r? I Zelf doen Spektakel bij spoortunnel Goes ZEELAND 3 Juwelier Minderhoud Schipper. ,,Aan een motor sleute len of stenen stapelen klinkt vaak niet aantrekkelijk voor ze, maar als ze ontdekken dat achter de logis tiek en de energietransitie ook techniek schuilgaat, dan vinden ze het wel interessant." Zeeland loopt achter Technische bedrijven schreeuwen om personeel. Juist bij de meisjes valt er veel te winnen, wijzen cij fers uit. Van alle Zeeuwse meisjes volgt 24 procent een technische opleiding in het vmbo, havo, vwo, mbo of hbo. Dat percentage ligt weliswaar iets hoger van vorig jaar (toen was het 23 procent), maar Zeeland ligt flink achter op de rest van het land. Landelijk volgt 30 procent een technische opleiding. ,,Dat komt waarschijnlijk doordat er relatief veel meisjes zijn met een reformatorische achtergrond", zegt Schipper. Bovendien is Zeeland pas laat begonnen met het werven van meisjes. „Landelijk gebeurt dat al veel langer. In de jaren tachtig waren er al spotjes als 'Een slimme meid is op de toekomst voorbe reid'." Volgens Schipper moeten bedrijven en scholen nog meer doen om meisjes te laten zien wat techniek inhoudt. Het animo voor Girlsday is sinds 2012 in elk geval flink gegroeid. ,,De deelname van bedrijven en leerlingen is sinds dien vertienvoudigd. We horen meisjes na afloop vaak zeggen: 'goh, ik wist niet dat dit ook tech niek is'." Het NIOZ doet voor het eerst mee aan Girlsday. ,,Het is goed om jongeren te laten zien welke moge lijkheden er zijn in het bèta-on derzoek", zegt afdelingshoofd Klaas Timmermans van het onder zoeksinstituut. ,,Als van de vijftig meisjes die hier komen vijf tot het inzicht komen dat de wetenschap iets voor ze is, dan is de dag ge slaagd." Techniek kan ook meisjes- werk zijn", dat ontdekte An nemae de Nood (11) uit Bier vliet vorig jaar. Met haar klasgeno ten van basisschool 't Geuzennest in Biervliet bezocht ze de Zeeuwse Verwarmings Unie (ZVU). ,,Op te levisie zie je meestal dat jongens auto's maken en huizen bouwen. Maar ik zag dat bij dat bedrijf ook meisjes werken, en dat ze het leuk vonden. We mochten zelf dingen in elkaar knutselen." Dit jaar gaan de meiden van groep 7 en 8 naar Technotron in Schoondijke. ,,Ik vind het leuk om weer een ander bedrijf te zien", zegt Annemae. Haar klasgenoot Sanne Teerink (12) heeft er ook veel zin in. ,,Na Girls- day van vorig jaar heb ik tijdens het eten met papa en mama gepraat over wat je allemaal kan met tech niek. Dat je bijvoorbeeld ook proef jes kunt doen in het ziekenhuis. Als ik niet bij dat bedrijf was geweest, had ik daar niet over nagedacht." De meiden weten nog niet goed welk beroep ze later willen uitoefe nen. Kapster, denkt Sanne. ,,Ik wil iets uitdagends, misschien iets met dieren of op kantoor", zegt Anne- mae. En techniek? ,,Ik denk er nu in elk geval meer over na." Ze lacht: ,,En ik denk dat vrouwen er mis schien zelfs beter in zijn dan man nen." De spoordekken vormen het pla fond van de tunnel. De treinen rij den er vanaf maandag al overheen. De twee betonnen dekken zijn de afgelopen maanden op locatie in Goes gemaakt. Wie weet dat ze pakweg 1 en 1,2 miljoen kilogram wegen, snapt dat ze niet over de weg vervoerd kunnen worden. Het op hun plaats rijden van de twee spoordekken is geen klus die in een vloek en een zucht wordt geklaard. Het gaat stapvoets. Uitkijkplatform Het noordelijke dek wordt zater dagochtend ingereden, het zuide lijke volgt zaterdagavond. Daarmee zijn ook de twee momenten ge noemd die voor het publiek het aar digst zijn om te gaan kijken vanaf het uitkijkplatform bij de zuidelijke ingang van het stationstunneltje. Toch valt er volgens gemeentelijk projectmanager Victor de Vries ook op de andere momenten genoeg te zien. Wie iets wil weten over het project kan het best vrijdag- of za terdagmiddag bij het platform langsgaan. Daar is het projectteam dan tussen 13.00 en 15.00 uur aan wezig om vragen te beantwoorden. Vanwege het inrijden van de spoordekken ligt het treinverkeer We willen echt niet dat daar fietsers en voetgangers tussen terechtkomen vrijdag, zaterdag en zondag stil. Op vrijdag wordt al begonnen met on der meer het weghalen en afvoeren van veel grond. Om die reden is ook de spoorwegovergang aan de Van Hertumweg afgesloten. ,,Dat is van wege de veiligheid", zegt projectlei der Reinier Bakker van aannemer Gebroeders de Koning. ,,Er gaan tientallen vrachtwagens af- en aan rijden. We willen echt niet dat daar fietsers en voetgangers tussen te rechtkomen.'' Overigens rijden er zaterdag en zondag op de hele Zeeuwse lijn geen treinen, omdat ProRail dan ook op andere plaatsen onder houdswerk uitvoert. Op vrijdag rij den er nog wel treinen tussen Ber gen op Zoom en Kruiningen-Yer- seke. Komend weekend is niet het laatste treinvrije weekend dat sa menhangt met de komst van de spoortunnel in Goes. In april vol gend jaar volgt er nog één. Dan om de spoorwegovergang aan de Van Hertumweg voorgoed af te sluiten. Ruime sortering in modern gouden en zilveren sieraden Diverse merken horloges Eigen goudsmids-en uurwerkatelier Taxaties Inkoop oude sieraden Specialiteit streeksi eraden www.juwelierminderhoud.nl donderdag 11 april 2019 Annemae de Nood (links) en Sanne Teerink van basisschool 't Geuzennest in Biervliet gaan vandaag op bezoek bij Techno- tron. FOTO PETER NICOLAI Cornelleke Blok Biervliet Wie altijd al een kijkje heeft wil len nemen bij het werk aan de toekomstige spoortunnel in Goes kan zaterdag maar beter zijn kans grijpen. Dan staat een voor het oog spectaculaire klus op het programma: het inrijden van de twee spoordekken. Rob Paardekam Goes - Reinier Bakker, projectleider Westkapelle Arnemuideri Meiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 31