voor ze is, dan is de dag ge
slaagd."
Techniek kan ook meisjes-
werk zijn", dat ontdekte An
nemae de Nood (11) uit Bier
vliet vorig jaar. Met haar klasgeno
ten van basisschool 't Geuzennest
in Biervliet bezocht ze de Zeeuwse
Verwarmings Unie (ZVU). ,,Op te
levisie zie je meestal dat jongens
auto's maken en huizen bouwen.
Maar ik zag dat bij dat bedrijf ook
meisjes werken, en dat ze het leuk
vonden. We mochten zelf dingen
in elkaar knutselen." Dit jaar gaan
de meiden van groep 7 en 8 naar
Technotron in Schoondijke. ,,Ik
vind het leuk om weer een ander
bedrijf te zien", zegt Annemae.
Haar klasgenoot Sanne Teerink (12)
heeft er ook veel zin in. ,,Na Girls-
day van vorig jaar heb ik tijdens het
eten met papa en mama gepraat
over wat je allemaal kan met tech
niek. Dat je bijvoorbeeld ook proef
jes kunt doen in het ziekenhuis. Als
ik niet bij dat bedrijf was geweest,
had ik daar niet over nagedacht."
De meiden weten nog niet goed
welk beroep ze later willen uitoefe
nen. Kapster, denkt Sanne. ,,Ik wil
iets uitdagends, misschien iets met
dieren of op kantoor", zegt Anne-
mae. En techniek? ,,Ik denk er nu in
elk geval meer over na." Ze lacht:
,,En ik denk dat vrouwen er mis
schien zelfs beter in zijn dan man
nen."
De spoordekken vormen het pla
fond van de tunnel. De treinen rij
den er vanaf maandag al overheen.
De twee betonnen dekken zijn de
afgelopen maanden op locatie in
Goes gemaakt. Wie weet dat ze
pakweg 1 en 1,2 miljoen kilogram
wegen, snapt dat ze niet over de
weg vervoerd kunnen worden. Het
op hun plaats rijden van de twee
spoordekken is geen klus die in een
vloek en een zucht wordt geklaard.
Het gaat stapvoets.
Uitkijkplatform
Het noordelijke dek wordt zater
dagochtend ingereden, het zuide
lijke volgt zaterdagavond. Daarmee
zijn ook de twee momenten ge
noemd die voor het publiek het aar
digst zijn om te gaan kijken vanaf
het uitkijkplatform bij de zuidelijke
ingang van het stationstunneltje.
Toch valt er volgens gemeentelijk
projectmanager Victor de Vries ook
op de andere momenten genoeg te
zien. Wie iets wil weten over het
project kan het best vrijdag- of za
terdagmiddag bij het platform
langsgaan. Daar is het projectteam
dan tussen 13.00 en 15.00 uur aan
wezig om vragen te beantwoorden.
Vanwege het inrijden van de
spoordekken ligt het treinverkeer
We willen echt niet
dat daar fietsers en
voetgangers tussen
terechtkomen
vrijdag, zaterdag en zondag stil. Op
vrijdag wordt al begonnen met on
der meer het weghalen en afvoeren
van veel grond. Om die reden is ook
de spoorwegovergang aan de Van
Hertumweg afgesloten. ,,Dat is van
wege de veiligheid", zegt projectlei
der Reinier Bakker van aannemer
Gebroeders de Koning. ,,Er gaan
tientallen vrachtwagens af- en aan
rijden. We willen echt niet dat daar
fietsers en voetgangers tussen te
rechtkomen.''
Overigens rijden er zaterdag en
zondag op de hele Zeeuwse lijn
geen treinen, omdat ProRail dan
ook op andere plaatsen onder
houdswerk uitvoert. Op vrijdag rij
den er nog wel treinen tussen Ber
gen op Zoom en Kruiningen-Yer-
seke. Komend weekend is niet het
laatste treinvrije weekend dat sa
menhangt met de komst van de
spoortunnel in Goes. In april vol
gend jaar volgt er nog één. Dan om
de spoorwegovergang aan de Van
Hertumweg voorgoed af te sluiten.
Ruime sortering in modern
gouden en zilveren sieraden
Diverse merken horloges
Eigen goudsmids-en
uurwerkatelier
Taxaties
Inkoop oude sieraden
Specialiteit streeksi eraden
www.juwelierminderhoud.nl
donderdag 11 april 2019
Annemae de Nood (links) en
Sanne Teerink van basisschool
't Geuzennest in Biervliet gaan
vandaag op bezoek bij Techno-
tron. FOTO PETER NICOLAI
Cornelleke Blok
Biervliet
Wie altijd al een kijkje heeft wil
len nemen bij het werk aan de
toekomstige spoortunnel in
Goes kan zaterdag maar beter
zijn kans grijpen. Dan staat een
voor het oog spectaculaire klus
op het programma: het inrijden
van de twee spoordekken.
Rob Paardekam
Goes
- Reinier Bakker, projectleider
Westkapelle Arnemuideri
Meiden