WERK Het probleem dat uitdaging heet Coördinator winnaars Meer dan 2 miljoen mensen kunnen 18 Je brein op het werk Een grote bron van werkstress is de groeiende hoeveelheid informatie die dagelijks op ons afkomt. Aan het eigenlijke werk komen we nauwelijks toe. Hoe blijf je de informatietsunami de baas? V VACATURE VAN DE WEEK 'Om niets te missen, nam ik mijn telefoon zelfs mee naar het toilet' donderdag 11 april 2019 Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Als er één woord is waar mijn nekharen van overeind gaan staan, dan is het wel 'uitdaging'. Brrr. De gemiddelde manager die hierover praat, bedoelt een afschuwelijk rotprobleem dat jij voor hem of haar mag oplossen. Het probleem (ja, probleem ja!) met het woord 'uitdaging' is dat het een beetje sleets is geworden. We snappen alle maal dat het een trucje is waarbij je een fikse tegenvaller net wat anders presenteert om de meer positieve kanten te benadrukken. Zodat we als werknemer niet bij de pakken neer zitten, maar zin krijgen om onze handen uit de mou wen te steken. Dit verpakken noemen we 'framing'. Toch kan framing ook goed werken. Waarschijnlijk heb je het zelf weleens gebruikt bij een sollicitatieprocedure. Na tuurlijk noem je jezelf niet een muggenzifter of perfectionis tisch, maar liever nauwkeurig. Het feit dat je het liefst de hele dag staat te leuteren bij het koffieapparaat, kun je beter verkopen als 'proactieve brug genbouwer'. Voorheen dacht ik bij elke 'uitdaging': hoe erg is het nu helemaal om het beestje bij zijn naam te noemen? Wie houden we hier voor de gek? Nou, we houden vooral ons onderbewuste voor de gek. Rationeel kun je bedenken dat woordkeuze niet leidend zou moeten zijn, maar je onder- buikgevoelens gaan met je aan de haal. Ieder van ons heeft de neiging extra gespitst te zijn op negatieve gebeurtenissen. Je kan dus wel zeggen: het maakt mij niet uit hoe je het noemt, maar onbewust reageert je brein er toch op. diezelfde manier mezelf voor de gek. Ik was gevraagd een lezing te geven voor studen ten. Hartstikke leuk. Na toezegging bleek dat ik in het Engels moest spreken. Dat is een 'uitdaging' voor me. Op slag kreeg ik een verhoogde bloeddruk. Maar, zo framede ik, dit was niet vanwege de zenuwen, maar omdat ik zo enthousiast was. Het hielp, een beetje. Uiteindelijk bleken alle studenten Nederlands talig en mocht ik vertellen in mijn moerstaal. Uitdaging opgelost. Een eindeloze golf mailtjes, 'handige' programma's die allerhande data spuien en de smartphone die de hele dag blijft pingen. Werkne mers moeten meer informatie dan ooit tot zich nemen. Dat kan over weldigend zijn, blijkt uit vandaag uitgekomen onderzoek van CBS en TNO. In de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2018 zegt 28 procent van de ondervraagden dat er gedurende de werkdag zoveel infor matie op hem of haar afkomt, dat hij of zij vaak of altijd moeite heeft dit te verwerken. Dit komt neer op 2,1 mil joen mensen. Herkenbaar, zegt Erik Meegdes. Hij werkt ruim twintig jaar bij ict- bedrijf Hyarchis en heeft de lading informatie die op hem afkomt, zien groeien. ,,In het begin kreeg je af en 'Onze hersenen kunnen vier taken tegelijk onthouden. Bij meer loopt de emmer over' toe een mailtje of een telefoontje op de vaste lijn, nu komen de berichten en verzoeken van alle kanten. Soms staat er zoveel informatie op mijn beeldscherm, dat ik het allemaal niet meer kan opnemen.'' Vooral hogeropgeleiden ervaren een overvloed aan informatie. Bij hen zegt 40 procent er last van te hebben (tegenover 14 procent van de lager opgeleiden). Managers hebben het als beroepsgroep het zwaarst: bijna ;,vd de helft (46 procent) zegt vaak of zelfs altijd zoveel informatie te krij gen, dat dit nauwelijks te verwerken is. Voor managers in de zorg, het on derwijs en de ict geldt dit zelfs voor zes op de tien. Ook Lucas de Clercq, directeur van communicatiesoftwarebedrijf PeterConnects, kan de informatie stroom niet altijd bijbenen. ,,Mede doordat zakelijk en privé tegenwoor dig door elkaar lopen. Gevraagd en ongevraagd krijg je allemaal be richten via de mail en sociale media. Ik wil ook graag op de hoogte blijven van het nieuws en nieuwe ontwikke lingen op werkgebied. Alles bij elkaar wordt het veel.'' w Bedenk: te veel informatie bestaat niet Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat er eigenlijk niet zoiets bestaat als 'te veel informatie', stelt Mark Tigchelaar, neuropsycholoog en auteur van het boek Focus AAN/UIT. ,,Als we een bibliotheek binnenkomen, denken we ook niet: o jee, hier staat te veel informatie bij elkaar. Tegelijkertijd kan je veel stress ervaren van één post-it op je beeld scherm.'' Uit onderzoek blijkt dat de hoe veelheid informatie die we moeten verwerken, niets te maken heeft met de stress die je erdoor ervaart. Het gaat mis als taken, hoe klein of on schuldig ook, in je hoofd blijven zitten. Tigchelaar: ,,Onze hersenen kunnen vier taken tegelijk onthou den. Bij meer loopt de emmer over en vergeten we dingen. Om onszelf aan die taken te herinneren, blijven we er krampachtig aan denken. Daardoor blijven ze voortdurend in je hoofd zitten en dat zorgt voor stress.'' W GO Afgelopen week hield ik op Functieomschrijving De Goede Doelen Loterijen zoeken een coördi nator winnaars, die ervoor zorgt dat de winnaars de prijzen krijgen. Wie wordt gezocht? Iemand met hbo werk- en denkniveau en erva ring in een organiserende functie. Wat levert het op? Tussen de 3000 en 3500 euro bruto per maand Voor een uitgebreidere omschrijving: nationalevacaturebank.nl/carriere/ persgroep In samenwerking met Nationale Vacaturebank Ping! Cc! Mail! App! Reply! Help! PRISCILLA VAN AGTEREN -MARK TIGCHELAAR ZjrT t* -LUCAS DE CLERCQ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18